جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: «یا من خلق الموت والحیات» یعنی چه؟
-
۱۳۸۷/۱۰/۲۴, ۱۰:۵۳ #1
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,758
- مورد تشکر
- 3,252 پست
- حضور
- 6 ساعت 31 دقیقه
- دریافت
- 7
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
«یا من خلق الموت والحیات» یعنی چه؟
با عرض سلام خدمت دوستان خوبم،
در دعای جوشن کبیر آمده است
یا من خلق الموت و الحیات
چرا ابتدا کلمه موت آمده و بعد کلمه حیات؟
چرا موت را یکی از مخلوقات خدا میدانیم؟ یعنی چه؟ مگر نبود حیات بطور اتوماتیک موت نمی شه؟
چرا حیات را یکی از مخلوقات خدا میدانیم؟ یعنی چه؟
------
یا من خلق الضل و الحرور یعنی چه؟
مگر ضل و سایه احتیاج به خلق داره؟ مگر سایه نیستی نیست؟ نبود نور؟
طیب
هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد
سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما
أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ
-
۱۳۸۷/۱۰/۲۴, ۱۹:۵۹ #2
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
=طیب;98167]با عرض سلام خدمت دوستان خوبم،در دعای جوشن کبیر آمده است یا من خلق الموت و الحیات چرا ابتدا کلمه موت آمده و بعد کلمه حیات؟
با سلام به شما جناب طيب گرامي
اين حديث از قرآن گرفته شده كه فرمود: الذي خلق الموت والحيوة ليبلوكم ايكم احسن عملا.. (1)
.. بعضی گفته اند علت تقدیم مرگ بر حیات اينسته : چون همه چیز از ابتدا نبود .بعد ایجاد شد مثل نطفه وخاک و.. سپس زندگی بر آن عارض شد (2)
چرا موت را یکی از مخلوقات خدا میدانیم؟ یعنی چه؟ مگر نبود حیات بطور اتوماتیک موت نمی شه؟ چرا حیات را یکی از مخلوقات خدا میدانیم؟ یعنی چه؟
مرگ در قرآن بمعنی عدم حیات وبی شعوری نیست بلکه انتقال از عالمي به عالم دیگر است بنا براین یک امر وجودی است وامر وجودی هم خلق است. مضافا بر اینکه اگر مرگ را به معنی عدم بگیریم این عدم با عدم صرف فرق دارد این نوع عدم از قبلیل عدم و ملکه هست یعنی چیزی که الان نیست ولی وملکه واستعداد وجود را دارد. مانند نطفه یا خاک که الان انسان نیست ولی درشرائط خود تبدیل به انسان میشود. (3)
------
یا من خلق الضل و الحرور یعنی چه؟مگر ضل و سایه احتیاج به خلق داره؟ مگر سایه نیستی نیست؟ نبود نور؟طیب.
ظل بمعنی سایه هست. سایه حظی وبهره اي از وجود دارد وعدم نیست . هر نبود نور که عدم نیست . نور نیست اما سایه هست. پس سايه وجود هست.
موفق باشيد.
پي نوشت:
1- سوره ملك آيه 2
2- ت تفسیر مجمع البیان ج25 ص 164
3- ت . تفسیرالمیزان ج19 ص 585 / تفسیر نمونه ج 24 ص 316
الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد
-
-
۱۳۸۹/۰۸/۱۲, ۲۱:۴۹ #3
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۹
- نوشته
- 2,577
- مورد تشکر
- 8,095 پست
- حضور
- 5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
- دریافت
- 140
- آپلود
- 0
- گالری
-
99
با عرض سلام خدمت شما
در تکمیل سخنان hoseintabar گرامی چند نکته را می توان گفت.
علامه طباطبایی (ره) در مورد مخلوق بودن موت می فرمایند :
موت را دو گونه می توان تعبیر کرد:
1- امر وجودی : از تعليم قرآن برمى آيد كه مرگ به معناى عدم حيات نيست ، بلكه به معناى انتقال است .(موجود داراى شعور و اراده از يكى از مراحل زندگى به مرحله اى ديگر منتقل شود، قرآن كريم صرف اين انتقال را موت خوانده با اينكه منتقل شونده شعور و اراده خود را از دست نداده) پس موت ، امرى وجودى است كه مانند حيات خلقت پذير است .
2- امر عدمی : اگر مرگ را امر عدمى بگيريم ، همانطور كه عامه مردم هم چنين مى پندارند، باز خلقت پذير هست ، چون اين عدم با عدمهاى صرف فرق دارد و مانند كورى و تاريكى ، عدم ملكه است ، كه حظى از وجود دارد.
===> بنا به فرموده علامه طباطبایی (ره) ، موت را چه به معنای عدمی بگیریم و چه به معنای وجودی بگیریم می تواند مخلوق باشد.
ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۸/۱۳ در ساعت ۱۷:۰۳
-
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری