مشاهده RSS Feed

مزمل

سوره یوسف انکار افکار اهالی مسحور مذهب

به این مطلب امتیاز بدهید
وَلَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ مَا كَانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا حَاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضَاهَا وَإِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِمَا عَلَّمْنَاهُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ﴿۶۸﴾
و چون همان گونه كه پدرانشان به آنان فرمان داده بود وارد شدند [اين كار] چيزى را در برابر خدا از آنان برطرف نمیکرد جز اينكه يعقوب نيازى را كه در دلش بود برآورد و بى‏ گمان او از [بركت] آنچه بدو آموخته بوديم داراى دانشى [فراوان] بود ولى بيشتر مردم نمى‏ دانند (۶۸)
در تفسیر آیات سوره یوسف اگر فکر کنیم متوجه می شویم که نوشتار خدا ، قوانین او را در مورد زندگی پیامبران به خوبی روشن می سازد و بر توهمات اهالی مذهب خط بطلان می کشد.
همانطوری که از این آیه بر می آید آن چه در ماجرای زندگی یوسف حرف علمی است این است که افراد در این ماجرا ها به شکلی کاملا عادی و طبیعی عمل می کنند و وحی نقشی در تفکرات آن ها ندارد بلکه آن ها بر اساس رویداد های گذشته فکر می کنند و عمل می کنند در این ماجرا تمام اتفاقاتی که بر سایرین پوشیده است بر یعقوب نیز پوشیده است و او از آن ها بی اطلاع است مانند خشک سالی در آینده مانند زندگی یوسف بعد از مفقودی
او نمی داند که یوسف کجاست او نمی داند در سالهای آینده خشک سالی روی خواهد داد و الا او هم دستور می داد که انبار های گندمی شبیه مصر ایجاد کنند
سوال این است که چرا یعقوب به فرزندان خود گفت از دروازه های گوناگون بروند وقتی چشم زخم موهوم باشد حتی اگر درست می بود برای افراد موفق بود نه گروهی صدمه دیده ناتوان و غریب پس باید فکر را بکار انداخت و اندیشید واقعا در ذهن یعقوب و در دل یعقوب چه می گذشت که چنین توصیه ای به فرزندان خود نمود مسلم است این توصیه در یک جمع بندی از رویداد ها بود اول آن که چرا خدا خشک سالی را ایجاد کرد تا فرزندان او که عامل و باعث و بانی مفقودی یوسف بوده اند سر از مصر در آورند دوم این که چرا عزیز مصر درخواست ظاهرا بی ربطی چون آوردن برادر دیگر را شرطی برای دادن گندم تعیین کرد سوم این که چرا عزیز مصر کار بیربط دادن آذوقه مجانی را به افراد ظاهرا ناشناس انجام داد در حالی که زندگی معمولی بر خلاف این رفتار ها در جریان است تمام این رویداد ها یعقوب را به یک جمع بندی رساند که باید این رویداد ها به یوسف مرتبط باشد زیرا تنها او می توانست دلیلی منطقی برای این رویداد ها باشد
به همین خاطر بود که توصیه کرد از دروازه های گوناگون بروند مسلم است که رفتن از دروازه های مختلف به صورت دو تا دو تا انجام می شد هر دو برادری که یا سن نزدیک به هم داشتند یا قرابت دیگری داشتند و در نهایت بنیامین تنها می ماند تنهایی بنیامین یوسف را به یاد همه می آورد که اگر یوسف بود اکنون بنیامین تنها نبود و می خواست به عزیز مصر که اگر یوسف بود پیامی بفرستد که من در جمع بندی به این نتیجه رسیده ام که تو یا یوسف هستی و یا مرتبط با یوسف
اینکه گفت خدا همه کاره جهان است این را می خواهد بگوید که عمل ما آدم تاثیری در سرنوشت ندارد اما ما بر اساس افکار خود این تصمیمات را می گیریم تا خدا چه مقدر کرده باشد یا عمل ما درست است که نتیجه می گیریم یا خواست خدا چیز دیگری است لذا عمل ما باد هوا می شود و اتفاقی روی نمی دهد
یوسف بعدا به برادرانش گفت من یوسفم و این هم برادرم هست در حالی که دیگران هم برادرش بودند چرا چنین گفت چون بنیامین قرابت نزدیک تری داشت و این باز دلیلی بر این است وقتی برادران دو تا دوتا از دروازه ها رفتند بنیامین فرد شد و یوسف برادر نزدیک تر به او بود
فکر یعقوب درست بود موضوع سرقت جام عزیز و بازداشت بنیامین هم تجدید موضوع یوسف بود( برای یعقوب و فرزندانش) و هم یعقوب را به اینکه این رویدادها بسیار به یوسف مرتبط است مطمئن می خواست لذا آن چه در دلش می گذشت را بیان کرد با وجودی که می دانست مردم موضوع را جدی نمی گیرند و اهمیتی نمی دهند او گفت بروید در مصر و از یوسف و برادرش جستجو کنید اما برادران هنگام رفتن به مصر چنین نکردند چون آن ها اولا حرف یعقوب را بی ربط تلقی کردند و دوما نمی خواستند یوسف وجود داشته باشد ثانیا وارد مخیله شان نمی شد که خدا یوسف را به آن ها بار دیگر مربوط و آنها را رسو کند
اما علیرغم چنین میلی یوسف خود را معرفی کرد و این دو چیز را نشان میدهد اول خدا در ایجاد سرنوشت دیگران را مطلع نمی کند و دوم پیامبران عادی و طبیعی در ایجاد سرنوشت عمل می کنند چنان که در این ماجرا یعقوب نمی دانست یوسف کجاست بعد متوجه شد باید در مصر باشد بعد متوجه شد که او عزیز مصر است اما کل زندگی یوسف در مصر بر او پوشیده بود یعنی از صبح روزی که یوسف مفقود شد تا روزی که این رویداد ها اتفاق افتاد او کاملا بی اطلاع بود و این یعنی او هم مانند سایر مردم بوده است و آن چه اهالی مذهب از زندگی پیامیران به تصویر می کشند دروغی بیش نیست

آپدیت شده 1395/08/06 در 04:50 توسط مزمل

برچسب ها: هیچ یک ویرایش برچسب ها
دسته بندی ها
دسته بندی نشده

نظرات

^

ورود

ورود