مشاهده RSS Feed

مزمل

چشم زخم موهوم است

به این مطلب امتیاز بدهید
سعی در تفسیر موجب شده است که مفسر ذهنیات خود را به کار ببرد البته این ذهنیات برای هر چه درست تر جلوه نمودن با چاشنی ایات قران درست تر شود
به عنوان مثال برای اینکه مفهوم حرف یعقوب به فرزندانش را تفسیر کند

ایه سوره ۶۸: القلم وَإِنْ يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ﴿۵۱﴾ را استفاده نموده است

که هردو تفسیر غلط است زیرا ایه چشم زخم در قران وجود ندارد زیرا چشم زدن یک موهوم است و وجود خارجی ندارد وفتی این گونه باشد به تبع ان تفسیر سخنان یغقوب غلط می شود

مفسر می گوید یعقوب از فرزندان خود خواست این بار که وارد مصر می شوند از دروازه های گونه گون بروید علتش را هم نگفت نتیجه این شد که بنیامین تنها وارد دروازه شد این چیزی بود که یعقوب می خواست اتفاق بیفتد زیرا در این حالت یوسف به تنهایی می توانست با بنیامین حرف بزند


وَقَالَ يَا بَنِيَّ لَا تَدْخُلُوا مِنْ بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُوا مِنْ أَبْوَابٍ مُتَفَرِّقَةٍ وَمَا أُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ ﴿۶۷﴾

و گفت اى پسران من [همه] از يك دروازه [به شهر] در نياييد بلكه از دروازه ‏هاى مختلف وارد شويد و من [با اين سفارش] چيزى از [قضاى] خدا را از شما دور نمى‏ توانم داشت فرمان جز براى خدا نيست بر او توكل كردم و توكل‏كنندگان بايد بر او توكل كنند (۶۷)

وَلَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ مَا كَانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا حَاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضَاهَا وَإِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِمَا عَلَّمْنَاهُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ﴿۶۸﴾

و چون همان گونه كه پدرانشان به آنان فرمان داده بود وارد شدند [اين كار] چيزى را در برابر خدا از آنان برطرف نمیکرد جز اينكه يعقوب نيازى را كه در دلش بود برآورد و بى‏ گمان او از [بركت] آنچه بدو آموخته بوديم داراى دانشى [فراوان] بود ولى بيشتر مردم نمى‏ دانند (۶۸)

وَلَمَّا دَخَلُوا عَلَى يُوسُفَ آوَى إِلَيْهِ أَخَاهُ قَالَ إِنِّي أَنَا أَخُوكَ فَلَا تَبْتَئِسْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۶۹﴾

و هنگامى كه بر يوسف وارد شدند برادرش [بنيامين] را نزد خود جاى داد [و] گفت من برادر تو هستم بنابراين از آنچه [برادران] میکردند غمگين مباش (۶۹)

مفسر به علت دانستن کل ماجرا در تفسیر اشتباه می کند برای تفسیر درست باید داستان را طبیعی مثل مردم عادی دنبال کرد نه از دید مذهبی
همان طوری که در زندگی روز مره بدون دخالت مذهب علت و معلول را دنبال می کنیم نه اینکه کل داستان را مذهبی کنیم و مهره هایی چون یوسف و یعقوب را عالم به ماجرا بدانیم

اگر دقت کنیم یعقوب نمی داند بر سر یوسف چه امده است و او وقتی پیراهن یوسف را به او می دهند مطلع می شود و قبل از ان حدس هایی می زده است همین حدس ها باعث شد که از فرزندان بخواهد از دروازه های گوناگون وارد مصر شوند این گونه نبوده است که خدا دم ساعت وحی کند این را بگو ان را نگو و غیره
ایه چشم زخم هم نامش ایه نگاه عاقل اندر دیوانه است و لغزیدن هم یعنی شک کردن در ماموریت است به این صورت که آیا من رسول هستم یا دیوانه
برچسب ها: هیچ یک ویرایش برچسب ها
دسته بندی ها
دسته بندی نشده

نظرات

^

ورود

ورود