جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: زمین یا اسمان؟! کدام یک اول آفریده شده اند؟!
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۸, ۱۳:۵۰ #1
زمین یا اسمان؟! کدام یک اول آفریده شده اند؟!
سوره 2 البقرة
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿29﴾
فولادوند: اوست آن كسى كه آنچه در زمين است همه را براى شما آفريد سپس به [آفرينش] آسمان پرداخت و هفت آسمان را استوار كرد و او به هر چيزى داناست
مکارم: او خدائي است كه همه آنچه (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براي شما آفريده سپس به آسمان پرداخت، و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چيز آگاه است.
سوره 79 النازعات از 27 تا 30
أَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاء بَنَاهَا ﴿27﴾ َفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا ﴿28﴾ وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا ﴿29﴾ وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا ﴿30﴾
فولادوند: آيا آفرينش شما دشوارتر استيا آسمانى كه [او] آن را برپا كرده است 27 سقفش را برافراشت و آن را [به اندازه معين] درست كرد 28 و شبش را تيره و روزش را آشكار گردانيد 29 و پس از آن زمين را با غلتانيدن گسترد 30
مکارم: آيا آفرينش شما (بعد از مرگ) مشكل تر است يا آفرينش آسماني كه خداوند بنا نهاد؟! 27 سقف آن را برافراشته و آن را منظم ساخت. 28 و شبش را تاريك و روزش را آشكار نمود. 29 و زمين را بعد از آن گسترش داد. 30
از مسلمانان می خواهم بفرماند ( طبق قرآن ) اول زمین آفریده شد بعد آسمان؟ یا اینکه اول آسمان بعد زمین؟!
حقیقت چیزی نیست که باید یافته یا کشف شود، بلکه چیزی است که باید آفریده شود و فرایندی را نامگذاری کند ؛ شناساندن حقیقت نوعی تعیین فعالانه است و نه آگاه شدن از چیزی که به خودی خود قطعی و تعیین شده است.که آن واژه دیگری است برای خواست قدرت .
فریدریش نیچه
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۸, ۱۴:۲۱ #2
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 455
- مورد تشکر
- 1,000 پست
- حضور
- 16 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
سلام، جناب پارسی، آنچه آوردید البته حاصل تحقیق خودتان نیست. سعی کنید از تحقیقات خود مایه بگذارید!!
اما بعد:
نکته نخست اینکه تناقض را باید معنی کرد. تناقض یعنی اینکه دو چیز همدیگر را نقض کنند. یعنی وجود یکی وجود دیگری را محال نشان دهد. دو جفت جمله زیر را در مورد مسافرت کردن محسن که مقیم تهران است، ببینید:
الف)
محسن، عید امسال به شیراز رفت.
محسن، عید امسال به اصفهان رفت.
ب)
محسن، عید امسال در تهران ماند.
محسن عید امسال به اصفهان رفت.
جفت (الف) متناقض نیست زیرا ممکن است محسن از راه اصفهان به شیراز رفته باشد. اما جفت (ب) حاوی یک تناقض آشکار است زیرا محسن نمیتواند در یک زمان واحد یعنی عید امسال، هم در تهران بماند و هم به اصفهان که جایی خارج از تهران است برود. حال آنکه دو ایه ای که شما آوردید حتی شباهت درغین جفت (الف) نیز به تناقض، دارا نیست.
خب برویم سراغ بحث، شما نمیتوانید، منظور خود را از این دو ایه بیرون بکشید زیرا، آیه ای که از سورۀ بقره آوردید در مورد خلقت زمین نیست بلکه در بارۀ خلقت آنچه در زمین است میباشد. مسلم است اینکه شما یک خانه را بسازید با اینکه اسباب و اساس در آن قرار دهید فرق دارد. اینجا حرف از ساختن خانه نیست بلکه حرف از اسباب و اساس موجود است.
آیات سوره نیز نازعات اصلا در مورد خلق زمین حرف نمیزنند بلکه در مورد گسترده شدنش حرف میزنند.
پس هیچیک از این دو آیه در مورد خلقت زمین حرفی نزده اند. آیۀ 29 از سورۀ بقره در مورد خلقت چیزهایی که در زمین هست سخن میگوید و آیۀ 30 از سورۀ نازعات در مورد گسترده شدن زمین.
باز آیۀ 29 از سورۀ بقره به پرداختن به آسمان استوار کردنش در هفت آسمان سخن میگوید و نه خلقت آن. چه اشکالی دارد آسمان قبلا خلق شده باشد و حالا به آن پرداخته شود و در هفت طبقه استوار شود؟
آیۀ 29 از سورۀ نازعات هم صحبت از خلقت آسمان نمیکند بلکه از برافراشتن آن و منظم کردنش سخن میگوید. آیا دلیلی دارد که تمام این کارها همان موقع خلقت انجام شده باشند؟
پس تناقض شما وارد نیست زیرا هیچیک از این آیات در مورد خلقت زمین و خلقت آسمان حرف نزدند که حالا شما برای ترتیب قائلید.
البته میشود بحث را بازتر کرد به شرط اینکه شما دانش عربی داشته باشید.
ویرایش توسط andishmand : ۱۳۸۷/۱۲/۰۸ در ساعت ۱۴:۲۸
-
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۸, ۱۴:۲۳ #3
سایت زیر به شبهات پاسخ داده البته این سایت مطالب بی ارزش هم داره ولی خوب بعضی مسائل رو خوب تحلیل کرده http://www.quranology.com/
محمد رسول الله
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۸, ۱۴:۴۸ #4
با سلام، حرف برای اینکه به بیراهه کشیده نشه جوابتون رو نمیدم.
اما بعد:
نکته نخست اینکه تناقض را باید معنی کرد. تناقض یعنی اینکه دو چیز همدیگر را نقض کنند. یعنی وجود یکی وجود دیگری را محال نشان دهد. دو جفت جمله زیر را در مورد مسافرت کردن محسن که مقیم تهران است، ببینید:
الف)
محسن، عید امسال به شیراز رفت.
محسن، عید امسال به اصفهان رفت.
ب)
محسن، عید امسال در تهران ماند.
محسن عید امسال به اصفهان رفت.
هر عدد طبیعی یا فرد است یا زوج، یک عدد طبیعی وجود ندارد که هم فرد باشد و هم زوج و اگر به عددی بگوییم فرد و هم زوج این تناقض است.
خب برویم سراغ بحث، شما نمیتوانید، منظور خود را از این دو ایه بیرون بکشید زیرا، آیه ای که از سورۀ بقره آوردید در مورد خلقت زمین نیست بلکه در بارۀ خلقت آنچه در زمین است میباشد.
مسلم است اینکه شما یک خانه را بسازید با اینکه اسباب و اساس در آن قرار دهید فرق دارد. اینجا حرف از ساختن خانه نیست بلکه حرف از اسباب و اساس موجود است.
[QUOTE]
آیات سوره نیز نازعات اصلا در مورد خلق زمین حرف نمیزنند بلکه در مورد گسترده شدنش حرف میزنند.
پس هیچیک از این دو آیه در مورد خلقت زمین حرفی نزده اند. آیۀ 29 از سورۀ بقره در مورد خلقت چیزهایی که در زمین هست سخن میگوید و آیۀ 30 از سورۀ نازعات در مورد گسترده شدن زمین.
سوره دوم می گوید الله کارهایی با آسمان کرد و بعد زمین را گستراند، یعنی زمین گسترده نبوده که گستراند، یعنی اول کار آفرینش آسمان را به پایان برد و سپس زمین را گستراند در حالی که در سوره بقره الله می گوید: زمین بوده آنچه درونش هست رو افرید سپس آسمان ها را درست کرد، البته شما باهوشانه حرف زدید! ولی من عقاید کورکورانه ندارم.
البته میشود بحث را بازتر کرد به شرط اینکه شما دانش عربی داشته باشید.
حقیقت چیزی نیست که باید یافته یا کشف شود، بلکه چیزی است که باید آفریده شود و فرایندی را نامگذاری کند ؛ شناساندن حقیقت نوعی تعیین فعالانه است و نه آگاه شدن از چیزی که به خودی خود قطعی و تعیین شده است.که آن واژه دیگری است برای خواست قدرت .
فریدریش نیچه
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۸, ۱۵:۱۸ #5
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 455
- مورد تشکر
- 1,000 پست
- حضور
- 16 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
عرض شد که هیچیک از آیات از خلق شدن آسمان و زمین حرف نزده است بلکه در مورد این بحث میکند که چه کارهایی بر روی این آسمان و زمین انجام شده است. اینطور که از متن آیات بر میاید زمین و آسمان هر دو پیش از مراحلی که در این آیات مطرح شده است خلق شده بودند.
اینکه زمین چگونه بوده و چگونه شده به بحث ما ندارد. مهم اینستکه این آیات در مورد خلقت زمین و آسمان و خلقت آن سخن نمیگویند.
کسی قصد پیچیده گویی ندارد. بنده هم چون میدانستم شما برداشت به پیچیده کردن بحث میکنید توضیحی ندادم. شما میگویید اگر ترجمه ایرادی دارد من بنویسم، آیا اگر من ترجمۀ دیگری بیاورم شما تشخیص میدهید که آن ترجمه درست هست یا نه؟ میتوانید با دلیل ترجمۀ من را زیر سؤال ببرید؟ اگر آری که بفرمایید تا شروع کنیم.
-
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۸, ۱۵:۴۰ #6
البته این جا جایش نیست به نظر بنده هدف زبان این است که یک جامعه زبانی برای انتقال مفاهیم داشته باشیم، این که زبان آنقدر پیچیده و در هم باشد که انسان هدف اصلیش از یادش برود زیاد جالب نیست و این ایراد بزرگ زبان های از راست به چپ است به این طور که اگر یک کلمه عربی حدید را نشان شما بدهند به هیچ وجه نمی توانید آن را درست تلفظ کنید چون باید اعراب گذاری شود!
بسیار جالب از زیر بحث در رفتید! در واقع خیلی خوب شانه خالی فرمودید! من برای روشن شدن کسانی که تاپیک را مطالعه می کنند این طور تناقض قرآنی رو زیر سوال می برم:
سوره 2 البقرة می گوید: که الله آنچه درون زمین است را آفرید، من گفتم که باید زمینی باشد که الله بخواهد آنچه درونش است را بیافریند، پس زمین بوده که الله آنچه درونش است را شروع به افرینش می کند، و بعد آیه می گوید: سپس الله به آسمان پرداخت.
سوره 79 النازعات از 27 تا 30 می گوید: الله نحوه آفرینش آسمان را شرح می دهد و بعد می گوید بعد از آفرینش آسمان ها الله زمین را گستراند.
مفهوم دو آیه در تناقض است، اگر فرض سوره بقره را در نظر بگیریم، می گوید: الله زمین را خلق، انچه در درونش است را خلق کرد و سپس آسمان را درست کرد.
آیات سوره النازعات ولی می گوید: گویی قبلا زمینی بوده ( خلق شده )، الله آسمان را درست کرد، سپس زمین را گستراند، یعنی اگر زمین گسترده نبوده پس چطور الله آنچه در درونش بوده را خلق کرد؟ این جالب است که خدا زمین را نیمه کاره خلق می کند و سپس آسمان را می آفریند سپس زمین را می گستراند!
چه بهانه ای دارید که مفهوم دو آیه در تناقض نیست؟
کسی قصد پیچیده گویی ندارد. بنده هم چون میدانستم شما برداشت به پیچیده کردن بحث میکنید توضیحی ندادم. شما میگویید اگر ترجمه ایرادی دارد من بنویسم، آیا اگر من ترجمۀ دیگری بیاورم شما تشخیص میدهید که آن ترجمه درست هست یا نه؟ میتوانید با دلیل ترجمۀ من را زیر سؤال ببرید؟ اگر آری که بفرمایید تا شروع کنیم.
من دوست ندارم بحث پیچیده بشود چون به نظرم هیچ چیز پیچیده نیست و آن چیز هم که پیچیده به نظر می رسد مجموعه بزرگی هست از موضوعات ساده در واقع فقط ساختمان بزرگی دارد، پس بحث را با صرف و نحو مخلوط نکنید، اینجا حوزه نیست.
حقیقت چیزی نیست که باید یافته یا کشف شود، بلکه چیزی است که باید آفریده شود و فرایندی را نامگذاری کند ؛ شناساندن حقیقت نوعی تعیین فعالانه است و نه آگاه شدن از چیزی که به خودی خود قطعی و تعیین شده است.که آن واژه دیگری است برای خواست قدرت .
فریدریش نیچه
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۸, ۱۶:۱۰ #7
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 455
- مورد تشکر
- 1,000 پست
- حضور
- 16 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
با سلام دوباره.
جناب پارسی اول باید عرض کنم که این روش بحث منطقی نیست که طرف مقابل را به شانه خالی کردن از زیر بحث و یا بهانه آوردن محکوم کنید. شما در دو پست اخیرتان مدام در حال کنایه زدن هستید. این مسئله خود میتواند در نشان دادن اینکه کدام طرف در استدلالات دچار کمبود است، به ناظرین بحث کمک کند.
بگذریم،
در مورد آیۀ دوم سورۀ بقره، بله باید زمینی باشد که آنچه در آن است خلق شود، ولی قرآن نفرموده که پس از آن آسمان را خلق کرده است، بلکه فرموده به آسمان پرداخته است، خب پس آسمانی از قبل بوده است که به آن پرداخته شده است. پس آسمان و زمین هر دو از قبل وجود داشته است.
این برداشت خود شماست، دوست عزیز. قرآن در اینجا از نحوه خلقت آسمان سخن نفرموده است. بلکه از برافراشتن آسمان سخن میگوید. بر اساس استدلال خود شما حتما آسمانی بوده است که خداوند آنرا برافراشته است. نمیگوید آسمان را قرار داد بلکه میگوید آسمان را برافراشت. به اصطلاح شما حتما آسمانی بوده است.
خب این فرض شما خطاست. آیۀ 29 از سورۀ بقره به هیچ وجه نگفته زمین را خلق کرد بلکه فقط فرموده آنچه در آن هست را آفرید در ضمن نمیگوید سپس آسمان را درست کرد بلکه میگوید سپس به آسمان پرداخت و آنرا به صورت هفت آسمان مرتب نمود.
باز دارید برای خودتان ترجمه میکنید حرف از درست کردن آسمان نیست بلکه حرف از برافراشتن آسمان است. ادامۀ فرمایشتان هم که ارتباطی با این تاپیک ندارد.
تناقضی در کار نیست. شما آیات را اشتباه ترجمه میکنید. اقلا بر اساس ترجمه هایی که خودتان ذکر کردید استدلال کنید.
شما پرسیدید: اول زمین خلق شد یا آسمان؟
بنده هم عرض کردم: هیچیک از این آیات در مورد خلق کردن صحبت نکرده است که بر اساس آن بتوان پس و پیش بودن خلقت را تشخیص داد!
ویرایش توسط andishmand : ۱۳۸۷/۱۲/۰۸ در ساعت ۱۷:۲۰
-
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۸, ۱۷:۳۲ #8
شما گذشتی من هم می گذرم.
در مورد آیۀ دوم سورۀ بقره، بله باید زمینی باشد که آنچه در آن است خلق شود، ولی قرآن نفرموده که پس از آن آسمان را خلق کرده است، بلکه فرموده به آسمان پرداخته است، خب پس آسمانی از قبل بوده است که به آن پرداخته شده است. پس آسمان و زمین هر دو از قبل وجود داشته است.
الله گفته ابتدا آنچه در زمين است را آفریده، سپس به آسمان پرداخته، فکر کنم حذف به قرینه معنوی فعل در عربی هم باشد، به هر حال فولادوند این را گفته که در داخل اون گیومه نمی دونم که چی!! آفرینش آسمان ها منظور بوده. به هر حال منظور آفرینش آسمان بوده نه چیز دیگر. پس گفته من صحیح است.
[SIZE=3]
این برداشت خود شماست، دوست عزیز. قرآن در اینجا از نحوه خلقت آسمان سخن نفرموده است. بلکه از برافراشتن آسمان سخن میگوید. بر اساس استدلال خود شما حتما آسمانی بوده است که خداوند آنرا برافراشته است. نمیگوید آسمان را قرار داد بلکه میگوید آسمان را برافراشت. به اصطلاح شما حتما آسمانی بوده است.
آيا آفرينش شما دشوارتر است يا آسمانى كه [او] آن را برپا كرده است 27
برپا کردن یا همان بنا کردن به معنی افرینش هست، ما می گوییم استاد معمار ساختمانی را بنا کرد یعنی آنکه آنجا را ساخت ( أَمِ السَّمَاء بَنَاهَا )
ادامه صحبت ها بیشتر به این تاپیک ربط دارد ای عزیز!!
الله گفته ( طبق سوره النازعات ) آسمان را برافراشت ( آفرید ) سپس زمین را غلتاند، گستراند یا اینکه زمین ابری بوده آنرا سفت کرد و یا هر چیز دیگر، سطح زمین وجود نداشت یعنی وقتی می گوییم فرش را گستراندم یعنی این که انرا بر سطحی پهن کردم، گستراندن زمین یعنی اینکه زمین سطحی نداشت که الله بخواهد انچه درونش هست را بیافریند. حال زمین یا قبل از آفرینش اسمان خلق شده بود و نصفه کاره الله می رود سراغ آسمان، یا بعد از خلق آسمان آن را می آفریند که خوشش نمی آید از ان سخن براند.
الله باز هم گفته ( طبق سوره بقره ) گویی زمینی بوده که آنچه درونش هست را خلق کرد، سپس به آفرینش آسمان پرداخت.
در النازعات الله گفته که آسمان را خلق کرد، سپس زمین را غلتاند ( یعنی چیزی روی سطح زمین نبود ) حال بقره می گویید که اول الله انچه در زمین را خلق کرد ( یعنی زمین سطحی داشت ) و بعد آسمان را خلق کرد
تناقضی در کار نیست. شما آیات را اشتباه ترجمه میکنید. اقلا بر اساس ترجمه هایی که خودتان ذکر کردید استدلال کنید.
شما پرسیدید: اول آسمان خلق شد یا آسمان؟
بنده هم عرض کردم: هیچیک از این آیات در مورد خلق کردن صحبت نکرده است که بر اساس آن بتوان پس و پیش بودن خلقت را تشخیص داد!
دوست عزیز در ضمن هر چیزی ترتیبی دارد، ترتیب قرار گیری پست های ما به گونه ای مشخص است، یعنی اول فلان پست من بعد پست شما بعد پست فلانی واین طور!
در مورد آفرینش: اول اسمان و بعد زمین ( به مثال ) یا مثلا هر دو با هم!
حقیقت چیزی نیست که باید یافته یا کشف شود، بلکه چیزی است که باید آفریده شود و فرایندی را نامگذاری کند ؛ شناساندن حقیقت نوعی تعیین فعالانه است و نه آگاه شدن از چیزی که به خودی خود قطعی و تعیین شده است.که آن واژه دیگری است برای خواست قدرت .
فریدریش نیچه
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۸, ۱۸:۴۱ #9
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 455
- مورد تشکر
- 1,000 پست
- حضور
- 16 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
البته دوست عزیز، کم آوردن برای کسی مطرح است که پستهای سایتهای الحادی را به خیال اینکه ما به عمرمان، آنها را ندیده ایم برای ما اینجا کپی میکند. آنچه من در پاسخ شما میگویم پاسخ شخص من است. بنده هم میتوانم پاسخ شما را با کپی مطلب بدهم که چنین نمیکنم.
بدبختانه این شما هستید که دارید حقیقت را میپیچانید. در ترجمه فولادوند نیامده که خداوند زمین را آفرید بلکه آمده خدا آنچه در زمین آمده است را برای شما آفرید. پس باز هم بحث از آفریدن زمین نیست بلکه بحث بر سر آفریدن چیزهای درون زمین است.
شما بالا برید، پایین بیاید، این آیات حرفی از خلقت آسمان و زمین نزده اند. آنچه داخل گیومه آمده است هم لابد برداشت جناب فولادوند است.
اما حالا که عقبگرد کردید و سراغ آیۀ 27 نازعات رفتید، اینجا بله میگوید آفرینش آسمانها سختتر است یا شما. خب که چه؟ این یک سؤال است ولی در ادامه بحثی از خلقت آسمان نیست. بحث بر سر بالابردن آسمان است. در آیه 27 هم ترتیب بندی نمیکند که بگوید ما آسمان را خلق کردیم. سؤال میکند آفرینش شما سختتر است یا آسمان؟ بعد در آیۀ بعدی میگوید آسمان را برافراشتیم و بعد از آن زمینرا گستراند. حالا شما بر چه اساسی کلمه آفرینش را از آیۀ 27 بر میدارید و برای آیۀ 28 از آن استفاده میکنید؟
اگر کسی دارد با کلمات بازی میکند آن شخص من نیستیم.
خیلی جالب است که شما همچنان دارید ترجمۀ خودتان را میاورید. گفتم، که برافراشتن به معنای خلقت نیست.
باز هم برداشت خود شماست. در سورۀ بقره هیچ حرفی از آفرینش آسمان نیست. میفرماید به آسمان پرداخت. پس به قول شما آسمانی بوده است که به آن پرداخته است.
خیر در نازعات و بقره در آیات مورد نظر حرفی از خلقت نیست. شما دارید حرفنتان را تکرار میکنید. بنده هم جوابم را تکرار میکنم.
خوبه پس با این حساب، میشه بفرمایید کلمۀ "ثم" چجور ترتیبی رو نشون میده؟
سماء به چه چیزی میگویند؟
(پاسخ بگویید، به بحثمان کمک میکند)
شما نمیدانید خلقت یعنی چه؟ شما که عربیتون خوب بود.
قرآن در مورد ترتیب اینها صحبتی نفرموده است. اینجایی که شما مثال زدید که حرفی از آفرینش آسمان و زمین نیست.
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۱۲/۰۸, ۲۰:۲۵ #10
اصلا آسمان وجود داره
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری