صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از خلافت و جانشيني انسان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    1

    منظور از خلافت و جانشيني انسان




    سلام بر همه ی اساتید. تو آیه ی 30 (نمیدونم شاید هم 29) سوره ی بقره اومده که (البته تو ترجمه اش) به خاطر بیاور زمانی را که خدا به فرشتگان گفت می خواهم جانشینی برای خود در زمین خلق کنم (یا جمله ای با همین مفهوم). تا اون موقع که کسی (از انسان ها) آفریده نشده بود تا شاهد اون واقعیات باشه. منظور از به یاد آر چیه؟
    ویرایش توسط Ahmadreza : ۱۳۸۷/۱۲/۱۶ در ساعت ۱۷:۴۸
    وبلاگ ما! منتظریم.

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118




    سلام بزرگوار

    تا اونجایی که من می دونم خطاب آیه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است که خداوند می فرماید ای پیامبر ) به یاد آر.

    لطفا سؤالتون را واضح تر مطرح کنید.

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    1,002
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    کجای ایه اومده --- به یاد ار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
    هُوَ الَّذِى خَلَقَ لَكُم مَّا فى الاَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ استَوَى إِلى السمَاءِ فَسوَّاهُنَّ سبْعَ سمَوَتٍ وَ هُوَ بِكلِّ شىْءٍ عَلِيمٌ(29)
    او خدائى است كه همه آنچه (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريده سپس به آسمان پرداخت ، و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چيز آگاه است .

    وَ إِذْ قَالَ رَبُّك لِلْمَلَئكَةِ إِنى جَاعِلٌ فى الاَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَ تجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَ يَسفِك الدِّمَاءَ وَ نحْنُ نُسبِّحُ بحَمْدِك وَ نُقَدِّس لَك قَالَ إِنى أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ(30)
    و چون پروردگارت بفرشتگان گفت : من ميخواهم در زمين جانشينى بيافرينم گفتند: در آنجا مخلوقى پديد مى آورى كه تباهى كنند و خونها بريزند؟ با اينكه ما تو را بپاكى مى ستائيم و تقديس ميگوئيم ؟ گفت من چيزها ميدانم كه شما نميدانيد (30)

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلام و تشکر. منظور من واذقال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه بود. من هم برام تعجبه توی ترجمه ها (از قبیل آقای الهی قمشه ای و آیت الله مکارم شیرازی و...) چرا اولش نوشتن به یاد آور؟ اصلا اگه به یاد آور باید باشه مخاطب کیه؟ مگه کسی از انسان ها قبل از خلقت انسان بود؟؟؟

    وبلاگ ما! منتظریم.

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    به نام خدا و سلام بر شما

    شاید منظور از این خطاب، مربوط به عالم ذر باشد.

    در جاهای مختلفی از قرآن اینگونه خطاب شده است:


    «وَ إذْ أخَذْ ‎نا مِنَ الّنبییّن میثاقَهُم وَ مِنْكَ وَ مِن‎ْ نوحٍ....» (سوره احزاب : آیه 7).
    «به خاطر بیاور هنگامی را كه از پیامبران پیمان گرفتیم، و از تو و از نوح...»

    از این آیه صریحاً بر می‎آید كه خداوند از پیامبران پیمان گرفته است.


    وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ

    و (به خاطر بياور) زمانى را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذريه آنها را برگرفت؛ و آنها را گواه بر خويشتن ساخت؛ (و فرمود «آيا من پروردگار شما نيستم؟» گفتند: «آرى، گواهى مى‏دهيم!» (چنين کرد مبادا) روز رستاخيز بگوييد: «ما از اين، غافل بوديم؛ (و از پيمان فطرى توحيد بى‏خبر مانديم)»!
    اعراف(7)، آیه 172

    و.....

    حال، این ظهور و بروز (در عالم ذر) که واقع شده، به چه صورت انجام گرفته است و منظور از عالم ذر چیست؟
    بحث مفصلی را می طلبد.

    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    300
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5

    اعتراض فرشته ها




    نقل قول نوشته اصلی توسط ahmadreza نمایش پست
    سلام و تشکر. منظور من واذقال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه بود. من هم برام تعجبه توی ترجمه ها (از قبیل آقای الهی قمشه ای و آیت الله مکارم شیرازی و...) چرا اولش نوشتن به یاد آور؟ اصلا اگه به یاد آور باید باشه مخاطب کیه؟ مگه کسی از انسان ها قبل از خلقت انسان بود؟؟؟
    به هرحال اگر منظورتان اعتراض ملائكه است فكر مي كنم سئوال را اينطور مطرح كنيد
    در آيه 30 از سوره بقره آمده است : «خداوند به ملائكه فرمود : خليفه و جانشينى در روى زمين قرار مى دهيم ، فرشتگان اعتراض كرده و گفتند : كسانى را خليفه قرار مى دهى كه خون ريز هستند ؟ سؤال اين است كه ملائكه از كجا فهميدند كه انسان ها در روى زمين خونريزى خواهند كرد ؟
    پاسخ : اولاً فرشتگان هيچ گاه به خداوند اعتراض نمى كنند «لايسبقونه بالقول .. .» (27/انبياء) ; بلكه آنها به عنوان استفسار (سؤال براى درك حقيقت ) چنين پرسشى را مطرح كردند . ثانياً پرسش آنها از خلقت انسان نبوده است ، بلكه از «خليفه الهى » او در زمين بوده است . پس سؤال آنها يك درخواست مؤدبانه بود ، حاكى از اين كه بهتر است ما را كه تسبيح و تقديس گوى شما هستيم ، خليفه قرار دهى نه اين موجود خونريز را . دليل طرح سؤال اين بود كه آنها اين موجود را شايسته خلافت الهى نمى دانستند ; چه اين كه با توجه به كلمه «ارض » (إنّى جاعل فى الأرض خليفة) فهميدند انسان از خاك آفريده مى شود و از اين موضوع آگاهى داشتند كه موجود مادى و زمينى از قوه غضبيه و شهويه تركيب شده و دنيا هم محل تزاحم و درگيرى است ، زندگى در دنيا تنها در سايه زندگى اجتماعى ميسر خواهد بود بنابراين خلافت مورد نظر با نظام اجتماعى محقق شده و در نهايت به فساد و خونريزى منجر خواهد شد ; اما آنها نمى دانستند در ميان همين موجودات ، انسانهايى همچون پيامبران الهى و ائمه معصومين وجود خواهند داشت ; لذا خداوند به آنها فرمود : «إنّى أعلم ما لاتعلمون » ; هر چند از برخى روايات استفاده مى شود كه پيش از آدم ، موجوداتى وجود داشته اند .• ولى آگاهى فرشتگان از فساد انسان مبتنى بر وجود موجودات پيشين نبوده است ، يعنى اگر چنين موجودى هم نبود باز فرشتگان چنين درخواستى مى كردند و نمى توانستند چنين قياسى ميان اين موجود (انسان ) و موجودات پيشين انجام دهند ; چرا كه فسادپيشينيان دليل بر فساد بعدى ها نمى شود•
    پاورقي:
    1.تفسير مجمع البيان ; علامه طبرسى ، ج 1 ، ص 147 .
    2. تفسير الميزان ، علامه طباطبايى ، ج 1 ، ص 116 - 117 .



  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط از قرآن بپرس نمایش پست
    به هرحال اگر منظورتان اعتراض ملائكه است فكر مي كنم سئوال را اينطور مطرح كنيد
    در آيه 30 از سوره بقره آمده است : «خداوند به ملائكه فرمود : خليفه و جانشينى در روى زمين قرار مى دهيم ، فرشتگان اعتراض كرده و گفتند : كسانى را خليفه قرار مى دهى كه خون ريز هستند ؟ سؤال اين است كه ملائكه از كجا فهميدند كه انسان ها در روى زمين خونريزى خواهند كرد ؟
    پاسخ : اولاً فرشتگان هيچ گاه به خداوند اعتراض نمى كنند «لايسبقونه بالقول .. .» (27/انبياء) ; بلكه آنها به عنوان استفسار (سؤال براى درك حقيقت ) چنين پرسشى را مطرح كردند . ثانياً پرسش آنها از خلقت انسان نبوده است ، بلكه از «خليفه الهى » او در زمين بوده است . پس سؤال آنها يك درخواست مؤدبانه بود ، حاكى از اين كه بهتر است ما را كه تسبيح و تقديس گوى شما هستيم ، خليفه قرار دهى نه اين موجود خونريز را . دليل طرح سؤال اين بود كه آنها اين موجود را شايسته خلافت الهى نمى دانستند ; چه اين كه با توجه به كلمه «ارض » (إنّى جاعل فى الأرض خليفة) فهميدند انسان از خاك آفريده مى شود و از اين موضوع آگاهى داشتند كه موجود مادى و زمينى از قوه غضبيه و شهويه تركيب شده و دنيا هم محل تزاحم و درگيرى است ، زندگى در دنيا تنها در سايه زندگى اجتماعى ميسر خواهد بود بنابراين خلافت مورد نظر با نظام اجتماعى محقق شده و در نهايت به فساد و خونريزى منجر خواهد شد ; اما آنها نمى دانستند در ميان همين موجودات ، انسانهايى همچون پيامبران الهى و ائمه معصومين وجود خواهند داشت ; لذا خداوند به آنها فرمود : «إنّى أعلم ما لاتعلمون » ; هر چند از برخى روايات استفاده مى شود كه پيش از آدم ، موجوداتى وجود داشته اند .• ولى آگاهى فرشتگان از فساد انسان مبتنى بر وجود موجودات پيشين نبوده است ، يعنى اگر چنين موجودى هم نبود باز فرشتگان چنين درخواستى مى كردند و نمى توانستند چنين قياسى ميان اين موجود (انسان ) و موجودات پيشين انجام دهند ; چرا كه فسادپيشينيان دليل بر فساد بعدى ها نمى شود•
    پاورقي:
    1.تفسير مجمع البيان ; علامه طبرسى ، ج 1 ، ص 147 .
    2. تفسير الميزان ، علامه طباطبايى ، ج 1 ، ص 116 - 117 .
    باتشکر فراوان از شما ولی اصلا سوال من در مورد اعتراض فرشته ها نیست. سوال من این هست که موضوعی که در این آیه داره بیان میشه قبل از خلقت انسان هست. تا قبل از خلقت انسان هم انسانی نبوده دیگه. پس کسی هم از انسان ها هم نبوده تا اون واقعیات رو ببینه دیگه (که خدا به فرشتگان چی میگه و ...) .پس اگه کسی نبوده تا ببینه پس کسی هم از آدما نیست تا یادش رفته باشه. اصلا چیزی رو ندیده تا یادش رفته باشه. پس مخاطب بیاد آور کـــــــــــــیــــــــه؟ ؟؟؟؟ وجود عالم ذر هم دلیل قانع کننده ای نمیتونه باشه. چون هنوز کسی خــــــلــــــق نشده بوده.
    وبلاگ ما! منتظریم.

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    نقل قول نوشته اصلی توسط Ahmadreza نمایش پست
    باتشکر فراوان از شما ولی اصلا سوال من در مورد اعتراض فرشته ها نیست. سوال من این هست که موضوعی که در این آیه داره بیان میشه قبل از خلقت انسان هست. تا قبل از خلقت انسان هم انسانی نبوده دیگه. پس کسی هم از انسان ها هم نبوده تا اون واقعیات رو ببینه دیگه (که خدا به فرشتگان چی میگه و ...) .پس اگه کسی نبوده تا ببینه پس کسی هم از آدما نیست تا یادش رفته باشه. اصلا چیزی رو ندیده تا یادش رفته باشه. پس مخاطب بیاد آور کـــــــــــــیــــــــه؟ ؟؟؟؟ وجود عالم ذر هم دلیل قانع کننده ای نمیتونه باشه. چون هنوز کسی خــــــلــــــق نشده بوده.
    سلام مجدد بر شما

    گرچه شاید خیلی به بحث مربوط نباشه، ولی اینکه قبل از خلقت حضرت آدم علیه السلام انسان عاقلی خلق نشده بوده، ظاهرا اینطور نیست. روایاتی در این زمینه داریم که قبل از این دوره از خلقت ما انسان ها، دوره های دیگه ای هم بوده اند و بعد از دوره ما، دوره های دیگه ای هم خواهند بود.

    در مورد عالم ذر هم، گرچه شاید آن چنان اطلاع دقیقی نداشته باشیم، ولی روایاتی در مورد این موضوع وارد شده و وجود این عالم رو تایید می کنه. قبلا در "اینجا" موضوعی در این زمینه بود که خیلی در موردش بحث نشده است. اگر خواستید همونجا رو دوباره زنده کنیم.


    اما اینکه منظور خداوند متعال از خطاب "به یاد آر" در این آیه به پیامبرش چیست، به نظر می رسه همین قضیه عالم ذر باشه. مؤید این مطلب روایاتی در همین زمینه هست که انوار مقدس معصومین علیهم السلام، قبل از خلقت کائنات و قبل از حضرت آدم، خلق شده بوده اند.

    وقتی حضرت آدم علیه السلام خواست توبه نماید، جناب جبرئیل از طرف خداوند کلماتی را به او یاد داد. (فتلقی آدم ربه بکلمات... بقره - 37)
    در روایات داریم که این کلمات مقدس، اسامی پنج تن اهل بیت بوده اند.
    همچنین در روایات وارد شده است که حضرت آدم علیه السلام، انوار مقدس چهارده معصوم را در بالای عرش مشاهده فرمود و در مورد آن ها از جبرئیل سوالاتی را پرسید.

    در این بحث بیشتر از این وارد نمی شم، چون از موضوع خارج می شیم.
    فقط منظورم این هست که احتمالا خطاب خداوند متعال در این آیه شریفه، از باب همین عالم ذر بوده باشه.

    احتمال دیگه ای هم همینطوری به ذهنم می رسه که البته نمیدونم چقدر درسته...!!
    شاید اینگونه خطاب ها، یک نوع صنعت ادبی باشه.

    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۷/۱۲/۲۰ در ساعت ۰۰:۴۳
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نوشته های مربوط به موضوع عالم ذر رو خوندم و این طور فهمیدم که در اون جا از آدما یه شهادتی می گیرن. که به نظر میاد نمیتونه منطقی باشه. چون ما که هیچی یادمون نمیاد. از صحبتهای شما هم برداشتم این بود که حضرت محمد (ص) قبل از خلقت حضرت آدم خلق شده بوده!( و در عالم ذر بوده ) و شاهد اون اتفاقات. اگر عالم ذر عالمی باشد که افراد دوره ای از زندگی خودشون رو اونجا سپری کنند که هیچ. اما اگر عالم ذر جایی فقط واسه شهادت گرفتن آدما قبل از ورود به این دنیا باشه اینکه حضرت محمد در عالم ذر شاهد اون مباحثه ها (بین خداوند و فرشتگان) بوده نمی تونه منطقی باشه.
    نقل قول نوشته اصلی توسط parsa نمایش پست
    انوار مقدس معصومین علیهم السلام، قبل از خلقت کائنات و قبل از حضرت آدم، خلق شده بوده اند.

    اما اگر حرف بالا صدق باشه دیگه مشکلی نیست. ممنون
    وبلاگ ما! منتظریم.

  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    191
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط از قرآن بپرس نمایش پست
    به هرحال اگر منظورتان اعتراض ملائكه است فكر مي كنم سئوال را اينطور مطرح كنيد
    در آيه 30 از سوره بقره آمده است : «خداوند به ملائكه فرمود : خليفه و جانشينى در روى زمين قرار مى دهيم ، فرشتگان اعتراض كرده و گفتند : كسانى را خليفه قرار مى دهى كه خون ريز هستند ؟ سؤال اين است كه ملائكه از كجا فهميدند كه انسان ها در روى زمين خونريزى خواهند كرد ؟
    پاسخ : اولاً فرشتگان هيچ گاه به خداوند اعتراض نمى كنند «لايسبقونه بالقول .. .» (27/انبياء) ; بلكه آنها به عنوان استفسار (سؤال براى درك حقيقت ) چنين پرسشى را مطرح كردند . ثانياً پرسش آنها از خلقت انسان نبوده است ، بلكه از «خليفه الهى » او در زمين بوده است . پس سؤال آنها يك درخواست مؤدبانه بود ، حاكى از اين كه بهتر است ما را كه تسبيح و تقديس گوى شما هستيم ، خليفه قرار دهى نه اين موجود خونريز را . دليل طرح سؤال اين بود كه آنها اين موجود را شايسته خلافت الهى نمى دانستند ; چه اين كه با توجه به كلمه «ارض » (إنّى جاعل فى الأرض خليفة) فهميدند انسان از خاك آفريده مى شود و از اين موضوع آگاهى داشتند كه موجود مادى و زمينى از قوه غضبيه و شهويه تركيب شده و دنيا هم محل تزاحم و درگيرى است ، زندگى در دنيا تنها در سايه زندگى اجتماعى ميسر خواهد بود بنابراين خلافت مورد نظر با نظام اجتماعى محقق شده و در نهايت به فساد و خونريزى منجر خواهد شد ; اما آنها نمى دانستند در ميان همين موجودات ، انسانهايى همچون پيامبران الهى و ائمه معصومين وجود خواهند داشت ; لذا خداوند به آنها فرمود : «إنّى أعلم ما لاتعلمون » ; هر چند از برخى روايات استفاده مى شود كه پيش از آدم ، موجوداتى وجود داشته اند .• ولى آگاهى فرشتگان از فساد انسان مبتنى بر وجود موجودات پيشين نبوده است ، يعنى اگر چنين موجودى هم نبود باز فرشتگان چنين درخواستى مى كردند و نمى توانستند چنين قياسى ميان اين موجود (انسان ) و موجودات پيشين انجام دهند ; چرا كه فسادپيشينيان دليل بر فساد بعدى ها نمى شود•
    پاورقي:
    1.تفسير مجمع البيان ; علامه طبرسى ، ج 1 ، ص 147 .
    2. تفسير الميزان ، علامه طباطبايى ، ج 1 ، ص 116 - 117 .
    سلام! هرچند موضوع بيان شده به موضوع تاپيك مربوط نيست اما اينجا برام سوال شده كه آيه چگونه اينطور تفسير ميشه! در مورد اينكه به راحتي بيان شد كه فرشتگان نوعي پرسش كردن و انقدر تجزيه و تحليلشون قوي هست كه متوجه ميشن كه چيزي كه از خاك هست خون ريزه!‌ و اينكه در اين مناظره خدا ميگه من چيزيهايي رو ميدونم كه شما نميدونيد!‌در حالي كه علم و دانايي فرشتگان رو در حدي ميدونيم كه خدا بشون ميده و نه فراتر از اون. اين تتيجه گيري برام خيلي جالب بود. و از طرفي بيان جمله توسط فرشتگان كه به همه چيز ميخوره جز درخواست و نوعي سوال! ميشه منبع اينطور تفسير رو بدونم

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود