صفحه 58 از 93 نخست ... 8182838485657585960687888 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بحث تفسیری درباره سوره مبارکه نساء ( مدیر بحث : فاطمه ایمانی )

  1. #571

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    مورد تشکر
    9,361 پست
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    آیه 48 سوره نساء :

    إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظيماً (48)

    ترجمه : مسلّماً خدا، اين را كه به او شرك ورزيده شود نمى‏بخشايد و غير از آن را براى هر كه بخواهد مى‏بخشايد، و هر كس به خدا شرك ورزد، به يقين گناهى بزرگ بر بافته است. (48)

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




  2. #572

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    مورد تشکر
    9,361 پست
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نقل قول نوشته اصلی توسط fateme.imani نمایش پست
    آیه 48 سوره نساء :

    إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظيماً (48)

    ترجمه : مسلّماً خدا، اين را كه به او شرك ورزيده شود نمى‏بخشايد و غير از آن را براى هر كه بخواهد مى‏بخشايد، و هر كس به خدا شرك ورزد، به يقين گناهى بزرگ بر بافته است. (48)
    اميد بخش‏ترين آيات قرآن‏

    آيه فوق صريحا اعلام مى‏كند كه همه گناهان ممكن است مورد عفو و بخشش واقع شوند، ولى" شرك" به هيچ وجه بخشوده نمى‏شود، مگر اينكه از آن دست بردارند و توبه كنند و موحّد شوند،

    و به عبارت ديگر هيچ گناهى به تنهايى ايمان را از بين نمى‏برد همانطور كه هيچ عمل صالحى با شرك، انسان را نجات نمى‏بخشد. ( إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ ).

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  3. #573

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    مورد تشکر
    9,361 پست
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    ارتباط اين آيه با آيات سابق از اين نظر است كه يهود و نصارى هر يك به نوعى مشرك بودند، و قرآن بوسيله اين آيه به آنها اعلام خطر مى‏كند كه اين عقيده را ترك گويند كه گناهى است غير قابل بخشش،

    سپس در پايان آيه دليل اين موضوع را بيان كرده مى‏فرمايد:" كسى كه براى خدا شريكى قائل شود گناه بزرگى مرتكب شده است" ( وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظِيماً )

    *********************
    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 409

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  4. #574

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    مورد تشکر
    9,361 پست
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    از رحمت خدا نا امید نشوید:

    به گفته ابن عباس" اين آيه از جمله آياتى است كه خداوند در سوره نساء بيان كرده و براى افراد با ايمان بهتر است از آنچه خورشيد بر آن مى‏تابد".

    زيرا افراد بسيارى هستند كه مرتكب گناهان عظيمى مى‏شوند و براى هميشه از رحمت و آمرزش الهى مايوس مى‏گردند، و همان سبب مى‏شود كه در باقيمانده عمر، راه گناه و خطا را با همان شدت بپيمايند، ولى اميد به آمرزش و عفو خداوند وسيله مؤثر باز دارنده‏اى نسبت به آنان در برابر گناه و طغيان مى‏گردد، بنا بر اين آيه در واقع يك مسئله تربيتى را تعقيب مى‏كند.

    *****************
    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 410

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  5. #575

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    مورد تشکر
    9,361 پست
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    طبق گفته بعضى مفسران و پاره‏اى از روايات افراد جنايتكارى همچون " وحشى" قاتل افسر رشيد اسلام حمزة بن عبد المطلب عموى پيامبر ص با نزول اين آيه ايمان مى‏آورد و دست از جنايات خود مى‏كشد، اين اميدوارى براى ديگر گناهكاران پيدا مى‏شود، كه از رحمت پروردگار مايوس نشوند و بيش از آنچه گناه كرده‏اند خود را آلوده نسازند.

    *********************
    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 410

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  6. #576

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    مورد تشکر
    9,361 پست
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118




    موضوع شرك، بيش از دويست بار در قرآن مطرح شده و از هر گونه توجّه به غير خدا، تحت هر عنوان ( بت‏پرستى، رياكارى، گرايش‏هاى غير الهى، مادّه‏گرايى و ... ) انتقاد شده است.

    مضمون اين آيه، عيناً در آيه 116 همين سوره تكرار شده است و تكرار، عامل هدايت است.

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  7. #577

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    مورد تشکر
    9,361 پست
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    آیا انسان مشرک آمرزیده می شود؟

    از آنجا كه شرك، خروج از مدار حقّ و بريدن از خدا و پيوستن به ديگرى است، بدون توبه آمرزيده نمى‏شود، ولى اگر مشرك، دست از شرك بردارد و توبه‏ى واقعى كند، خداوند مى‏آمرزد.

    در آيه 54 سوره‏ى زمر، مى‏فرمايد: خداوند، همه گناهان را مى‏آمرزد، پس از رحمت او مأيوس نباشيد و به درگاهش توبه كنيد.

    چون هيچ كس نمى‏داند نظر رحمت حكيمانه‏ى خدا متوجه چه كسى خواهد شد، پس جايى براى غرور و جرأت به گناه، باقى نمى‏ماند.

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  8. #578

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    مورد تشکر
    9,361 پست
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    عوامل بخشش چند چيز است:

    1 . توبه. 2 . انجام نيكى‏ها. 3 . دورى از گناهان كبيره. 4 . شفاعت. 5 . عفو الهى.

    ( تمام موارد در اين آيه مطرح است ) امام صادق عليه السلام درباره‏ى « يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ » فرمود: مقصود گناهان كبيره و گناهان ديگر است، ( كه خداوند اگر بخواهد بدون توبه نيز مى‏بخشد ).

    **********************
    تفسير نور، ج‏2، ص: 302

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  9. #579
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    مورد تشکر
    3,450 پست
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط fateme.imani نمایش پست
    موضوع شرك، بيش از دويست بار در قرآن مطرح شده و از هر گونه توجّه به غير خدا، تحت هر عنوان ( بت‏پرستى، رياكارى، گرايش‏هاى غير الهى، مادّه‏گرايى و ... ) انتقاد شده است.

    مضمون اين آيه، عيناً در آيه 116 همين سوره تكرار شده است و تكرار، عامل هدايت است.
    ضمن سلام وتشکر از شما مدیرمحترم بحث خانم ایمانی....با اجازه شما به تناسب بحث شرک ؛مطالبی را برای علاقه مندان عرض می کنم.
    شرك جهار مرتبه دارد، اول شرك در مقام ذات است :که اله و آفريننده موجودات را دو ذات مستقل بنام يزدان و اهريمن بدانند و يكى را فاعل خيرات و ديگرى را فاعل شرور معرفى نمايند.
    دوم شرك در مقام صفات و آنها كسانى ميباشند كه صفات جلال و جمال خداوندى را زائد بر ذات او ميدانند
    سوم شرك در مقام عمل مثل برآوردن حاجات و رزق و افاضه خيرات كه ديگرى را با خدا در فعل شريك بدانند و مؤثّر در امور گردانند.
    چهارم شرك در مقام عبادت و آن دو قسم است جلى و خفى: قسم اول كه جلى باشد مثل بت پرستها كه در مقام عبادت توجّه به بتها مى‏نمودند.
    و قسم دوم كه خفى باشد مصداق كامل آن رياء و سمعه در عبادت و نمايش دادن بديگران است و دائره اين قسم از شرك كه آن را شرك خفى نامند خيلى وسيع است
    همگی در پناه قرآن –التماس دعا


  10. #580

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    مورد تشکر
    9,361 پست
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    پيام‏ها:

    1 . شرك، منفورترين گناه و مانع بخشايش الهى است. « لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ »

    2 . بخشايش گناهان، مربوط به اراده‏ى حكيمانه خداست. « لِمَنْ يَشاءُ »

    3 . شرك، ادّعايى بى‏دليل و دروغى بزرگ است. « فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظِيماً »

    ********************
    تفسير نور، ج‏2، ص: 302

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





صفحه 58 از 93 نخست ... 8182838485657585960687888 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فلسفه وضوء چیست؟, فايده اخلاقى تیمم, فايده بهداشتى تیمم, فاحشه مبينه, فرق عدالت و تساوی چیست؟, مفهوم سلام کردن در دین مبین اسلام, منظور از مکلفین چیه؟, منظور از مشاهد روحانی چیست؟, منظور از حفظ شخصیت شوهر چیست؟, مهریه عطیه الهی است, محرمات نسبی, مصادیق معاملات باطل و حرام, معنى جبت چيست؟, چرا نباید در حالت جنب نماز خواند یا وارد مساجد شد؟, چرا تعدّد زوجات یک ضرورت اجتماعی است ؟, چراتقاص گناه پدر را فرزند پس بدهد؟, چراخدامردم دنیاراخطاب میکند اونها که قرآن نمیخونند؟, همسران متعدّد, وصیّت مضارّ چگونه وصیّتی است ؟, یتیم چه کسی است؟, آيا ازدواج موقّت نقابى برچهره‏ى فحشانيست؟, آیا مفهوم سلام کردن دردین اسلام بادیگرادیان فرق دارد؟, آیا انسان مشرک آمرزیده می شود؟, آیا از دیدگاه قرآن مرد از زن برتر است؟, آیا صدق، تنها زبانی است؟, آیاعملیات استشهادی مردم فلسطین خودکشی است؟, اجازه اسلام, ادیان مختلف, ارث بانوان در مسیحیت, ارث بانوان در یهودیت, ارث بانوان در زردتشت, ارث بردن از چه تاريخى آغاز شد؟, ازدواج فرزندان بلافصل آدم, ازدواج موقّت, ازدواج موقت در چه مواردی جایز است؟, اسلام, بحث تفسیری سوره مبارکه نساء, بزرگترین ظلم انسان چه می باشد؟, تفاوت شنیدن مادی و شنیدن روحانی در چیست؟, تفاوت عدوان و ظلم, تفسیر سوره نساء, تكليف فرزندان مُتعه چيست؟, تنبیه بدنی زن, تکلیف زنانی که شرایط ازدواج براشون فراهم نیست چیه؟, حد معمول مهریه, حدیث به چه چیزهای میگویند؟, خودکشی چیست ؟, خودکشی در دفاع از عفت, خيانت در اموال يتيمان ممنوع, دليل نامگذاري ولي فقيه به ولي امر مسلمين جهان, دلیل این محرم نامحرمی, درجات توكل, راه های نشر اخبار سرّی, رابطه ی امانت و عدالت در چیست؟, زكاة مستحب, زنا حق الله یا حقّ النّاس؟, زنان وچند همسر, سه دستور مهم درباره اموال يتيمان, سوره زنان, سکر به چه معناست؟, شرایط پذیرش توبه, طاغوت كيست؟, طبقات ارث, طبقات ارث در ادیان مختلف, طبقات ارث در اسلام, ظلم چیست؟, عدالت, عدالت میان همسران متعدّد, عدالت درباره دختران یتیم, غریزه جنسی بانوان

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود