جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلايل وجوب حجاب

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دلايل وجوب حجاب






    دلايل وجوب حجاب
    دلايل وجوب حجاب با توجه به آيات قران و سنت و روايات معصومين (ع) :
    الف ـ حجاب در قرآن

    1 ـ (قل للمؤمنين يغضّوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم ذلك ازكى لهم ان الله خبير بمايصنعون;1 به مردان مؤمن بگو: چشمانشان را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند و كانونعفت خويش را حفاظت نمايند. اين عمل براى آنها پاكيزه تر است. تحقيقاً خداوند بهآنچه انجام مى دهيد، آگاه است. )
    انسان، مقدس تر و پاك تر از اين است كه درباره شرمگاه ها بينديشد، چرا كه نگاه بهموضع حرام، باعث تفكر مى شود. بر اين اساس، بعضى معتقدند مراد از اين فراز آيه (يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم)، ستر عورت است; يعنى بر مرد و زن واجب است عورتخود را از يكديگر بپوشانند، اما ما تقريباً جزم داريم كه (يغضوا من ابصارهم) اختصاصبه نظر به عورت ندارد، بلكه شايد بيشتر اختصاص به نظر به غير عورت داشته باشد; بنابر اين ممكن است مقصود آيه، حفظ شرمگاه ها و نگاه به آنها هر دو مورد توجهباشد.2 چون چشم چرانى و نگاه به نامحرمان از آفات مهم ايمان است و غالباً مردانگرفتارآن هستند و زنان نيز تشويق مى شوند.
    در ادامه آيه، به ضرورت حجاب زن پرداخته و مى فرمايد: (و قل للمؤمنات يغضضن منابصارهن ّ و يحفظن فروجهن و لا يبدين زينتهن ّ الا ما ظهر منها و ليضربن بخمرهن ّعلى جيوبهن و لا يبدين زينتهن ّ الا لبعولتهن ّ… ;3 به بانوان با ايمان بگو: چشمهاى خود را از نگاه به اجنبى فرو پوشند و دامن خويش را (از آلودگى) پاك نگه دارند وزينت و جمال خود را جز آنچه كه به طور طبيعى نمايان است، از نامحرمان بپوشانند. ومقنعه و روسرى خويش را بر روى سينه ها افكنند و زينت و مواضع زيبايى ها را جز براىشوهران خود نمايان نسازند و…. )
    مطابق آيه، زن نبايد زينت خود را ظاهر سازد، مگر در دو مورد: يك استثنا در مورد خودزينت است، يعنى مگر بعضى از زينت ها و به تعبير قرآن، زينت ظاهر، و استثناى دوم درمورد افراد است; يعنى و مگر براى بعضى از طبقات كه غير شوهر او هستند; مانند پدرپسر، برادرزادگان، خواهرزادگان، فرزندان شوهر و چند طبقه ديگر. 4
    2 ـ (يا ايّها النبى قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنين يدنين عليهن ّ من جلابيبهن5 ذلك ادنى ان يعرفن فلا يؤذين;6 اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زن هاىمؤمنان بگو كه چادر خويش را بر خود فرو پوشند. اين كمترين چيزى است تا به عفتشناخته شوند و از تعرض و آزار افراد هوسران محفوظ بمانند. )
    ب) حجاب از نظر روايات


    1-در قران کریموظیفه تبین دقیق احکام و نیز قران بر عهده ذپیامبر نهاده شده است :وانزلنا الیک الذکر لتبین للناس مانزل الیهم1(و این قران را بسوی تو فرودآوردیم تا برای مردم آنچه را بسوی ایشان نازل شده است توضیح دهی) لذاتبیین حکم حجاب نیز مانند احکام دیگر بر عهده پیامبر (ص) است همانگونه کهاز پیامبر و ائمه (ع) روایات معتبر ، صحیح و بدون اختلاف در این باب نقلشده است و مورد استناد است .7


    روايات فراوانى در باره وجوب پوشش از ائمه معصومين نقل شده است، كه ما فقط به يكنمونه بسنده مى كنيم.
    فضيل در حديثى از امام مصعوم(ع) پرسيد: آيا بازوهاى بانوان از زينت هايى است كهخداوند متعال پوشاندن آن را واجب دانسته و فرموده است: زن نبايد زينت خود را جزبراى همسران و ساير محارم ظاهر سازد؟ فرمود: بلى.8



    1ـ نور (24)آيه 30
    2ـ مرتضى مطهرى، آشنايى با قرآن، ج 4، ص 82 ـ 84، با تلخيص.
    3ـ همان، آيه 31.
    4ـ مرتضى مطهرى، همان، ص 90.
    5ـ جلباب، پيراهن يا جامه گشاد شبيه چادر و عباى عربى را گويند; المنجد، مادهجلباب.
    6ـ احزاب (33) آيه 59.
    -7 از پیامبر (ص) نقل شده است که خطاب به اسماء (خواهر عایشه) فرمود :" ایاسماء زن هنگامی که به بلوغ می رسد ، صحیح نیست که غیر از این قسمت و اینقسمت از بدنش پیدا باشد و بصورت و کفین خویش اشاره کرد " ابی داوود ، سننابی داوود ، دار احیاء السنة النبویة ، ج 4 باب فیما تبدی المراة منزینتها ، ص64 نیز در این زمینه ر.ک: وسائل الشیعه ، ج14 ، ابواب مقدماتنکاح ، باب 109 ، ص 146، ح 5.
    8ـ وسائل الشيعه، ج 20، ص 200 ـ 201.

    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,183
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    وليضربن بخمرهن علي جيوبهن
    گويا از اين آيه هم وجوب حجاب استنباط مي شه چون با فعل امر بيان شده
    مهدیا کعبه شد از تاب تو بی تاب بتاب

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    452
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حالا فرض کنیم واجب
    دلایل این وجوب را بیاورید
    در "لا احب الافلین " پاکی ز صورت ها یقین
    در پیش چشم های غیب بین ؛ هر دم زتو تمثال ها

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,183
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    همينايي كه آورديم دليل بود ، شما يه لطف كنيد عنوان تاپيك را ملاحظه بفرماييد
    مهدیا کعبه شد از تاب تو بی تاب بتاب

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    452
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باز طبق معمول متوجه نشدید/
    حجاب از نظر شرعی واجب .
    ولی چرا شرع مقدس آن را واجب کرد. زاهده خانم
    در "لا احب الافلین " پاکی ز صورت ها یقین
    در پیش چشم های غیب بین ؛ هر دم زتو تمثال ها

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,183
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط alijohar نمایش پست
    باز طبق معمول متوجه نشدید/
    حجاب از نظر شرعی واجب .
    ولی چرا شرع مقدس آن را واجب کرد. زاهده خانم
    توي آيه حجاب دليلش اومده و اون اينكه ذالك ادني ان يعرفن فلا يوذين
    تا مورد اذيت واقع نشويد
    ویرایش توسط sara.m : ۱۳۸۷/۱۲/۲۱ در ساعت ۱۵:۵۴
    مهدیا کعبه شد از تاب تو بی تاب بتاب

  9. تشکرها 3


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دلایل وجوب حجاب و پوشش..




    1- امنیت زن :
    قرآن دراین زمینه می فرماید:: یا ایها النبی قل لازواجک وبناتک ونساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین ... (سوره احزاب آیه 59) اي پيامبربه زنان ودخترانت وبه زنان آزاده بگو دوطرف چادرهايشان رابه هم بگيرندو گيسوان وگريبان خود رابا چادرهايشان بپوشانند اين شيوه نزديكتروآشكارتراست كه زنان مومنه وآزاده شناخته شوند وموردتعرض واذيت وآزارجسمي ، روحي وعرضي قرارنگيرند وامنيت كامل داشته باشند ...
    بنابرایم اگر زنها در جامعه حجاب و پوشش نداشته باشند هر لحظه در معرض تعرض نامردها هستند و امنیت آنان در خطر جدی است.
    2- سلامت نسل:
    تحريكات جنسي كه درحواس پنجگانه آدمي به وجودمي آيدبرروي سيستم توليدنسل اونقش موثري دارد.دانشمندان معتقدندتحريكاتي كه درچشم بوجودميايد برغده هيپوفيز كه غده كوچكي در زير مغز است اثر مي گذارد.اين غده شش هورمون توليد مي كند كه سه نوع آن بر روي سيستم توليد نسل اثر دارد. نگاه به زنان بد حجاب و فيلم هاي محرك كه چنين اثري را به همراه دارد در نهايت به تاثير منفي در فرزندان و اختلالات وراثتي منتهي مي شود.
    زنان و دختران خود نما تاثير ناروا و غير قابل بخششي را بر سلامت نسلهاي اجتماع خواهند گذاشت كه انها خود از اختلالات وراثتي آن بيزارند و فلسفه حجاب ديني پيشگيري از چنين اثاري است.
    3- استحکام پیوند خانوادگی:
    تحكيم خانواده كه بر اساس محبت، صميميت، انس، وحدت، همدلي ودلسوزي همسران استوار مي شود از مهم تزين مسائل خانوادگي به شمار مي رود و آنچه بنيان خانواده را متزلزل مي كند از بدترين آفتهاي آن به حساب مي آيد.خود نمايي و حضور تحريك آميز زنان و دختران در صحنه هاي اجتماعي نظر هر مرد مجرد و متاهلي را به خود جلب مي كند.اگر بيننده متاهل باشد با توجه به غريزه تنوع طلبي كه دارد بخشي از توجه خود را متوجه آنان مي كند و در نتيجه به همان اندازه،گرايش به همسرش را كه همواره با او زندگي مي كند كاهش مي دهد.
    حال اگر بيننده مجرد باشد با توجه به اينكه چشمان او از مناظر شهوت انگيز زنان بد حجاب بهره مند مي شود، به راحتي تن به تعهدات زندگي مشترك نمي دهد و از زنان و دختراني كه به طور رايگان چشمان گرسنه او را كامياب مي كنند بهره غير شرعي مي گيرد و ازدواج را به تاخير مي اندازد.وقتي دختران بدون پيمان همسرداري و هزينه ها و تعهدات شرعي و قانوني،خود را در معرض نگاه هاي جوانان قرار مي دهند آنها بر خود لازم نمي دانندكه آنچه به طور رايگان به آنها مي رسد را با بهاي سنگين ازدواج به دست آورند.فلسفه حجاب اسلامي اين است كه از اين بي رغبتي ها و تزلزل ها در تشكيل خانواده هاي جوان جلوگيري مي كند.
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  11. تشکرها 3


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بخش 2




    4- استواری اجتماع:
    کشانیدن تمتعات جنسی از محیط خانه به اجتماع، نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف می‌کند. دختر و پسری که در کنار هم در محیط کار بدون پوشش مناسب مشغول کار می‌شوند، نمی‌توانند تمام حواس و همت خود را متوجه وظایف خود کنند.امام صادق علیه السلام فرمود:حضرت عیسی به اصحابش گفت: بر حذر باشید از نگاه آلوده، که در زمین قلب، میل به حرام می‌کارد، و برای نظر انداز فتنه ایجاد می‌کند، خوشا به حال کسی که دیده‌اش را در دل قرار داده، و دیده ی سر را برای امور لازم قرار دهد.

    5- آرامش روانی:
    علت اینکه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است این است که میل به خودنمایی و خود آرایی مخصوص زنان است از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شکار و زن شکارچی و از نظر تصاحب جسم و تن، زن شکار و مرد شکارچی است.
    امام علی علیه السلام می‌فرماید: رعایت کردن محرم نامحرمی برای انسان و همه زنان نامحرم مصونیت از افتادن در خیال گناه و خود گناه است.
    نفس آدمي دريائي ازتمايلات وخواسته هاي اوست كه مهمترين آنهابه خوراكيها،امورجنسي ومال وجاه مربوط مي شودوبدون شك بالاترين خواسته هاي مردان تمايل به جنس زن است.
    بنابراین حجاب موجب آرامش روانی وامنیت مرد وزن میشود .
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  13. تشکرها 3


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    452
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sara.m نمایش پست
    توي آيه حجاب دليلش اومده و اون اينكه ذالك ادني ان يعرفن فلا يوذين
    تا مورد اذيت واقع نشويد
    1- پس اگر اذیت موضوعیتش را از دست بدهد ؛ (یا داده باشد) ، نباید حجاب نسخ شود.؟ به فرض منظورم است.
    2- الان دست دزد را قطع نمیکنند چرا ؟ این هم مثل آن و بسیاری چیزهای دیگر
    در "لا احب الافلین " پاکی ز صورت ها یقین
    در پیش چشم های غیب بین ؛ هر دم زتو تمثال ها

  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    330
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول:
    نوشته اصلی توسط sara.m دلايل وجوب حجاب
    توي آيه حجاب دليلش اومده و اون اينكه ذالك ادني ان يعرفن فلا يوذين
    تا مورد اذيت واقع نشويد



    نقل قول نوشته اصلی توسط alijohar نمایش پست
    1- پس اگر اذیت موضوعیتش را از دست بدهد ؛ (یا داده باشد) ، نباید حجاب نسخ شود.؟ به فرض منظورم است.
    2- الان دست دزد را قطع نمیکنند چرا ؟ این هم مثل آن و بسیاری چیزهای دیگر
    1- البته اگه این تنها دلیل باشه.
    2- احکام اجتماعی اسلام مثل تمام قوانین حکومتی به حکومت مربوط می شود و حاکم شرع طبق مصالح اجتماعی آن ها را تعیین می کند.
    پس اینگونه احکام از حتی از اختیار کارشناسان دینی یعنی فقها نیز خارج است و فتاوای ایشان یک نظر تلقی می شود نه قانون.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود