-
۱۳۸۷/۱۱/۲۴, ۱۹:۱۰ #1
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۷
- نوشته
- 448
- مورد تشکر
- 391 پست
- حضور
- 2 دقیقه
- دریافت
- 90
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
علت اختلاف بین مسلمین چیست؟
سلام
النساء 59
یا أیها الذین آمنوا أطیعوا الله وأطیعوا الرسول وأولی الأمر منکم فإن تنازعتم فی شیء فردوه إلى الله والرسول إن کنتم تؤمنون بالله والیوم الآخر ذلک خیر وأحسن تأویلا
ای کسانی که ایمان آوردهاید خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را [نیز] اطاعت کنید پس هر گاه در امری [دینی] اختلاف نظر یافتید اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید آن را به [کتاب] خدا و [سنت] پیامبر [او] عرضه بدارید این بهتر و نیکفرجامتر است
در این ایه خداوند مومنین را مورد خطاب قرار داده میفرمایند خدا و رسول و آن که بر سیره رسول است را اطاعت کنید !
حال اگر اختلافی پیش آمد به خدا یعنی قرآن و پیامبر یعنی سنت که البته باید مورد قبول هردو طرف باشد مراجعه کنید سپس مجداداً میفرمایند ای کسانی که به خدا ایمان دارید یعنی سفسطه نکنید خدا را شاهد بدانید حق را در نظر بگیرید تا عاقبت به خیر شوید .
دقت بفرمائید در اینجا اولی الامر نیامده چون خداوند میدانسته خود این مسئله روزی مورد اختلاف میشود !
خدایا مرا آن ده که آن به
ویرایش توسط بهلول2 : ۱۳۸۷/۱۱/۲۴ در ساعت ۱۹:۱۲
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۱/۲۴, ۲۲:۰۳ #2
سلام
شاید شیعه باید از خرافاتش کم کنه سنی هم از حساسیت های بی مورد.
البته باید چیزای دیگه هم باشه من بازم مثل همیشه نمی دونم
ویرایش توسط mel64 : ۱۳۸۷/۱۱/۲۴ در ساعت ۲۲:۰۷
-
۱۳۸۷/۱۱/۲۷, ۰۴:۴۱ #3
جناب 981
بحمدلله تقدیر خدا بر این رفته است که ما حداقل از وهابیون نباشیم و ثقیلین را ملاک بدانیم و نه فقط قرآن را به نص ظاهری آن ارجاع دهیم و باب تفسیر به رای ها را بگشاییم.
پیش از استناد به نص و ترجمه های نچندان دقیق آیات شریف قرآن خوب است سری به چند تفسیر روایی و معتبر هم بزنیم.
-
۱۳۸۷/۱۱/۲۷, ۰۴:۴۲ #4
-
۱۳۸۷/۱۱/۲۷, ۱۷:۳۳ #5
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۷
- نوشته
- 448
- مورد تشکر
- 391 پست
- حضور
- 2 دقیقه
- دریافت
- 90
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سلام
جناب silhouette خوشحالم ازاینکه میبینم شما هم به ترجمه ها اعتماد ندارید بنده هم اگر مطلبی را ارائه میدهم نظرم اظهار فضل نیست بلکه برداشت خود را نسبت به یک ایه عنوان میکنم و انتظار دارم دوستان هم کمک کنند تا شاید مطلبی مکشوف شود مطمئن باشید به ترجمه و تفسیر های مختلف سر زده ام و اگر قانعم میکرد دیگر مزاحم دوستان نمیشدم و این را هم بدانید که اصل قرآن است و خداوند فقط ضامن حفظ قرآن میباشد لذا هرمطلبی که ثابت شود با قرآن در تضاد است محکوم به فنا است .
-
۱۳۸۸/۰۵/۰۴, ۱۶:۲۷ #6
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,017
- مورد تشکر
- 2,509 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 29
- آپلود
- 0
- گالری
-
3
تفسير كتاب الهي جز در سايهي يك رشته علوم لفظي و عقلي و موهبت الهي امكانپذير نيست، او اين علوم را چنين برميشمرد:
1. شناخت الفاظ كه متكفّل آن علم لغت است.
2. مناسبت برخي از الفاظ با برخي ديگر كه بيانگر آن، علم اشتقاق است.
3. شناسايي عوارض الفاظ؛ يعني صيغهسازي و اعراب آخر كلمه كه بيانگر آن علم صرف و نحو است.
4. شناسايي قرائات مختلف.
5. شأن نزول آيات بالأخص آنچه كه مربوط به سرگذشت پيشينيان است و از آن به نام «علم آثار و اخبار» نام ميبرند.
6. آنچه كه از رسول خدا دربارة مجملات و مبهمات قرآن نقل گشته است. مانند گفتار رسول خدا درباره نماز و زكات كه شرح آنها در سنت پيامبر است.
7. شناسايي ناسخ و منسوخ، عام و خاص، و مسايل اجماعي و اختلافي كه از آنها در علم اصول بحث ميشود.
8. شناسايي احكام دين و آداب آن و سياستهاي اسلامي كه «علم فقه» از آنها بحث ميكند.
9. شناسايي ادله و براهين عقلي كه از آنها در علم كلام گفتگو ميشود.
10. علم موهبتي كه خدا آن را در اختيار كسي قرار ميدهد كه بداند و عمل كند.
بنابراين دوست عزيز برداشت شخصي جنابعالي از قرآن بايد پايه و اساس داشته باشد
-
تشکر
-
۱۳۸۹/۰۸/۱۲, ۲۳:۱۷ #7
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۸
- نوشته
- 2,245
- مورد تشکر
- 5,583 پست
- حضور
- 19 روز 19 دقیقه
- دریافت
- 12
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
یکی از ایراداتی که به این ایه شده است این است که همانطور که ميبينيم در اينجا سخنى از اولوا الامر به ميان نيامده و مرجع حل اختلاف تنها خدا ( کتاب الله ، قرآن ) و پيامبر (سنت ) معرفى شده است.
در پاسخ به این ايراد بايد گفت:
شکى نيست که منظور از اختلاف و تنازع در جمله فوق ، اختلاف و تنازع در احکام است نه در مسائل مربوط به جزئيات حکومت و رهبرى مسلمين ، زيرا در اين مسائل مسلما بايد از اولوا الامر اطاعت کرد (همانطور که در جمله اول آيه تصريح شده ) بنابراين منظور از آن اختلاف در احکام و قوانين کلى اسلام است که تشريع آن با خدا و پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) است زيرا ميدانيم امام فقط مجرى احکام است ، نه قانونى وضع ميکند، و نه نسخ ميکند، بلکه همواره در مسير اجراى احکام خدا و سنت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) است ، و لذا در احاديث اهلبيت (عليهمالسلام ) ميخوانيم که اگر از ما سخنى بر خلاف کتاب الله و سخن پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) نقل کردند هرگز نپذيريد، محال است ما چيزى بر خلاف کتاب الله و سنت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) بگوئيم ، بنا بر اين نخستين مرجع حل اختلاف مردم در احکام و قوانين اسلامى خدا و پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) است که بر او وحى ميشود و اگر امامان معصوم بيان حکم ميکنند، آن نيز از خودشان نيست بلکه از کتاب الله و يا علم و دانشى است که از پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) به آنها رسيده است و به اين ترتيب علت عدم ذکر اولوا الامر در رديف مراجع حل اختلاف در احکام روشن ميگردد.
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری