-
۱۳۸۷/۱۲/۰۴, ۲۱:۵۰ #1
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
مناظره ( نشوز زن)
با سلام به دوستان گرامي ... مناظره بين دوستان ذيل الذكر در چت روم . 4/12/87
موضوع : نشوز زن
....
hoseintabar 9:57 am: سلام عليك خانم فاطمه مشكاتگرامي وهمه دوستانبزرگوار
sahel-e-arezoo 9:58 am: و عليكم السلامو رحمه الله و بركاته
fatememeshkat 9:59 am: سلام بر استاد حسين تبار و ديگر دوستان بزرگوار حاضر در چت
fatememeshkat 10:05 am: خب منيک سوال دارم
fatememeshkat 10:05 am: که دوست داشتم در جمع اساتيد بپرسم البته به نحوي شبهه است ولي خب با پاسخش
pajoheshgar 10:06 am: چي هست
fatememeshkat 10:06 am: مي خواستم اساتيد هم پاسخ رو تاييدکنند
sahel-e-arezoo 10:06 am: سوالتون روبپرسيد شايد سوال ما هم باشد
fatememeshkat 10:07 am: خب گويا اساتيد الان مشغول هستند
pajoheshgar 10:07 am: من هم استفاده مي کنم
fatememeshkat 10:07 am: مي ترسم مطرحش کنم
fatememeshkat 10:07 am: دوستان براي بحث تشريف نداشتهباشند
fatememeshkat 10:08 am: خب سوال و شبهه اينه
fatememeshkat 10:08 am: در آيه 34 سوره نساء در فراز سوم آيه آمده
fatememeshkat 10:08 am: واللاتي تخافون نشوزهن ...
fatememeshkat 10:09 am: شبهه اي که دگرانديشان مطرح مي کنند اينه که
fatememeshkat 10:10 am: مرد به صرف اينکه ترسيد همسرش نشوز داشته باشه بايد زنش روبزنه.
fatememeshkat 10:10 am: يعني از لفظتخافون اين رو استفاده مي مکنند
pajoheshgar 10:10 am: خب
fatememeshkat 10:11 am: در حالي کهدو پاسخ به اين شبهه وجودداره
sahel-e-arezoo 10:11 am: شما كامل حرفتون رو بزنيد تا من نكاتي رو بگم
sahel-e-arezoo 10:11 am: در حد عقل ناقصخودم
fatememeshkat 10:11 am: اول اينکه هصرف نشوز سريعا مرد نبايد وارد مرحله ضرب بشه و قبلش دو مرحله دگروجودداره
fatememeshkat 10:12 am: و اين نوعي جوسازي و عدم بيان صحيح مراحله که دگر انديشان ازش سوء استفاده ميکنند
fatememeshkat 10:13 am: دومين پاسخ کهاينجا به نظر اساتيد نياز دارم اينه که
fatememeshkat 10:14 am: آيا معناي تخافون نشوزهن اينه که هر گاهاز نشوز همسرانتان ترسيديد اين مراحل اجرا بشه ؟ يا اينکه
fatememeshkat 10:14 am: هر گاه نشوز همسران شما به حد نگرانکننده اي رسيد وارد اين مراحل شويد ؟
fatememeshkat 10:15 am: من اينجا تخافون رابه معناي نگراني گرفتم مي خوام بدونم ايندرسته يا خير
fatememeshkat 10:15 am: خبدوستان و اساتيد لطفا وارد بحث بشيد
10:16 am درمناظره وارد شديد!خوش آمديد zahra88
sahel-e-arezoo 10:16 am: والا در مورد نحو عرب نميتونم كمكي كنم
sahel-e-arezoo 10:16 am: كه ايا در عرب تخافون دقيقا چگونهبرداشتي از نظر نحوي بر آن ميشه
sahel-e-arezoo 10:17 am: اما اونچه از متن آيه برداشت ميكنماينه
sahel-e-arezoo 10:17 am: كه تنبيه در زماني بايستي انجام بشه كه دومرحله مذكور در آيه سپري بشه
fatememeshkat 10:18 am: استاد حسين تبار تشريف نداريد ؟
pajoheshgar 10:18 am: البته تخافون به معناي نگرانينيست
pajoheshgar 10:18 am: ولي همان طور که فرموديتنبيه در مرحله سوم است
fatememeshkat 10:18 am: نه منظورم رو شايد خوب عنوان نکردم
pajoheshgar 10:18 am: و خود تنبيه هم بدون قيد و شرطنيست
sahel-e-arezoo 10:19 am: و در ارتباط بااينكه اون مراحل چگونه هست من پيشنهاد ميكنم به تفاسير معتبر قراني مراجعهكنيم
fatememeshkat 10:19 am: منظور ازنگراني همون خوفه
sahel-e-arezoo 10:19 am: خوف به معنيترس هست نه نگراني
pajoheshgar 10:19 am: به صرفترس از نشوز کسي حق تنبيه بدني را ندارد
fatememeshkat 10:19 am: يعني نشوز به حد نگران کننده و خوف آوربرسه
pajoheshgar 10:19 am: ايه اين را نميگويد
fatememeshkat 10:20 am: تخافوننشوزهن
fatememeshkat 10:20 am: يعني نشوز يکبار و دوبار که خوف آور نميشه ؟ ميشه ؟
pajoheshgar 10:21 am: ظاهرا بايد نشوز تحقق پيداکند
fatememeshkat 10:21 am: ممکنه خانمي شرايطمناسبي نداشته باشه مثلا خب اين کهدقيقا اصل عرض بنده همهمينه
pajoheshgar 10:21 am: شايد يه شوهريوسواس باشه
fatememeshkat 10:21 am: با اينبرداشت شما
sahel-e-arezoo 10:21 am: تحققنشوز هم شرايط دارد
pajoheshgar 10:21 am: وهميشه خوف نشوز داشته باشه بله شرايطي دارد
fatememeshkat 10:21 am: احسنتم
sahel-e-arezoo 10:21 am: شرايطشنيز هم بسته به شوهر و هم بسته به همسر دارد
fatememeshkat 10:22 am: مساله همينه
sahel-e-arezoo 10:22 am: ببينيد
pajoheshgar 10:22 am: شرايط را روايات که مفسر ايه است بيان ميکند
fatememeshkat 10:22 am: اگر ما خوف رو بهمعناي اين بگيزيم که
sahel-e-arezoo 10:22 am: ممكن است مردي باشد كه همينكه به زنش بگويد فلان جا نرو
fatememeshkat 10:22 am: خب ادامه بدين
sahel-e-arezoo 10:22 am: و زن از وي دليل بخواهد اين را به نشوز بگيرد و مبادرت به كتك كاري نمايد
fatememeshkat 10:23 am: ممنون
pajoheshgar 10:23 am: نه
hoseintabar 10:23 am: اجازه هست عرض كوچيكي داشته باشم؟
pajoheshgar 10:23 am: نشوزمعناي خاص خودش دارد
fatememeshkat 10:23 am: جناب پژوهشگر رواياتي که شرايط رو بيان مي کنن چي ميگن ؟
fatememeshkat 10:23 am: بفرماييد استاد
hoseintabar 10:23 am: ببخشيد دوستان خوف در لغت بمعني ترسنيست
pajoheshgar 10:23 am: و اون اين است که زن ياشوهر از حقوق ووظايف خودشون سرپيچي کنندد
pajoheshgar 10:24 am: عرض مي کنم
hoseintabar 10:24 am: اون جبن هست كه بمعني ترس هست
fatememeshkat 10:24 am: بله نشوز معنايخاص خودش رو داره و به هر نافرماني نشوز نميگن
hoseintabar 10:24 am: لذا در قرآن خوف من الله داريم ولي جبن من الله نداريم
hoseintabar 10:24 am: چون خدا ترسندارد خير مطلق هست نه شر تا ترس آور باشه
hoseintabar 10:25 am: پس همون معني كه خانم مشكات فرمودن درسته كه خوف يعني نگراني
sahel-e-arezoo 10:25 am: پس اين معناييكه فرمودند " نگراني " درست است ؟
sahel-e-arezoo 10:25 am:اينم يه درس جديد
hoseintabar 10:25 am: نگراني در وقت ي است كه طرفين عمل يا ترك باشه
sahel-e-arezoo 10:25 am: امروزم از ديروز بهترشد
hoseintabar 10:25 am: در لغت يعنين گراني اين اولا
pajoheshgar 10:25 am: در کدام کتاب لغويخوف به معناي نگراني اومده مي شه يهسند يا لينک بدهيد تا من استفاده کنم
hoseintabar 10:28 am: به كتاب العين در معني خوف مراجعه بفرماالخوف التحذير
hoseintabar 10:26 am: اجازه هست ادامه بدم؟
fatememeshkat 10:26 am: بفرماييد
hoseintabar 10:26 am: تا اينجا فرمايش خانم مشكات را كه خوف را بمعني نگراي گرفت تاييدميكنم
fatememeshkat 10:27 am: بله ادامه بدين استاد
hoseintabar 10:28 am: خوب
hoseintabar 10:28 am: ثانيا درقرآن اين كلمه خوف گاهي با من وگاهي با علي متعدي شد
hoseintabar 10:28 am: وگاهي هم مستقيما متعدي شد
fatememeshkat 10:29 am: در آيه مستقيمامتعدي شده
hoseintabar 10:29 am: مثل همينآيه اي كه خانم مشكات اشاره فرمودن و آيه بعدش 35
fatememeshkat 10:29 am: بله
hoseintabar 10:29 am: كه فرمودفان خفتم شقاق….
10:29 am در مناظره واردشديد!خوش آمديد pajoheshgar
fatememeshkat 10:29 am: درسته
hoseintabar 10:29 am: حالا معني خوف دراينجا چيه؟
fatememeshkat 10:29 am: خوش آمديد
pajoheshgar 10:29 am: ممنون
hoseintabar 10:30 am: بنظر ميرسه كه ازقرائني كه از حركات زن ازش سر ميزنه
hoseintabar 10:30 am: شوهرش نگران اين ميشه كه خانم داره از حالت اوليه اش خارجميشه
hoseintabar 10:30 am: از اينجا نگران ميشه كه اگه همينطورادامه پيدا كنه خانم ناشزه ميشه
fatememeshkat 10:30 am: خب من اينجا يه نقدي دارم به فرمايش شما
hoseintabar 10:31 am: لذا از ابتدا دستورات سه گانه گام به گام مياد ميده
hoseintabar 10:31 am: بفرما
fatememeshkat 10:31 am: ببينيد آيهاز نشوز حرف ميزنه
fatememeshkat 10:31 am: نشوز تا واقع نشه لهش نشوز نميگن
hoseintabar 10:31 am: درحقيقت قرآن ميخواد از همون ابتدا جلوي نشوز را بگيره
hoseintabar 10:31 am: ببخشيد يه لحظه
fatememeshkat 10:31 am: بفرماييد
pajoheshgar 10:32 am: اين که مي فرماييد کدام فقيه بهش فتواداده
hoseintabar 10:32 am: لذا سه مرحله را براي دوري از نشوز بيان فرمود
fatememeshkat 10:32 am: ببينيد ما يا تمکين داريم يا نشوز ، بينشرو نداريم
fatememeshkat 10:33 am: يهلحظه اجازه بدين لطفا
hoseintabar 10:33 am: بفرما
fatememeshkat 10:34 am: ببينيد اگر قرار باشه به صرف اينکه مردنگران بشه که در آينده زنش ناشزه بشه بياد اين مراحل رو اجرا کنه که همون حرف آقاي پژوهشگر ميشه
fatememeshkat 10:34 am: يعنياومديم و يه مردي وسواس بود
fatememeshkat 10:34 am: اونوقت بايد به صرف شک به نشور آينده همسرش
fatememeshkat 10:34 am: وارد مراحل بشه
hoseintabar 10:34 am: خوب خانم مشكات : اولا آيه از خوف از نشوز حرف ميزنه (تخافون نشوزهن ..)
ثانيا: خوف از نشوز معنيش اين نيست كه مرد نگران بشه كه زنش در آينده ناشزه ميشه نه بلكه معني خوف از نشوز اينه كه مرد (با ديدن علائم ناسازگاري از زن از همين حالا نگران ميشود ...) تفسير الميزان ونمونه نيز همين نگراني را مطرح ميكنند. البته خود علامت ناسازگاري اولين حالت ورود به نشوز هست .....
به نظرم ايندو نكته باد اصلاح بشه : 1- آيه از خوف از نشوز حرف ميزنه نه نشوز 2- خوف از نشوز با ديدن علائم آن پيداست .. نه درآينده...
hoseintabar 10:34 am: اول شوهر اگه مريضه بايد خودش معالجه بشه
hoseintabar 10:34 am: توجه فرمودين
fatememeshkat 10:35 am: نه بنظر من اين نيست استاد ببخشيد جسارت حقير رو
fatememeshkat 10:35 am: در قران که نيومده بره خودش رو معالجه کنه
fatememeshkat 10:35 am: خير يزرگوار
fatememeshkat 10:36 am: اين مراحل براي حل مخفيانه مساله است نه بکار گيري حکم
hoseintabar 10:36 am: خوب ميتونيد به تفسير الميزان ونمونه هم مراجعه بفرماييد
fatememeshkat 10:36 am: بله اونش که بله
hoseintabar 10:36 am: و به خود سياق آيه وشان نزول
ادامه دارد...........
الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد
-
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۴, ۲۱:۵۶ #2
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
بخش 2
hoseintabar 10:37 am: خانم مشكات؟
fatememeshkat 10:37 am: اما من پاسخيکه هرض کردم رو مي خواستم مورد نقد شما اساتيد بزرگوار قراربدم
fatememeshkat 10:37 am: بله؟
hoseintabar 10:37 am: آيه قرآن براي همه مردم ومومنين نازل شده قبول داريد؟
fatememeshkat 10:37 am: البته هنوز پاسخم رو کامل عرض نکردم
fatememeshkat 10:37 am: بله
hoseintabar 10:37 am: ايناولا
fatememeshkat 10:37 am: خب
hoseintabar 10:38 am: در ثاني قبولداريد كه توده مومنين ومردم وسواس نيستن؟
fatememeshkat 10:38 am: بله قبول دارم
hoseintabar 10:38 am: يعني اكثريت قوي؟
fatememeshkat 10:38 am: اما حکم آيه واضحه
hoseintabar 10:38 am: پس براحتي الان ميتونيم بگيمكه
hoseintabar 10:38 am: اين حكم براي عموم هست وعموما منطقي تصميم ميگيرند
hoseintabar 10:39 am: افراد قليل از دور خارج ميشن
fatememeshkat 10:39 am: نشوز تا واقع نشه هيچ حکمي بر اون بارنميشه
hoseintabar 10:39 am: خوب پس خوف رابه چه معني ميگيريد؟
hoseintabar 10:39 am: نگراني يا وقوع ؟
fatememeshkat 10:40 am: مر به صرف اينکه فکر کنه شايد در آينده همسرش نشوز پيدا کمه نمي تونه وارد اينمراحل بشه
hoseintabar 10:40 am: لطفا پاسخمرا بديد؟
hoseintabar 10:40 am: خوب قرائينداخليه داريم ديگه بزرگوار قرينه حاليه و مقاليه
pajoheshgar 10:40 am: نشوز به چه معناست؟
hoseintabar 10:41 am: توجه فرمودين
hoseintabar 10:41 am: اجازهبديد اول خوف تعريف بشه
pajoheshgar 10:41 am: نه تا نشوز معنا نشه خوف معنا نمي شه
hoseintabar 10:41 am: خوف نگراني از وقوع در نشوز هست يا داخل شدن درنشوز؟
pajoheshgar 10:41 am: براي معناي يک واژهدو راه داريد
fatememeshkat 10:41 am: نشوز بهمعناي عدم تمکين زن از همسرش در مواردي است که تمليف داره
hoseintabar 10:41 am: نشوز يعني نافرماني
pajoheshgar 10:42 am: که از هيچ يک از اين دو راه استفادهنکرديد
hoseintabar 10:42 am: خانم مشكات سوالم را پاسخ ميدين؟
fatememeshkat 10:42 am: بله
pajoheshgar 10:42 am: چشم من چيزي نمينويسم
hoseintabar 10:42 am: خوف نگراني از وقوع در نشوز هست يا داخل شدن در نشوز؟
fatememeshkat 10:42 am: نخير يزرگوار
fatememeshkat 10:43 am: من ميخوام يه شبهه مهم پاسخ داده بشه
hoseintabar 10:43 am: من ميگم نگراني هست ودليل ديگر از قرآن همدارم
hoseintabar 10:43 am: بله الان به اونپاسخ شبهه ميرسيم
fatememeshkat 10:43 am: خير وقوع در نشوز
fatememeshkat 10:43 am: نشوز تا واقع نشه هيچ حکمي بر اون بار نميشه
hoseintabar 10:43 am: دراين صورت بايد خوف را ترس معنيكنيم
fatememeshkat 10:44 am: اجازه بدين يک مطلب مهم رو عرض کنم الان اون رو هم ميگم
hoseintabar 10:44 am: خوب قبول
hoseintabar 10:44 am: ولي يهسوال دارم
fatememeshkat 10:44 am: ببينيداستاد جوادي آملي اين آيه رو يکي از مصاديق امر به معروف و نهي از منکر ميدونند
fatememeshkat 10:45 am: استحضار داريد
hoseintabar 10:45 am: يه سوال؟
fatememeshkat 10:45 am: که زماني نيشه نهي از منکر کرد که منکري واقع شده باشه
fatememeshkat 10:45 am: به صرف احتمال منکر که نميشه نهي از منکرکرد
fatememeshkat 10:45 am: بفرمايد
hoseintabar 10:46 am: ببينيد بزرگوار اينجا احتما ل وقوع در منكر نيست (50/50 ) بلكه خوف نگراني و در شرف واقع شدن هست ) ايندو خيلي فرق دارن.
شما در آيهاي كه مي فرمايد
fatememeshkat 10:46 am: بله
hoseintabar 10:46 am: وان خفتم ان لاتعدلوا فواحده
hoseintabar 10:46 am: چه ميفرماييد؟ درحالي كه ازدواج دوم و سوم هنوز واقع نشده
hoseintabar 10:47 am: والا اگه منظور بعد از واقع شدن ازدواج دوم وسوم باشه .. عدالت بودن معنيش لغو هست چون ازدواج صورت گرفته
am: اون فرق ميکنه
hoseintabar 10:47 am: هر دو خوف داره ديگه؟
fatememeshkat 10:47 am: اينجا در آيه 34نساء
hoseintabar 10:48 am: ويا همين آيه شقاق را چي ميگيد؟
hoseintabar 10:48 am: اينجا هم خوف داره ...
hoseintabar 10:49 am: خوف هم نگراني هست نه بعد از وقوع
fatememeshkat 10:49 am: ميگه اگر زن نشوز پيدا کرد و نشوز او به حدي رسيد که ترسيديد يعني به اصطلاح مانگران شديد اونوقت وارد مراحل سه گانه شويد پاسخي که ميخواستم روش بحث بشه اينبود
fatememeshkat 10:49 am: آيا
hoseintabar 10:49 am: والا بايد اولزن دوم و سوم را گرفت بعد ترس از عدالت ايجاد بشه
fatememeshkat 10:49 am: اين خوف نشون نميدهکه نشوز بايدبه حد خوف آور يا به اصطلاح ما نگران کننده برسه تا بعد مرد وارد مراحل بشهيا
hoseintabar 10:49 am: يه لحظه اجازهبفرما
hoseintabar 10:49 am: قرآن كجافرمود: اگر زن نشوزپيدا كرد؟
hoseintabar 10:50 am: چنين آيه اينداريم كه
hoseintabar 10:50 am: نفرمود: وانناشزن
hoseintabar 10:50 am: توجه به نوشتهات بفرما
fatememeshkat 10:50 am: اينکه خيربا يکبار نشوز مرد نيتونه وارد اين مراحل بشه
hoseintabar 10:50 am: وقتي ناشزه شد يك بار ودوبار چه فرقي داره ؟
hoseintabar 10:50 am: اجازه ميدين؟ يبار ديگه اونبا را بخون
fatememeshkat 10:51 am: قران فرمود
fatememeshkat 10:51 am: واللاتي تخافون نشوزهن
fatememeshkat 10:51 am: يعني اولا نشوز واقع شد و ثانيا خوف آور شد
fatememeshkat 10:51 am: يعني مرد ترسيد از اين نشوز
fatememeshkat 10:51 am: که من اون رو بهمعني نگراني اصطلاحي خودمون ترجمه کردم
fatememeshkat 10:52 am: بفرماييد
hoseintabar 10:52 am: ببخشيد تلفن داشتم
fatememeshkat 10:52 am: خواهش
hoseintabar 10:52 am: خانم مشكات ببينيدشما گفتيد كه قرآن فرمود:
fatememeshkat 10:52 am: بله
hoseintabar 10:53 am: اگر زن نشوز پيدا كرد و نشوزاو به حدي رسيد....
hoseintabar 10:53 am: قبول داري اينو؟
fatememeshkat 10:53 am: بله
hoseintabar 10:53 am: خوب ترجمه اش به عربي اين ميشه كه
hoseintabar 10:53 am: وان ناشزن
hoseintabar 10:54 am: درحاليكه چنين عبارتي در قرآن نداريم قبول داري؟
hoseintabar 10:54 am: بلكه خوف از نشوزداريم
fatememeshkat 10:54 am: بله ولي باعبارت فعلي قران
hoseintabar 10:54 am: كدوم عبارت؟ ازقرآن
fatememeshkat 10:55 am: ببينيد شماقبول داريد تا منکر واقع نشه نهي از اون معني نداره ؟
hoseintabar 10:55 am: اجازه بديد منكر مراتب داره . يكيش خوف از نشوز هست تا خود نشوز ...
hoseintabar 10:55 am: ببخشيدها پاسخ منولطفا بديدن
fatememeshkat 10:55 am: خواهش
fatememeshkat 10:55 am: دليل اون ميتونهچيز ديگري باشه
hoseintabar 10:55 am: پسبايد قبول كنيم كه ترجمه اي كه نموديد از قرآن نيست
hoseintabar 10:56 am: خوب دليلش را بگو استفادهكنم
fatememeshkat 10:56 am: هر چند تحقيقدر اين مورد خاص نکردم اما چيزي که براي توضيحش الان به ذهنم ميرسه اينهکه
fatememeshkat 10:57 am: با اين تعبيرواللاتي تخافون نشوزهن
fatememeshkat 10:57 am: چند مطاب با هم استفاده ميشه
fatememeshkat 10:57 am: يک نشوز زن
fatememeshkat 10:57 am: دو خوف مرد ازاين نشوز
fatememeshkat 10:57 am: سه
fatememeshkat 10:58 am: تعيين ورود به اينمراحل
hoseintabar 10:57 am: پس قبول داريد كه آيه اين نيست كه اگر زن وز كرده وبه حدي رسيده ....
fatememeshkat 10:58 am: خير قبول ندارم
fatememeshkat 10:58 am: استاد
hoseintabar 10:57 am: بلكه آيهاينه اگر خوف از نشوز پيدا شده ....
hoseintabar 10:58 am: ببينيد يكمداريد از بحث فاصله ميگيريد
hoseintabar 10:58 am: من فقطخواستم خوف را بيان كنم
hoseintabar 10:58 am: وترجمه اي كه شما نموديد را بگم از قرآن نيست
hoseintabar 10:59 am: اگه همين را قبول داريد بريم بخش بعدي
hoseintabar 10:59 am: خوب بايد بادليل باشه ديگه
hoseintabar 10:59 am: صرف اري يا خير كه نميشه بزرگوار
fatememeshkat 10:59 am: ببينيد من دليل آوردم استاد
hoseintabar 11:00 am: بفرما؟
11:00 am در مناظره وارد شديد!خوش آمديد از قرآنبپرس
fatememeshkat 11:00 am: عرض کردم تامنکري واقع نشه نميشه ازش نهي مرد
hoseintabar 11:00 am: ببينيد خانم مشكات
fatememeshkat 11:00 am: بله ؟
hoseintabar 11:00 am: شما دليل بيلريد كه قرآن فرمود اگر نشوز كردن؟
fatememeshkat 11:00 am: سلام عليکم
pajoheshgar 11:00 am: من فقط مي دونم که اين سخن شما با سخن تمامفقها منافات دارد
hoseintabar 11:00 am: اون بحثشجداست بزرگوار
از قرآن بپرس 11:00 am: سلامعليكم جميعا
hoseintabar 11:00 am: به اون همالان ميرسيم
fatememeshkat 11:00 am: سخن من؟
hoseintabar 11:00 am: سلامعليك
pajoheshgar 11:01 am: نه سخن اقاي حسيني تبار
hoseintabar 11:01 am: فقط تا اينجا قبولداريد كه اون ترجمه با متن قرآن نادرست هست؟؟
hoseintabar 11:01 am: خواهش ميكنم بزرگوار
pajoheshgar 11:01 am: ترجمه هم درست نيست
hoseintabar 11:01 am: احسنت من همينو ميگم
hoseintabar 11:01 am: قرآن خوف از نشوز راميگه
pajoheshgar 11:01 am: نه ترجمه شما را ميگم
hoseintabar 11:02 am: نه وقوع در نشوزرا
fatememeshkat 11:02 am: خب بفرماييد من استفاده کنم
pajoheshgar 11:02 am: نه من برعکس شما نظر دارم
hoseintabar 11:02 am: حالا اگهفرمايش ديگه داريد استفاده ميكنم
pajoheshgar 11:02 am: ولي من بيش از يک ساعته دارم به بحث شما دو نفر گوش ميدهم
pajoheshgar 11:02 am: وقتم تمامه اولين بارهميام اين جا
hoseintabar 11:03 am: باشه من فقط خواستم با آيه بيايم جلو جناب پژوهش
pajoheshgar 11:03 am: در اين مورد يک نظريه مطرح نيست
pajoheshgar 11:03 am: که شما ان را وحي مسلم گرفتهايد
hoseintabar 11:03 am: خانم مشكات فرمايش شمادرباره منكر بود؟
pajoheshgar 11:03 am: بينمفسران اختلافه
hoseintabar 11:03 am: من با ظاهرآيه دارم بيان ميكنم وظاهر هم وحي است
pajoheshgar 11:03 am: شاد باشيد
fatememeshkat 11:04 am: هم بله و هم موارد ديگريداشت
hoseintabar 11:04 am: مفسر هم همين منوشما هستيم ديگه بزرگوار
pajoheshgar 11:04 am: وقتي ايه اي را مي خواهيد تفسير کنيد بايد همه جانبه تفسير کنيد
hoseintabar 11:04 am: خدا خيرتون بده
pajoheshgar 11:04 am: ما مفسر نيستيم
fatememeshkat 11:04 am: من نظر استاد جوادي آملي رو در باب آيهعرض کردم
hoseintabar 11:04 am: بله به اونهم نظر داشتم ممنونم جناب پرسجوي گرامي
hoseintabar 11:04 am: بله بفرما خانم محترم
pajoheshgar 11:05 am: بله متوجه شدم
pajoheshgar 11:05 am: خداحافظ
fatememeshkat 11:05 am: نظر مفسر رو عرضکردم
fatememeshkat 11:05 am: ممنون ازشما
hoseintabar 11:05 am: خواهش ميكنم شمالطف كردين ما رو تحمل نمودين
fatememeshkat 11:05 am: در پناه خدا
hoseintabar 11:05 am: خانم مشكات نظر آقاي جوادي دراين آيه نشوز چي بود؟
تهراني فر 11:06 am: سلام بر خانم مشكات
fatememeshkat->hoseintabar 11:06 am: ايشون آيه رو مصداقي از امربه معروف و نهي از منکر ني دونن
fatememeshkat 11:06 am: سلام عليکم
hoseintabar 11:07 am: خانم فاطمه مشكات ما دراخلاق شاگرد شما هستيم
تهرانيفر 11:07 am: روز بخير
fatememeshkat 11:07 am: اختيار داريد استاد
hoseintabar 11:07 am: فقط يه جلسه طلبگي داشتيم
fatememeshkat 11:07 am: اين چه فرمايشيه ؟
hoseintabar 11:07 am: خيلي از شما استفاده كردم بزرگوار
fatememeshkat 11:07 am: بله منم استفاده کردم
از قرآن بپرس 11:08 am: خسته نباشيد
fatememeshkat 11:08 am: تشکر
ادامه دارد......
الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۴, ۲۲:۰۰ #3
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
3
خلاصه:
pajoheshgar 10:18 am: البته تخافون به معناي نگرانينيست
fatememeshkat 10:15 am: من اينجا تخافون رابه معناي نگراني گرفتم مي خوام بدونم ايندرسته يا خير
sahel-e-arezoo 10:19 am: خوف به معنيترس هست نه نگراني
fatememeshkat 10:19 am: يعني نشوز به حد نگران کننده و خوف آوربرسه
fatememeshkat 10:20 am: يعني نشوز يکبار و دوبار که خوف آور نميشه ؟ ميشه ؟
hoseintabar 10:24 am: لذا در قرآن خوف من الله داريم ولي جبن من الله نداريماون جبن هست كه بمعني ترسهست
fatememeshkat 10:24 am: بله نشوز معنايخاص خودش رو داره و به هر نافرماني نشوز نميگن
hoseintabar 10:28 am: به كتاب العيندر معني خوف مراجعه بفرما الخوف التحذير
fatememeshkat 10:31 am: ببينيد آيهاز نشوز حرف ميزنه
fatememeshkat 10:34 am: ببينيد اگر قرار باشه به صرف اينکه مردنگران بشه که در آينده زنش ناشزه بشه بياد اين مراحل رو اجرا کنه که همون حرف آقايپژوهشگر ميشه
hoseintabar 10:34 am: خوب خانم مشكات : اولا : آيه از خوف از نشوز حرف ميزنه (تخافون نشوزهن .. ) نه فقط نشوز . ثانيا: خوف از نشوز معنيش اين نيست كه مرد نگران بشه كه زنش در آينده ناشزه ميشه نه بلكه معني خوف از نشوز اينه كه مرد (با ديدن نشانه هاي ناسازگاري از زن ؛از همين حالا نگران ميشود ...) تفسير الميزان ونمونه نيز همين نگراني را مطرح ميكنند. البته خود علامت ناسازگاري اولين حالت ورود به نشوز هست .....
به نظرم ايندو نكته باد اصلاح بشه : 1- آيه از خوف از نشوز حرف ميزنه نه نشوز 2- خوف از نشوز با ديدن نشانه هاي آن پيداست .. نه درآينده...
hoseintabar 10:36 am: خوب ميتونيد به تفسير الميزان ونمونه هممراجعه بفرماييد
hoseintabar 10:36 am: و به خودسياق آيه وشاننزول
hoseintabar 10:46 am: ودرباره آيه : ان خفتم ان لاتعدلوا فواحده
hoseintabar 10:46 am: چه ميفرماييد؟ درحالي كهازدواج دوم و سوم هنوز واقع نشده
hoseintabar 10:47 am: والا اگه منظور بعد از واقع شدن ازدواج دوم وسوم باشه .. عدالت بودن معنيش لغو هست چون ازدواج صورت گرفته..
fatememeshkat 10:45 am: به صرف احتمال منکر که نميشه نهي از منکرکرد
hoseintabar 10:46 am: ببينيد بزرگوار اينجا احتما ل وقوع در منكر نيست (50/50 ) بلكه خوف نگراني و در شرف واقع شدن هست ) ايندو خيلي فرق دارن.
fatememeshkat 10:47 am: اينجا در آيه 34نساء
fatememeshkat 10:49 am: ميگه اگر زن نشوز پيدا کرد و نشوز او به حدي رسيد که ترسيديد يعني به اصطلاح مانگران شديد اونوقت وارد مراحل سه گانه شويد پاسخي که ميخواستم روش بحث بشه اينبود
hoseintabar 10:50 am: وقتي ناشزه شد يك بار ودوبار چه فرقي داره ؟
fatememeshkat 10:50 am: اينکه خيربا يکبار نشوز مرد نيتونه وارد اين مراحل بشه
hoseintabar 10:49 am: قرآن كجافرمود: اگر زن نشوزپيدا كرد؟ چنين آيه اينداريم كه
hoseintabar 10:50 am: نفرمود: وانناشزن
hoseintabar 10:57 am: بلكه آيهاينه (تخافون نشوزهن )اگر خوف از نشوز پيدا شده ....
fatememeshkat 10:55 am: ببينيد شماقبول داريد تا منکر واقع نشه نهي از اون معني نداره ؟
hoseintabar 10:55 am: اجازه بديد نه . منكر مراتب داره . يكيش خوف از نشوز هست تا خود نشوز ...در ثاني گاهي هنوز منكر انجام نميشه دراسلام ولي ازش نهي ميشه .مثل صرف نشستن بر سر سفره شراب . بااينكه اگر قصد خوردن هم نداره ومنكري هم انجام نداد باز هم حرام است نشستن.
برداشت :
1- خوف = نگراني .. هم در لغت وهم در تفسير الميزان ج4 ص543 و هم تفسير نمونه ج 3 ص 369 .
2- نبايد بگيم كه نشوز به حد نگران كننده برسه... زيرا نشوز بعد از خوف هست . وبعد از نگراني به مرحله نشوز ميرسم.. ر.ك. تفسير الميزان ج 4 ص 543
3- وقتي نشوز شد فرقي بين يك بار و دوبار و10 بار نداره...
4- آيه از نگراني در نشوز ونيز نشوز حرف ميزنه نه فقط از نشوز . واين نگراني مربوط به آينده نيست بلكه از همين الان نشانه هاي آن پيداست. ر.ك تفسير نمونه ج 3 ص 369
5- دراينجا احتمال منكر نيست (50 / 50 ) بلكه خوف ونگراني با ديدن علائم وقوع در منكر (نشوز )هست. در حقيقت دو تا منكر هست با مراتب ضعيف و قوي .يكي نگراني با نشانه ها . دوم خود نشوز . پس با حرف آقاي جوادي هم منافات ندارد.
6- از كلمه - فعظوهن – كه با فاء تفريع آمده (ف تفريع بر خوف شد نه بر نشوز) نشون ميده كه از همون ابتداي خوف ونگراني دروقوع نشوز تا خود نشوز) بايد مراحل سه گانه موعظه و دوري از رختخواب و زدن را شروع كنه. ر.ك.تفسير الميزان ج 4 ص543
موفق باشيد.
ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۷/۱۲/۰۵ در ساعت ۱۳:۰۰
الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۵, ۰۸:۵۶ #4
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
آيه نشوز..
آيه اشاره شده چنين است: ..
وَ اَللاَّتِي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اُهْجُرُوهُنَّ فِي اَلْمَضاجِعِ وَ اِضْرِبُوهُنَّ، فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ ... . (سوره نساء آيه 34 )
وزناني كه نگران ازنافرماني آنها شديد؛ پس (ابتدا) آنها را نصيحت كنيد و (اگر موثر نشد) آنها را از رختخواب خود دور كنيد و(اگر موثر نشد) آنها را بزنيد. پس اگر تمكين كردند .برآنان ستم روا مداريد.
نكات:
1- خوف از نشوز = نگران شدن با ديدن نشانه هاي نافرماني
2- نشوز آن است كه زن در مقابل تكاليف اختصاصىاش؛ يعنى، تمكين و عفاف، بدون هيچ عذر موجهى سرپيچى نمايد. (نشز به معنى زمين مرتفع و بلند است و در اينجا کنايه از سرکشى و طغيان )
3- فعظوهن.. ايتدا موعظه .بعد دورشدن - بعد تنبيه بدني
4- اضربوهن... زدن نبايد به حد كبود شدن يا سرخ شدن برسه والا حرام است وديه بر مرد واجب ميشود.(روايتى از فقه الرضا(ع) نقل نموده است كه ... والضرب بالسواك و شبهه ضرباً رفيقاً؛ زدن بايد با وسايلى مانند مسواك و امثال آن باشد، آن هم با مدارا و ملايمت. )
5- فان اطعنكم ... درصورت اطاعت زن ... تمام محدوديت قبلي بايد برداشته شود.
الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۵, ۱۰:۵۹ #5
همین جای بحث دارد که به چه دلیل خوف به معنای نگرانی است ویک نظر را به عنوان نظر قطعی اعلام می کنیم در صورتی که نظرات دیگری نیز مطرح است مثلا برخی معنقدند معناى خوف در آيه علم است و مرد حق دارد با تحقق نشوز يکى از امور سه گانه در آيه را انتخاب نمايد. ( جواهرالکلام، ج 31، ص 203)
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۵, ۱۲:۵۷ #6
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام به شما دوست خوب جناب پژوهشگر گراميببينيد ...
1- خوف در چند معني از نظر لغت استعمال شده. 1- نگراني وتحذير 2- علم 3- قتل.
ولي قرينه حاليه ويا مقاليه كه در متن مناظره عرض نمودم و عموم آيات خوف در قرآن در معني اصليش كه همون نگراني والتحذير باشه .. استعمال شده ... مانند خوف ازالله ...( اني اخاف الله رب العالمين)و.....
درقرآن 124 بار كلمه خوف با جميع مشتقاتش استعمال شده... (جزدر موارد بسيار نادر والبته با نظر بسيار اندكي از بزرگان كه خوف بمعني علم يا قتل بكار رفته اون هم در بعضي آيات مثل آيات ذيل ... كه خوف در بعضي موارد بمعني علم آمد.. مانند قول كه لحياني از اين آيه :فمن خاف من موص جنفا او اثما .... ونيز آيه وان امرآة خافت من بعلها نشوزا او اعراضا.... (سوره نساء آيه 128 )-- لسان العرب ج9 ص 100) ونيز بمعني قتل هم اومده مانند قول لحياني از آيه لنبلونكم بشي من الخوف والجوع... (سوره بقره آيه 155 )-- لسان العرب ج 9 ص 99
اما اكثر قريب به اتفاق مفسيرين قرآن ونيز غالب استعمال كلمه خوف در قرآن درمورد نگراني هست.
2- به پرسش خانم فاطمه مشكات توجه بفرما :
fatememeshkat 10:13 am: دومين پاسخ که اينجا به نظر اساتيد نياز دارم اينه که
fatememeshkat 10:14 am: آيا معناي تخافون نشوزهن اينه که هر گاه از نشوز همسرانتان ترسيديد اين مراحل اجرا بشه ؟ يا اينکه
fatememeshkat 10:14 am: هر گاه نشوز همسران شما به حد نگران کننده اي رسيد وارد اين مراحل شويد ؟
درحقيقت ايشون ميخواد بفرمايد كه مراحل سه گانه زماني است كه نشوز به حد نگران كننده رسيده هست يا خير؟
درپاسخ گفته شد كه درقرآن چنين آيه نيومده والا بايد عبارت آيه بر اساس عبارت ايشون اين مي بود: وان ناشزن بحيث تخافون .... در حالي كه در آِيه عبارت اينه : تخافون نشوزهن ...اگر نگران نشوز شديد.... ( بين ايندو عبارت فرق زيادي است.)
پس سوال اين خانم محترم درباره زمان تحقق اين مراحل سه گانه هست . وفرض را درخوف بر معني نگران گرفته ....
3- اگه دقت فرموده باشيد بجاي عبارن قطعيت كلمه برداشت را در جمع بندي ذكر نمودم .. تا شبهه شما پيش نيايد.
موفق باشيد
الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۶, ۰۷:۲۵ #7
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
پس براي خوف تا سه معني ذكر شد.... 1- نگراني 2 - علم 3 - قتل
خو ف= نگراني .... گذشت بحثش...
اما اگر كسي خوف را به معني علم دراينجا فر ض كند ... معني آيه تخافون نشوزهن... اين ميشود كه : اگر علم پيدا نموديد كه زنهايتان نشوز ونافرماني كنند . سه مرحله را بترتيب از موعظه - دوري از رختخواب و زدن زا انجام دهيد.
البته براي ضرب نيز معاني مختلف ذكر شد كه.....
الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری