مشاهده RSS Feed

مسلمان ایرانی

68) چه کسی را باید برای معتقد بودن یا منکر بودن توبیخ کرد؟

به این مطلب امتیاز بدهید
شبهه:
سوره شماره 10 آیه 100
جز به اذن الله هیچکس را نرسد که ایمان بیاورد. و او پلیدی را بر کسانی که خرد خویش را بکار نمی بندند مقرر میکند.
سوره شماره 6 آیه 12
...کسانیکه به زیان خویش کارکرده اند، آنان ایمان نمی آورند.
این تناقض نیازی به توضیح بیشتر ندارد.

پاسخ:

عرض می کنیم که اینگونه نیست که این شبهه نیاز به توضیح نداشته باشد، بلکه نویسندۀ شبهه نتوانسته است برای ادعای تناقضی که ذکر کرده است، توضیحی پیدا کند، و امیدار است که ذهن همفکرانش با خواندن این شبهه، به شکلی این دو آیه را به صورت متناقض در برابر یکدیگر قرار بدهد.

باری، این شبهه نیز، شبهه ای الهیاتی است و ربطی به نقد قرآن ندارد، فقط مصادیق این شبهۀ الهیاتی را از قرآن، بیرون کشیده اند. شبهه می خواهد بگوید اگر ما بدون اذن خدا نمی توانیم ایمان بیاوریم، پس ایمان نیاوردن ما نیز تقصیر ما نیست(پیدا کنید تناقض را!) هر چند در اینجا تناقضی رخ نداده است، ولی نویسندۀ شبهه، برای شبهۀ الهیاتی خود، شاهد قرآنی آورده است.

پاسخ شبهۀ فوق نیز، روشن و آشکار است! آیۀ 100 از سورۀ 10، نفرموده است که خدا کسی را به زور مؤمن می کند یا اگر کسی خواست مؤمن شود، مانع او می شود، بلکه می گوید مؤمن شدن فرد، بدون اجازۀ خدا، تحقق پیدا نمی کند. درک این مسئله برای افرادی که با خداشناسی آشنا هستند، بسیار ساده است: نه فقط مؤمن شدن، بلکه هیچ فعل دیگری در جهان بدون اینکه خدا اجازه بدهد، رخ نمی دهد. اگر خدا خالق جهان است و بر این جهان احاطه دارد، تصور خروج از حاکمیت او نیز باطل است. آری، حتی وقتی کسی کار بدی می کند، خدا اجازه می دهد که او آن کار را انجام بدهد، ولی به این کار او راضی نیست. پس ما اگر مؤمن می شویم یا کافر می شویم، خودمان تصمیم گیرنده هستیم ولی تا خدا اجازه ندهد حتی نمی توانیم در مورد دین فکر کنیم و تصمیم بگیریم که چه راهی را در پیش بگیریم.

اینجا دو سؤال مطرح می شود:

سؤال 1: اگر کار بد، با اجازۀ خدا انجام می شود، چرا خدای نیکو مانع انجام کار بد نمی شود؟
جواب: لازمۀ نیکی خدا، برقراری عدالت و مجازات بدکاران است، نه اینکه به کل مانع وقوع بدی شود. بعلاوه وقتی خدا موجود مختاری مثل انسان را آفریده است که با اختیار خودش راه کمال را پیش بگیرد، برخلاف حکمت اوست که اگر او خواست کار بدی بکند، مانع او شود.

سؤال 2: اگر خدا اجازه می دهد که فرد بدکار بدی کند، پس چرا مجازاتش می کند؟
جواب: اولاً خدا اجازه می دهد، ولی رضایت نمی دهد. بدی برخلافِ رضای خداست و لذا با توجه به نیکی خدا، بدکار باید مجازات شود. ثانیاً بدکار به دلیل انتخابی که بین بدی و خوبی کرده است، مجازات می شود.

با توضیحات فوق روشن می شود که برای انکار حقیقت، خود کسی که منکر شده است را باید توبیخ نمود، زیرا خدا فقط اجازه داده است که انتخابش را بکند.
برچسب ها: هیچ یک ویرایش برچسب ها
دسته بندی ها
علوم قرآن
^

ورود

ورود