جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عهد و پیمانهای الهی درقرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    عهد و پیمانهای الهی درقرآن




    1- ا مامت
    واذ ابتلي ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال اني جاعلك للناس اماما قال ومن ذريتي قال لاینال عهدی الظالمین..(1)
    وهنگامي كه پروردگار ابراهيم (پيامبر) را امتحانهاي متعدد كرد و از پس همه آن بر آمد خدا گفت من تورا امام (پيشوا ي) مردم قراردادم . ابراهيم گفت خدايا از فرزندانم هم قراربده ..خدا فرمود عهد (امامت ) من به ستمكاران نميرسد.
    2- دوري از پرستش شيطان :
    الم اعهداليكم يا بني ادم ان لا تعبدوا الشيطان انه لكم عدو مبين .. آيا پيمان نبستيم با شما اي فرزندان آدم كه شيطان را پرستش نكنيد زيرا او دشمن آشكار شماست؟ (2)
    بنابراين پيامبر بعد از امتحان سخت به امامت رسيد تا مردم را به خداپرستي ودوري از شيطان فرا بخوانند.
    اين دو موضوع اونقدر اهميت دارد كه از آن در قيامت سوال ميشود:
    اوفوا بالعهد ان العهد كان مسئولا.(3) به عهدتان وفادار باشيد كه از آن سوال ميشود.
    پي نوشت:
    1- سوره بقره آيه 241
    2- سوره يس آيه 60
    3- سوره اسراء آيه 24
    ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۷/۱۱/۰۱ در ساعت ۱۹:۱۴
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    418
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم

    مطلب جالب توجهی رو برای موضوع تایپیکی تازه انتخاب فرمودین .خوش فکری شما جای تحسین داره .
    در این باب منتظر مطالب بیشتر شما هستم .
    در مباحثات متفاوتی ، همانطور که میدونیم شیطان در بحث اغوای مومنین نقش دعوت کننده رو داره در حالی که هرکس کار ناپسندی انجام میده بجای لعن ونفرین بر نفس خودش شیطان رو مورد لعنت قرار میده .
    خداوند در جایی که شیطان ازو اطاعت نمی کنه او را لعنت کرده واز خود می راند .این مصداق تمام بندگانی است که چنین کار مشابهی رو انجام بدهند واز جوار رحمت حق خودشون رو بی نصیب بذارن .
    امیدوارم همیشه در پناه خداوند مهربان باشیم .التماس دعا

    این صدای بوستانی پرپر است
    این صدای نسل سرخی بی سر است
    http://naslesorkh.blogfa.com

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoseintabar نمایش پست
    1- ا مامت
    واذ ابتلي ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال اني جاعلك للناس اماما قال ومن ذريتي قال لاینال عهدی الظالمین.............
    با سلام منظور ازظالمين چه كساني اند كه به مقام امامت نميرسند؟
    ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۷/۱۱/۰۱ در ساعت ۱۹:۱۷

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط aarezo نمایش پست
    با سلام منظور ازضالمين چه كساني اند كه به مقام امامت نميرسند؟
    با سلام
    منظور از" ظلم" در جمله" لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ" تنها ستم به ديگران كردن نيست، بلكه ظلم (در برابر عدل) در اينجا به معنى وسيع كلمه به كار رفته و نقطه مقابل عدالت به معنى گذاردن هر چيز به جاى خويش است.
    بنا بر اين ظلم آن است كه شخص يا كار يا چيزى را در موقعيتى كه شايسته آن نيست قرار دهند.
    از آنجا كه مقام امامت و رهبرى ظاهرى و باطنى خلق، مقام فوق العاده پر مسئوليت و با عظمتى است، يك لحظه گناه و نافرمانى و سوء پيشينه سبب مى‏گردد كه لياقت اين مقام سلب گردد. لذا در احاديث مى‏خوانيم كه امامان اهل بيت ع براى اثبات انحصار خلافت بلافصل پيامبر ص به على ع به همين آيه مورد بحث استدلال مى‏كردند، اشاره به اينكه ديگران در دوران جاهليت بت‏پرست بودند، تنها كسى كه يك لحظه در مقابل بت سجده نكرد على ع بود
    موفق باشید
    منبع :تفسیر نمونه

    مولایم علی فرموند:
    يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
    هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
    چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط aarezo نمایش پست
    با سلام منظور ازظالمين چه كساني اند كه به مقام امامت نميرسند؟
    آيه رسيدن حضرت ابراهيم به مقام امامت در زمان آخراي سنش بود زيرا در وقت پيري خدا به وي فرزندي بنام اسماعيل داده لذا از خدا درخواست نمود امامت در ذريه او باقي باشد. (1)
    منظور از امامت مقام بر تر از رسالت هست زيرا تمامي مقامهاي ديگر را در زمان رسالت دارا بود. (2)
    ظلم سه گونه هست : 1- يا به خود ظلم كند يا به ديگري يا به خدا ظلم كند . ظلم به خدا خروج از جاده عدالت وپرستش غيرخداست . ولو لحظه اي وذره اي ...
    همه خلفا ء ده ها سال قبل از اسلام بت پرست بودند ..بجز حضرت علي كه باتفاق شيعه وسني در كودكي اسلام آورد و لحظه اي بت را نپرستيد .
    نتيجه :
    مقام امامت طبق همين آيه به بت پرستان نميرسد.
    پي نوشت :
    1- ت تفسير الميزان ج1 ص 403
    2- تفسير نمونه ج1 ص 311
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود