صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ابوبکر و عثمان در عاشورا؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    409
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ابوبکر و عثمان در کربلا ؟!




    شما هم مانند من احتمالا از هیچ منبری نشنیده اید که در کنار ابوالفضل برادر امام حسین در عاشورا دو برادر دیگر امام حسین نیزبه نامهای ابوبکر و عثمان حضور داشته اند: ابوبکر بن علی و عثمان بن علی
    ازاین گذشته شما تنها نام قاسم بن الحسن را به عنوان تنها یادگار امام حسن در عاشورا شنیده اید. ولی می دانید قاسم برادر دیگری نیز به نام ابوبکر در عاشورا داشته است؟
    ابوبکر بن الحسن
    چرا نام این افراد که فرزند بلافصل امامان بوده اند و همگی نیزدر عاشورا شهید شده اند را ازمنبرها نمی شنویم؟ به خاطر نامشان؟
    منبع:
    http://www.andisheqom.com/Files/faq....1730&urlId=833
    ویرایش توسط azadeh2009 : ۱۳۸۸/۰۱/۰۳ در ساعت ۱۶:۰۰
    " ما اینجاییم چون: از سر اتفاقی نادر گروهی از ماهی هایی که باله های عجیب داشتند توانستند باله های خود را به پا تبدیل کنند و ساکن خشکی شوند. چون همه جای زمین در عصر یخبندان یخ نبست. چون دویست و پنجاه هزار سال قبل گونه ای کوچک و ضعیف در آفریقا پدید آمد که تاکنون به هر زحمت و جان کندنی بوده است توانسته است زنده بماند و منقرض نشود. ممکن است ما با شور و اشتیاق تمام بدنبال پاسخ " متعالی تری" باشیم، ولی چنین پاسخی واقعاً وجود ندارد."
    استفن جی گولد

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    409
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    علاوه بر منبع بالا که ازسایت رسمی پاسخگویی به شبهات دینی وابسته به حوزه علمیه قم ارائه شد، مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب منتهی الامال و در بخش مربوط به اولاد امام علی و امام حسن نیز همین مطلب را تایید می کند با این توضیح که معتقد است عمر بن الحسن در کربلا شهید نشد بلکه به اسارت درآمد ولی نکته ی جالب این که از فرزندی دیگر برای امام حسن نام می برد: ابوبکر بن الحسن

    "
    از فرزندان امام علی:
    8 و 9 و 10 و 11: عـبـّاس و جـعفر و عثمان و عبداللّه اكبر است كه هر چهار در كربلا شهيد گشتند و كيفيّت شهادت ايشان بعد از اين مذكور شود ان شاء اللّه تعالى.
    12 و 13: مـحـمـّد اصـغـر و عـبـداللّه اسـت و مـحمّد مُكَنّى به ابى بكر است و اينها هردو در كربلا شهيد گشتند و مادر ايشان ، ليلى بنت مسعود دارِميَّه است.

    از فرزندان امام حسن:
    5 و 6 و 7 - عمر بن الحسن و دو برادر اعيانى او قاسم و عبداللّه و مادر ايشان امّوَلَد است. امّا عمر و قاسم و عبداللّه ، اين هر سه تن در كربلاء ملازم ركاب عمّ خود امام حسين عليه السّلام بودند. شيخ مفيد فرموده كه ايشان در خدمت عموى خود شهيد گشتند. و لكن آنچه از كتب مقاتل و تواريخ ظاهر شده همان شهادت قاسم و عبداللّه است ، و عمر بن الحسن كشته نگشت بلكه او را با اهل بيت اسيركردند و از براى او قصّه اى است در مجلس ‍ يزيد كه ان شاء اللّه در جاى خود به شرح خواهد رفت.
    بدان كه غير از اين سه تن و حسن مثنّى از فرزندان امام حسن عليه السّلام كه دركربلاء حاضر بودند و شهيد شدند سه تن ديگر به شمار رفته : يكى ابوبكر بن الحسن كه شهادت او را ذكر خواهيم نمود، ... "
    ویرایش توسط azadeh2009 : ۱۳۸۸/۰۱/۰۳ در ساعت ۰۸:۴۰
    " ما اینجاییم چون: از سر اتفاقی نادر گروهی از ماهی هایی که باله های عجیب داشتند توانستند باله های خود را به پا تبدیل کنند و ساکن خشکی شوند. چون همه جای زمین در عصر یخبندان یخ نبست. چون دویست و پنجاه هزار سال قبل گونه ای کوچک و ضعیف در آفریقا پدید آمد که تاکنون به هر زحمت و جان کندنی بوده است توانسته است زنده بماند و منقرض نشود. ممکن است ما با شور و اشتیاق تمام بدنبال پاسخ " متعالی تری" باشیم، ولی چنین پاسخی واقعاً وجود ندارد."
    استفن جی گولد

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    409
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    همچنین علامه حلی در کتاب نگاهی به زندگانی دوازده امام ( به ترجمه ی محمدی ری شهری ) در بخش اولاد امام علی و امام حسن نيز همين مطلب را تایید می کند:

    از فرزندان امام علی:
    8- عباس .
    9 - جعفر.
    10 -
    عثمان
    .
    11 - عبداللّه .
    ((اين چهار نفر در كربلا همراه برادرشان امام حسين (عليه السلام ) به شهادت رسيدند، مادرشان ((اُمّالبنين )) دختر حزام بن خالد بن جعفر بن دارم مى باشد)).

    12 - محمد اصغر كه كنيه اش ابوبكر بود.
    13 - عُبيداللّه (اين دو فرزند نيز در كربلا همراه برادرشان امام حسين (عليه السلام ) به شهادت رسيدند، مادرشان
    ((ليلى )) دختر مسعود دارمى است ).


    فرزندان امام حسن:

    امام حسن (عليه السلام ) پانزده فرزند پسر و دختر داشت كه عبارت بودند از:
    1 - زيد.
    2 - اُمّ الحسن .
    3 - اُمّ الحسين (مادر اين سه نفر
    ((اُمّ بشير))
    دختر ابومسعود، عقبة بن عمروبن ثعلبه از قبيله خزرج بود).
    4 - حسن مُثَنّى (مادرش
    ((خَوْله ))
    دختر منظور فزارى بود).
    5 -
    عمر.

    6 - قاسم .
    7 - عبداللّه .
    8 - عبدالرّحمان .
    9 - حسين كه لقبش
    ((اَثْرَم )) بود.
    10 - طلحه .
    11 - فاطمه (مادراين سه نفر
    ((اُمّ اسحاق ))
    دختر طلحة بن عبيداللّه تيمى بود).
    12 - ام عبداللّه .
    13 - فاطمه .
    14 - اُمّ سَلَمه .
    15 - رُقَيّه .


    مرحوم حلی همانگونه که ملاحظه کردید ذکری از ابوبکر بن حسن و نحوه شهادت یا مرگ عمر بن حسن نمی کند.
    " ما اینجاییم چون: از سر اتفاقی نادر گروهی از ماهی هایی که باله های عجیب داشتند توانستند باله های خود را به پا تبدیل کنند و ساکن خشکی شوند. چون همه جای زمین در عصر یخبندان یخ نبست. چون دویست و پنجاه هزار سال قبل گونه ای کوچک و ضعیف در آفریقا پدید آمد که تاکنون به هر زحمت و جان کندنی بوده است توانسته است زنده بماند و منقرض نشود. ممکن است ما با شور و اشتیاق تمام بدنبال پاسخ " متعالی تری" باشیم، ولی چنین پاسخی واقعاً وجود ندارد."
    استفن جی گولد

  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    539
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    دوست عزيز سلام
    1.از منبرها ممكنه اسم خيلي از آدماي خوب برده نشه آيا دليل بر مساله دار بودن آنها است ؟
    2. نامگذاري فرزندان توسط اهل بيت به نام هايي مثل عثمان و ابوبكر هيچ گاه براي كساني كه چنين نام هايي در تاريخ داشتند فضيلت نمي آورد .
    3. ياد نكردن از فرزنداني كه نامشان عثمان و... بوده بخاطر نامشان نبوده بلكه چون جزئيات و كيفيت شهادت آنها در تاريخ نيامده روضه آنها را كمتر ميخوانند و از آنها كمتر ياد مي شود .

    4. كلمه ابوبكر، عمر و عثمان اختصاص به كسي نداشت و هر عربي مي توانست يكي از اين كلمات را به عنوان نام براي بچه اش انتخاب كند. خود اين كلمات كه زشت نبودند و علي(ع) هم مي توانست از اين كلمات استفاده كند.
    5.در آن زمان، صفوف مسلمانان، مانند اين زمان نبود. صف ها بعدها از هم جدا شد و حوادثي در طول تاريخ پيش آمد كه صف شيعه و صف سني از يكديگر ممتاز گرديد و روز به روز اين جدايي بيشتر شد و كار رسيد به جايي كه اين دو طايفه از يكديگر به طور كامل جدا شدند و مانند عصر حاضر گرديد. پس در آن زمان نام گذاري بچه ها با كلماتي از قبيل ابوبكر، عمر و عثمان در نظر مردم بد نبود و بعدها استفاده از اين كلمات براي نامگذاري بچه هاي شيعه ناپسند شد.


  8. تشکرها 4


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط azadeh2009 نمایش پست
    شما هم مانند من احتمالا از هیچ منبری نشنیده اید که در کنار ابوالفضل برادر امام حسین در عاشورا دو برادر دیگر امام حسین نیزبه نامهای ابوبکر و عثمان حضور داشته اند: ابوبکر بن علی و عثمان بن علی

    چرا نام این افراد که فرزند بلافصل امامان بوده اند و همگی نیزدر عاشورا شهید شده اند را ازمنبرها نمی شنویم؟ به خاطر نامشان؟
    منبع:
    http://www.andisheqom.com/Files/faq....1730&urlId=833
    با سلام به شما
    ذکر نام افرادی مثل ابابکر یا عثمان یا... ربطی به شخص خاصی ندارد...
    موفق باشید
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  10. تشکرها 4


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    409
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عرض کنم که عمده شگفتی من هم بابت همین نکته است که این بندگان خدا و فرزندان امامان معصوم که هیچ مسئله ای هم نداشته اند چرا هیچ ذکری از آنها نمی شود.
    1- مغلطه ی بسیار ناشیانه ای عنوان کرده اید. نام هر آدم خوبی به جای خود و به مناسبت بحث باید ذکر شود و اگر نشود جای شگفتی است.و اگر به رغم بی مسئله بودن و مناسبت بحث و ربط داشتن موضوع با ذکر نام آن افراد خوب از ذکر نامشان خودداری شود جای پرسش است. حال که منبر درباره عاشورا و کربلاست آیا جای آن نیست که نامی ازبرادران ابوالفضل و حسین (ع) و قاسم هم برده شود؟ یعنی واقعا اینقدر وقت تنگ است که روحانی سر منبر وقت ندارد که بگوید ابوالفضل و حسین (ع) دو برادر دیگر نیز در صحنه کربلا داشتند به نامهای ابوبکر و عمر؟
    انصاف هم خوب چیزی است.
    2- کسی نگفت این نامگذاری برای برخی کسان فضیلت می آورد. کی چنین حرفی زده است؟ اتفاقا این را باید به منبریانی گفت که چون شما فکر می کنند و از بیم فضیلت تراشی برای برخی کسان از ذکر نام این فرزندان بلافصل امامان امتنا می ورزند.
    3- کمتر یاد می شود یا اصلا یاد نمی شود. بین این دو فرق بسیار است. دقت کن. ازاین گذشته چون درباره نحوه شهادتشان طول و تفصیلی نیست سبب می شود اصلاً و ابداً از آنها یادی نشود؟ حتی به ذکر نامی ساده؟ انصاف کجاست؟ اینها فرزندان بلافصل امام معصوم و شهید دشت کربلا هستند نه گمنامانی در سپاه امام حسین(ع) که اصل و نسبشان را کسی نشناسد.
    4- قربون آدم چیز فهم. من هم همین حرف را می زنم. ولی شگفت از عدم ذکر نامشان است.
    5- به شماره 4 رجوع کنید.

    " ما اینجاییم چون: از سر اتفاقی نادر گروهی از ماهی هایی که باله های عجیب داشتند توانستند باله های خود را به پا تبدیل کنند و ساکن خشکی شوند. چون همه جای زمین در عصر یخبندان یخ نبست. چون دویست و پنجاه هزار سال قبل گونه ای کوچک و ضعیف در آفریقا پدید آمد که تاکنون به هر زحمت و جان کندنی بوده است توانسته است زنده بماند و منقرض نشود. ممکن است ما با شور و اشتیاق تمام بدنبال پاسخ " متعالی تری" باشیم، ولی چنین پاسخی واقعاً وجود ندارد."
    استفن جی گولد

  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    539
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط azadeh2009 نمایش پست
    عرض کنم که عمده شگفتی من هم بابت همین نکته است که این بندگان خدا و فرزندان امامان معصوم که هیچ مسئله ای هم نداشته اند چرا هیچ ذکری از آنها نمی شود.
    نقل قول نوشته اصلی توسط azadeh2009 نمایش پست
    1- مغلطه ی بسیار ناشیانه ای عنوان کرده اید. نام هر آدم خوبی به جای خود و به مناسبت بحث باید ذکر شود و اگر نشود جای شگفتی است.و اگر به رغم بی مسئله بودن و مناسبت بحث و ربط داشتن موضوع با ذکر نام آن افراد خوب از ذکر نامشان خودداری شود جای پرسش است. حال که منبر درباره عاشورا و کربلاست آیا جای آن نیست که نامی ازبرادران ابوالفضل و حسین (ع) و قاسم هم برده شود؟ یعنی واقعا اینقدر وقت تنگ است که روحانی سر منبر وقت ندارد که بگوید ابوالفضل و حسین (ع) دو برادر دیگر نیز در صحنه کربلا داشتند به نامهای ابوبکر و عمر؟
    انصاف هم خوب چیزی است.
    از فرزندان اهل بيت ع در منابع تاريخي شيعه مكرر ياد شده خود شما هم نمونه هايي از اونا را آورديد .
    مغلطه نبود دوست عزيز در منابر و منابع تاريخي غالبا و معمولا از كساني كه نقش بر جسته اي داشتند و تاريخ و سر نوشت روشنتري داشتند بيشتر ياد مي شود .
    آيا در منابر از تمام شهداي كربلا ياد ميشه ؟! اگه از همه ياد نشود به معناي بد بودن اونا هست؟! گر چه در بسياري از منابر و منابع از همه فرزندان اهل بيت و امام حسين ع ياد مي شود . من خودم بار ها شنيدم .

  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    539
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط azadeh2009 نمایش پست
    2- کسی نگفت این نامگذاری برای برخی کسان فضیلت می آورد. کی چنین حرفی زده است؟ اتفاقا این را باید به منبریانی گفت که چون شما فکر می کنند و از بیم فضیلت تراشی برای برخی کسان از ذکر نام این فرزندان بلافصل امامان امتنا می ورزند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط azadeh2009 نمایش پست
    3- کمتر یاد می شود یا اصلا یاد نمی شود. بین این دو فرق بسیار است. دقت کن. ازاین گذشته چون درباره نحوه شهادتشان طول و تفصیلی نیست سبب می شود اصلاً و ابداً از آنها یادی نشود؟ حتی به ذکر نامی ساده؟ انصاف کجاست؟ اینها فرزندان بلافصل امام معصوم و شهید دشت کربلا هستند نه گمنامانی در سپاه امام حسین(ع) که اصل و نسبشان را کسی نشناسد.
    4- قربون آدم چیز فهم. من هم همین حرف را می زنم. ولی شگفت از عدم ذکر نامشان است.
    5- به شماره 4 رجوع کنید.
    البته برخي از اهل تسنن همين نام گذاري را دليل دوستي اهل بيت با خلفا ميدانند !



  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    409
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hakim نمایش پست

    از فرزندان اهل بيت ع در منابع تاريخي شيعه مكرر ياد شده خود شما هم نمونه هايي از اونا را آورديد .
    مغلطه نبود دوست عزيز در منابر و منابع تاريخي غالبا و معمولا از كساني كه نقش بر جسته اي داشتند و تاريخ و سر نوشت روشنتري داشتند بيشتر ياد مي شود .
    آيا در منابر از تمام شهداي كربلا ياد ميشه ؟! اگه از همه ياد نشود به معناي بد بودن اونا هست؟! گر چه در بسياري از منابر و منابع از همه فرزندان اهل بيت و امام حسين ع ياد مي شود . من خودم بار ها شنيدم .
    حکیم جان باز که حرف خودت را زدی و به سخن من توجه نکردی. عرض کردم از این شهدای کربلا و فرزندان بلافصل امامان معصوم اصلاً و ابداً یادی نمی شود. هم خودت این مطلب را می دانی هم من می دانم و هم کسانی که این مطلب را می خوانند می دانند. مگر من گفتم از همه ی شهدا با طول و تفصیل یاد شود؟ این چه حرفی است؟ اینها فرزندان امامان معصومند. برادر تنی ابوالفضل. برادر قاسم. با این نسب روشن و درخشان. عرض من این است چرا منبریان چند ثانیه وقت نمی گذارند که بگویند امام حسین علاوه بر ابوالفضل در صحنه عاشورا دو برادر دیگر نیز به نامهای عثمان و ابوبکر داشته است؟ شما از مردمی که پای منبر می نشینند بپرسید که امام حسین در صحنه عاشورا چند برادر داشت می گویند ابوالفضل. همین و تمام. آنها اصلا نمی دانند که دو برادر دیگر نیز به نامهای ابوبکر و عثمان هم حضور داشته اند. البته کاملا حق دارید. آنقدر شاخ و برگهای دروغ درباره حادثه عاشورا زیاد است که جایی برای حقیقت گویی نمی ماند. سوالم ازشما این است آیا جریان حجله قاسم تاریخ و سرنوشت بسیار روشنی دارد که هر ساله سر منبرها عنوان می شود؟ جریانی که به فرموده شهید مطهری ریشه تاریخی اش از عهد قاجار آن طرف تر نمی رود. من نمی دانم شما پای کدام منبر نشسته اید. ولی انصاف همه ی خوانندگان این مطلب را می طلبم که آیا تاکنون شنیده اند از روضه خوانی که بگوید امام حسین و ابوالفضل دو برادر دیگر نیز در صحنه عاشورا داشتند به نامهای ابوبکر و عثمان؟ و قاسم نیز برادرانی به نامهای ابوبکر و عمر در عاشورا داشته است؟
    ویرایش توسط azadeh2009 : ۱۳۸۸/۰۱/۰۴ در ساعت ۰۷:۳۴
    " ما اینجاییم چون: از سر اتفاقی نادر گروهی از ماهی هایی که باله های عجیب داشتند توانستند باله های خود را به پا تبدیل کنند و ساکن خشکی شوند. چون همه جای زمین در عصر یخبندان یخ نبست. چون دویست و پنجاه هزار سال قبل گونه ای کوچک و ضعیف در آفریقا پدید آمد که تاکنون به هر زحمت و جان کندنی بوده است توانسته است زنده بماند و منقرض نشود. ممکن است ما با شور و اشتیاق تمام بدنبال پاسخ " متعالی تری" باشیم، ولی چنین پاسخی واقعاً وجود ندارد."
    استفن جی گولد

  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    409
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hakim نمایش پست
    3. ياد نكردن از فرزنداني كه نامشان عثمان و... بوده بخاطر نامشان نبوده بلكه چون جزئيات و كيفيت شهادت آنها در تاريخ نيامده روضه آنها را كمتر ميخوانند و از آنها كمتر ياد مي شود .


    برای کسی که اهل مطالعه نیست می شود گفت ازنحوه شهادت این فرزندان معصومین در حادثه عاشورا ذکری نشده است و به همین سبب است که اصلاً و ابداً(!) از آنها ذکر نمی شود. ولی با نگاهی به در دسترسترین کتاب درباره تاریخ امامان یعنی کتاب منتهی الامال شیخ عباس قمی روشن می سازد که درباره نحوه شهادت آن بزرگواران مطالب ذیل آمده است. مسلماً می شود جزییات دیگری را ازمصادر اولیه بر اطلاعات ذیل افزود.

    نحوه شهادت ابوبکر بن الحسن:
    و ابوبكر بن الحسن عليه السّلام كه مادرش اُمّ وَلَد بوده و با جناب قاسم عليه السّلام برادر پدر مادرى (246) بود، عبداللّه بن عُقبه غَنَوىّ او را به قتل رسانيد. و از حضرت باقر عليه السّلام مروى است كه عقبه غَنَوى او را شهيد كرد، وسليمان بن قَتّه اشاره به او نموده در اين شعر :

    شعر :

    عِنْدَغَنِىٍّ قَطْرَةٌ مِنْ دِمائِنا

    اَسَدٍ اُخْرى تُعَدُّ وَ تُذْكَرُ

    مؤ لّف گويد: كه ديدم در بعضى مشجّرات نوشته بود ابوبكربن الحسن بن على بن ابى طالب عليه السّلام شهيد گشت در طفّ و عقبى براى او نبود و تزويج نموده بود امام حسين عليه السّلام دخترش سكينه را به او و خون او در بنى غنى است .

    نحوه شهادت عثمانبن علی:

    جناب ابوالفضل العبّاس عليه السّلام چون ديد كه بسيارى از اهل بيتش شهيد گرديدند رو كرد به برادران خود عبداللّه و جعفر و عثمان فرزندان اميرالمومنين عليه السّلام ازخود امّ البنين و فرمود :

    تَقَدَّموُا بِنَفسى اَنْتُمْ فَحاموُاعَنْ سَيِّدِ كُمْ حَتّى تَموُتوُا دُونَهُ فَتَقَدَّموُا جَميعاً فَصارُوا اَمامَ اْلحُسَيْنِ عليه السّلام يَقُونَهُمْ بِوُجُوهِهِمْ وَنُحُورِهِمْ؛يعنى جناب ابوالفضل عليه السّلام با برادران خويش فرمود: اى برادران من ! جان من فداى شماها باشد پيش بيفتيد و برويد در جلو سيّد و آقايتان خود را سپر كنيد و آقاى خود راحمايت كنيد و از جاى خود حركت نكنيد تا تمامى در مقابل او كشته گرديد. برادران ابوالفضل عليه السّلام اطاعت فرمايش ‍برادر خود نموده تمامى رفتند در پيش روى امام حسين عليه السّلام ايستادند و جان خود را وقايه جان آن بزرگوار نمودند، و هر تير ونيزه و شمشير كه مى آمد به صورت و گلوى خويش خريدند .

    فَحَمَلَ هانىُ بْنُثُبَيْتِ الحَضْرَمِىِّ عَلى عبداللّه بْنِ عَلِىّ عليه السّلام فَقَتَلَهُ ثُمَّحَمَلَ عَلى اَخيهِ جَعْفَربْن عَلِىّ عليه السّلام فَقَتَلَهُ اَيْضَاً وَرَمىيَزيدُ الاَصْبَحِىُ عُثْمانَ بْنَ عَلِىّ عليه السّلام بِسَهْمٍَ فقَتَلَهُ ثُمَّخَرَج اِلَيْهِ فَاحْتَزَّ رَاْسَهُ و بَقَى اْلعبّاسُ بْنُ عَلِىّ قائماً اَمامَ اْلحُسَيْنِ يُقاتِلُ دُونَهُ و يَميلُ مَعَهُ حَيْثُ مالَ حَتّى قُتِلَ. سلام اللّه عليه .

    مؤ لّف گويد:اين چند سطر كه در مقتل اولاد اميرالمومنين عليهالسّلام نقل كردم از كتاب ابوحنيفه دينورى بود (247) كه هزار سال بيشتر است آن كتاب نوشته شده.
    پس عثمان بن على عليه السّلام به مبارزَت بيرون شد و گفت :

    شعر :

    عُثْمانُ ذُوالْمَفاخِرِ

    عَلِىُّ ذُوالْفِعالِ الطّاهِرِ

    حُسَيْنٌ سَيّدُ الا خايِرِ

    الصّغارِ وَ الا كابِرِ (253)

    و كارزار كرد تا خولى اصبحى تيرى بر پهلوى او زد و او را از اسب به زمين افكند، پس مردى از بنى دارم بر او تاخت و او را شهيد ساخت رحمه اللّه و سر مباركش را از تن جدا كرد و نقل شده كه سن شريفش در آن روز به بيست و يك سال رسيده بود ووقتى كه متولّد شده بود اميرالمومنين عليه السّلام فرمود كه او را به نام برادر خود عثمان بن مَظْعون نام نهادم .

    نحوه شهادت ابوبکر بن علی:
    اسمش معلوم نشده ، مادرش ليلى بنت مسعود بن خالد است و در مناقب گفته كه به مبارزت بيرون شد و اين رَجَز خواند :

    شعر :

    شَيْخى عَلِىٌذوالفِخارِ الاَطْوَلِ

    الْخَيْرِ الْكَريمِ الْمُفْضِل (256)

    حُسَيْنُ بْنُ النَّبِىّ الْمُرْسَلِ

    نُحامى بِالْحُسامِ الْمُصْقَلِ

    نَفسى مِنْ اَخٍ مُبَجَّلِ

    و پيوسته جنگ كرد تا زحر بن بدر و به قولى عُقْبَه غَنَوىّ او را شهيد كرد (257) رحمه اللّه و از مدائنى نقل شده كه كشته او را در ميانه ساقيه اى (258) يافتند و ندانستند چه كسى او را به قتل رسانيد.

    منبع:
    کتاب شریف منتهی الامال/ بخش مربوط به امام حسین/ بخش مربوط به شهادت جوانان هاشمی در عاشورا
    همچنین می توانید بصورت آنلاین نیزآن را مطالعه بفرمایید
    http://www.islamicecenter.com/ketaab...ossein_04.html
    ویرایش توسط azadeh2009 : ۱۳۸۸/۰۱/۰۴ در ساعت ۰۸:۳۹
    " ما اینجاییم چون: از سر اتفاقی نادر گروهی از ماهی هایی که باله های عجیب داشتند توانستند باله های خود را به پا تبدیل کنند و ساکن خشکی شوند. چون همه جای زمین در عصر یخبندان یخ نبست. چون دویست و پنجاه هزار سال قبل گونه ای کوچک و ضعیف در آفریقا پدید آمد که تاکنون به هر زحمت و جان کندنی بوده است توانسته است زنده بماند و منقرض نشود. ممکن است ما با شور و اشتیاق تمام بدنبال پاسخ " متعالی تری" باشیم، ولی چنین پاسخی واقعاً وجود ندارد."
    استفن جی گولد

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود