صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یک سوال مهم از همه دوستان مسلمان. ( حتماً بیا )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    یک سوال مهم از همه دوستان مسلمان. ( حتماً بیا )




    با عرض سلام و احترامات خدمت تمام دوستان مسلمانم .
    یک مطلب مهم است درباره ی روز نوروز که مردم به عنوان عید نوروز مردم انرا تجلیل می کنند . اما همچنین عیدی در اسلام اصلاً وجود ندارد که ما انرا تجلیل کنیم . در اسلام تنها دو عید وجود دارد عید قربان و عید سعید فطر که حضرت محمد (ص) هم این دو عید بزرگ را تجلیل می کردند .
    پس وقتی همچنین عیدی در دین مقدس ما وجود ندارد چرا ما انرا باید تجلیل کنیم .
    همه ما میدانیم که این عید ما نیست و این عید از زمان قدیم یعنی هخامنشیان و زرتشت است .
    اگر ما مسلمان هستیم نباید مثل انها باشیم . اما متاسفانه بیشتر مردم انرا تجلیل می کنند و حتی بیشتر از دو عیدبزرگ انرا تجلیل می کنند .
    اگر این هم عید ما مسلمانان می بود حتماً رسول الله این روز را هم تجلیل می کردند.
    بعضی ها میگویند این عید جزو فرهنگ ما است اما اگر ما مسلمان هستیم فرهنگ ما هم باید فرهنگ اسلامی ( که کاملترین فرهنگ میباشد ) باشد نه فرهنگ زرتشتی.
    پس باخبر باشید که چه میکنید .
    اگر را ه رسول الله را می روید . خودتان تصمیم بگیرید.
    و نیز میدانید که رسول الله در حدیثی فرمودند : هر کسی که تقلید می کند از انها محسوب می شود .
    پس وقتی ما از زرتشتیان تقلید کنیم طبق فرموده ی رسول الله از انها هستیم .
    من فقط وظیفه ام بود که شما را باخبر سازم ( البته شاید شما هم خبر داشته باشید.)
    به نظر من جای اینکه عید را تجلیل کنی بیشینید و فکر کنید که در این سالی که گذشت چطور بنده ای در مقابل الله پاک بودیم . ایا اوامر او را انجام دادیم یا .........
    به جای تجلیل از این عید به اینده فکر کنید که چطور بنده ای باشیم و در این سال جدید عمرمان چه بکنیم و چه انجام دهیم .
    مردم سال جدید را تجلیل می کنند اما نمی دانند که یک سال دیگر از عمرشان گذشت و به نقطه ی مرگ نزدیک تر میشوند . به جای فکر به این موضوعات به چگونه تجلیل کردند از سال نو فکر می کنند که چه بپوشند , چگونه وقت خود را در این مدت به انجام کارهای بیهوده بگذرانند .
    اما اگر کمی به اخرت خود فکر کنند و به این فکر باشند که در ان دنیا باید جواب گو باشند مطمئن باشید که هیچ کسی این کارهای بیههوده را انجام نخواهد داد .
    امید وارم به صورت واقع بینانه به این مطلب بیندیشید و خوب فکر کنید که ایا این عید ما هست یا نه ...؟
    امید وارم همه شما در زیر سایه رحمت الله پاک همیشه باشید .
    الله حافظ همه ی شما
    سایت : پرتوی اسلام

    نصرمن الله وفتح قريب

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    بهار, فرصتى است, براى تإمل در راز آفرينش و انديشيدن درست در كشور ما نوروز را جشن مى گيريم, و حضور سبز بهار را به همديگر تبريك مى گوييم ولي خوب مي تونيم اين بحث رو از يه نظر ديگه ام ببينيم
    بهار, درس خداشناسى و معادشناسى و تحول و رشد و تكامل است, اگر انسان ها از اين طبيعت زيبا, درس بياموزند, در حقيقت اعتقاد به رستاخيز را آموخته اند, در اين صورت بايد سرآغاز چنان بعثتى را روز برتر ناميد و آن را جشن گرفت.
    اگر مراسم نوروز, بر اين اساس پى ريزى گردد, و انسانها خود را همگام و همگون با محتواى دعاى آغاز سال; كه بيان گر تحول و نغمه توحيدى است, سازند كه:
    ((يا مقلب القلوب و الابصار, يا مدبر الليل و النهار, يا محول الحول والاحوال, حول حالنا الى احسن الحال; اى خداوندى كه گرداننده قلب ها و چشم ها هستى, و تدبير كننده نظم شب و روز مى باشى, اى دگرگون كننده حال و احوال, حال ما را به نيكوترين حال تبديل ساز.)) قطعا نوروز براى آنها پر فايده خواهد بود.
    آنان كه طعم توحيد را چشيده اند, در ايام دل انگيز و پرنشاط آغاز بهار به پيروى از امامان(ع) آياتى از قرآن همچون آيه زير را تلاوت كرده و مفاهيم آن را در اعماق جانشان دريافت مى كنند كه:
    ((ان فى خلق السموات والارض واختلاف الليل والنهار لايات لاولى الالباب
    همانا در خلقت آسمان ها و زمين و آمد و شد شب و روز, قطعا نشانه هايى براى صاحبان انديشه است.))
    هرگاه در مراسم نوروز, انسان ها به دنبال چنين مفاهيم سازنده و لذت بخشى بروند, قطعا, چنين روزى مبارك است

    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۸۷/۱۲/۲۷ در ساعت ۱۳:۳۸


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نقل قول نوشته اصلی توسط sarseda نمایش پست
    با عرض سلام و احترامات خدمت تمام دوستان مسلمانم .

    یک مطلب مهم است درباره ی روز نوروز که مردم به عنوان عید نوروز مردم انرا تجلیل می کنند . اما همچنین عیدی در اسلام اصلاً وجود ندارد که ما انرا تجلیل کنیم . در اسلام تنها دو عید وجود دارد عید قربان و عید سعید فطر که حضرت محمد (ص) هم این دو عید بزرگ را تجلیل می کردند .

    سلام دوست عزیز

    فکر کنم مهمترین عید مسلمانان را فراموش کردید و آن عید سعید غدیر خم است.

    در مورد صحبتتون هم باید عرض کنم که ما ایرانی ها اگر عید نوروز را مهم تلقی میکنیم و به آن اهمیت می دهیم به خاطر تحولی است که در نظام طبیعت به وجود می آید و آثار خلقت خداوند نمایان می شود. درختانی که بر اثر سرما خشک شدند با آمدن بهار شکوفه می زنند و زندگی جدید و باطراوتی را شروع می کنند. ما نیز به یمن این تغییرات در طبیعت سعی در شروع زندگی جدیدی می کنیم. دید و بازدید عید همان صله ی رحم در دین اسلام است که بسیار به آن سفارش شده است و عید نوروز فرصت بسیار خوبی برای ادای این فریضه ی اسلامی است.

    البته مطمئنن عید هر مؤمن آن روز ی است که در آن گناه نکند و این را همه ی ما می دانیم و لی اینکه بخواهیم عید نوروز را کنار بذاریم معنا نداره.
    ما باید سعی کنیم به اعیاد مسلمانان چند برابر عید نوروز اهمیت بدهیم به گونه ای که آنها نیز مانند عید نوروز مهم شوند و به چشم بیایند ولی اینکه عید نوروز را پاس نداریم کمی بی انصافی است.

    الحمدلله در چند سال اخیر جشن های عید سعید فطر و قربان و عید سعید غدیر خم و اهمیت آن میان مسملنان چشمگیر بوده است و انشاء الله بهتر از این هم خواهد شد.

    :1gol::1gol:عیدتان مبارک.:1gol::1gol:
    :1gol::1gol::1gol:


    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    73
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2

    راهنما * عظمت نوروز از زبان امام صادق علیه السلام *




    بسم الله الرحمن الرحیم

    یک سوال مهم از همه دوستان مسلمان. ( حتماً بیا )
    نوروز برای ایرانیان بیشتر یا تقریبا فقط جنبه فرهنگی و ملی دارد. این در صورتی است که سوالهای متعددی مطرح شده است که آیا نوروز جنبه و ریشه دینی دارد؟


    المولى السید المرتضى العلامة بهاء الدین علی بن عبد الحمید النسابة بإسناده إلى المُعلّى بن خُنَیس‌، عن الصادق (علیه السلام):

    إِنَّ یَومَ النیروز هو الیومُ الذی أَخذَ فیه النبیِ (صلى الله علیه و آله و سلم) لِأمیر المؤمنین (علیه السلام) العهدَ بِغدیرِ خُم فَأقروا لَه بِالوِلایةِ فَطوبَى لِمَن ثَبتَ عَلَیها وَ الوَیلُ لِمَن نَكَثَها،
    وَ هُو الیومُ الذی وَجَّهَ فِیهِ رَسولُ اللهِ (صلى الله علیه و آله و سلم) عَلِیَّا (علیه السلام) إلى وادیِ الجنِّ فَأخذَ عَلَیهِم العُهودَ وَ المَواثِیقَ ،
    وَ هُو الیَومُ الذی ظَفَرَ فِیهِ بِأهل النَهرَوان،
    وَ هُو الیومُ الذی یَظهَرُ فِیهِ قَائِمُنا أهلَ البیتِ وَ وُلاةُ الأَمرِ وَ یَظفَرُهُ اللهُ تَعالى بِالدَّجّالِ فَیَصلبُهُ عَلَى كِناسَةِ الكُوفَة
    وَ مَا مِن یَومِ نوروزٍ إلا نَحنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الفَرجَ لِأنَّهُ مِن أَیّامِنا حَفَظَتهُ الفُرسُ وَ ضَیَّعْتُمُوهُ
    وَ هُو أولُ یَومٍ مِن سَنَةِ الفُرسِ
    قال المعلى: وَ أَملَى عَلَیَّ ذَلِكَ وَ كَتَبْتُهُ مِن إِمْلَائِهِ.
    وَ عَن المُعَلَّى أیضاً قال:
    دَخَلتُ عَلى أَبی عَبدِ الله (علیه السلام) فِی صَبیحَةِ یَومِ النِّیروز
    فَقال [علیه السلام] : یَا مُعَلَّى أَتَعرِفُ هَذا الیَومَ؟
    قُلتُ: لا، لكنَّهُ یَومٌ یَعظِمُهُ العَجَم، یَتَبارَكُ فِیهِ،
    قَال: كَلّا وَ البَیتِ العَتیقِ الذی بِبَطنِ مَكَةَ مَا هَذا الیومِ إلا لِأمرٍ قَدیمٍ أُفَسِّرُهُ لَكَ حَتى تَعلَمَهُ،
    قُلتُ: تَعَلُّمی هَذا مِن عِندِك أَحَبُّ إلَیَّ مِن أَن أَعِیشَ أَبَداً وَ یَهلِكُ اللهُ أَعداءَكُم
    قَال: یَا مُعلى یَوم النیروز هُو الیَوم الذی أَخذَ اللهُ مِیثاقَ العِبادِ أن یَعبُدُوهُ وَ لا یُشرِكُوا بِهِ شَیئاً وَ أن یَدینُوا بِرُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ وَ أولِیائِهِ،
    وَ هُو أولُ یَومٍ طَلَعَت فِیهِ الشَّمسُ وَ هَبَت فِیهِ الرِیاحُ اللَواقِحُ وَ خُلِقَتْ فِیهِ زَهرَةُ الأرضِ،
    وَ هُوَ الیومُ الذی اسْتَوَتْ فِیهِ سَفینَةُ نوح (علیه السلام) عَلَى الجُودی،
    وَ هُو الیومُ الذی هَبَطَ فِیهِ جِبرئیل (علیه السلام) عَلَى النَّبی (صلى الله علیه و آله و سلم)،
    وَ هُو الیومُ الذی كَسَرَ فِیهِ إبراهیم (علیه السلام) أَصنامَ قَومِهِِ،
    وَ هُو الیومُ الذی حَمَلَ فِیهِ رَسولُ اللهِ (صلى الله علیه و آله و سلم) أمیرَ المؤمنین (علیه السلام) عَلَى مَنكَبَیهِ حَتى رَمَى أصنامَ قُرَیشِ مِن فَوقِ البَیتِ الحَرامِ وَ هَشَمَهَا، الخبر بطوله (2) .

    امام صادق علیه السلام می‌فرماید: نوروز روزی‌ست كه در آن پیامبر صلی الله علیه و آله برای حضرت علی علیه السلام در غدیر خم پیمان گرفت و آنانكه آنجا بودند به ولایت آن حضرت اقرار كردند و خوشا به حال كسی كه آن را نگه‌داشت و بدا به حال كسی كه آن را زیر پا نهاد.
    نوروز روزی‌ست كه در آن پیامبر صلی الله علیه و آله حضرت علی علیه السلام را با وادی جنیان مواجه كرد و از آنان میثاق گرفت.
    نوروز روزی‌ست كه در آن علی علیه السلام در جنگ نهروان پیروز گشت
    نوروز روزی‌ست كه در آن قائم ما اهل بیت ظاهر می‌شود و خداوند او را بر دجال پیروز می‌سازد
    و نوروزی نیست كه ما در آن منظر فرج نباشیم چرا كه آن روز از برای ماست.
    ایرانیان آن را نگاه داشتند اما شما آن را از بین بردید.
    و این [نوروز] اولین روز سال [برای] ایرانیان است.
    معلی می‌گوید: حضرت [این مطالب را بر من] املاء كردند و من نوشتم.
    و نیز معلَّی می‌گوید:
    در صبحگاه نوروز خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم
    امام برمن فرمودند: معلی! آیا می‌دانی امروز چه روزی‌ست؟!
    عرض كردم: نخیر، ولی [همین‌قدر می‌دانم] روزی‌ست كه ایرانیان آن را روز بزرگی می‌دانند و گرامی‌اش داشته و در آن روز بر هم تبریك می‌گویند.
    امام فرمودند: قسم به خانه خدا كه این روز برای امر بزرگی است كه آن را برایت شرح می‌دهم تا بدانی.
    عرض كردم: یادگیری این مطب برایم دوست‌داشتنی‌تر از این است كه عمری جاودان یابم؛ خداوند دشمنان شما را نابود سازد.
    امام فرمودند: معلی! نوروز روزی‌ست كه خداوند در آن از انسان پیمان گرفت كه او را بپرستند و برایش شریك قائل نشوند و به دین فرستادگانش گروند.
    نوروز روزی‌ست كه خورشید برای اولین بار طلوع كرد و بادهای بارور ساز وزید و گلهای زمین آفریده شد.
    نوروز روزی‌ست كه كشتی حضرت نوح [كه سلام خدا بر پیامبر ما و خاندانش و بر او باد] [بعد از طوفان ] بر فراز كوه جودی ساحل گرفت.
    نوروز روزی‌ست كه فرشته وحی، جبرائیل علیه السلام بر پیامبر اسلام نازل شد
    نوروز روزی‌ست كه حضرت ابراهیم بتهای قوم خود را شكست
    و نوروز روزی‌ست كه پیامبر اكرم حضرت علی علیه السلام را بر دوش خود بلند كرد تا بتهای قریش را در‌انداخته و درهم شكند.

    منبع:www.ghadir.ca


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط 21857 نمایش پست
    آنان كه طعم توحيد را چشيده اند, در ايام دل انگيز و پرنشاط آغاز بهار به پيروى از امامان(ع) آياتى از قرآن همچون آيه زير را تلاوت كرده و مفاهيم آن را در اعماق جانشان دريافت مى كنند كه: ((ان فى خلق السموات والارض واختلاف الليل والنهار لايات لاولى الالباب همانا در خلقت آسمان ها و زمين و آمد و شد شب و روز, قطعا نشانه هايى براى صاحبان انديشه است.))
    سلام دوست عزیز شما میگویید که در قران امده . یعنی با توجه به این ایه باید نوروز را عید بگیریم . شما اگر اینطور میگید ما میتوانیم زمستان را هم برای خود یک عید دیگر بگیریم چون نشانه ایی از مردن است و به ما نشان میدهد که دنیا چند روز است . و می توانیم پاییز رانمونه قرار داده و انرا هم عید بگیریم چون به ما نشان میدهد که زمان مرگ همیشه نزدیک است و ما انسانها به سوی مرگ روان هستیم . میبینید که در این دنیا ما اگز به هر چیزی توجه کینم میفهمیم که طیق ایه مذکور همه شان نشانه است . پس نباید فقط یک چیز را بچسبیم . این روز نوروز بازمانده ای از زرتشتیان و اتش پرستان است و خودتان که با فهم و شعور کافی هستید باید درک کنید .
    امیدوارم فهمیده باشید .
    نصرمن الله وفتح قريب

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    611
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هوالحی:
    قبل از اینکه ایرانیان دین اسلام را بپذیرنند ایرانی بودند
    تعجبم در مورد زرتشت می گویید آتش پرستی
    کمی در کتاب مقدس دقت کنید :
    رفتار نیک- گفتار نیک- پندار نیک و به نام اهورا مزدا.....
    ایا زرتشت یکتا پرستی نیست؟
    اگر فرهنگ غنی ایرانیان نبود "شیعه" از دل اسلام بیرون می آمد؟
    وقتی آیینی حذف میشود که مخالف توحید- نبوت- امامت- عدل- معاد باشد.
    آیین نوروز و جش زنده شدن با کدام مقوله متناقض است.
    آشتی کردن و صله رحم موکد دین اسلام است و "بهار" بهانه ایجاد محبت و دوستی.
    می گویید این عید ما نیست برای هخامنشیان است؟!
    کوروش کبیر که لوحش بر سر در سازمان ملل است و نکات اخلاقی بسیار قوی
    از عدالت در آن است افتخاری از انسانیت است بعد شما می گویید این عید ما نیست
    مربوط به هخامنشیان است .
    اگر اینطور است
    فوتبال بازی نکنید مر بوط به فرهنگ ما نیست.
    از تلویزیون- کامپیوتر- گوشی همراه ......استفاده نکنید مربوط به فرهنگ غیر مسلمانها ست.
    کت شلوار نپوشید برای فرهنگ غیر مسلمانهاست.
    غذاهایی مانند پیتزا- سوسیس - کالباس و...نخورید غذاهای مربوط به فرهنگ
    مسلمانان نیست.
    در مراسم حج واجب برای چی سر هایشان را می تراشند
    این تراشیدن سردر مراسم که برای کاهنان است در مراسم مذهبی چند عکس
    تاریخی روی الواح گلی می خواهید بگذارم که کاهنان با سرهای تراشیده دست
    ها بصورت قنوت گرفته اند.
    خوب چرا در مراسم بزرگ حج سرها را می تراشند
    چند عکس می خواهید از کاهنان بیاورم که لباس های کاملا شبیه به "احرام" حجاج
    بر تن دارند.
    پس بیاییم بگوییم اینها فرهنگ "بت پرستی" و حجاج چرا مشابه انها سر میتراشند
    و لباس احرام می پوشند
    لا اقل در گزینه هخامنشیان و ایین زرتشت اگر تقلیدی هست از دین یکتا پرستی
    نه آیین بت پرستی!
    و در آخر عر ض کنم:
    قیاس اشتباه نکنید چون در آخر آب هم با لیوان کریستال و شیشه ای نباید نوش جان
    کنید چون شبه کفار میشویم!!!!!!!!!!
    آفت تفکر تعصب است
    السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
    ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
    حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غریبه نمایش پست
    تعجبم در مورد زرتشت می گویید آتش پرستی کمی در کتاب مقدس دقت کنید : رفتار نیک- گفتار نیک- پندار نیک و به نام اهورا مزدا..... ایا زرتشت یکتا پرستی نیست؟ اگر فرهنگ غنی ایرانیان نبود "شیعه" از دل اسلام بیرون می آمد؟ وقتی آیینی حذف میشود که مخالف توحید- نبوت- امامت- عدل- معاد باشد.
    دوست عزیز اگر تاریخ را مطالعه کنید میفهمید که زرتشت چه دینی است .
    نوروز و ريشه آن
    نوروز اولين روز سال نزد آتش پرستان مجوسي و يكي از بزرگترين اعياد آنهاست. گفته مي شود اولين كسي كه آن را جشن گرفته است يكي از پادشاهان فارس به نام جمشيد بوده كه جمشاد هم گفته اند.
    مجوسيان در سبب نامگذاري اين روز به اين نام اختلاف نظر دارند. عده اي مي گويند: آن روزي كه طهومرت مرد و جمشيد بر تخت پادشاهي نشست، را نوروز يعني روزي جديد خواندند.
    و بعضي ديگر بر اين عقيده اند كه نوروز آن روزي است كه خداوند در آن روز نور را خلق كرده است.
    و بعضي ديگر گمان مي كنند كه آغاز زمان گردش افلاك اين روز بوده است.
    مدت زمان نوروز نزد آنها 6 روز بوده كه اول روز آن اولين روز از افريدون ماه(فروردين ماه) بوده كه اولين ماه سالشان است. و روز ششم را نوروز بزرگ ناميده اند؛ چرا كه خسروان (پادشاهان مجوس) در پنج روز اول نيازمنديهاي مردم را رفع مي كردند و در روز ششم به مجالس خلوت با خواصشان مي پرداختند.
    از عاداتشان در اين روز اين بوده كه شب هنگام مردي زيباروي پشت در اتاق كسري (خسرو) تا صبح منتظر مي شد، و هنگام صبح بي اجازه بر پادشاه وارد مي گشت، هنگامي كه پادشاه وي را مشاهده مي كرد به وي مي گفت: كيستي؟ از كجا آمده اي؟ به كجا مي روي؟ اسمت چيست؟ چرا وارد شده اي؟ همراهت كيست؟ وي هم در جواب مي گفت: من پيروز هستم، اسمم فرخنده است، و از جانب خداوند آمده ام، سامان و دولتي نيك را آرزومندم، و با تبريك و شاد باش آمده ام، و سال نو را با خود به همراه آورده ام. و سپس مي نشست، و پس از او مردي ديگر با سيني طلا به دست وارد مي شد كه بر آن گندم، جو، گاودانه، نخود، كنجد و سدر بود و از هر كدام هفت خوشه و دانه و مقداري هم سمنو و همچنين دينار و درهم جديد قرار مي داد و آنها را جلو پادشاه مي گذاشت. سپس براي پادشاه هدايايي مي آوردند و پس از آن مردم بر حسب درجات و قربتشان به حضور مي رسيدند، آنگاه قرص نان بزرگي كه از آن حبوبات تهيه شده بود بر مجمعه اي به حضور آورده مي شد، وي هم از آن مي خورد و پس از وي حاضرين از آن تناول مي كردند. سپس مي گفت: اين روز جديدي است، از ماهي جديد از سالي جديد و از زماني جديد و لازم است كه در آن هر چيزي نو گردد. و آنگاه بر بزرگان دولتش خلعت مي پوشاند و بذل و عطا مي كرد و هداياي رسيده را بر آنها تقسيم مي نمود.
    و از عادت مردم عوام فارس اين بود كه شب نوروز را آتش روشن مي كردند و به آب پاشي در صبحش مي پرداختند.



    اعياد مشروع و جايز در اسلام
    نصوص شرعي متواتر و زيادي وجود دارند كه اعياد زماني را در اسلام منحصراً دو عيد ساليانه فطر و قربان و عيد هفتگي روز جمعه معرفي نموده اند، و هر عيدي غير از اين سه عيد، از امور احداث شده در دين بشمار مي روند كه رسول خدا صلي الله عليه و سلم در احاديث زيادي به انجام دهنده آن وعيد دخول به جهنم را داده است.یک سوال مهم از همه دوستان مسلمان. ( حتماً بیا )


    تشبه به كفار در اعيادشان
    همچنين دلايل شرعي متواتر و زيادي موجود است كه مسلمانان را از مشابهت با كفار در امور ديني آنها مخصوصاً اعيادشان نهي مي كند.
    1. دسته اول: دلايلي هستند كه به طور مطلق از هرگونه مشابهتي با كفار نهي مي كند: مانند حديث٭٭مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ٭٭[1] (هركس خود را شبيه قومي گرداند، از آنها خواهد بود.) كه شيخ الاسلام ابن تيميه: در مورد اين حديث مي فرمايد:[تشبه نهي شده در اين حديث هم شامل آن شخصي مي شود كه عمل كفار را بدان علت كه آنها انجامش مي دهند، انجام دهد؛ كه اين حالت بسيار نادر است، و هم آن كساني را در بر مي گيرد كه عملي را انجام مي دهد و سپس معلوم مي شود كه كفار هم همانند آن را انجام مي دهند، بدون آنكه هيچكدام به تقليد از ديگري پرداخته باشند.] و مي فرمايد:[حداقل حكمي كه از اين حديث اخذ مي شود تحريم تشبه به كفار است، هرچند ظاهر حديث چنين اقتضا مي كند كه شخص مقلد از دايره اسلام خارج گردد.] [2]
    2.دسته دوم: دلايلي اند كه از تشابه در امور بخصوصي نهي نموده اند: مانند حديث:٭٭جُزُّوا الشَّوَارِبَ وَأَرْخُوا اللِّحَى خَالِفُوا الْمَجُوسَ٭٭[3] (سبيلهايتان را كوتاه كنيد و ريشهايتان را ترك گفته(كوتاه نكنيد)[و] بر خلاف مجوسيان عمل نماييد.)
    3.دسته سوم: آيات و احاديثي اند كه به صراحت از تشبه به كفار در اعيادشان نهي مي كنند و تقليد از آن اعياد را تبعيت از ضلالت و گمراهي آنها معرفي مي كنند. مانند آيه 18 سوره جاثيه كه خداوند مي فرمايد:﴿ثُمَّ جَعَلْنَاكَ عَلَى شَرِيعَةٍ مِنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ﴾ «سپس ما تو را بر آيين و راه روشني از دين قرار داديم. پس از اين دين پيروي مكن و بر اين راه روشن برو، و از هوا و هوس كساني پيروي مكن كه[از دين] آگاهي ندارند.»
    و بي شك همانندي با كفار از بارزترين دلايل مودت و محبت آنها است، محبت و مودتي كه خداوند مؤمنين را از آن برحذر داشته و ابراز آن را سبب خروج از دايره اسلام معرفي نموده است؛ آنجا كه مي فرمايد:﴿أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ﴾[4]«اي كساني كه ايمان آورده ايد يهود و نصاري را دوستان[خود] مگيريد[كه] بعضي از آنان دوستان بعضي ديگرند. و هركس از شما آنان را به دوستي گيرد، از آنان خواهد بود.» و مي فرمايد:﴿لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آَبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ﴾[5] «مردماني را نخواهي يافت كه به خدا و روز قيامت ايمان داشته باشند و [در همان حال] كساني را كه با خدا و رسولش مخالفت كرده اند، به دوستي برگزينند، هرچند كه آنان پدران، پسران، يا برادران و يا اقوام و قبيلة ايشان باشند.»
    حال با روشن شدن اين مطلب كه نوروز عيدي است از اعياد مجوسيان (آتش پرستان) با استناد به آيات و احاديث به بيان حكم بزرگداشت و جشن گرفتن اين روز از نظر شريعت اسلام مي‌پردازيم:



    دلايل جايز نبودن تشبه به كفار در اعيادشان

    الف) قرآن كريم:
    خداوند مي فرمايد:﴿وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا﴾[6] «و بندگان خدا كساني اند كه در مجالس زور(منحرف و نادرست) حضور پيدا نمي كنند و هنگامي كه [اتفاقي] بر اهل باطل و سخنان پوچ و ياوه گذر كردند؛ با انكار از آنها روي گردانده و دور مي گردند.»
    ابوالعاليه، طاوس، ضحاك، ربيع بن انس و غير ايشان الزور را به [اعياد مشركين] تفسير نموده اند. و در روايتي از ابن عباسم آمده است كه مي فرمايد:[منظور از الزور اعياد مشركين است.] [7]
    هنگامي كه خداوند شركت نكردن در مجالس الزور را مدح فرموده است، شركتي كه صرفاً حضور ديداري يا شنيداري است و بس، همراهي كردن با آنها با انجام عمل الزور كه حضور صرف در آن مجالس و استماع يا رؤيت تنها نيست، چه حكمي خواهد داشت؟ پس در حقيقت اين آيه شركت نجستن در اعياد كفار را تشويق كرده است، و حضور در آن را بدان علت كه خداوند آن را الزور ناميده، مكروه مي داند.


    نصرمن الله وفتح قريب

  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sarseda نمایش پست
    سلام دوست عزیز شما میگویید که در قران امده . یعنی با توجه به این ایه باید نوروز را عید بگیریم . شما اگر اینطور میگید ما میتوانیم زمستان را هم برای خود یک عید دیگر بگیریم چون نشانه ایی از مردن است و به ما نشان میدهد که دنیا چند روز است . و می توانیم پاییز رانمونه قرار داده و انرا هم عید بگیریم چون به ما نشان میدهد که زمان مرگ همیشه نزدیک است و ما انسانها به سوی مرگ روان هستیم . میبینید که در این دنیا ما اگز به هر چیزی توجه کینم میفهمیم که طیق ایه مذکور همه شان نشانه است . پس نباید فقط یک چیز را بچسبیم . این روز نوروز بازمانده ای از زرتشتیان و اتش پرستان است و خودتان که با فهم و شعور کافی هستید باید درک کنید .
    امیدوارم فهمیده باشید .
    من از شما سوالی دارم
    ایا وقتی ما مهر را پس از نماز میبوسیم انرا میپرستیم؟
    پس نگوید زرتشتیان اتش می پرستیدن بلکه خدای یکتا را می پرستیدن

  13. تشکر


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط sarseda نمایش پست
    سلام دوست عزیز شما میگویید که در قران امده . یعنی با توجه به این ایه باید نوروز را عید بگیریم . شما اگر اینطور میگید ما میتوانیم زمستان را هم برای خود یک عید دیگر بگیریم چون نشانه ایی از مردن است و به ما نشان میدهد که دنیا چند روز است . و می توانیم پاییز رانمونه قرار داده و انرا هم عید بگیریم چون به ما نشان میدهد که زمان مرگ همیشه نزدیک است و ما انسانها به سوی مرگ روان هستیم . میبینید که در این دنیا ما اگز به هر چیزی توجه کینم میفهمیم که طیق ایه مذکور همه شان نشانه است . پس نباید فقط یک چیز را بچسبیم . این روز نوروز بازمانده ای از زرتشتیان و اتش پرستان است و خودتان که با فهم و شعور کافی هستید باید درک کنید .
    امیدوارم فهمیده باشید .

    دوست بزرگوار من اصلا از کلمه عید استفاده نکردم
    ((ان فى خلق السموات والارض واختلاف الليل والنهار لايات لاولى الالباب
    همانا در خلقت آسمان ها و زمين و آمد و شد شب و روز, قطعا نشانه هايى براى صاحبان انديشه است.))

    هرگاه در مراسم نوروز, انسان ها به دنبال چنين مفاهيم سازنده و لذت بخشى بروند, قطعا, چنين روزى مبارك است



    واژه (عيد) در قرآن كريم تنها يكبار در آيه 114، سوره مائده آمده است: (عيسي ابن مريم گفت بارالها! اي پرودگار تو ما از آسمان مائده اي فرست تا اين روز براي ما و كساني كه پس از ما آيند روز عيد مباركي گردد و آيت و حجتي از جانب تو براي باشد، كه تو بهترين روزي دهندگاني.
    (عيد) روزي است كه در آن سود و منفعتي به دست بيايد و در شرع مقدس اسلام، روزهاي اضحي و فطر عيد ناميده مي شوند. كه در عيد اضحي قرباني، و در عيد فطر زكات فطره مطرح است. نيز مي توان گفت، عيد آن روزي است كه در آن نماز ويژه اي برگزار كنند، يا روزي است كه مجمعي در آن فراهم آيد، و يا آنكه عيد روزي است كه خلق از ماتم به شادماني (عود) كنند، يا روزي است كه زندانيان را از زندان رها كنند، يا روزي است كه تفاوتي ميان درويش و توانگر نباشد، يا آنكه (عيد) روز شريف و ارجمندي مي تواند باشد.

    از آيه (مائده) استفاده مي شود كه حضرت عيسي روز نزول مائده را كه سالروز وقوع يك معجزه الهي در تاريخ است براي همه انسان ها (عيد) قرار داده است، تا اين روز آيت و حجتي از جانب خداوند براي مردمان در تمامي اعصار بوده باشد و به ميمنت اين پديده پر بركت همه ساله شادماني و خجستگي آن روز تكرار گردد.


    علامه مجلسي در كتاب « زاد العماد » از قول معلي ابن حنيس نقل كرده كه امام صادق (ع) در فضيلت نوروز به حق خانه كعبه سوگند ياد كرده و عيد نوروز را تفسير و اهميت آن را چنين بيان داشته اند:

    در عيد نوروز حق تعالي در روز الست از ارواح بندگان پيمان گرفته است كه او را به يگانگي بپرستند و براي او شريكي قرار ندهند. اين روز اولين روز طلوع آفتاب، اولين روز وزيدن بادها و رويش گياهان ميباشد.


    حالا با این توصیفات نمیشه ما ایرانیا به واسطه اینکه در سالگرد همچین معجزاتی که خدا به بندگانش ارزانی کرده این روز رو گرامی بداریم و جشن بگیریم؟



    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن

  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    611
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    دوست عزیزمان سردسته من را دعوت کردند به مطالعه در آیین
    زرتشت.
    چه خوب است مطلبی را که ارائه میدهیم نام ماخذ ان را ذکر کنیم.
    مثلا اینکه
    فروردین و اردیبهشت و......اسفند 12 بت بودند که آنها را می پرسدیدند و برای همین ایرانیان عدد سیزده را نحس میدانستند
    و.....هیچگونه ربطی به آموزش های زرتشت نداشته.
    چون دیگر نیازی به اثبات نیست که خدا در آیین زرتشت واحد است
    و بی هم تاست.
    آتش نور است همانطو یکه در قران داریم خداوند نور آسمانها و زمین
    است
    هوالنور
    اما سوال بنده را دوست عزیز جواب ندادند:
    عرض کردم هر چقدر مطلب تاریخی و عکس دوست دارید بگذارم
    که کا هنان معابد در مراسم مذهبیشان از لباسی مشابه با لباس
    احرام حجاج استفاده می کردند و در مراسم سر های خود را از
    ته می تراشیدند.
    ایا بگوییم حجاج از انها تقلید می کردند؟!
    اینکه میشود کفر!
    این قیاسها اشتباه است. چون ادم های خوب و بد وجوه مشترک زیادی دارند از وجه تفاوتشان بیشتر نمیشود که بگوییم این وجوه مشترک نباشد.
    در مورد آیین زرتشت جناب سرصدا بفرمایند که از کدام کتاب استنباط
    کردند که آیین زرتشت یکتا پرستی نیست و شرک است.
    نام کتاب و نویسنده انرا بفرمایند ممنون میشویم.
    آفت تفکر تعصب است
    السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
    ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
    حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود