صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بعد از مرگ تا قیامت چقدر طول میکشد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بعد از مرگ تا قیامت چقدر طول میکشد ؟




    سلام

    یس 63
    هذه جهنم التی کنتم توعدون
    این است جهنمی که به شما وعده داده می‏شد

    النحل 77
    ولله غیب السماوات والأرض وما أمر الساعة إلا کلمح البصر أو هو أقرب إن الله على کل شیء قدیر
    و نهان آسمانها و زمین از آن خداست و کار قیامت جز مانند یک چشم بر هم زدن یا نزدیکتر [از آن] نیست زیرا خدا بر هر چیزی تواناست


    با توجه به این آیات و بسیاری آیات دیگر خداوند متعال میفرمایند این جهنم است یا تا قیامت به اندازه یک چشم بر هم زدن فاصله نیست پس عالم برزخ جه زمانی دارد و از طرفی چه تفاوتی است بین کسانی که هزاران سال پیش مرده اند و کسی که جند روز مانده به قیامت فوت میکند ؟


    البقرة 259
    أو کالذی مر على قریة وهی خاویة على عروشها قال أنى یحیی هذه الله بعد موتها فأماته الله مائة عام ثم بعثه قال کم لبثت قال لبثت یوما أو بعض یوم قال بل لبثت مائة عام فانظر إلى طعامک وشرابک لم یتسنه وانظر إلى حمارک ولنجعلک آیة للناس وانظر إلى العظام کیف ننشزها ثم نکسوها لحما فلما تبین له قال أعلم أن الله على کل شیء قدیر

    یا چون آن کس که به شهری که بامهایش یکسر فرو ریخته بود، عبور کرد؛ (و با خود می‏)گفت‏: (چگونه خداوند، (اهل‏) این (ویرانکده‏) را پس از مرگشان زنده می‏کند؟). پس خداوند، او را (به مدت‏) صد سال میراند. آنگاه او را برانگیخت‏، (و به او) گفت‏: (چقدر درنگ کردی‏؟) گفت‏: (یک روز یا پاره‏ای از روز را درنگ کردم‏.) گفت‏: ((نه‏) بلکه صد سال درنگ کردی‏، به خوراک و نوشیدنی خود بنگر (که طعم و رنگ آن‏) تغییر نکرده است‏، و به درازگوش خود نگاه کن (که چگونه متلاشی شده است‏. این ماجرا برای آن است که هم به تو پاسخ گوییم‏) و هم تو را (در مورد معاد) نشانه‏ای برای مردم قرار دهیم‏. و به (این‏) استخوانها بنگر، چگونه آنها را برداشته به هم پیوند می‏دهیم‏؛ سپس گوشت بر آن می‏پوشانیم‏.) پس هنگامی که (چگونگی زنده ساختن مرده‏) برای او آشکار شد، گفت‏: ((اکنون‏) می‏دانم که خداوند بر هر چیزی تواناست‏.)

    یا در این آیه کسی که بعد از صد سال ازخواب مرگ بیدار میشود می پندارد یک روز یا پاره ای از روز را خفته بوده و همچنین است آیه 19 سوره کهف اینها بدین مفهوم است که برزخ بعد زمان ندارد و هر انسانی پس از مرگ بلافاصله وارد قیامت میشود .

    خدایا مرا آن ده که آن به

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    17
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسمه تعالي
    با سلام و حمد خداوند متعال

    احتراما حضرت احديت طبق صلاح و مصلحت خويش جسم فيزيكي ما را در دنياي محسوسات محدود ساخته و همين محدوديت باعث گرديده است كه در خيلي از مواقع به خيال پردازي و ذهن پروري بپردازيم كه همين امر باعث بوجود آمدن بسياري از اختلافات شده است كه نمونه هاي در اطراف ما بسيار است .
    يكي از مسائلي كه ما از آن بي خبريم مقدار به درازا كشيدن زمان اين دنياست كه طول مدت آنرا كسي نمي داند حتي طبق گ
    گفته كلام مقدس الهي حتي رسولان گرانقدر و مقربين درگاه او نيز از اين امر بي خبر هستند كه اگر به منطق خود نيز رجوع كنبم بايد كه چنين باشد چرا كه ساعت روز قيامت فقط و فقط مختص حضريت احديت مي باشد و لاغير.

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    168
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آيات‌ متعددي‌ از قرآن‌ كريم‌ دلالت‌ بر وجود عالمي‌ متوسط‌ ميان‌دنيا و قيامت‌ مي‌كند كه‌ انسان‌ بعد از حيات‌ دنيوي‌ در آن‌ قرار گرفته‌ ومتنعم‌ يا معذب‌ است‌. نظام‌ برزخ‌ از ديدگاه‌ قرآن‌ در مسير انسان‌به‌سوي‌ لقاي‌ رب‌ و قيامت‌ قرار گرفته‌ و انسان‌ بايد آن‌ را پشت‌ سر بگذارد.

    1ـ «حَتّي‌ اِذا جاءَ اَحَدَهُم‌ الموت‌ُ قال‌َ ارجَعون‌ِ لَعَلِي‌ّ أعمَل‌ُ صالحِاً فيما تَركت‌ُ كَلاّاِنّها كَلِمه‌ٌ هُو قائِلُها وَ مِن‌ وَرائهِم‌ بَرزَخ‌ٌ الي‌ يَوم‌ِ يُبعثُون‌َ فاِذا نُفِخ‌َ في‌ الصّورِ فَلاأنساب‌َ بَينهُم‌ يِومَئذٍ ولا يتَسَائَلوُن‌َ»
    يعني‌ (اينان‌ در غفلت‌ به‌ سر مي‌برند) تا هنگامي‌ كه‌ مرگ‌ به‌ يكي‌ ازآنها روي‌ آورد كه‌ در آن‌ وقت‌ مي‌گويد: پرودگارا مرا به‌ دنيا بازگردان‌ تا شايد اعمال‌ صالحي‌ در دنيا و در تدارك‌ و جبران‌ گذشته‌انجام‌ دهم‌. هرگز نمي‌شود، و اين‌ سخني‌ است‌ كه‌ او مي‌گويد و حال‌آنكه‌ از ماوراي‌ آنان‌ برزخي‌ وجود دارد كه‌ تا روز مبعوث‌ شدنشان‌ادامه‌ دارد و هنگامي‌ كه‌ نفخ‌ صور شد حسب‌ و نسب‌ ميان‌ آنان‌ مطرح‌نبوده‌ و از (حال‌) يكديگر نمي‌پرسند».
    آيه‌ اول‌ با صراحت‌ به‌وجود عالمي‌ ميان‌ دنيا و قيامت‌ دلالت‌ كرده‌و از آن‌ به‌عنوان‌ «برزخ‌» ياد مي‌كند كه‌ با مفهوم‌ لغوي‌ اين‌ كلمه‌ ـ يعني‌شي‌ء فاصل‌ بين‌ دو چيز و حائل‌ و متوسط‌ ميان‌ آنها ـ نيز متناسب‌ است‌.تعبير «و من‌ ورائهم‌» گوياي‌ اين‌ نكته‌ دقيق‌ و عميق‌ است‌ كه‌ عالم‌ برزخ‌در وراي‌ حيات‌ دنيوي‌ و نظام‌ دنيوي‌ بوده‌ و باطن‌ دنيا است‌ كه‌ با كناررفتن‌ حجاب‌، باطن‌ آن‌ ظاهر مي‌شود. از اين‌ بيان‌ معلوم‌ مي‌شود كه‌عالم‌ برزخ‌ همين‌ جاست‌ اما باطن‌ و ماورا آن‌ بوده‌ و از ما مخفي‌ است‌.از سويي‌ نكره‌ آوردن‌ واژه‌ «برزخ‌» در اين‌ آيه‌ نشان‌ دهنده‌ ناشناخته‌بودن‌ نظام‌ برزخ‌ دارد و اين‌ محجوب‌ بودن‌ به‌ حدي‌ است‌ كه‌ براي‌انسان‌ پس‌ از مرگ‌ خبر بسيار تازه‌ و بهت‌آوري‌ خواهد بود.
    جمله‌ «الي‌ يوم‌ يبعثون‌» نيز حكايتگر اين‌ حقيقت‌ است‌ كه‌ انسان‌ درعالم‌ برزخ‌ تا روز بعث‌ و عالم‌ قيامت‌ حضور دارد و پس‌ از پايان‌ يافتن‌دوران‌ برزخي‌، انسان‌ با مرگ‌ ديگري‌ كه‌ مرگ‌ برزخي‌ است‌، يعني‌ باتحول‌ ديگري‌ وارد قيامت‌ شده‌ و سرفصل‌ ديگري‌ در حركت‌ انسان‌ به‌سوي‌ لقاي‌ پروردگار آغاز خواهد شد. آيه‌ پاياني‌ بيانگر اين‌ نكته‌ است‌كه‌ مرگ‌ نظام‌ برزخي‌ با نفخ‌ صور شروع‌ مي‌شود.
    از جمادي‌ مردم‌ و نامي‌ شدم‌وز نما مردم‌ ز حيوان‌ سرزدم‌
    مردم‌ از حيواني‌ و آدم‌ شدم‌پس‌ چه‌ ترسم‌ كي‌ زمردن‌ كم‌ شدم‌
    حمله‌ ديگر بميرم‌ از بشرتا برآرم‌ از ملائك‌ بال‌ و پر
    از ملك‌ هم‌ بايدم‌ جستن‌ زجوكل‌ شي‌ء هالك‌ الا وجهه‌
    بار ديگر از ملك‌ پران‌ شوم‌آنچه‌ آن‌ در وهم‌ نايد آن‌ شوم‌
    پس‌ عدم‌ گردم‌ عدم‌ چون‌ ارغنون‌گويدم‌ انّااليه‌ راجعون‌

    2ـ «قالوُا رَبَّنا أَمِتّنا اِثنتين‌ وَأَجييتَنا اِثنتين‌ فَأعتَرَفنا بذُنوبِنا فَهَل‌ الِي‌ خروج‌ِ من‌سَبيل‌ِ» يعني‌ «(كفار در قيامت‌ و در جهنم‌ آخرت‌) مي‌ گويندپروردگارا، ما را دوبار بميراندي‌ و دوبار زنده‌ گردانيدي‌، پس‌ به‌ گناهان‌ خوداعتراف‌ كرديم‌، حال‌ راهي‌ براي‌ خروج‌ از جهنم‌ براي‌ ما وجود دارد؟
    تعبير دوبار ميراندي‌ و دوبار زنده‌ گرداندن‌ از زبان‌ كفار گوياي‌اين‌ نكته‌ است‌ كه‌ در جهنم‌ آخرت‌ براي‌ آنان‌ دو ميراندن‌ و دوبار زنده‌شدن‌ پيش‌ آمده‌. حال‌ اگر عالم‌ و نظام‌ برزخ‌ وجود نداشته‌ باشد چگونه‌دوبار اماته‌ و احياي‌ محقق‌ شده‌ است‌؟ زيرا اگر حيات‌ و ممات‌ برزخي‌نباشد تصوير دوبار امكان‌ ندارد. از طرفي‌ مقصود از احياي‌ اول‌ حيات‌دادن‌ انسان‌ در زندگي‌ دنيوي‌ نيست‌ چرا كه‌ اولا در آيه‌، اماته‌ بر احياءمقدم‌ شده‌ است‌ و حال‌ آنكه‌ حيات‌ دنيوي‌ بر ممات‌ مقدم‌ است‌، ثانياًآنچه‌ مشركان‌ را از شك‌ خارج‌ ساخته‌ و به‌ يقين‌ مي‌رساند، دو بار زنده‌كردن‌ در برزخ‌ و قيامت‌ است‌، چرا كه‌ زنده‌ كردن‌ در دنيا موجب‌ يقين‌آنها نشده‌ و به‌ همين‌ جهت‌ در دنيا، معاد و بازگشت‌ به‌سوي‌ خدا وقيامت‌ را انكار مي‌كردند. پس‌ مقصود خداوند متعال‌ در اين‌ آيه‌ آن‌است‌ كه‌ با پايان‌ يافتن‌ زندگي‌ دنيوي‌، خداوند انسان‌ را مي‌ميراند وسپس‌ به‌ حيات‌ و نظام‌ برزخي‌ زنده‌ مي‌گرداند. دوباره‌؛ با پايان‌ يافتن‌زندگي‌ برزخي‌ بار ديگر او را مي‌ميراند و به‌ او حيات‌ اخروي‌ مي‌دهد.با اين‌ توضيح‌، اين‌ آيه‌ به‌ زندگي‌ برزخي‌ و وجود عالم‌ و نظام‌ برزخ‌دلالت‌ دارد.

    3ـ «فَوَقيه‌ُ الله‌ُ سَيّئات‌ِ ما مَكروا و حاَِ بِآل‌ فرعون‌َ سُوءُ العَذاب‌ِ. النّارُيُعرَضوُن‌َ عَليها غُدوّاً وِ عَشِيّاً وَ يَوم‌َ تقُوم‌ُ السّاعَه‌ُ أَدْخِلوُا آل‌ فرعون‌َ أَشَدَّالْعَذَاب‌ِ» يعني‌ «پس‌ خداي‌ متعال‌ حضرت‌ موسي‌(ع‌) را از بدي‌هاي‌مكر فرعونيان‌ محفوظ‌ داشت‌ و به‌ آل‌ فرعون‌ بدي‌ و سختي‌ عذاب‌الهي‌ فرا رسيد كه‌ عبارت‌ است‌ از آتشي‌ كه‌ صبح‌ و شام‌ بر آنها عرضه‌مي‌شود و در طليعه‌ آن‌ قرار مي‌گيرند. و روزي‌ كه‌ ساعت‌ (قيامت‌) قيام‌كند، خطاب‌ آيد كه‌ آل‌فرعون‌ را به‌ سخت‌ترين‌ عذاب‌ وارد كنيد.»
    اين‌ آيات‌ از دو جهت‌ بر وجود برزخ‌ دلالت‌ دارد: اول‌، در اين‌آيات‌ از فرا رسيدن‌ عذاب‌ و آتشي‌ كه‌ صبح‌ و شام‌ به‌ آل‌ فرعون‌مي‌رسد سخن‌ گفته‌ مي‌شود و حال‌ آنكه‌ صبح‌ و شام‌ در قيامت‌ وجودندارد بلكه‌ با توضيح‌ تفاوتي‌ كه‌ ميان‌ عالم‌ تجرد و عالم‌ مثال‌ داده‌ شد،صبح‌ و شب‌ در عالم‌ برزخ‌ است‌. دوم‌، خداوند متعال‌ پس‌ از بيان‌عذابي‌ كه‌ به‌ آل‌ فرعون‌ عرضه‌ مي‌شود به‌ روز قيامت‌ اشاره‌ كرده‌ و ازشدت‌ عذاب‌ آخرت‌ خبر داده‌ است‌، و اين‌ خود بيانگر اين‌ مطلب‌است‌ كه‌ عذاب‌ و آتش‌ ذكر شده‌ غير از عذاب‌ و آتشي‌ است‌ كه‌ درقيامت‌ خواهد آمد و آن‌ عذاب‌ برزخي‌ است‌ كه‌ بعد از مرگ‌ و قبل‌ ازقيامت‌ خواهد بود.
    در روايات‌ نيز علاوه‌بر تصريح‌ و اشاره‌ به‌وجود عالم‌ برزخ‌ ـ كه‌گاهي‌ از آن‌ به‌ قبر نيز تعبير مي‌شود ـ اشارت‌هاي‌ بسياري‌ نيز به‌مراحل‌، خصوصيات‌ و جزئيات‌ تفصيلي‌ نظام‌ برزخي‌ وجود دارد كه‌براي‌ اهلش‌ حكايتگر معارف‌ عميق‌ و دقيقي‌ است‌ و هر كس‌ به‌ اندازه‌ظرفيت‌ و كشش‌ فكري‌ خود مي‌تواند از آنها بهره‌مند شود.

    1ـ ابن‌ محبوب‌ از ابراهيم‌ بن‌ اسحاق‌ نقل‌ مي‌كند كه‌ وي‌ از امام‌صادق‌(ع‌) سؤال‌ كرد كه‌ ارواح‌ مؤمنان‌ كجا هستند؟ امام‌ صادق‌(ع‌) درپاسخ‌ فرمودند: «ارواح‌ مؤمنان‌ در منازل‌ بهشت‌ بوده‌ و از طعام‌ آن‌مي‌خورند و از شرابش‌ مي‌آشامند و يكديگر را مي‌بينند و زيارت‌ مي‌كنند و مي‌گويند: پروردگارا قيامت‌ را براي‌ ما پيش‌آور تا آنچه‌ را كه‌خود به‌ ما وعده‌ فرموده‌اي‌ تحقق‌ بخشي‌». ابراهيم‌ مي‌گويد از امام‌صادق‌(ع‌)، سؤال‌ كردم‌ كه‌ ارواح‌ كافران‌ كجا هستند؟ امام‌ صادق‌(ع‌)فرمودند:
    «در آتش‌ بوده‌ از طعام‌ و شراب‌ آن‌ مي‌خورند و با هم‌ ملاقات‌مي‌كنند و مي‌گويند: پروردگارا، قيامت‌ را براي‌ ما پيش‌ نياور تا آنچه‌وعده‌ داده‌اي‌ تحقق‌ بخشي‌»
    اين‌ روايت‌ به‌ وضوح‌ دلالت‌ بر نظام‌ عالم‌ برزخ‌ دارد كه‌ مومنان‌ وكفار هر يك‌ در جايگاه‌ خويش‌ متنعم‌ و معذب‌ بوده‌ تا قيامت‌ و لحظه‌حقيقي‌ وعده‌ و وعيدهاي‌ الهي‌ محقق‌ شود. اين‌ حديث‌ از ملاقات‌ وزيارت‌ ارواح‌ مؤمنان‌ با يكديگر و ارواح‌ كفار با يكديگر نيز خبرمي‌دهد. بايد توجه‌ داشت‌ كه‌ ملاقات‌ ارواح‌ مؤمنان‌ در بهشت‌ برزخي‌به‌ معني‌ ملاقات‌ و زيارت‌ از باب‌ أنس‌ و الفت‌ بوده‌ و از انواع‌ تنعم‌هاي‌بهشتي‌، و از عوامل‌ حركت‌ و قرب‌ بيشتر و حكايتگر مفهوم‌ خاصي‌ ازملاقات‌ است‌. در مقابل‌ زيارت‌ ارواح‌ كفار با يكديگر به‌ معني‌ ملاقات‌و برخوردهايي‌ است‌ كه‌ براساس‌ تخاصم‌ و عناد بوده‌ و از انواع‌عذاب‌هاي‌ جهنمي‌ و از عوامل‌ حركت‌ و نزديك‌ شدن‌ به‌ عمق‌ عذاب‌،ضلالت‌ و انحراف‌ و بيانگر مفهوم‌ خاصي‌ از ملاقات‌ است‌. چراكه‌ براساس‌ اينكه‌ نظام‌ برزخي‌، ظهور باطن‌ حيات‌ دنيوي‌ است‌، زيارت‌ارواح‌ مؤمنان‌ با يكديگر در بهشت‌ برزخي‌ مبتني‌ بر انس‌ و ارتباط‌ ومحبت‌ پاك‌ و الهي‌ است‌ كه‌ در زندگي‌ دنيوي‌ با يكديگر داشته‌اند وملاقات‌ ارواح‌ كافران‌ با يكديگر در جهنم‌ برزخي‌ هم‌ مبتني‌ بر انس‌ ومحبت‌هاي‌ ناپاك‌ و پست‌ است‌ كه‌ در حيات‌ دنيوي‌ وجود داشته‌ است‌.(دقت‌ شود)

    2ـ يونس‌ بن‌ ظبيان‌ مي‌گويد: «در محضر امام‌ صادق‌ عليه‌السلام‌بودم‌ كه‌ به‌ من‌ فرمود: مردم‌ در خصوص‌ ارواح‌ مؤمنان‌ چه‌ مي‌گويند؟گفتم‌: مي‌گويند: ارواح‌ مؤمنان‌ در چينه‌دان‌هاي‌ پرنده‌هاي‌ سبز رنگي‌در قنديل‌هايي‌ در زير عرش‌ هستند. امام‌ صادق‌ عليه‌السلام‌ (با تعجب‌)فرمودند: سبحان‌ الله، مؤمن‌ نزد خداوند بزرگوارتر از آن‌ است‌ كه‌روح‌ او را در چينه‌دان‌ پرنده‌اي‌ قرار دهد. اي‌ يونس‌! هنگامي‌ كه‌ مرگ‌فرا مي‌رسد، رسول‌ اكرم‌ صلي‌ الله عليه‌ و آله‌ و علي‌، حضرت‌ فاطمه‌،امام‌ حسن‌ و امام‌ حسين‌ و ملائكه‌ مقرب‌ عليهم‌ السلام‌ نزد مؤمن‌ حاضرمي‌شوند. وقتي‌كه‌ خداي‌ متعال‌ روح‌ او را قبض‌ كرد، روح‌ را در قالبي‌كه‌ شبيه‌ قالب‌ دنيوي‌ اوست‌ درمي‌آورد. پس‌ مي‌خورند و مي‌آشامند وهنگامي‌ كه‌ تازه‌ واردي‌ بر آنها وارد شد او را با همين‌ صورتي‌ كه‌ عين‌صورت‌ دنيوي‌ اوست‌ مي‌شناسند.»
    در اين‌ روايت‌ نكات‌ متعددي‌ وجود دارد كه‌ از آن‌ صرف‌ نظركرده‌ و اهل‌ تدبر را به‌ دقت‌ در آن‌ فرا مي‌خوانيم‌. اما اين‌ حديث‌ به‌وضوح‌ دلالت‌ دارد بر اين‌ كه‌ ارواح‌ مؤمنان‌ پس‌ از مرگ‌ در نظام‌بخصوصي‌ به‌نام‌ برزخ‌ قرار گرفته‌ و داراي‌ حالت‌ها و روابط‌ خاصي‌مي‌باشند كه‌ مختص‌ به‌ همان‌ نظام‌ است‌ و نبايد آن‌ را با احكام‌ و آثارنظام‌هاي‌ ديگر مقايسه‌ كرد. خوردن‌، آشاميدن‌، خواستن‌، نخواستن‌،توانستن‌، نتوانستن‌، ملاقات‌ كردن‌ و يا نكردن‌ داراي‌ مفهوم‌ خاصي‌ درنظام‌ برزخي‌ است‌.

    3ـ عمربن‌ يزيد مي‌گويد: «به‌ امام‌ صادق‌(عليه‌السلام‌) عرض‌ كردم‌:از شما شنيدم‌ كه‌ مي‌فرموديد: همه‌ شيعيان‌ ما (براساس‌ آنچه‌ برآنند)در بهشت‌اند. فرمود: آري‌، به‌ خدا قسم‌ همه‌ در بهشت‌اند. گفتم‌: فدايت‌شوم‌ (حقيقت‌ اين‌ است‌ كه‌) گناهان‌ بزرگ‌ و بسيارند. امام‌(ع‌) فرمود:اما در قيامت‌ همه‌ شما به‌ شفاعت‌ پيامبر فرمان‌ برده‌ شده‌، يا وصي‌پيامبر در بهشت‌ خواهيد بود. ولي‌ به‌ خداي‌ متعال‌ قسم‌ من‌ براي‌ شما ازبرزخ‌ نگرانم‌. گفتم‌: برزخ‌ چيست‌؟ فرمود: (برزخ‌) همان‌ قبر است‌ ازهنگام‌ مرگ‌ (انسان‌) تا روز قيامت‌.»
    اين‌ روايت‌ نيز باصراحت‌ بيان‌ مي‌كند كه‌ عالم‌ برزخ‌ ـ كه‌ همان‌ قبراست‌ ـ از روز مرگ‌ شروع‌ شده‌ و تا روز قيامت‌ ادامه‌ دارد، هم‌ چنين‌به‌ نكته‌ دقيقي‌ اشاره‌ مي‌كند و آن‌ اينكه‌ سختي‌ها و خطراتي‌ در نظام‌برزخي‌ وجود دارد و اين‌ خود دليل‌ روشني‌ است‌ بر اين‌ مطلب‌ كه‌ نظام‌برزخ‌، نظام‌ خاص‌ با احكام‌ و آثار به‌ خصوصي‌ است‌ كه‌ انسان‌ها در آن‌احياناً با سختي‌ها و مشكلاتي‌ كه‌ در سر راه‌ آنها به‌ سوي‌ معاد است‌،مواجه‌ خواهند شد.
    ویرایش توسط hamid reza : ۱۳۸۷/۱۱/۲۶ در ساعت ۰۸:۱۹
    قال الله تعالی

    اليس الله بكاف عبده

    آيا خداوند براي بنده كافي نيست

    تلاش کن چیزی را که دوست داری بدست آوری
    وگرنه مجبور می شوی
    چیزی را که بدست آوردی دوست داشته باشی

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد981 نمایش پست
    سلام ....یا در این آیه کسی که بعد از صد سال ازخواب مرگ بیدار میشود می پندارد یک روز یا پاره ای از روز را خفته بوده و همچنین است آیه 19 سوره کهف اینها بدین مفهوم است که برزخ بعد زمان ندارد و هر انسانی پس از مرگ بلافاصله وارد قیامت میشود .
    خدایا مرا آن ده که آن به
    با سلام به شما جناب فرهاد..
    درباره زمان بر پايي قيامت درقرآن آيات متعددي وجود دارد.. مانند:
    1- يسئلونك عن الساعة ايان مرسيها قل علمها عند ربي لا يجليها لوقتها الا هو ثقلت في السماوات والارض لا تاتيكم الا بغته يسئلونك كانك حفي عنها قل انما علمها عندالله ولكن اكثر الناس لا يعلمون .(1)
    از تو درباره رستاخيز ميپرسند كه كي بر پا ميشود بگو علمش نزد خداست كه جز وي كسي آن را اشكار نميكند. قيام قيامت حتي در آسمانها و زمين. سنگين است وكسي نميداند .زمان قيامت نمي آيد جز بطور ناگهاني .از تو ميپرسند گويا تو ميداني از آن زمان بگو علمش را فقط خدا ميداند. ولي بيشتر مردم نميدانند.
    ساعت دراينجا بمعني بر انگيختن خلائق وبازگشت بسوي خداست. درعرف قرآن وهمچنين لسان شرع ساعت درمعناي قيامت حقيقت شده . ..
    در حقيقت جهل انسان از زمان برپايي قيامت و اوصاف آن از باب عدم امكان اطلاع ممكن الوجود است بر زمان آن زيرا اطلاع از امر غير مادي نياز به احاطه دارد كه احاطه آن از دسترس بشر مادي خارج است. چگونه ممكن است انسان با فناي ذاتش دسترسي به اوضاع قيامت داشته باشد.(2)
    2- يسئلك الناس عن الساعه قل علمها عند ربي وما يدريك لعل الساعه تكون قريبا.. (3) مردم از تو درباره ساعت و زمان رستاخيز مي پرسند بگو فقط خدا ميداند وچه چيز تو را به دانستن آن دانا گردانيد شايد آمدن رستاخيز نزديك باشد.
    3- ولله غيب السمواوات والارض وما امر الساعة الا كلمح البصر او هو اقرب وان الله علي كل شي قدير. (4) تمام غيب آسمانها ورزمين براي خداست و نيست امر قيامت مگر بقدرچشم به هم زدن يا نزديكتر از آن وخدا به هر كاري قادر وتواناست.
    بنا براين از اين آيات بخوبي بر مي آيد كه :
    1- زمان قيامت را جز خدا هيچ موجود ي حتي پيامبر نميداند يعني امكان فهم آن براي بشر مادي وجود ندارد. (چگونه ممكن است موجودي كه فنا ميشود خود به بعد از فنا ء واقف گردد ؟) فنا ء بمعني نابودي نيست بلكه بر گشت به خداست.
    انا لله وانا اليه راجعون..(5). همه از خدائيم وبسوي خدا ميرويم.
    2- وقت آن در يك چشم به هم زدن يا نزديكتر از ان حاصل ميشود
    3- ممكن است زمانش بسيار نزديك باشد .
    4- قيامت هر انساني با مرگش حاصل مي شود منتها دو قيامت دارد يك صغري كه در عالم برزخ هست . وكبري كه در قيامت بزرگ هست . از پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله : من مات فقد قامت قيامته (6) هر كس بميرد رستاخيزش بر پاشد.
    5- از آيات متعدد بر مي آيد كه برزخ و قيامت هم اكنون موجود هست ولي مكشوف نيست كه با مردن و بيرون رفت از عالم ماده براي انسان مكشوف ميشود.
    مثل آيه وان جهنم لمحيطةبالكافرين.. (7) جهنم همين الان احاطه بر كافران دارد. والله من ورائهم محيط. (8) . خدا از پشت بر آنها احاطه دارد.
    مي بينيد كه اسم فاعل دلالت بر استمرار از حال تا آينده رادارد. يعني ايشان از پشت همين الان در قبضه قدرت خدايند.
    6- نكته بسيار مهمي كه بايد بخوبي بدان توجه داشت اينستكه عالم برزخ وقيامت از نوع مادي نيست كه زمان ومكان داشته باشد و فاصله زماني كه ميگوييد دربين باشد بلكه از نوع خاص برزخي وقيامتي مجرد است. مثلا فردي هزاران سال قبل ميزيسته ( برزخ داشته ) وفردي كه در زمات وقوع قيامت ميميرد (برزخ نداشته باشد ) كه اين با عدالت خدا ناسازگار است. بلكه همه انسانها به نص قرآن برزخ دارند. ولي به حسب سعه وجوديشون فرق دارد بعضي برزخشان طولاني است براي پاك شدن وآماده شدن به قيامت وبعضي هم برزخشان كوتاه هست مانند معصومين كه انسان كامل اند. اما در هيچ شرائطي برزخ و قيامت امر مادي نيست. تا اين ذهنيت زماني شما پيش آيد.
    پس بعد از مرگ قيامت هر كس در گرو اعمالش هست.
    7- بايد به اين نكته توجه داشت كه ناگهاني بودن قيامت ...اثر تربيتي آن اينستكه مردم آن را دور ندانند تا به مسئوليت بندگي خود در برابر خدا عمل كنند.(9)
    پي نوشت:
    1- سوره اعراف آيه 187
    2- ر.ك.ت تفسير الميزان ج8 ص 482
    3- سوره احزاب آيه 63
    4- سوره نحل آيه 77
    5- سوره بقره آيه 156
    6-بحار ج58 ص 7
    7- سوره توبه آيه 49 / عنكبوت 54
    8- سوره بروج آيه 20
    9- نمونه ج 7 ص 40
    موفق باشيد.
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    ظاهراً پاسخها کلیشه ای است در مورد هذه جهنم چه میگوئید ؟
    ضمناً بنده کی گفتم برزخ نیست عرض کردم بعد زمان ندارد و آیات 19سوره کهف و 259 سوره بقره گواه بر آن است !
    ضمنا این چه عدلی است که یکنفر هزاران سال در برزخ عذاب بکشد ودیگری چند روز ؟
    ویرایش توسط بهلول2 : ۱۳۸۷/۱۱/۲۷ در ساعت ۰۵:۲۷

  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد981 نمایش پست
    سلام ظاهراً پاسخها کلیشه ای است در مورد هذه جهنم چه میگوئید ؟
    ضمناً بنده کی گفتم برزخ نیست عرض کردم بعد زمان ندارد و آیات 19سوره کهف و 259 سوره بقره گواه بر آن است !
    ضمنا این چه عدلی است که یکنفر هزاران سال در برزخ عذاب بکشد ودیگری چند روز ؟
    با سلام به دوست خوب جناب فرهاد..
    دوست گرامي پاسخ را بدقت مطالعه بفرما .... عرض كردم كه در برزخ وقيامت اصلا روز و زمان مادي مطرح نيست . زمان ومكان از ابعاد وخاصيت ماده هست بزرگوار...
    جهنم نيز هم اكنون موجود است.. آيشم گفتم كه ... ان جهنم لمحيطةبالكافرين.... جهنم ( هم اكنون )بر كافران احاطه دارد.. ولي نميبينند بعد از مردم ميبينند وبراشون مكشوف ميشه.
    موفق باشيد.
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    827
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    208
    آپلود
    7
    گالری
    71



    طول کشيدن مربوط به زمان ميشه درحاليکه زمان فقط در اين عالم معنا داره و ما چون تو عالم بدون زمان زندگي نکرديم خيلي سخته بتونيم درکش کنيم.
    ولي نظر من اينه که به اندازه عبور از مواقف برزخ طول ميکشه که هرکسي تو هر کاريش تو اين دنيا کم گذاشته اونجا بيشتر معطل ميشه و تو گردنه هاش گير مي کنه.

  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    بعد از مردم ميبينند وبراشون مكشوف ميشه.
    اینکه میفرمایید کسانی حهنم را میبینند یعنی چه با چشم معمولی میبینند با چشم دل میبینند یعنی میبینند و باز هم خطا میکنند یا میبینند دیگر خطا نمیکنند باید ببخشید این مخالف قرآن است خدا وند بارها در قرآن میفرمایند اگر واقعیت را ببیند دیگر مهلتشان نمیدهیم .
    ماننذ فرعون وقتی اب در یا اورا فرا گرفت و خواست توبه کند و نتوانست .
    ضمناً پاسخ این چیست که بعضی افراد هزاران سال است که مرده اند مانند قابیل و قاتل دیگری چند روز مانده به قیامت میمیرد ایا این عدل است که یکی قبل از حساب و کتاب هزار سال در حال عذاب باشد و یکی چند روز در حالی که جرم هر دو یکی است و ممکن است خداوند یکی از اندو را به دلایلی که خود میداند ببخشد .
    ضمناً معنی اساعه روشن است و امروزه ما انرا بکرات بکار میبریم و اگر به آیه 77 نحل توجه کنید خداوند متعال معنی آنرا شرح میدهد !
    و لازم بذکر است این به درازا کشاندن برزخ مربوط به اهل کتاب خصوصاً نصارا است که معتقدند انسان در برزخ پاک میشود در حالی که در اسلام اصلاً اینطور نیست و بعد از مرگ راه بازگشتی وجود ندارد .
    ویرایش توسط بهلول2 : ۱۳۸۷/۱۱/۲۸ در ساعت ۱۳:۳۳

  14. تشکرها 2


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد981 نمایش پست
    سلام اینکه میفرمایید کسانی حهنم را میبینند یعنی چه با چشم معمولی میبینند با چشم دل میبینند یعنی میبینند و باز هم خطا میکنند یا میبینند دیگر خطا نمیکنند باید ببخشید این مخالف قرآن است خدا وند بارها در قرآن میفرمایند اگر واقعیت را ببیند دیگر مهلتشان نمیدهیم .
    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد981 نمایش پست
    ماننذ فرعون وقتی اب در یا اورا فرا گرفت و خواست توبه کند و نتوانست .

    با سلام به دوست گرامي جناب فرهاد:
    عرض كردم بعد از مردن جهنم را ميبينند درعالم برزخ با چشم برزخي ومثالي .. نه دردنيا ..خطا كردن در دعالم دنياست نه در برزخ. اونجا همه چيز مكشوف وپيدا ميشود. يوم تبلي السرائر.. روزي كه همه چيزا يمخفي آشكار ميگردد.
    مثال فرعون و.. مربوط به دنياست نه بعد از مردن.
    ضمناً پاسخ این چیست که بعضی افراد هزاران سال است که مرده اند مانند قابیل و قاتل دیگری چند روز مانده به قیامت میمیرد ایا این عدل است که یکی قبل از حساب و کتاب هزار سال در حال عذاب باشد و یکی چند روز در حالی که جرم هر دو یکی است و ممکن است خداوند یکی از اندو را به دلایلی که خود میداند ببخشد .
    ضمناً معنی اساعه روشن است و امروزه ما انرا بکرات بکار میبریم و اگر به آیه 77 نحل توجه کنید خداوند متعال معنی آنرا شرح میدهد !
    و لازم بذکر است این به درازا کشاندن برزخ مربوط به اهل کتاب خصوصاً نصارا است که معتقدند انسان در برزخ پاک میشود در حالی که در اسلام اصلاً اینطور نیست و بعد از مرگ راه بازگشتی وجود ندارد .

    عرض كردم كه : هر كس بميره از همون زمان برزخ او شروع ميشه چه 1000 سال قبل باشه يا 1000 سال بعد ويك روز مونده به قيامت.
    دوست من : قيامت درلسان روايات و آيات مكان خاصي نيست در زمان خاصي هم نيست .اصلا زمان در برزخ وقيامت نيست چون زمان بعد چهارم جسم ودر عالم ماده هست. ودر قيامت حشر ونشر با بدن مادي دنيوي نيست. روح انسان است و بدن متناسب با همون عالم مجرد برزخي وقيامتي..
    اشتباه عمده شما اينگونه بنظر ميرسه كه همه چيز را بر اساس بدن مادي فرض ميكنيد لذا تطبيقش واسه عالم برزخ وقيامت برات سخت ميشه.
    دوست گرامي اگر فهم اينگونه مباحث براتون سنگين هست با مدير مناظره ساراخانم هماهنگ كنيد تا در يك جلسه مستقيم در چت درباره بدن دنيوي وبرزخي و قيامتي جناب بابا بزرگ يا يكي از دوستان واساتيد پاسخ بدن.
    موفق باشيد.
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  16. تشکرها 2


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    دوست من : قيامت درلسان روايات و آيات مكان خاصي نيست در زمان خاصي هم نيست
    من نمیدانم چرا فکر میکنید من متوجه نداشتن بعد نیستم بنده که خودم عرض کردم برزخ بعد زمان ندارد و این بدان معنی است که مادی نیست فقط اختلاف ما در این است که من میگویم بعد از مرگ بلافاصله قیامت هر کس شروع میشود و این دقیقاً غیر مادی و با مفاهیم مادی تصور آن ممکن نیست من نمیدانم با وجود اینکه آیات صریحاً به قیامت اشاره مینماید شما چرا آنرا به برزخ محول مینمائید در حالی که این برزخ در واقع قسمتی از قیامت است .

    فَوَرَبِّكَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّیاطِینَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِیا«مریم-68»
    وَتَرَى الْمُجْرِمِینَ یوْمَئِذٍ مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفَادِ«ابراهیم-49»
    إِذِ الْأَغْلَالُ فِی أَعْنَاقِهِمْ وَالسَّلَاسِلُ یسْحَبُونَ«غافر-71»
    إِنَّ لَدَینَا أَنْكَالًا وَجَحِیمًا«المزمل-12»
    إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِینَ سَلَاسِلَ وَأَغْلَالًا وَسَعِیرًا«الانسان-4»

    عرض كردم كه : هر كس بميره از همون زمان برزخ او شروع ميشه چه 1000 سال قبل باشه يا 1000 سال بعد ويك روز مونده به قيامت.
    بنده عرضم اینست که قیامت او بپامیشود
    ودر قيامت حشر ونشر با بدن مادي دنيوي نيست. روح انسان است
    إِنَّ الَّذِینَ كَفَرُوا بِآیاتِنَا سَوْفَ نُصْلِیهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَیرَهَا لِیذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِیزًا حَكِیمًا«النساء-56»
    ایا این پوستی که میسوزد بدن مادی نیست !

    فَإِذَا سَوَّیتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ«الحجر-29»
    یا مگر روح متعلق به خود ماست که در آن دنیا عذاب بکشد .
    ویرایش توسط بهلول2 : ۱۳۸۷/۱۱/۲۸ در ساعت ۱۹:۳۵

  18. تشکرها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود