صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: معنی آیه و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25

    معنی آیه و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون




    سلام.می خواستم اگر امکانش است کمی در مورد ایه زیر توضیح دهید.....................و ما خلقت الجن والانس الا لیعبدان
    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۸/۰۱/۰۶ در ساعت ۰۱:۲۳ دلیل: اصلاح اشتباه تایپی عنوان تاپیک ( .... لیعبدان ) که آیه ای از قرآن است.


    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    سوره ذاریات :

    وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ (56)

    ترجمه : و جنّ و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند. (56)

    در این آیه خداوند هدف از خلقت انسان و جن را عبودیت عنوان کرده است.

    سؤالی که در اینجا به ذهن می آید این است که منظور از عبودیت چیست؟

    آیا عبودیت تنها انجام مراسمی رسمی و رکوع و سجود و نماز و روزه و ... است ؟

    " عبد" از نظر لغت عرب به انسانى مى‏گويند كه سر تا پا تعلق به مولا و صاحب خود دارد، اراده ‏اش تابع اراده او، و خواستش تابع خواست او است. در برابر او مالك چيزى نيست، و در اطاعت او هرگز سستى به خود راه نمى‏دهد.

    و به تعبير ديگر " عبوديت" آن گونه كه در متون لغت آمده اظهار آخرين درجه خضوع در برابر معبود است، و به همين دليل تنها كسى مى‏تواند معبود باشد كه نهايت انعام و اكرام را كرده است و او كسى جز خدا نيست.

    بنا بر اين عبوديت نهايت اوج تكامل يك انسان و قرب او به خدا است.

    عبوديت نهايت تسليم در برابر ذات پاك او است.

    عبوديت اطاعت بى قيد و شرط و فرمانبردارى در تمام زمينه ‏هاست.

    و بالآخره عبوديت كامل آن است كه انسان جز به معبود واقعى يعنى كمال مطلق نيانديشد، جز در راه او گام بر ندارد، و هر چه غير او است فراموش كند، حتى خويشتن را!

    و اين است هدف نهايى آفرينش بشر كه خدا براى وصول به آن ميدان آزمايشى فراهم ساخته و علم و آگاهى به انسان داده، و نتيجه نهائيش نيز غرق شدن در اقيانوس" رحمت" او است.

    ******************

    تفسير نمونه، ج‏22، ص: 387 و 388
    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۸/۰۱/۰۶ در ساعت ۰۱:۲۰

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشكر از خانم ايماني
    اين رو هم بنده اضافه كنم كه طبق فرمايش معصومين (ع) عبادت بر سه قسم هست : عبادت عبيد ، عبادت تجار و عبادت احرار
    عبادت عبيد ، عبادت كساني است كه خدا رو از ترس جهنم مي پرستند ؛ عبادت تجار ، عبادت كساني است كه خدا رو به شوق بهشت عبادت مي كنند و عبادت احرار - يا عبادت كرام -عبادت بندگاني است كه خداوند رو تنها براي خودش عبادت مي كنند چون او رو شايسته عبادت مي دونند ؛ با توجه به اين مقدمه و نيز با توجه به توضيحات مفسران ، بنظر مي رسد مراد از عبادت در اين آيه شريفه ، عبادت كرام ، يعني برترين نوع عبادت است به اين معنا كه هدف خلقت ، وصول انسان به چنين عبادتي است تا در سايه آن انسان به شناخت بيشتر و بهتر از ذات باريتعالي نائل شود واين نوع عبادت مي تواند انسان را به برترين جايگاه خود برساند همان كه عاليترين شخصيت خلقت حضرت نبي اكرم (ص) به آن مقام نائل شدند :
    سبحان الذي اسري بعبده
    و اشهد ان محمد عبده و رسوله


    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611



    سلام وبا اجازه از جناب منای رضاک یا الله :
    یک موضوع در مورد این آیه دیدم در یکی از پایگاههای دینی:
    {{جن، موجودى شعورمند و داراى تكليف، همچون انسان}}
    پس چرا این موجود از دید انسان مخفی است؟



    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى




  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    102
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و ادب خدمت دوستان گرامی و تبریک سال نو ،

    آیات مورد بحث ، آیات زیر است :

    « وما خلقتُ الجن والإنس إلا ليعبدون ٭ ما أريد منهم من رزق وما أريد أن يُطعِمون ٭ إن الله هو الرزاق ذو القوة المتين : و جن و انسان را نیافریدم ، مگر برای آنکه مرا عبادت کنند . از ایشان نه روزی طلب نمودم و نه طعام که تنها خداوند ، روزی دهنده و قدرتمند و تواناست » ( 1 )

    در آیه ی اول ، خداوند متعال به بیان هدف آفرینش جن و انسان می پردازد و آن را « عبادت » معرفی می نماید و در آیات دوم و سوم ، بر بی نیازی خداوند به عبادت انسان ها شدیدا تأکید شده است . در واقع « عبادت » ، هدفی است که نتیجه ی آن به خود انسان باز می گردد و نه به خداوند . محمد بن عمارة روایت می کند که از جعفر بن محمد الصادق عليه السلام پرسیدم : « لم خلق الله الخلق ؟ : چرا خداوند انسان را آفرید ؟ » . ایشان پاسخ دادند : « إن الله تبارك وتعالى لم يخلق خلقه عبثا ولم يتركهم سدى ، بل خلقهم لإظهار قدرته وليكلفهم طاعته فيستوجبوا بذلك رضوانه ، وما خلقهم ليجلب منهم منفعة ولا ليدفع بهم مضرة بل خلقهم لينفعهم ويوصلهم إلى نعيم الأبد : خداوند بزرگ و بلند مرتبه ، انسان ها را بیهوده نیافریده و آنها را به حال خود رها نگذاشته است . بلکه ایشان را آفرید تا قدرت خود را به معرض نمایش بگذارد و انسان ها را به اطاعت و عبادت خود موظف گرداند تا از این راه ، سزاوار و مستوجب رحمت و عنایت او گردند . خداوند ، انسان را به خاطر کسب منفعت و سود و یا دور ساختن ضرر و خسارت نیافریده است . بلکه انسان را آفریده است تا او را به منفعت و نعمت و رحمت ابدی و اخروی در آورد » ( 2 ) . مولوی نیز در ابیاتی به زیبایی ، این مفهوم را بیان کرده و از زبان خداوند می گوید :

    « من نکردم امر تا سودی کنم | بلکه تا بر بندگان جودی کنم
    من نگردم پاک از تسبیحشان | پاک هم ایشان شوند و دُرفشان » ( 3 )

    اگر نیاز به توضیح و تفصیل بیشتری وجود دارد ، لازم است که دوستان گرامی متذکر گردند . بنده نیز تا آنجا که دانشم یاری کند ، در خدمت شما خواهم بود .

    با تشکر ...

    پاورقی :

    1. سوره ی مبارکه ی ذاریات ، آیات 56 تا 58
    2. علل الشرائع ، الشيخ الصدوق الأقدم أبو جعفر محمد بن علي بن الحسين القمي ، النجف الأشرف : المكتبة الحيدرية ، الطبعة الأولى 1385 ﻫ ، جلد 1 ، صفحه ی 9 ( باب علة خلق الخلق وإختلاف أحوالهم ، حدیث 2 )
    3. مثنوی معنوی ، دفتر دوم ، ابیات 1756 و 1758

    ویرایش توسط hessam.dev : ۱۳۸۸/۰۱/۰۷ در ساعت ۰۲:۵۱


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25






    خیلی ممنون. بنا بر گفته امام صادق 1)خداوند میخواسته قدرتش به چه کسی نشون بده؟ 2)منضور از جمله ی {خداوند انسان را افریده است تا او را به منفعت ونعمت ورحمت ابدی و اخروی دراورد}چیست؟
    ویرایش توسط مینیاتور : ۱۳۸۸/۰۱/۰۸ در ساعت ۱۸:۲۴


    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...

  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25



    ببخشید خانم ایمانی :چرا خضوع و عبادت ما را به کمال می رساند؟


    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...

  12. تشکرها 2


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hessam.dev نمایش پست
    بل خلقهم لإظهار قدرته
    نقل قول نوشته اصلی توسط منای رضاک یا الله نمایش پست
    خداوند میخواسته قدرتش به چه کسی نشون بده؟
    خلقت موجودي كه داراي اراده و اختيار است و مي تواند با اختيار ، صرفا خداوند و خالق خود را عبادت كند و به مراحل كامل اين عبوديت واصل شود نشانگر قدرت الهي بر خلق چنين موجودي است حال اين اظهار قدرت چه براي ملائكه باشد ، چه انس و جن و چه همه خلق .مهم ظهور و بروز چنين قدرتي از ناحيه ذات باريتعالي است .

    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25



    خیلی ممنون خانم مشکات میشه کمی بیشتر توضیح دهید چه نیازی بوده که خداوند میخواسته قدرتش را نشان بده(من دنبال دلیل برای همه اعتقادتم هستم یعنی میخوام با کمک خدا اعتقاداتم را تحکیم کنم امیدوارم با سوالاتم شما را به زحمت ننداخته باشم)


    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...

  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25



    خودم با کمی بیشتر پرس وجو به جواب سوالم رسیدم که :
    ایا عبادت همین 5 مرتبه در روز است ؟ خداوند به خاطر همین عالم رو افرید؟
    نه اگر دقت کنیم این عبادات برای ما عادت شده عبادت با تفکر همراهه که این عبادتیه که به ما انسانیت میده.
    که یاد داستان دکتری افتادم که درنیمه های شب پسربچه ی تصادف کرده ای رو براش اوردن که باید سریعا عمل میشد اما دکتر راضی نبود این عمل رو تا زمانی که پول واریز شود انجام بده که درنهایت نزدیک های صبح پول جور میشه ودکتر به سراغ پسربچه میره برای عمل که میبینه فوت کرده از اون بدتر یه چیز دیگه هم میبینه...................................... .......اون پسر خودش بود ! (واقعیه)
    عبادت بیتفکر همچین نتایجی میده انسان درهمون حرص وطمعش میمونه واز اصل دین که کمک به خلق هست باز میمونه

    اگر نظر دیگه ای دارید ممنون اگر ارائه بدید....


    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...

  16. تشکرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود