-
۱۳۸۵/۰۸/۲۸, ۱۷:۳۷ #1
تورات و انجيل در قرآن كريم
در قرآن 18 بار نام تورات و 12 بار نام انجیل ذکر شده و این غیر از مواردی میباشد که تلویحاً به آنها اشاره گردیده است. (المعجم، به ترتیب ص158 و 688). قرآن اساساً این کتب مقدس را آسمانی نامیده و آنها را همچون قرآن، نازل شده از جانب خداوند میخواند:
- همانا ما(خداوند) تورات را نازل کردیم که در آن هدایت و نور است.(مائده،44)
- و بخشیدیم انجیل را که در آن هدایت و نور میباشد.(مائده،46)
در آیهای دیگر در خصوص یکسانی شأنیت قرآن، تورات و انجیل میفرماید:
- الله (خدایی است که) نیست خدایی مگر او که زنده و پاینده است و نازل کرد کتاب (قرآن) را براستی، که دلیل راستی کتب (آسمانی پیش از خود است که هم اکنون) در دست شماست و تورات و انجیل را از پیش نازل کرد برای هدایت مردم(آلعمران،2و3)
از این مهمتر آن که قرآن تمام پیامبران پیشین علیهمالسلام را مسلمان و موحد نامید و تعالیم آنان را بدون توجه به فاصله تاریخی و مقتضیات زمانی آنان در یک راستا و مشابه هم دانسته است:
- بگویید که ما مسلمین به خدا ایمان آوردیم و به آنچه از کتب آسمانی به ما نازل شده و آنچه به ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و فرزندانشان و بر آنچه به موسی و عیسی عطا شده و به همه آنچه بر پیغمبران از جانب خداوند آوردهاند ایمان داریم و میان هیچ یک از پیغمبران فرق نگذاریم و ما تسلیم او هستیم.(بقره،136)
بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که قرآن ریشه و اساس کتب مقدس ادیان الهی پیشین را نازل شده از سوی خداوند میداند و اساس تورات و انجیل را حق و صحیح میخواند، لذا به مسلمانان میآموزد که نسبت به آنها ایمان و احترام داشته باشند.
اما این سوال به صورت جدی مطرح است که آیا انجیل و تورات موجود، واقعاً ماهیتی الهی داشته و قابل پیروی هستند؟ امروزه این این سوال حتی بین یهودیان و مسیحیان نیز به طور جدی مطرح است (بوکای، مقدمه). در پاسخ باید گفت قرآن در آیاتی صریحاً به تحریف و دگرگونی آنها اشاره نموده و قسمتهایی از آن را زاییده دست روحبانان و روحانیان دینی آنها میخواند.
(البته باید توجه داشت که فاصله زمانی قرآن با کتب مقدس پیشین نسبتاً زیاد بوده است، چنانکه پیدایش اصل تورات در حدود 1700 سال و انجیل حدود 600 سال پیش از زمان نزول قرآن بوده است.)
- پس وای بر کسانی که به دست خود (مطلبی) مینویسند و سپس میگویند که این مطلب از سوی خداست. (بقره،79)
و در مواردی نیز اشاره دارد که اصل کتب مقدس دور از دسترس مردم قرار دارد و آنان تنها توهم و تصوراتی از آن دارند که نه تنها راهنمای آنان نیست بلکه عامل گمراهیشان نیز گردیده است.
- و از آنها(یهودیان) افرادی عوام(بیسواد) وجود دارند که از کتاب (تورات) به جز تصورات و تمنیات خود چیزی نمیدانند.(بقره،78)
باید توجه داشت که اینگونه آیات تلویحاً بر این امر تاکید دارند که هرچند اساس و ریشه ادیان الهی پیشین همگی بر حق است و تعالیم اسلام در راستای تعالیم آنها نازل و تدوین گردیده است، لیکن قرآن و به طور کلی دین اسلام، نسبت به آنها در مرتبه اکمال و اتمام قرار داشته و خود نسخهای نهائی، کامل و جامع کتب آسمانی پیشین است که از تحریف و دستکاری انسان مبرا میباشد:
- و امکان ندارد که به دروغ افترا زنید که این قرآن(عظیم) به غیر از جانب خداوند است. بلکه تصدیقکننده آنچه(کتب آسمانی) در دست شماست و تفصیلدهنده تعالیم کتاب الهی میباشد. هیچ شک نیست که آن از جانب پروردگار جهانیان است.(یونس،37)
این تفصیل شاید به این معنا باشد که قرآن بر خلاف این دو کتاب که در اصل جنبه قومی و انحصاری دارد دارای تعالیمی جهان شمول، ابدی و کامل است و بیهیچ شکی و تردیدی تمامی انسانها را به سوی سعادت وکمال هدایت میکند:
- نیست آن قرآن مگر ذکری برای همه مردم عالم.(تکویر،27)
از این نگرش میتوان نتیجه گرفت که قرآن با وجود تایید صریح بر کتب مذکور، آنها را به نوعی نسخ شده دانسته و تعالیم آنها را مستقلاً و منفرداً قابل تأسی و پیروی نمیداند و تنها دین اسلام و آیین مسلمانی را دین بر حق و قابل قبول میداند.
- همانا دین واقعی نزد خداوند(فقط) اسلام است.(آلعمران،19)
با این توضیحات میتوان نظر قرآن درباره تورات و انجیلی که در زمان ظهور اسلام وجود داشته را بدین صورت خلاصه نمود:
1- مقداری از متون آنها اصلی است.(آل عمران،93)
2- قسمتی از مطالب اصیل ان از بین رفته است.(آل عمران،23)
3- مقداری از متون غیرالهی به آن اضافه شده است.(بقره،78و79)
4- در کلیت آن تغییر و تبدلات رخ داده است.(مائده،13و14)
البته لازم به ذکر است که در قرآن فقط از پنج سفر تورات و از انجیل نام برده شده است و از مابقی ملحقات دینی این کتب (عهد عتیق و جدید) جز زبور ذکری به میان نیامده است.(قاموس قرآن، ص297تا293)
(عهد قدیم متشکل از 39 کتاب است که در سه بخش تورات، کتوبیم و نبیآیم تدوین شدهاند. عهد جدید نیز مجموعهای متشکل از 27 قسمت است که در چهار بخش اناجیل، اعمال رسولان، نامه رسولان و مکاشفات یوحنا تدوین گردیدهاند.)
-
۱۳۸۵/۱۲/۱۳, ۱۷:۱۰ #2
نقل قول : تورات و انجيل در قرآن كريم
با سلام
باعث تاسف است با اینکه میبینیم قرآن صریحنا" می گوید با ذکر نام تورات و انجیل آنرا هدایت و
نور مينامد سوره مائده ( 44و46) ال عمران ( 1و2) ولی دوستان از آیاتی استفاده می کنند که نامی از تورات و انجیل نبرده فقط با تعابیر شما آنرا به آنها نسبت میدهید .
البته در اینکه دین نزد خدا اسلام هست شکی وجود نداشته ال عمران ( 19) ولی مهم تر از آن
اولین کسی که به اسلام ایمان آورد ابراهیم خلیل می باشد پس میتوان نتیجه گرفت هر کدام از
پیامبران پس از او پیام آوران اسلام بوده .نکته ای که مهم است چه دکترین ای حضرت محمد(ص)
مطرح می نماید که بعنوان خاتم پیامبران و تکمیل کننده اسلام است.
همانطور که میدانیم دکترین یهودیت بر مبنای نژاد هم خون قرار داشته و در توارت خیلی ساده
بیان شده هست فرزند دوم ابراهیم اسحاق که البته پس اسحاق به فرزند دوم یعقوب و همانطور
که در قرآن بیان میدارد قوم بنی اسرائیل از نسل یعقوب می باشد.
اما دکترین مسیحت نخست زاده کیست البته باز بر مبنای نژاد هم خون ولی دکترین محمدی
علاوه بر نخست زادکی نژاد غیر هم خون را مطرح می نماید . اسماعیل از گنیز مصری هاجر
حال می بینید مترقی بودن دکترینی محمدی و تکمیل نمودن اسلام در چیست.
البته دوستان میتوانند به وبلاک اینجانب مراجعه و نظر خود را در رابطه با تقویم قمری ابراز نمایند
ویرایش توسط andishmand : ۱۳۸۷/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۲:۳۶ دلیل: اصلاح لينك
-
۱۳۸۵/۱۲/۱۴, ۰۸:۵۴ #3
نقل قول : تورات و انجيل در قرآن كريم
سلام
به شما خوش آمد می گویم
لینکی که دادید برای من مشکل دارد: Cannot find server ...
-
۱۳۸۵/۱۲/۱۴, ۰۹:۰۳ #4
نقل قول : تورات و انجيل در قرآن كريم
به طور کلی من منظور شما را از پست فوق نفهمیدم. آیا شما پست بالا را در نقد بر پست اول نوشته اید یا در تکمیل آن؟
من امروز دوباره پست اول را با دقت بیشتر خواندم و آن منصفانه و خوب یافتم. هر چند همیشه در علوم جا برای تکمیل مطلب وجود دارد
حتما شما هم تایید می کنید که خداوند قرآن و انجیلی را هدایت و نور نامیده که خود نازل کرده نه آن را که بعد از تحریف باقی مانده ( هر چند همان هم شامل بخشی از حقایق هست که خود قرآن هم به آن اشاره می کند)
-
۱۳۸۶/۰۱/۲۵, ۱۷:۲۶ #5
نقل قول : تورات و انجيل در قرآن كريم
بسم الله الرحمن الرحيم
به نظر ميرسد اين دوست عزيزمان در وبلاگش در پي اثبات اين مطلب است كه ماه هايي كه در قرآن از آن نام برده ماههاي شمسي است و در زمان خلافت خليفه دوم يعني عمر بن خطاب ماههاي اسلامي از شمسي به ميلادي تغيير كرد اگر مقصود همين است لطفا بنويسند تا در اين باره گفتگويي داشته باشيم
ویرایش توسط andishmand : ۱۳۸۷/۱۲/۰۱ در ساعت ۱۲:۳۶
-
۱۳۸۶/۰۲/۲۹, ۲۱:۲۵ #6
نقل قول : تورات و انجيل در قرآن كريم
دوست گرامی به نظر می رسد چون مقاله شما را خوانده بودم این پرسشها را کردم زیرا از مسلمات تاریخ این است که پیامبر با روءیت ماه روزه می گرفت و با رویت ماه هم افطار می کرد قرآن نیز بر هلال تاکید دارد و تردیدی نیست که هلال بر ماه اطلاق می شود : یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس و الحج و...
-
۱۳۸۶/۰۳/۰۱, ۰۹:۰۸ #7
نقل قول : تورات و انجيل در قرآن كريم
بنام خدا
باسلام.همانطورکه قبلا بیان داشتم در قرآن سالی بعنوان سال قمری وجود ندارد حال چه بصورتهای سنه - عام - حج (حجج )
پیش از آنکه جواب شما را بدهم تعریف سال را به زمان ساده بیان میدارم. انسانها در بدو امر سالها را مثل امروز شمارش نمی کرد بلکه برای نشان دادن عمر و وقایع به پدیده طبیعی محیط
خویش متوسل می شد و پدیده ای را از خاطر خود می گذرانید. مثلا کودکی که در عمرش پنج بار
( برک ریزان) دیده است پس باید پنچ ساله باشد و مثالهای کوناکون ای وجود دارد مثل شکوفه تا
شکوفه بارانهای فصلی تا فصلی و رفته رفته آنرا بصورت علمی تر بیان نمودند.
سال= عبارت است مقیاس زمان و آن مساویست با دوره کردش زمین به دور خورشید یا دوره ی
کردش ظاهری خورشید به دور زمین و بصورت ساده تر مدت زمان بین دو عبور متوالی از
یک نقطه مثلا ربیع
Year=The period of timein which the earth makes one complete revolation about the sun
این چیزی است که تا به امروز برای ما از نظر علمی تعریف شدهاست.
اما در رابطه با کلمه سال در قرآن و جواب شما بعنوان مثال در یکی از آیات قران چنین بیان شده است.
عنکبوت آیه-14
همانا فرستادیم نوح را بسوی قومش پس ماند در ایشان(ایام نوح) هزار سال(الف سنه)
مگر پنجاه سال ( خمسین عاما" ) پس کرفت ایشان را طوفان .......
حال دوست عزیز کلمه سال را چکونه تعریف می نمائید هزار سال را سال قمری و پنجاه سال دیکر سال شمسی . واحد زمان چیست؟
فقط کافیست شما یک آیه از قرآن که کلمه سال بعنوان سال قمری استفاده شده باشد برای ما
مطرح نمائید و چنین چیزی در قرآن محمدی وجود ندارد .
دو ست عزیز اسلام محمدی یک دین جهان وطنی است برای یک قوم خاص نیآمده است.
اسلام از زمان حضرت ابراهیم ( علیه السلام) شروع و به خاتمیت محمد ( ص) ختم می شود.
واین چیزیست که ما از قرآن محمدی درک می کنیم .
سوره جاثیه آیه- 14
آنانکه ایمان آوردند بگو شما مو منان از مردمی که به ایام الهی امیدوار نیستند در گذرید .که خدا عاقبت هر قومی را به پاداش اعمال خود میرساند .
محمدرضا- مهدی
-
۱۳۸۶/۰۳/۰۳, ۱۲:۳۷ #8
نقل قول : تورات و انجيل در قرآن كريم
دوستان عزیز لطفاً ادامه ی این بحث را که ربطی به موضوع تورات و انجیل در قرآن ندارد در انجمن تفسیر و تأویل پی گیری فرمایند.
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=349
نظر شما در باره این پیشنهاد چیه؟
(جلسات مناظره)
موضوع مهم : کربلایی کاظم ساروقی، حجتی غیر قابل انکار
چگونه؟؟؟ راه های جلوگیری از مرگ تدریجی جامعه
کم گوی و گزیده گوی چون دُرّ :Sokhan: !!! تا از سُخَنت جهان شود پُر !!!
الحذر الحذر! فَوَ الله لَقَد سَتَر، حتّی کأنَّه قد غَفَر
-
۱۳۸۷/۱۱/۲۲, ۲۰:۳۵ #9
انجیل و تورات در زمان پیامبر (ص)
با سلام؛
ما مسلمانان معتقدیم که تورات و انجیل تحریف شده
1.آیا در زمان حضرت محمد (ص) هم همین تحریف ها در این کتب وجود داشته ؟
2. در چه زمان از تاریخ این کتب تحریف شده؟
3. آیا میتوانید بگویید و توضیح دهید که چطور امکان دارد رهبران و اسقفان مسیحی در قرون اولیه ی مسیحی با وجود تحریف اناجیل تا پای مرگ رفتند؟
با تشکر
ویرایش توسط mel64 : ۱۳۸۷/۱۱/۲۲ در ساعت ۲۳:۲۲ دلیل: برداشتن لینک.
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۱/۲۴, ۱۹:۰۹ #10
دوست گلم سلام! با توجه به پرسو جوهای من از دوستان مطلع مسلمان! انجیل اولیه توسط عیسی مسیح به آسمان رفته و یا عده ای اعتقاد دارن عیسی از خودش کتابی نداشته! پس بنابه نظر دوستان مسلمان کتاب مقدس و مخصوصا انجیل از همون دوران قبل از اسلام تحریف شده بوده. فکر کنم تا اینجا 2 سوال اول رو پاسخ داده باشم.
و اما در مورد سوال سوم باید عرض کنم بنده و عده ی کثیری از مردم دیگه( به دلیل اینکه عقلم ناقصه و کافر هستیم و نمی تونیم ضعیف بودن خدارو قبول کنیم) اعتقاد داریم که این کتب تحریف نشدن! اولین و محکمترین دلیل لقبیست که به این کتب داده میشه! اگه شنیده باشید دوستان غیر مسلمان این کتب را یا کتاب مقدس و یا کلام صدا میزنند! کلام به معنی کلام زنده ی خداوند! ما ناقص العقلا نمی تونیم قبول کنیم که خدا اجازه ی تحریف کلامش رو بده! چرا که همه این آگاهی رو دارن که خدا دست و پا نداشته و از اول با کلامش همه چیز رو آفریده! اگه قبول کنیم کلام خدا تحریف شده در این حالت از اول پیدایش به مشکل بر می خوریم چرا که کلامی که توانایی حفظ خودش رو نداشته باشه توانایی خلق کردن که کاری هزاران برابر پر ارزشتر و سختر هست رو نمی تونه انجام بده! از سوی دیگه زمانی که کاتبان این کتب که تعدادشون به حدود بین 40 تا 44 نفر بودن این کتب رو نگارش کردن مردم به صورت مستقیم حضور داشتن ، یعنی حضور شاهدان عینی که یکی از محکم ترین دلایل اثبات درستی یک کلام هست! از طرف دیگه مخالفینی هم حضور داشتن که منتظر بودن یک ایراد و یا یک دروغ در کتاب مشاهده کنند تا بتونن به راحتی این کتب رو رد کنند! و از همه مهمتر نظارت کلیسا بر این مطالب بود که در نوع خودش مهم به شمار میاد!
از سوی دیگه کشف دست نوشته های زیادی هست که تا همین اواخر انجام شد و دست نوشته های بسیار معروفی از کتاب مقدس رو به چشم جهانیان گزاشت. اثبات درستی اون دست نوشته ها توسط بزرگترین متخصصان تاریخ شناسی انجام شد و فقط مسیحیان در اون دست نداشتن.و اگه اطلاع داشته باشید همین اواخر دو شهر صدوم و عموره که در کتاب مقدس از اونها نام برده شده بود کشف شدند که حقایق تاریخیه زیادی رو در مورد زمان بندی در کتاب مقدس آشکار کردن و باعث شدن که این کتاب از نظر زمان بندی هم کامل و بی نقص مشاهده بشه.
و در آخر حرف همیشگیم رو میزنم! اگر کسی با عده ای وجود داشتن که توانایی دست بردن به کلام خدا تازه با این دقت و ظرافت و زیبایی رو داشتن! خیلی دوست دارم پیداشون کنم! یا نامشون رو بدونم! چرا که شایسته ی پرستش هستن! اونا مطالبی رو نشوتن که خدا هزاران سال سعی کرد به مردم بفهمونه! و جالب اینجاست که در صورت متحرف بودن اون کتب هنوز هم نتونسته کلام واقعیش رو به همه ی دنیا برسونه! چه خدای ضعیفی.
فیض و برکت خدا همراه همیشگی حق جویانه! دعا میکنم همه ی ما راه رو پیدا کنیم! آمین
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری