جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حافظ خواني مفهومي(نمونه ي بارز عرفان ناب)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66

    حافظ خواني مفهومي(نمونه ي بارز عرفان ناب)




    بسم الله الر حمن الر حيم
    سلام عليكم و رحمة الله و انواره

    به پيشنهاد بعضي از دوستان قرار بر اين شد تا تاپيكي با نام حافظ خواني داشته باشيم كه دوره اي يا هفتگي كه هر دفعه شعري از حضرت حافظ را طرح و در مورد نكات و زواياي عرفاني و ادبي آن بحث كنيم و نياز به توضيح هم نيست كه كسب عرفان از اشعار لسان الغيب كه سينه اش گنجينه ي محفوظ وحي الهي بوده است و اين اشعار ميوه ي درخت قرآن در دل او بوده از بهترين منابع كسب نكات عرفان ناب است چراكه قرآن منبع عرفان ناب است و ميوه اش به تبع همينطور كه اشعار شيرين حافظ از آن دست است.
    ان شاءالله با ياري دوستان تاپيك عالي و پرمحتوايي بشود


    الحمد لله الذي جعلنا من المتمسّكين بولاية اميرالمومنين
    زياده عرضي نيست
    التماس دعا
    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۷/۱۱/۲۳ در ساعت ۱۶:۳۳
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    بنام تو اي قرار هستي

    سلام و عرض ادب و احترام

    بسيار ايده خوب و درخور توجهي ارائه كرديد . الان متاسفانه تمركز ندارم . ولي حتما در اين تاپيك شركت مي كنم

    موفق و مويد و منصور باشيد ان شاء‌الله


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    598
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ای پیک راستان خبر یار ما بگو احوال گل به بلبل دستان سرابگو

    ما محرمان خلوت انسیم غم مخور با یار آشنا سخن اشنا بگو

    بر هم چومیزد ان سر زلفین مشکبار با ما سر چه داشت زبهر خدا بگو

    هر کس که گفت خاک در دوست توتیاست گو این معاینه در چشم مابگو

    انکس که منع ما زخرابات میکند گو در حضور پیر من این ماجرا بگو

    گردیگرت بر ان در دولت گذر بود بعد از ادای خدمت وعرض دعا بگو

    هر چند ما بدیم تومارا بدان مگیر شاهانه ماجرای گناه گدابگو

    براین فقیر نامه آن محتشم بخوان با این گداحکایت آن پادشابگو

    جانها زدام زلف چوبرخاک میفشاند برآن غریب ما چه بگذشت ای صبا بگو

    جان پرور است قصه ارباب معرفت رمزی برو بپرس حدیثی بیا بگو

    حافظ گرت به مجلس اوراه میدهند می نوش وترک زرق زبهر خدابگو



    ویرایش توسط صدای دیدار : ۱۳۸۷/۱۱/۲۳ در ساعت ۱۹:۲۷



    و هیچ فکر نکرد مامیان پریشانی تلفظ درها
    برای خوردن یک سیب
    چقدر تنهاماندیم...






  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    598
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ای غایب از نظر به خدا می‌سپارمت جانم بسوختی و به دل دوستدارمت
    تا دامن کفن نکشم زیر پای خاک باور مکن که دست ز دامن بدارمت
    محرابابرویت بنما تا سحرگهی دست دعا برآرم و در گردن آرمت
    گر بایدم شدن سوی هاروتبابلی صد گونه جادویی بکنم تا بیارمت
    خواهم که پیش میرمت ای بی‌وفا طبیب بیماربازپرس که در انتظارمت
    صد جوی آب بسته‌ام از دیده بر کنار بر بوی تخم مهر که دردل بکارمت
    خونم بریخت و از غم عشقم خلاص داد منت پذیر غمزه خنجرگذارمت
    می‌گریم و مرادم از این سیل اشکبار تخم محبت است که در دل بکارمت
    بارمده از کرم سوی خود تا به سوز دل در پای دم به دم گهر از دیده بارمت
    حافظ شراب وشاهد و رندی نه وضع توست فی الجمله می‌کنی و فرو می‌گذارمت

    ویرایش توسط صدای دیدار : ۱۳۸۷/۱۱/۲۸ در ساعت ۲۰:۲۰



    و هیچ فکر نکرد مامیان پریشانی تلفظ درها
    برای خوردن یک سیب
    چقدر تنهاماندیم...






  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هوالحق

    حافظ را كمتر كسى است كه نشناسد، شهرتش جنبه جهانى دارد و نام او براى ايرانيان نامى كاملاً آشناست و اغلب آنها از اشعار او ابياتى را از بر دارند.

    انتخاب تخلّص »حافظ«، حكايت از ذوق هنرى و تعلق خاطر سراينده، به قرآن و مفاهيم ملكوتى آن دارد. پيوند عشق و عرفان حافظ را موفق كرد تا از تركيب اين دو عنصر مجموعه‌‌اى شگفت‌‌انگيز و دلپذير بوجود آورد.

    در غزليات حافظ، علاوه بر عشق الهى كه سرچشمه عرفانى دارد، موارد بسيارى درباره عشق انسانى و نشانه‌‌هاى آن يافت مى‌‌شود. در اينگونه از غزلها آشكارا از اندام آدمى: چشم، ابرو، خال، زلف، لب لعل و خصوصيات جسمانى و مادى صحبت مى‌‌شود و سراينده آن را به‌‌صورت يك ارتباط منطقى با محبوب ازلى مرتبط مى‌‌سازد، اين عشق انسانى در نهايت منجر به عشق الهى مى‌‌شود.

    در تعريف عشق آمده است كه: عشق بر دوگونه است، يكى احساسات و عواطف و محبت انسانها نسبت به يكديگر كه آن را عشق مجازى مى‌‌گويند و ديگرى عشق به پروردگار جهانيان كه آنرا عشق حقيقى گويند و مى‌‌خواهيم بدانيم كه عشق به حضرت پيامبر، صلّى‌‌اللَّه‌‌عليه‌‌وآ له، و خاندان طاهرينش در كداميك از اين دو تعريف مى‌‌گنجد، در اين‌‌باره از پيامبر اكرم، صلّى‌‌اللَّه‌‌عليه‌‌وآ له، نقل است كه:
    »هيچ بنده‌‌اى مؤمن نيست تا اينكه من نزد او از زن و فرزند و مال و همه مردم محبوب‌‌تر باشم.

    و در حديث ديگرى مى‌‌فرمايد: »خدا را به‌‌خاطر نعمتهايى كه به‌‌شما داده دوست بداريد و مرا به‌‌خاطر دوستى خدا.«

    حاصل آنكه دوستى و محبت به اولياى حق همان مسأله محبت به خداست، عشق ورزيدن به اهل بيت، عليه‌‌السلام، همان عشق ورزيدن به مقام ربوبيت است و درحقيقت دوستى اهل بيت، عليهم‌‌السلام، حكم پلى را دارد كه عاشق را به‌‌سوى حق و حقيقت هدايت مى‌‌كند.

    حافظ نيز سرمنشأ عشق و راه وصل را در جمال يار جستجو مى‌‌كند و جمال يار را بازتاب جمال حق در عرصه آفرينش مى‌‌داند. طى اين سلوك و وجود روح‌‌افزاى محبوب به عاشق حياتى دوباره مى‌‌بخشد و اثر فنا را در وى مى‌‌زدايد و نامش را براى ابد در جريده عالم ثبت مى‌‌كند.


    هرگز نميرد آنكه دلش زنده شد به عشق
    ثبت است بر جريده عالم دوام ما


    انسان كامل در شعر حافظ

    استاد مطهرى در كتاب آيينه جام، ابياتى را تحت عنوان انسان كامل در شعر حافظ گردآورى نموده است، كه از آن جمله‌‌اند:


    گرچه شيرين دهنان پادشهانند، ولى
    او سليمان زمانست كه خاتم با اوست

    در احاديث شباهتهاى فراوانى براى آن حضرت با انبيا ذكر شده است و از آن جمله در شباهت آن حضرت با سليمان، عليه‌‌السلام، آمده است: بادها به‌‌اذن خداوند مسخّر وى مى‌‌گردند و سلطنت او بر تمام زمين گسترده خواهد شد و امير مؤمنان در اين رابطه مى‌‌فرمايد:

    »نخستين‌‌كارى كه قائم در انطاكيه انجام مى‌‌دهد اين است كه تورات را از غارى بيرون مى‌‌آورد كه عصاى موسى و انگشتر سليمان در آن است

    و نيز مى‌‌فرمايد:
    »در بيت‌‌المقدس، تابوت سكينه و [انگشتر سليمان] و الواحى را كه بر موسى نازل شده بيرون مى‌‌آورد

    همچنين امام صادق، عليه‌‌السلام، مى‌‌فرمايد:
    »عصاى موسى و انگشتر سليمان در دست او خواهد بود.

    تو خود چه لعبتى اى شهسوار شيرين كار
    كه در برابر چشمى و غايب از نظرى

    امير مؤمنان در اين رابطه مى‌‌فرمايد:
    »هنگامى كه امام غايب از ديده‌‌ها پنهان شود و مردم از غيبت او ازحد شرع بيرون روند، توده مردم خيال مى‌‌كنند كه حجت خدا ازبين رفته و امامت باطل شده است. سوگند به خداى على در چنين روزى »حجت خدا در ميان آنهاست«، در كوچه و بازار آنها گام برمى‌‌دارد و بر خانه‌‌هاى آنها وارد مى‌‌شود و در شرق و غرب عالم به سياحت مى‌‌پردازد و گفتار مردمان را مى‌‌شنود بر اجتماعات آنها وارد شده سلام مى‌‌فرمايند...


    در اين شب سياهم گم گشت راه مقصود
    از گوشه‌‌اى برون آى اى كوكب هدايت

    روايت زير با مصرع دوم بيت مذكور مطابق است.

    امام زين‌‌العابدين، عليه‌‌السلام، مى‌‌فرمايد:
    »فتنه‌‌هايى چون امواج تاريك شب بر آنها هجوم مى‌‌آورد كه كسى از آنها رهايى نمى‌‌يابد، بجز افرادى كه خداوند از آنها پيمان گرفته است، آنها شعله‌‌هاى هدايت و سرچشمه‌‌هاى دانش و فضيلت هستند، كه خداوند آنها را از هر فتنه تاريك نجات مى‌‌دهد«

    حاصل آنكه بيت ياد شده از حافظ برگرفته از واقعياتى است كه در متن احاديث نقل است: خواجه شيراز در شرايط نابسامان جامعه در جستجوى كوكب هدايت، حضرت مهدى موعود، عجّل‌‌اللَّه‌‌تعالى‌‌ف رجه، است تا ازطريق وى به حقايق دست يابد.

    هواخواه توأم جانا و مى‌‌دانم كه مى‌‌دانى
    كه هم ناديده مى‌‌بينى و هم ننوشته مى‌‌خوانى

    پيامبر اكرم، صلّى‌‌اللَّه‌‌عليه‌‌وآ له، مى‌‌فرمايد:
    »نيكان عترت من، و پاكان بستگان من، در كودكى حكيم‌‌ترين مردمان، و در بزرگى داناترين آنان هستند. آگاه باشيد كه ما خاندانى هستيم كه از علوم خدا به‌‌ما تعليم شده است و از حكمت خدا به‌‌ما عطا شده، و از صادق مصدق فرا گرفتيم

    آرى آن حضرت خزانه‌‌دار علوم الهى است و اسرار الهى را از صادق مصدق فرا گرفته و به‌‌همين علت از اسرار درونى خواخواهان خود مطلع است.



    یاحق




    ویرایش توسط ramila : ۱۳۸۷/۱۱/۲۸ در ساعت ۲۱:۴۶
    اللَّهُمَّ فاطِرَ السَّمواتِ وَالأَرْضِ عالِمَ الغَيْبِ وَالشَّهادَةِ
    أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبادِكَ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ
    "زمر (39) آيه 46 "


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بِسْمِ اللَّهِ مَجْريها وَمُرْسيها إِنَّ رَبّى لَغَفُورٌ رَحيم


    زبان و هنر شعری حافظ

    همچون همهٔ هنرهای راستین و صادق، شعر حافظ پرعمق، چندوجه، تعبیریاب، و تبیین‌جوی است. او هیچ‌گاه ادعای کشف و غیب‌گویی نکرده، ولی ازآن‌جا که به ژرفی و با پرمعنایی زیسته ‌است و چون سخن و شعر خود را از عشق و صدق تعلیم گرفته ‌است، کار بزرگ هنری او آینه‌دار طلعت و طینت فارسی‌زبانان گردیده ‌است.

    مرا تا عشق تعلیم سخن کرد ...حدیثم نکتهٔ هر محفلی بود
    مگو دیگر که حافظ نکته‌دان‌ست ...که ما دیدیم و محکم جاهلی بود


    غزلیات حافظ

    حافظ را چیره‌دست‌ترین غزل سرای زبان فارسی دانسته‌اند موضوع غزل وصف معشوق، می، و مغازله‌ است و غزل‌سرایی را باید هنری دانست ادبی، که درخور سرود و غنا و ترانه پردازی‌ است.
    با آنکه حافظ غزل عارفانهٔ مولانا و غزل عاشقانهٔ سعدی را پیوند زده‌است، نوآوری اصلی به‌سبب تک بیت‌های درخشان، مستقل، و خوش‌مضمون فراوانی ست که ایجاد کرده‌است. استقلالی که حافظ از این راه به غزل داده به میزان زیادی از ساختار سوره‌های قرآن تأثیر گرفته‌است، که آن را انقلابی در آفرینش اینگونه شعر دانسته‌اند


    ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ ....به قرآنی که اندر سینه داری



    نمونه‌ای از اشعار

    پیش ازاینت بیش ازاین اندیشه‌ی عشّاق بود...مهرورزی تو با ما شهرهٔ آفاق بود
    یاد باد آن صحبت شبها که با نوشین‌لبان ...بحث سرّ عشق و ذکر حلقهٔ عشّاق بود
    پیش ازین کاین سقف سبز و طاق مینا برکشند...منظر چشم مرا ابروی جانان طاق بود
    سایهٔ معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد...ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود
    حسن مهرویان مجلس گرچه دل می‌برد و دین ...بحث ما در لطف طبع و خوبی اخلاق بود
    شعر حافظ در زمان آدم اندر باغ خلد...دفتر نسرین و گل رازینت اوراق بود


    بنا به ماهیّت و طبیعتش، شعر حافظ شرح‌طلب است. این امر، به هیچ وجه ناشی از دشواری یا دیریابی آن نیست، بلکه، در چندپهلویی، پرمعنایی، و فرهنگ‌مندی شعر حافظ نشان‌دارد


    مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد.....زیر هر نغمه که زد، راه به جایی دارد

    همین ویژگی کم‌همانند، و نیز عالَم‌گیری و رواج بی‌مانند شعر اوست، که از دیرباز شرح‌نویسان زیادی را برآن داشته‌است که بر دیوان اشعار حافظ شرح بنویسند. بیشتر شارحان حافظ از دو قلمرو بزرگ زبان و ادبیّات فارسی، یعنی شبه قارّهٔ هند و امپراتوری عثمانی، برخاسته‌اند.


    خداوند همه را در آنچه خود دوست دارد و راضي به آن است موفق بگرداند

    و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين




    ویرایش توسط ramila : ۱۳۸۷/۱۲/۱۶ در ساعت ۱۶:۲۴
    اللَّهُمَّ فاطِرَ السَّمواتِ وَالأَرْضِ عالِمَ الغَيْبِ وَالشَّهادَةِ
    أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبادِكَ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ
    "زمر (39) آيه 46 "

  8. تشکرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    598
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مرا چشمیست خون افشان بدست ان کمان ابرو

    جهان بس فتنه خواهدشد از ان چشم واز ان ابرو

    غلام چشم ان ترکم که در خواب خوش مستی

    نگارین گلشنش رویست ومشکین سایبان ابرو

    هلالی شد تنم زین غم که باطغرای ابرویش

    که باشد مه که بنماید زطاق اسمان ابرو

    رقیبان غافل ومارا از ان چشم وجبین هردم

    هزاران گونه پیغام است وحاجب در میان ابرو

    روان گوشه گیران را جبینش طرفه گلزاریست

    که بر طرف سمن زارش همی گردد چمان ابرو

    دگر حورو پری را کس نگوید با چنین حسنی

    که این را این چنین چشمست وانرا انچنان ابرو

    تو کافر دل نمیبندی نقاب زلف ومیترسم

    که محرابم بگرداند خم ان دلستان ابرو

    اگر چه مرغ زیرک بود حافظ در هواداری
    به تیر غمزه صیدش کرد چشم ان کمان ابرو





    ویرایش توسط صدای دیدار : ۱۳۸۷/۱۲/۳۰ در ساعت ۲۰:۵۲



    و هیچ فکر نکرد مامیان پریشانی تلفظ درها
    برای خوردن یک سیب
    چقدر تنهاماندیم...





  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    حافظ خواني مفهومي(نمونه ي بارز عرفان ناب)


    دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند
    گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند

    ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت
    با من راه نشین باده مستانه زدند

    آسمان بار امانت نتوانست کشید
    قرعه کار به نام من دیوانه زدند

    جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه
    چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

    شکر ایزد که میان من و او صلح افتاد
    صوفیان رقص کنان ساغر شکرانه زدند

    آتش آن نیست که از شعله او خندد شمع
    آتش آن است که در خرمن پروانه زدند

    کس چون حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب
    تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند


    حافظ خواني مفهومي(نمونه ي بارز عرفان ناب)


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط ramila نمایش پست
    بِسْمِ اللَّهِ مَجْريها وَمُرْسيها إِنَّ رَبّى لَغَفُورٌ رَحيم


    زبان و هنر شعری حافظ

    همچون همهٔ هنرهای راستین و صادق، شعر حافظ پرعمق، چندوجه، تعبیریاب، و تبیین‌جوی است. او هیچ‌گاه ادعای کشف و غیب‌گویی نکرده، ولی ازآن‌جا که به ژرفی و با پرمعنایی زیسته ‌است و چون سخن و شعر خود را از عشق و صدق تعلیم گرفته ‌است، کار بزرگ هنری او آینه‌دار طلعت و طینت فارسی‌زبانان گردیده ‌است.

    مرا تا عشق تعلیم سخن کرد ...حدیثم نکتهٔ هر محفلی بود
    مگو دیگر که حافظ نکته‌دان‌ست ...که ما دیدیم و محکم جاهلی بود


    غزلیات حافظ

    حافظ را چیره‌دست‌ترین غزل سرای زبان فارسی دانسته‌اند موضوع غزل وصف معشوق، می، و مغازله‌ است و غزل‌سرایی را باید هنری دانست ادبی، که درخور سرود و غنا و ترانه پردازی‌ است.
    با آنکه حافظ غزل عارفانهٔ مولانا و غزل عاشقانهٔ سعدی را پیوند زده‌است، نوآوری اصلی به‌سبب تک بیت‌های درخشان، مستقل، و خوش‌مضمون فراوانی ست که ایجاد کرده‌است. استقلالی که حافظ از این راه به غزل داده به میزان زیادی از ساختار سوره‌های قرآن تأثیر گرفته‌است، که آن را انقلابی در آفرینش اینگونه شعر دانسته‌اند


    ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ ....به قرآنی که اندر سینه داری



    نمونه‌ای از اشعار

    پیش ازاینت بیش ازاین اندیشه‌ی عشّاق بود...مهرورزی تو با ما شهرهٔ آفاق بود
    یاد باد آن صحبت شبها که با نوشین‌لبان ...بحث سرّ عشق و ذکر حلقهٔ عشّاق بود
    پیش ازین کاین سقف سبز و طاق مینا برکشند...منظر چشم مرا ابروی جانان طاق بود
    سایهٔ معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد...ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود
    حسن مهرویان مجلس گرچه دل می‌برد و دین ...بحث ما در لطف طبع و خوبی اخلاق بود
    شعر حافظ در زمان آدم اندر باغ خلد...دفتر نسرین و گل رازینت اوراق بود


    بنا به ماهیّت و طبیعتش، شعر حافظ شرح‌طلب است. این امر، به هیچ وجه ناشی از دشواری یا دیریابی آن نیست، بلکه، در چندپهلویی، پرمعنایی، و فرهنگ‌مندی شعر حافظ نشان‌دارد


    مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد.....زیر هر نغمه که زد، راه به جایی دارد

    همین ویژگی کم‌همانند، و نیز عالَم‌گیری و رواج بی‌مانند شعر اوست، که از دیرباز شرح‌نویسان زیادی را برآن داشته‌است که بر دیوان اشعار حافظ شرح بنویسند. بیشتر شارحان حافظ از دو قلمرو بزرگ زبان و ادبیّات فارسی، یعنی شبه قارّهٔ هند و امپراتوری عثمانی، برخاسته‌اند.


    خداوند همه را در آنچه خود دوست دارد و راضي به آن است موفق بگرداند

    و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين



    شعر حافظ همه بيت الغزل معرفت است
    افرين بر نفس دلكش ولف سخنش


    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود