جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر شناسی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    1,016
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    28
    گالری
    42

    تفسیر شناسی




    سلام
    بنده نگاه کردم متاسفانه این بحث را پیدا نکردم.
    اگه خدا کمک کنه می خوام در اینجا تفاسیر موجود شیعه و سنی را معرفی کنم و راجع به نویسنده های آنها و سایر موارد بحث تفسیر شناسی با هم صحبت کنیم.هرکس میتونه کمک کنه یاعلی(ع)........
    انشاالله به زودی تفاسیر را معرفی خواهم کرد.
    منتظر باشید....................................

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    1,016
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    28
    گالری
    42

    هرمنوتیک و تفسیر شناسی




    از زمره کتابهای بسیار خوب پیرامون روشهای تفسیر کتاب «روش شناسی تفسیر قرآن» نوشته سه تن از محققین آقایان: بابایی، عزیزی کیا، روحانی راد و تحت اشراف علمی جناب آقای رجبی است. علی رغم اینکه 7سال از انتشار آن می گذرد، کمتر مورد توجه عموم پژوهشگران این ورطه قرار گرفته است.
    بنده که به تناسب موضوع کاری و دغدغه های فکری ام پیرامون چیستی فهم و روش تفسیر، بالغ بر 200عنوان کتاب و مقاله در ارتباط با تفسیر قرآن و روشهای آن مطالعه کرده ام، کتابی را به جامعیت، انسجام، دقت و قدرت این کتاب درمیان منابع فارسی و عربی ندیده ام. حتی کتابهای دیگر همین نویسندگان مثل "مکاتب تفسیری" و "روش تفسیر قرآن" نیز نتوانسته گویی سبقت را در میدان فضل از این کتاب برباید.

    در پیشگفتار این کتاب اجمالا به شش حوزه به عنوان زیر مجموعه مبحث «روش شناسی تفسیر قرآن» اشاره می گردد و ضمن توضیحی مختصر مصادیقی از آن برشمرده می شود:

    1- مبانی تفسیر مثل: امکان دستیابی به مراد خداوند، زبان قرآن، ایعاد اعجاز قرآن، ...
    2- قواعد تفسیر مثل: توجه به انواع دلالتها، توجه به معانی واژگان، ...
    3- منابع تفسیر مثل: توجه به داده های معرفت زای روایی، تاریخی،...
    4- علوم مورد نیاز تفسیر مثل: ادبیات، علوم تجربی، علوم انسانی، کلام، ...
    5- شرایط مفسر مثل: توانمندیهای روحی، فکری، ...
    6- شیوه تفسیر مثل: ترتیبی، موضوعی،...

    به عنوان مقدمه باید اشاره کنم که غالبا هرمنوتیک را به علم یا هنر یا قواعد یا اصول یا مبانی تفسیر یا فهم تعریف می کنند (تعارف منقح از هرمنوتیک اعم از 6 تعریفی که پالمر ارائه می دهد، را درآینده نزدیک خواهیم آورد) و البته کمتر به تفاوتی که پسوند "logy ......." به معنای ".......شناسی" در مفاهیم واژگان به وجود می آورد، توجه دارند خصوصا اگر این پسوند به کلمه پرطنطنه ای مثل "روش Mtod " اضافه شود. حاصل این سهل انگاری علمی اینکه اغلب افراد تلقی یکسانی از روش تفسیر و روش شناسی تفسیر در ذهن دارند.
    در مورد پسوند logy بحثهای مفصلی خواهیم داشت اما اینک باید به چند نکته در مقایسه میان هرمنوتیک و روش تفسیر قرآن (البته به آن تفصیلی که در بالا داده شد) اشاره کنم:

    1-تقسیمات ششگانه فوق منحصر به مبحث روش شناسی تفسیر قرآن نیست بلکه در هر نوع روش شناسی تفسیر قابل تسری است همان گونه که کلیات قواعد هرمنوتیکی در همه متون اعم از مقدس و ادبی قابل تسری اند.

    2- این نوع دقت نظری که در تقسیم مبحث روش تفسیر به شش 6 زیر مجموعه فوق آمده را در مباحث هرمنوتیک، کمتر به چشم می خورد. خصوصا تفاوتی که میان مبانی تفسیر و قواعد تفسیر به عنوان دو قسیم نهاده شده است.

    3- مباحث هرمنوتیک با بخشهایی از هر یک از 6 حوزه فوق تلاقی دارند که البته این امر نوید تعامل گستردهم میان این دو حیطه فکری است.مثلا:

    - زبان قرآن از بخش مبانی تفسیر زیر مجموعه بحث زبان دین است که با بحثهای بولتمان، ویتگنشتاین، شلایرماخر و... رابطه دارد.
    - انواع دلالتها از بخش قواعد تفسیر با مباحث معنی شناسی سوسور و پیرس و پدیدارشناسی هوسرل و آراء ریکور مرتبط است.
    - معرفت زایی تاریخی از بخش منابع تفسیری می تواند با نظریات دیلتای و حتی هایدگر تعامل سازنده ای برقرار کند.
    - نقش علوم ادبی در تفسیر می تواند با آراء کلادنیوس و بوک و نگرشهای فقه اللغوی شدید آنان در تفسیر مقایسه گردد.
    - شرایط مفسرو توانمندیهای او در تفسیر با نظریه امتزاج افقهای گادامر در ارتباط است.
    - شیوه تفسیر متناسب با مباحث هرمنوتیک روشی و نیز نقدهای کتاب حقیقت و روش است.

    به نظر می رسد «تخصصی شدن» به عنوان شرط لازم برای هرگونه پیشرفت علمی را در هر دو حوزه روش تفسیر قرآن و هرمنوتیک نباید از مد نظر دور داشت. هر چند که تلاشهای مندرج در کتاب روش شناسی تفسیر قرآن فتح باب خوبی در این مقام بود اما متاسفانه هنوز در محافل علمی قبول عام نیافته است که علت آن، فقدان رشته مستقلی تحت عنوان روش تفسیر(فهم) قرآن در کنار رشته علوم قرآنی، تفسیر و فنون قرائت است؛ امری که امیدواریم به همت دستهای پرتوان اندیشه صاحبنظران این حوزه محقق گردد.

    حوزه هرمنوتیک نیز به رغم چرخشها و تقسیمهای متعددی که در عمر نه چندان درازش به خود دیده، هنوز ضعفهای بزرگی در تقسیم بندی حوزه های زیر مجموعه اش دارد به عنوان مثال مرز شفافی میان مبانی و قواعد تفسیر نمی نهد. چه خوب است هرمنوتیستها در این زمینه از تجربه دانشمندان ادیان مختلف و روشها و راهکارهای آنان در تفسیر متون مقدسشان بیشتر استفاده کنند همانطور که در ابتدای تولد هرمنوتیک جدید، امر، اینگونه بوده است.
    آن روزها دروازه شهادت داشتیم و حالا معبری تنگ ، برای شهید شدن هنوز هم فرصت هست ، دل را باید صاف کرد.
    حضرت امام خامنه ای

    اینجا "فضای مجازی" نیست، فضای بازی گلوله هاست و باز هم وبلاگ حاجی بخشی دارد در سه راهی شهادت آتش می گیرد. دیروز عده ای اجازه دادند "علــی(ع)" در "فضای کوفه" تنها بماند اما ما نمی گذاریم "سید عــــلی" حتی در "فضای سایبر" تنها بماند...

    هر عمامه به سری که از رهبر مکرم فاصله بگیرد لعنت خدا برش باد.
    آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب

  4. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود