صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازدواج حضرت مهدی علیه السلام؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ازدواج حضرت مهدی علیه السلام؟




    پيرامون مساله ازدواج و زن و فرزند حضرت مهدي ( ارواحنا فداه ) سه احتمال وجود دارد:
    1- ازدواج کرده و دارای فرزندانی نیز هست.
    2- اساساً حضرت ازدواج نکرده است.
    3- ازدواج انجام گرفته ولی اولاد ندارد.
    احتمال اول آن است که آن حضرت ازدواج کرده و دارای اولاد نیز هست و اولاد آن حضرت نیز فرزندانی دارند.
    پاسخ : این مساله،
    1- افزون بر آن که دلیل محکمی ندارد،
    اشکال اساسی آن این است
    2- که این همه اولاد و اعقاب، بالاخره روزی در جست و جوی اصل خویش می افتند و همین کنجکاوی و جست و جو، مساله را به جایی باریک می کشاند که با فلسفه غیبت حضرت، سازگار نیست.
    3- دلايلى هم اقامه شده است كه آن حضرت حداقل هم اكنون فرزندى ندارد از جمله آنها است روايتى كه مسعودى از على بن ابى حمزة ابن السّراج و ابن سعيد مكارى نقل مى كند كه آن دو مى گويند به خدمت امام رضا (عليه السلام)رسيديم على بن ابى حمزه عرض كرد :از پدرانت روايت كرده ايم كه امام از دنيا نمى رود تا فرزندش را ببيند.» حضرت فرمودند: آيا در اين حديث روايت كرده ايد الاّ القائم» عرض كردند: «بلى»، يا در روايت ديگر دارد: امامى وجود ندارد مگر اين كه فرزندى دارد جز امامى كه حسين (عليه السلام) براى او از قبر بيرون مى آيد او فرزند ندارد ..
    اگر احتمال دوم: را بپذیریم، لازمه اش این است که امام معصوم علیه السلام یکی از سنّت های مهم اسلامی را ترک کرده باشد و این با شأن امام سازگار نیست.
    اما در پاسخ میشه گفت : که امام با نیروی عصمت بر این امر فائق آمد.
    امّا احتمال سوم که اصل ازدواج را بپذیریم بدون داشتن اولاد،
    جمع می کند بین انجام سنت اسلامی و عدم انتشار مکان و موقعیت حضرت
    بگوییم مدتی با حضرت زندگی کرده و از دنیا رفته است که در این صورت، حضرت به سنت حسنه ازدواج عمل کرده و پس از آن، تنها و بدون زن و فرزند زندگی را ادامه می دهد. یا همسر دارد ولی اونهم ناپیداست.
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    ببخشید :یعنی همسر حضرت مهدی (عج) هم از نسل امامها (ع)هستند؟

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى




  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,389
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    15 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    107



    من تو یه سخنرانی شنیده بودم که امام زمان همسر و فرزند دارند و نمیدانند پدرشان امام زمان هست مگه میشه وااااااا اصلا با عقل جور در نمیاد
    یه جا دیگه هم گفته شده که قاطل امام زمان یه زن اصفهانی هست
    الله اعلم


  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نیلو نمایش پست
    ببخشید :یعنی همسر حضرت مهدی (عج) هم از نسل امامها (ع)هستند؟
    با سلام به شما کاربر گرامی الزاما چنین نیست...
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدای اشنا نمایش پست
    من تو یه سخنرانی شنیده بودم که امام زمان همسر و فرزند دارند و نمیدانند پدرشان امام زمان هست مگه میشه وااااااا اصلا با عقل جور در نمیاد
    یه جا دیگه هم گفته شده که قاطل امام زمان یه زن اصفهانی هست الله اعلم
    با سلام به شما دوست بزرگوار هر چیز غیر معقول وغیر منطقی ؛ را باور نکنید..
    آنچه معیار قبول ما شیعیان است.. خبر قرآن وروایات صحیح معصومین علیهم السلام است و حکم عقل قطعی ...
    موفق باشید..
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا امام زمان(عج)ازدواج کرده اند؟




    در مورد مسأله زن و فرزند آن حضرت كه با توجه به منابعي كه در اختيار ما هست - كه يا اشكال سندي دارند يا از لحاظ محتوا داراي ابهام‏اند - نمي‏توان نظر قاطعي را ارائه كرد. دراين جا سه احتمال مطرح شده است:
    1. اساساً حضرت مهدي(عج) ازدواج نكرده است.
    2. ازدواج انجام گرفته، ولي اولاد ندارد.
    3. ازدواج كرده و داراي فرزنداني نيز هست.
    لازمه پذيرش احتمال اول، آن است كه امام معصوم يكي از سنت‏هاي مهم اسلامي را ترك كرده باشد كه اين، با شأن امام سازگاري ندارد. اما مي‏توان گفت چون مسأله غيبت مهم‏تر از ازدواج است، مي‏توان براي مصلحت بالاتر، مسأله مهم را ترك كرد و اهم را انجام داد.
    اما احتمال دوم، اشكالش آن است كه عمر همسر حضرت نيز مانند عمر خود حضرت طولاني است كه بر اين امر دليلي نداريم و يا اين كه بگوييم مدتي با حضرت زندگي كرده و از دنيا رفته است. در اين صورت حضرت به سنت حسنه ازدواج عمل كرده و پس از آن بدون زن و فرزند زندگي را ادامه داده است.
    اما بر احتمال سوم دليل محكمي نداريم. علاوه بر آن كه اگر حضرت داراي اولاد مي‏بود، بالاخره آنها داراي اولاد واعقابي بودند و روزي به دنبال اصل خويش مي‏افتادند و همين كنجكاوي و جست و جو، موجب مي‏گردد كه مكان و منزل حضرت مشخص گردد كه اين با راز و فلسفه غيبت سازگاري ندارد.
    اما اگر شنيده‏ايد كه در پاره‏اي روايات يا برخي از دعاها، كلماتي وجود دارد كه دلالت بر وجود اولاد براي آن حضرت مي‏كند، بايد بگوييم در نقل خود آن واژه‏ها ميان انديشمندان اختلاف است؛ مثلاً در قسمتي از دعايي كه امام رضا(ع) امر فرموده در عصر غيبت براي حضرت ولي‏عصر(عج) خوانده شود، چنين آمده است: اللهم صل علي ولاة عهده والائمة من ولده‏ ؛ «خدايا درود و سلام فرست بر اولياي عهد او و پيشوايان از اولادش» ولي در متن ديگري آمده: اللهم صل علي ولاة عهده والائمة من بعده‏ . در اين متن واژه «اولاد» ندارد؛ بلكه پيشوايان پس از او روايت شده است.
    به هر حال، اين مسأله اختلافي است؛ چه اين كه در پاره‏اي از دعاهاي ديگر واژه «من وُلده» وارد شده است كه اختلافي در آن مطرح نشده است. مثل آخرين عبارت از صلواتي كه از ناحيه مقدسه صادر شده است؛ يا دعايي كه به هنگام وداع سرداب مقدس وارد شده كه عبارت «والائمة مِنْ وُلْدِهِ» دارد. احتمال ديگر اين است كه فرزندان پس از ظهور و ازدواج آن حضرت به دنيا بيايند و اين واژه دلالت بر فرزندان زمان ظهور كند، نه زمان غيبت. بنابراين از اين راه نمي‏توان زن و اولادي براي حضرت مهدي(عج) ثابت كرد. سيد جعفر مرتضي عاملي مي‏گويد: «چه بسا مراد، اولاد حضرت بعد از ظهور باشد آن گونه كه از سياق كلام در اكثر روايات استفاده مي‏شود».{دراسة في علائم الظهور، ص 232 }


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اذان نمایش پست

    یه جا دیگه هم گفته شده که قاطل امام زمان یه زن اصفهانی هست
    الله اعلم

    درمورد چگونگي وفات آن حضرت اختلاف هست. از برخي روايات استفاده مي‏شود كه ايشان به مرگ طبيعي از دنيا خواهند رفت و بعضي از احاديث مي‏گويند كه وفات آن حضرت، طبيعي نخواهد بود و به دست جنايتكاراني با مشخصاتي مذكور در روايات، به شهادت خواهند رسيد.
    البته اگر نظر برخي از علماي بزرگ (مانند شيخ صدوق) را بپذيريم كه «هر يك از ائمه مسموم يا مقتول خواهند شد»؛ بايد بگوييم امام زمان(عج) نيز به شهادت خواهند رسيد. اما اگر بر طبق نظر عده‏اي ديگر از علما (همچون شيخ مفيد)، كلّيت اين روايت را براي همه ائمه قائل نباشيم؛ حداقل بايد بگوييم كه چگونگي وفات آن عزيز روشن نيست.
    با توجه به اين دو ديدگاه، به نظر مي‏رسد كه طرح خصوصيات قاتل آن حضرت فايده چنداني ندارد. براي آگاهي بيشتر نگا: چشم به راه مهدي، جمعي از نويسندگان.


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,138
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 روز 1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    139

    ღ.•*♥*•.ღ ازدواج حضرت مهدي صاحب الزمان (عج) ღ.•*♥*•.ღ




    ازدواج  حضرت  مهدی  علیه السلام؟

    ازدواج امام زمان(علیه السلام)


    یکى از مباحث پیرامون شخصیّت حضرت مهدى (عج)، زندگى شخصى و خانوادگى آن حضرت است، سخن از ازدواج یا عدم آن و داشتن فرزند و مکان زندگى و وضعیّت زندگى اولاد او و کیفیّت زندگى آن حضرت از بحثهاى جذّابى است که احیاناً در اذهان بسیارى از معتقدان به او ابهاماتى وجود دارد، که معمولا با جوابهاى ضدّ و نقیضى نیز مواجه میشوند.


    اساساً غیبت طولانى آن حضرت از نگاه زندگانى شخصى و خصوصى وى این سؤال را بوجود میآورد که آیا در این مدّت، حضرت مهدى(علیه السلام)ازدواج کرده است یا خیر؟

    برخى این سؤال را به صورت اشکال مطرح کرده و میگویند: اگر ازدواج کرده و همسر دارد، لازمهاش داشتن فرزند است، و لازمه این نیز فاش شدن اسرار و شناسایى آن حضرت است، که با حکمت و فلسفه غیبت منافات دارد.
    و اگر ازدواج نکرده است، پس به سنّت رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) و به امر شرعى مستحب عمل نکرده است، که اینهم با مقام و شأن آن حضرت نمیسازد، زیرا وى رهبر دینى مردم است و در عمل به مستحبات همچون واجبات، باید پیشقدم باشد، و فرضِ وجود امامی که مستحب مؤکّد شرعى را ترک کند، و در واقع عمل مکروهى را انجام دهد بسیار مشکل، و جاى استبعاد دارد.
    پس اگر ازدواج نکرده باشد اشکال ترک مستحبّ از طرف معصوم، و اگر ازدواج کرده باشد اشکال فاش شدن اسرار و تضادّ با فلسفه غیبت پیش می آید، و چون طرفین قضیّه با اشکال مواجه است، عدّهاى چنین نتیجهگیرى میکنند که اصلا آن حضرت وجود ندارد.


    نکته ى دیگر این که اصل ازدواج یا عدم ازدواج آن حضرت جزء اعتقادات ما نیست، بلکه از مسائل شخصى است که در روایات نیز به آن تصریح نشده، و مورد بحث امامان قبلى نیز نبوده است، و کسانى هم که در دوران غیبت توفیق درک حضور آن حضرت را داشته اند آن قدر سؤالات و مشکلات در ذهنشان بوده است که به اینگونه سؤالات نرسیدهاند.
    در دوران غیبت صغرى نیز از نائبان خاصّ، در این زمینه سخنى شنیده نشده است.
    از سوى دیگر ذهن انسان در کنار سؤال از ازدواج حضرت مهدى(علیه السلام)، سؤالات دیگرى نیز میسازد از جمله این که:
    آیا امام مهدى(علیه السلام) داراى فرزند است؟
    آیا مکان خاصّى براى زندگى وى و فرزندانش وجود دارد؟
    آیا فرض وجود فرزند و همسر براى آن حضرت با حکمت و فلسفه غیبت سازگارى دارد؟
    و در صورت ازدواج نکردن، آیا بر خلاف سنّت و دستور پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) عمل نکرده است؟

    و سؤالات دیگرى که این مقاله در صدد جواب دادن به بعضى از آنهاست.
    بنابراین، پس از طرح سؤال اصلى و بیان دیدگاههاى متفاوت و دلائل آنها، و نیز بررسى دلائل، سعى میشود تا به نتیجهاى مناسب و جامع برسیم.


    ازدواج  حضرت  مهدی  علیه السلام؟



  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,138
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 روز 1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    139



    ازدواج  حضرت  مهدی  علیه السلام؟

    آیا حضرت مهدى(علیه السلام) ازدواج کرده و داراى فرزند میباشد؟


    در پاسخ به این پرسش، با توجّه به مسائل اعتقادى مانند: حکمت یا فلسفه غیبت، و نیز مسائل فقهى همچون استحباب شرعى ازدواج، و متونى که مستقیم یا غیر مستقیم دلالت بر ازدواج آن حضرت دارند، سه نظریّه وجود دارد:
    ـ نظریّه أوّل: عدّه اى معتقدند که حضرت مهدى(علیه السلام) ازدواج کرده است، و براى اثبات این نظریّه به دلائل ذیل استناد جسته اند.

    الف: استحباب ازدواج:


    ازدواج و نکاح در اسلام مستحبّ مؤکّد و سنّتى نبوى است، پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم) نسبت به امر ازدواج و ترویج آن تأکید داشته، و امّت خود را به این امر تشویق و ترغیب میکردند، و بارها فرمودهاند: «نکاح کنید و با تشکیل خانواده بر تعداد خود بیافزایید، که من در روز قیامت به شما اگر چه فرزندى سقط شده باشد مباهات میکنم»

    در احکام دین ازدواج سنّتى حسنه و مورد تأیید، و عزوبت (همسر نداشتن و مجرّد بودن) مکروه است.
    و ازطرفى ازدواج نکردن، اعراض از سنّت رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) است، چرا که آن حضرت(صلى الله علیه وآله وسلم)فرمود: «نکاح سنّت من است، و هر کس از آن اعراض کند (روى برگرداند و ازدواج نکند) از من نیست.»
    اکنون که سالیان متمادى از عمر حضرت مهدى(علیه السلام) میگذرد، آیا می توان گفت: او مستحبّ مؤکّد را ترک، و مرتکب مکروه شده است؟
    هرگز نمیتوان اینگونه نتیجه گرفت، چرا که او امام است، و در عمل به مستحبّات شرعى از همه مردم سزاوارتر است، پس او ازدواج کرده و داراى همسر میباشد.

    در کتاب «النجم الثاقب» در پاسخ منکرین وجود اهل و عیال براى امام مهدى(علیه السلام) چنین آمده است: «چگونه ترک خواهند کرد، چنین سنّت عظیمه جدّ اکرم خود را با آن همه ترغیب و تحریص که در فعل آن و تهدید و تخویف در ترک آن شده، و سزاوارترین امّت در اخذ به سنّت پیغمبر امام هر عصر است، و تاکنون کسى ترک آن سنّت را از خصائص آن حضرت نشمرده است.»
    و نیز در کتاب «الشموس المضیئه» آمده است: «اگر در این زمینه (داشتن همسر و خانواده) هیچ نقل روایى وجود نداشت، و فقط همین مطلبى که آن حضرت با وجود سنّ زیاد از نظر جسمی جوانى قویّ البنیه است... و نیز میدانیم که آن حضرت به سنّت پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) عمل میکند، در قبول این مطلب که آن جناب همسر و فرزندانى دارد کافى بود»

    ـ نقد و بررسى:
    دلیل مزبور شامل دو قسمت است:
    قسمت اوّل: ازدواج سنّت رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)، و امرى نیکو و مستحبّ شرعى است.
    قسمت دوّم: امام زمان(علیه السلام) لزوماً به این سنّت و امر شرعى عمل میکند.
    هر دو مقدّمه نیازمند بررسى و تأمّل است



    ازدواج  حضرت  مهدی  علیه السلام؟



  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,138
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 روز 1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    139



    ازدواج  حضرت  مهدی  علیه السلام؟


    امّا استحباب ازدواج از آیات و روایات فراوانى استفاده میشود مانند: آیه شریفه
    (فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَآءِ)
    و آیه
    (وَأَنکِحُواْ الاَْیَـمَى مِنکُمْ وَالصَّــلِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَآلـِکُمْ )

    و همچنین در حدیثى رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) ازدواج را سنّت خود میداند و در حدیثى دیگر میفرماید:

    هر کسى از آن اعراض کند از من نیست.و در روایاتى دیگر ازدواج امرى پسندیده و ممدوح دانسته شده و بر تولید نسل و بقاء آن توصیه شده و کثرت مسلمین مایه مباحات پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) شمرده شده است.
    در اهمیّت و تشویق به ازدواج چنین آمده است:

    «هر کس ازدواج کند نصف دینش را بدست آورده است» و نیز امام صادق(علیه السلام) می فرماید:

    «دو رکعت نماز کسى که ازدواج کرده با فضیلتتر است از هفتاد رکعت نماز کسى که بدون همسر است» و همچنین در روایات فراوانى نقطه مقابل ازدواج
    یعنى ترک ازدواج مذمّت شده و از ناحیه ائمّه(علیهم السلام) امرى مکروه و ناپسند شمرده شده است. که این روایات نیز به قرینه مقابل دلالت بر استحباب ازدواج دارند.

    با توجّه به آیات و روایات فوق و وجود کلمات امر مانند «انکحوا» در آیات، و تشویق به ازدواج در روایات، و توصیه کردن در عمل به سنّت رسول خدا، فقهاى بزرگوار اسلام، استحباب شرعى ازدواج را استنباط کرده و بر طبق آن به استحباب و بعضى به استحباب مؤکّد فتوى دادهاند، و برخى آن را در شرایطى واجب میدانند

    و از سوى دیگر از عمومات و اطلاقات ادلّه استحباب ازدواج بدست میآید که :
    اوّلا: ازدواج چه به صورت دائم و چه به صورت غیر دائم (موقّت) مستحب شرعى است.
    ثانیاً: استحباب ازدواج مخصوص مشتاقان و کسانى که نیازمند به همسر میباشند نیست، بلکه شامل غیر مشتاقان و کسانى که در خود احساس نیاز به همسر نمیکنند نیز میباشد

    چرا که علّت این حکم شرعى در اشتیاق به جنس مخالف و یا اطفاء (خاموش کردن) غریزه جنسى خلاصه نشده است، تا گمان شود ازدواج براى غیر مشتاقان استحباب ندارد، بلکه مواردى از قبیل: تکثیر نسل، و ابقاء نوع انسانى، و کثرت تعداد موحّدین، در استحباب شرعى ازدواج دخالت دارند.
    پس اگر ازدواج براى تأمین این اغراض هم باشد، از جهت شرعى مستحب است، و داراى مطلوبیّت شرعى است.

    بدیهى است که استحباب ازدواج فقط مختصّ به ازدواج دائم نیست، بلکه شامل غیر دائم و مِلک یمین (کنیزان) نیز میشود. و به همین جهت اینگونه به نظر میرسد که تحقّق یک مرتبه از ازدواج در طول عمر براى عمل کردن به این مستحبّ شرعى کافى است، اگر چه بنا به عللى بین زوج و زوجه جدایى حاصل شده باشد.

    امّا با تأمّل در روایاتى که در آن عزوبت (همسر نداشتن) مکروه دانسته شده است حتّى براى مدّتى اندک، معلوم میشود که مقصود از استحباب ازدواج، استمرار آن تا پایان عمر است.

    پس عمل کردن به استحباب ازدواج در صورتى کافى است که استمرار و دوام داشته باشد نه فقط صرف تحقّق آن، همانطور که این استحباب فقط به داشتن یک همسر نیست بلکه تعدّد آن نیز مستحب شرعى است.


    ازدواج  حضرت  مهدی  علیه السلام؟


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود