-
۱۳۸۷/۱۱/۲۶, ۰۱:۳۳ #1
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 26,365
- مورد تشکر
- 68,356 پست
- حضور
- 22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
- دریافت
- 26
- آپلود
- 0
- گالری
-
8953
سجاياي اخلافي سعدي
بنام تو اي مهربان بنده نواز
سعدى شيرازى، بىترديد بزرگترين شاعرى است كه بعد از فردوسىآسمان ادب فارسى را به نور خيرهكننده خويش روشن ساخت و آن روشنى چنان بود كه هنوزپس از گذشت هفت قرن از تاثير آن كاسته نشده است و اين اثر تا پارسى برجاست همچنانبرقرار خواهد ماند. زبان فصيح او زبان دل، و عشق و محبت او خود نشانه تمام عيارىاست از «آدميت» به همان معنى كه خود بيان كرده است.
درين مقام سخن گفتن از ترجمه احوال،مسافرتها، تحصيلات و حوادث ايام و هنر سعدى در پروراندن نثر مسجع زيبا و اشعاردلپذير سهل و ممتنع و پند و اندرزهاى دلنشين شاعر را به وقتى ديگر مىگذاريم و تنهااز سجاياى اخلاقى شاعر، به كوتاهى، ياد مىكنيم كه چكيده و حاصل عمر پرباراوست.
از احوال وشرح زندگانى او چندان اطلاعاتى در دست نيست چرا كه بدبختانه ايرانيان در ثبت احوال ابناء نوع خود مسامحه وسهلانگارى ورزيدهاند چنان كه كمتر كسى از بزرگان ما جزئيات زندگانيش معلوم است ودرباره شيخ سعدى مسامحه بجايى رسيده كه حتى نام او هم بدرستى ضبط نگرديده است.
اين كه از احوال شيخ سعدى اظهار بى خبرى مى كنيم از آن رو نيست كه درباره وى سخن نگفته و حكاياتى نقل نكرده باشند، نگارش بسيار اما تحقيق كم بوده است و بايد تصديق كرد كه خود شيخ بزرگوار نيز در گمراه ساختن مردم درباره خويش اهتمام ورزيده، زيرا كه براى پروردن نكات حكمى و اخلاقى كه در خاطر داشته است حكاياتى ساخته و وقايعى نقل كرده و شخص خود را در آن وقايع دخيل نموده و از اين حكايات فقط تمثيل را در نظر داشته است نه واقعيت را.
سجاياى اخلاقى سعدى
از جمله سجاياى اخلاقى سعدى كه آن را دركمتر شاعر و نويسندهاى مى توان يافت، شهامت او در بيان حقايق و لحن عتاب آميزش دربرابر حاكمان و قدرتمندان زمان و دنياداران از خدا بى خبر و زاهد نماهاى بىبصر است. هر چند در ميان آثار او قصايدى كه به سنتشاعران ستايشگر سروده شده است، اندك نيست، اما تفاوت اين مدايح با ساير آثار مشابه در اين است كه سعدى به رغم ديگر گويندگانمداح متملق، بجاى چاپلوسى و مبالغه در اوصاف ممدوح، غالبا به عنوان ناصحى دلسوز وبيمدهنده، صاحبان زر و زور و تزوير را به بىثباتى دنيا و زوال پذيرى قدرتهاى مادىو بد فرجامى ستمگران متوجه مىكند و با تازيانه هوشيارى بخش ملامت و نصيحت، به تاديب ممدوحان خويش مىپردازد و به ديندارى و خداپرستى و عدالت و نيكوكارى دعوتشان مىكند.
ايمان مذهبى و اعتقاد راسخ سعدى به مبانى دينى از قصايد غرا در توحيد و اشعارى كه در بزرگداشت نبىاكرمصلى الله عليه وآله سروده است، بروشنى پيداست. او در عالم عشقورزى به «عشق محمد و آل محمد» بسنده مىكند
سعدى اگر عاشقى كنى و جوانى عشق محمدصلى الله عليه وآله بس است و آل محمد صلى الله عليه وآله (1)
نيل به رستگارى و صفا را در پيروى از طريق پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله مىداند، چنان كه گفته است:
مپندار سعدى كه راه صفا
توان رفت جز از پى مصطفا
سعدى به خلق جهان كه همه يكسره نهال خدايند، مهر مىورزد. او مبشر صلح و بشردوستى است. در چشم انداز جهانآرمانى او، بنى آدم اعضاى يك پيكر و در آفرينش از يك گوهرند . و چون كرامت انسانى و آزادى اودر نظرش اهميت فراوان دارد، غايت آرزويش تفاهم ميان ملتها و از بين رفتن خصومتها وكدورتها است و در اين عرصه با احساس مسؤوليت و غمخوارى نسبتبه ناتوانان، خطاب به مصلحان و خيرانديشان، چنين سفارش مىكند:
تو كز محنت ديگران بىغمى
نشايد كه نامت نهند آدمى
صرفنظر از مقام والاى سعدى در هنرشاعرى و نويسندگى كه «حد همين است سخنرانى و زيبايى را» انديشههاى بلند و عواطف لطيف و انسانى اين متفكر بزرگ، آن اندازه در قلمرو زبان و ادبيات فارسى و آثارشاعران ايرانى و غير ايرانى نفوذ كرده است كه نام وى را در زمره درخشانترين چهرههاى ادبى جهان ثبت نموده و روشناييهاى آثارش را چراغى فراراه نسلهاى آينده قرار داده است.
ادامه دارد ....
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۷, ۲۳:۲۵ #2
بله سعدی نه تنها دارای سجایای والای اخلاقی است بلکه:استاد اخلاق برای هر قشری از اجتماع در جامعه هر عصر و زمانی است.نه تنها استاد سخن گفتن بلکه آموزنده سخن شنفتن نیز هست...در ابتدای متن گفتید :
(او بزرگترین شاعری است...)باید عرض کنم که اگر چنین بگوییم او و امثال او را کوچک شمرده ایم بلکه باید بگوییم که آنها خداشناسان و عرفایی بوده اند که چنین آثاری تراوشی کوچک باز مانده از چنین اشخاصی است.....
پروردگارا!
مرگ ما را شهادت در راهت قرار بده
آمین یا ربّ العالمین
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری