جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: ***ولایت فقیه-حکومتی که آسمانی اش نامیده اند***
-
۱۳۸۷/۱۱/۰۳, ۱۴:۲۲ #1
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۷
- نوشته
- 27
- مورد تشکر
- 20 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
***ولایت فقیه-حکومتی که آسمانی اش نامیده اند***
دوستان عزیز...
بعد از این که در تاپیک http://www.askquran.ir/showthread.php?t=10147&page=5 در مورد هدف انسان از سعادت در عصر غیبت
صحبت شد...اینبار بحث به ولایت فقیه رسید که آیا این ولایت
الهی است و یا فقط قراردادی بین انسان هاست...
(درواقع بحث از وجوب الهی و نصبی ولایت فقیه)
از دوستان خواهش می کنم که بحث را شروع کنند...
آیا می دانستید که هزینه ی
نظامی آمریکا سالی 400 میلیارد دلار است
در حالی که با 50 میلیارد دلار می توان مسئله ی گرسنگی را برای همیشه در جهان حل نمود؟؟؟؟
-
-
۱۳۸۷/۱۱/۰۳, ۱۴:۲۶ #2
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۷
- نوشته
- 27
- مورد تشکر
- 20 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سوال اول
آیا اصلا انسان نیاز به حکومت دارد ...(در نبود انسان کامل)
یعنی اینکه یک گروه بر گروهی دیگر حاکم بشوند...؟
آیا می دانستید که هزینه ی
نظامی آمریکا سالی 400 میلیارد دلار است
در حالی که با 50 میلیارد دلار می توان مسئله ی گرسنگی را برای همیشه در جهان حل نمود؟؟؟؟
-
۱۳۸۷/۱۱/۰۳, ۱۹:۴۶ #3
=سوسیالیست;101596]دوستان عزیزاز این که در تاپیک http://www.askquran.ir/showthread.php?t=10147&page=5 در مورد هدف انسان از سعادت در عصر غیبت صحبت شد...اینبار بحث به ولایت فقیه رسید که آیا این ولایت الهی است و یا فقط قراردادی بین انسان هاست...(درواقع بحث از وجوب الهی و نصبی ولایت فقیه)از دوستان خواهش می کنم که بحث را شروع کنند..
..با سلام به دوست جناب سوسياليست...
از ابتدا يادآوري ميكنم كه ولايت فقيه در قاموس اسلام ؛ ولايت فقه هست و در واقع ولي ولايت ندارد.. لذا حكم فقهي بر خود او هم واجب العمل هست. آنچه ولايت دارد حكم فقهي الهي است.
موفق باشيد وحق گرا..
-
-
۱۳۸۷/۱۱/۰۳, ۲۰:۴۶ #4
نیاز به حکومت
بسم الله الرحمن الرحیم
شکی نیست که انسان یک زندگی فردی و بی ارتباط با سایر انسان ها ندارد. شاید کسی بتواند به صورت انفرادی زندگی کند، اما عادتاً انسان اجتماعی زندگی می کند. طوری که می توان گفت بشر ناگذیر از زندگی اجتماعی است.
وقتی پذیرفتیم که انسان نیاز به زندگی اجتماعی دارد، باید بدانیم که لازمه زندگی اجتماعی نظم و رعایت حقوق متقابل و قانون است.
نظم و قانون نیازمند مجری است و مجری قانون یعنی حکومت.
حال باید ببینیم که منشأ حق و قانون چیست؟
از آنجا که حق در صورتی معنا پیدا می کند که پشتوانه ای داشته باشد. یعنی رعایت نکردن آن عقوبت و مؤاخده و مکافاتی در پی داشته باشد.
علاوه بر این جامعه انسانی مثل هر چیز دیگر مصالح و مفاسدی دارد که برای رسیدن به سعادت باید آن مصالح و مفاسد مشخص شود و مراعات گردد. مراعات مصالح و مفاسد جامعه انسانی توسط انسان ها نیازمند وضع قوانین و پایبندی به آن است.
چه کسی باید قانون را وضع کند؟
مسلماً کسی که به مصالح و مفاسد انسان و جامعه ی انسانی آگاه است.
چه کسی باید حقوق و وظایف را تعیین کند؟
کسی که صلاحیت و توان مؤاخده و مکافات را دارد.
یقیناً کسی غیر از آفریننده و پروردگار انسان به مصالح و مفاسد انسان و جامعه کاملاً آگاه نیست. و کسی غیر از او صلاحیت پیگرد و عقوبت یا جزا دادن انسان را ندارد.
(تا همینجا بسه اگه زیاد جلو نرفته باشم)!
ویرایش توسط khoshnazar : ۱۳۸۷/۱۱/۰۳ در ساعت ۲۰:۴۷
نظر شما در باره این پیشنهاد چیه؟
(جلسات مناظره)
موضوع مهم : کربلایی کاظم ساروقی، حجتی غیر قابل انکار
چگونه؟؟؟ راه های جلوگیری از مرگ تدریجی جامعه
کم گوی و گزیده گوی چون دُرّ :Sokhan: !!! تا از سُخَنت جهان شود پُر !!!
الحذر الحذر! فَوَ الله لَقَد سَتَر، حتّی کأنَّه قد غَفَر
-
-
۱۳۸۷/۱۱/۰۳, ۲۲:۵۰ #5
bale hokoomat va ghanoon lazem ast vaze ghanoon niyaz zendegi ejtemaee mibashad vali ghanoon chegoone taeen mishavad? tavasote khoda ya ensan? khodavand ghnoon vaz mikonads va an ra zire pa nemigozarad ghanoon zamin dashtane ekhtiyar ast haghe entekhab baraye esan pas har jamee hagh darad ya bar tebghe ghanoon khoda din amal konad ya khod ghanoon vaz konad hokoomate mardom bar mardom hal aghebatash jahanam bashad ya behesht
ویرایش توسط gheyre khodi : ۱۳۸۷/۱۱/۰۳ در ساعت ۲۲:۵۱
-
۱۳۸۷/۱۱/۰۳, ۲۳:۰۲ #6
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۷
- نوشته
- 27
- مورد تشکر
- 20 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
قانون رو چه کسی تدوین می کنه...
سوال؟
1.خدا
2.خدا و انسان
3.انسان
4.قرائت انسانی از دین
5.قرائت روحانیون و متولیان نهاد دین از مذهب
6.مصلحت زمانه
7.عقل تاریخی بشر و ماتریالیسم تاریخی مارکس((یعنی با گذر زمانه مناسبات کاملا تغییر می کند؟))
----------
از بین این ها به کدام عقیده دارید؟
انتخاب کنید...
آیا می دانستید که هزینه ی
نظامی آمریکا سالی 400 میلیارد دلار است
در حالی که با 50 میلیارد دلار می توان مسئله ی گرسنگی را برای همیشه در جهان حل نمود؟؟؟؟
-
۱۳۸۷/۱۱/۰۳, ۲۳:۴۳ #7
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,379
- مورد تشکر
- 3,222 پست
- حضور
- 9 ساعت 33 دقیقه
- دریافت
- 469
- آپلود
- 263
- گالری
-
97
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۱/۰۴, ۰۰:۲۳ #8
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
با سلام
ببخشید نصف شبی من یک جواب می دم انشاءالله مفصلا بعدا اگر سؤالی داشتید درباره اش با هم بحث می کنیم...
من چون مقداری سروکارم با تفسیر قرآنه ؛سعی می کنم قرآنی جواب شما را بدهم...
ببینید دوست من ؛احکام و قوانین اسلامی به لحاظ مقام صادرکننده آنها، به دو قسم تقسیم میشوند: احکام الهی و احکام حکومتی یا ولایی. احکام الهی احکامی است که از سوی خداوند تعالی تأسیس یا امضا شده و بر پیامبر نازل شدهاند، مانند وجوب حج، حرمت شراب، صحت عقد و... در مقابل، احکام ولایی و حکومتی به احکامی گفته میشود که از سوی حاکم اسلامی اعم از آنکه رسول خدا (ص) بوده یا جانشینان او، با توجه به مصالح اسلام و مسلمین صادر میشوند.
احکام شرعی و ولایی غیر از تفاوت از جنبه مقام صادرکننده و به تعبیری حاکم، تفاوت دیگری هم دارند و آن این که احکام حکومتی ماهیتاً مربوط به روابط اجتماعی افراد، جامعه و کشورند، در حالی که احکام الهی ممکن است مربوط به نیازهای فردی بوده یا در ارتباط با نیازهای اجتماعی افراد و اداره جامعه باشند، مانند مقررات مربوط به معاملات. در قرآن کریم به هر دو نوع حکم الهی و ولایی اشاره شده است: «اطیعواالله و اطیعواالرسول و اولیالامر منکم»مفسرین گفتهاند: اینکه لفظ «اطیعوا» دوبار ذکر شده است، یک بار درباره خداوند تعالی و بار دیگر در مورد رسول خدا(ص) و اولیالامر، اشاره به هر دو نوع حکم است. مراد از اطاعت از خداوند، اطاعت از احکام الهی است؛ یعنی احکامی که مقام صادرکننده آن خداوند تعالی است و مراد از اطاعت رسول خدا(ص) و جانشینان او، اطاعت از احکامی است که ایشان از آن جهت که حاکم جامعه هستند، صادر میکنند.(اگر سؤالی دراین رابطه داشتید درخدمتم)
التماس دعا-عسکری
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
-
۱۳۸۷/۱۱/۰۴, ۰۰:۴۳ #9
ghanoon chegoone taeen mishavad? tavasote khoda ya ensan? khodavand ghnoon vaz mikonads va an ra zire pa nemigozarad ghanoon zamin dashtane ekhtiyar ast haghe entekhab baraye esan pas har jamee hagh darad ya bar tebghe ghanoon khoda din amal konad ya khod ghanoon vaz konad hokoomate mardom bar mardom hal aghebatash jahanam bashad ya behesht
-
۱۳۸۷/۱۱/۰۴, ۱۶:۳۷ #10
ویرایش توسط khoshnazar : ۱۳۸۷/۱۱/۰۴ در ساعت ۱۶:۴۴
نظر شما در باره این پیشنهاد چیه؟
(جلسات مناظره)
موضوع مهم : کربلایی کاظم ساروقی، حجتی غیر قابل انکار
چگونه؟؟؟ راه های جلوگیری از مرگ تدریجی جامعه
کم گوی و گزیده گوی چون دُرّ :Sokhan: !!! تا از سُخَنت جهان شود پُر !!!
الحذر الحذر! فَوَ الله لَقَد سَتَر، حتّی کأنَّه قد غَفَر
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری