جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهاتی پیرامون فیلم حضرت یوسف (ع) و پاسخ آن ها

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    1,341 پست
    حضور
    12 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    92

    شبهاتی پیرامون فیلم حضرت یوسف (ع) و پاسخ آن ها




    به نام خدا و با سلام خدمت دوستان
    قبل از هر چیز عرض کنم، تاپیکی در مورد فیلم حضرت یوسف در بخش آزاد وجود دارد و بنده اونو دیدم. ولی ظاهرا اونجا بیشتر در مورد اصل فیلم و بازیگران و نکات مثبت و منفی فیلم بحث شده است. لذا این تاپیک رو به صورت جداگانه ایجاد کردم تا در مورد سوالات و شبهاتی که در مورد این فیلم برامون پیش میاد، باهم به گفتگو بنشینیم.


    از همون اول که فیلم رو دیدم، شبهات و سوالات زیادی برام پیش اومد که قبلا اصلا بهشون فکر نکرده بودم.
    ازدواج حضرت یعقوب (ع) با دو خواهر، نحوره برخورد سوال برانگیز و حساسیت زای حضرت یعقوب (ع) با یوسف و...!
    پاسخ برخی شون رو گرفتم و برخی هم هنوز برام سواله!

    اما برای شروع کار از شبهات و سوالات جدیدی که با دیدن این دو قسمت اخیر فیلم برام پیش اومده شروع می کنم، بلکه شاید قسمت شد و به عقب برگشتیم و سوالات قبلی هم مطرح گردید.


    - اما سوالات:


    سوال اول:

    در قسمتی از فیلم دیدیم که به دستور حضرت یوسف (ع) جام زرین رو در بارهای بنیامین جاسازی کردند تا بهانه ای برای نگه داشتن اون داشته باشند. ظاهرا این قضیه صحیح هم باشه و همه مون بارها و بارها شنیدیم.

    حالا سوال من اینجاست که آیا در آن موقع حضرت یوسف (ع) می توانست همچین کاری انجام دهد؟ آیا تهمت دزدی زدن به بنیامین کار صحیحی بود؟ درست بود که او را بین برادران و همراهان دزد جلوه دهند؟

    اگر بگویید: مسلما بعدا معلوم می شود بنیامین بی گناه بوده و تهمت دزدی از او رفع خواهد شد، باز این شبهه باقی می ماند که: مگر هدف وسیله را توجیه می کند؟ یعنی پیامبر الهی مجاز است به خاطر هدف آینده، در حال حاضر کاری انجام دهد که فردی گناهکار جلوه داده شود؟

    ما ایشان را به عنوان پیامبر معصوم قبول داریم و یقینا می توانیم الگوی خود قرار دهیم. پس آیا ما هم می توانیم همچین کاری انجام دهیم؟ یعنی فرضا بنده به عنوان صاحب مغازه، می توانم به شاگرد مورد علاقه ام تهمت دزدی یا خراب کاری بزنم تا او را به عنوان گروگان و به جهت جبران گناه ناکرده، نزد خود نگه دارم؟ (گرچه این هدف رو داشته باشم که بعدها بی گناهی او را اعلام کنم؟)

    و سوال مهم تر، اگر این کار حضرت یوسف (ع) صحیح و بی اشکال است، پس چه تفاوتی با کار عمه ایشان در حق ایشان دارد؟ زیرا همانطور که می دانیم و در فیلم هم آمده بود، عمه حضرت یوسف (ع) دقیقا به همین شیوه عمل کرد تا به این بهانه ایشان را در کودکی نزد خود نگه دارد.

    اگر آن ناپسند بود، پس چطور این پسندیده هست؟؟؟


    ببخشید، اینا خودش چند تا سوال شد!
    سوال زیاد دارم، ولی فعلا منتظر پاسخ همینا هستم تا بعد.
    چون مطرح کردن سوالات پی در پی، موجب خلط مبحث خواهد شد.


    ویرایش توسط Naser : ۱۳۸۸/۰۱/۲۳ در ساعت ۰۰:۰۱



  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    204 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    اگر بنیامین از این کار بی خبر بود بله مشکل داشت ولی بنیامین خود می داند که این کار که به او تهمت دزدی زده شده خیر است و حکمت دارد دیگر ایراداتی که گرفته اید از بین می رود.
    به همیین شکل ماجرای قسمت های اول (تهمت دزدی به یوسف ) توجیه می شود
    تازه این فیلم هست و این حتما واقعیت نیست که چه بسا خود بنیامین این راه را به یوسف نشان داده باشد.
    تسلیم باش در برابر سخن حق
    اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ

  3. تشکر


  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    1,341 پست
    حضور
    12 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    92



    سلام و ممنون از پاسختون
    ولی همه سوالات قبلی پاسخ داده نشد.

    جواب شما فقط پاسخ به این پرسش بود که بنیامین از حضرت یوسف (ع) ناراضی نبود، چون می دانست دارد کاری را به صلاح او انجام می دهد و حکمتی در پی آن است.

    ولی آیا با علم بنیامین، کار حضرت یوسف (ع) موجه هست؟
    به عبارت دیگر، ما به عنوان مردم عادی می توانیم از عمل ایشان الگو برداری کرده و همچین کاری انجام دهیم؟

    منظورم مثال فرضی ای است که در پست قبلی زدم.
    یعنی بنده به عنوان صاحب مغازه، می توان با همچین نمایشنامه ای شاگردم را به جهت جبران خطای ناکرده نزد خود نگه دارم؟ (با این فرض که خود شاگرد هم از این جریان آگاه است.)

    و همچنین سوالات بعدی:

    گناهکار جلوه دادن بنیامین نزد برادران و فامیل و همراهان...
    اینکه آیا هدف وسیله را توجیه می کند...


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    40
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    براي منم اين سوال پيش اومد كه چرا حضرت يوسف با جوان كردن زليخا خواست وجود خدا رو ثابت كنه نه با پير كردنه آسناد؟!!!!!!!!!!! تا بهش وحي اومد با زليخا ازدواج كن اين فكر به ذهنش رسيد؟!!!! در مورد رفتار يعقوب با يوسف هم با جناب naser‌موافقم. چرا بايد يك پدري كه تازه پيامبرخدا هم هست انقدر فرق بين بچه هاش بذاره؟

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    337 پست
    حضور
    23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    طبق این آیه شریفه :


    فَبَدَأَ بِأَوْعِیتِهِمْ قَبْلَ وِعَاءِ أَخِیهِ ثُمَّ اسْتَخْرَجَهَا مِنْ وِعَاءِ أَخِیهِ كَذَلِكَ كِدْنَا لِیوسُفَ مَا كَانَ لِیأْخُذَ أَخَاهُ فِی دِینِ الْمَلِكِ إِلَّا أَنْ یشَاءَ اللَّهُ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ وَفَوْقَ كُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ«76یوسف»

    در این هنگام، قبل از بار برادرش، به کاوش بارهای آنها پرداخت؛ سپس آن را از بار برادرش بیرون آورد؛ این گونه راه چاره را به یوسف یاد دادیم! او هرگز نمی‌توانست برادرش را مطابق آیین پادشاه (مصر) بگیرد، مگر آنکه خدا بخواهد! درجات هر کس را بخواهیم بالا می‌بریم؛ و برتر از هر صاحب علمی، عالمی است!


    اولا این قضیه صحیح است

    ثانیا این کار نظر شخصی حضرت یوسف نبوده که بگوییم ایشان با این کار از عصمت می افتند یا ایرادی بر عصمت ایشان وارد میشود بلکه چیزی بوده از جانب خداوند ( پس اینجا نفس کار مقدس بوده به این دلیل که از دستور از جانب خداوند بوده)

    اما اینکه فرمودید هدف وسیله را توجیح میکند یا نه یک معنای وسیع و بحث مفصلی میطلبد .

    همیشه اینطور نیست که هدف وسیله را توجیح نکند . خیلی اوقات برخی اهداف وسیله ها را توجبح میکند مانند جهاد که کشتن و کشته شدن و.. همه را توجیح میکند برای هدفی والاتر و یا تقیه
    البته برخی اوقات اهداف نمی تواند وسیله را توجیح کند .

    ما تابع مصالح و مفاسدی که خداوند تعیین میکند هستیم گاهی شارع که عقل و کل عقل است طبق علم ذاتی خویش میداند فلان عمل در ذاتش مصالحی نهفته است و باید اجرا شود ..


    خلاصه اینکه اگر بنا باشد خود ما تشخیص دهیم فلان هدف وسیله را توجیح میکند کار غلطی است اما اگر خود شرع تعیین کند فلان هدف وسیله را توجیح میکند ما تابع شرع هستیم پس تنها معیار نظر شارع است

    البته طبق این آیه یک ایراد هم می توان به فیلم یوسف گرفت چراکه ظاهر آیه نشان میده خود یوسف متاع برادران را کنکاش نموده ولی در فیلم اینگونه نبود


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    173
    مورد تشکر
    204 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط naser نمایش پست

    منظورم مثال فرضی ای است که در پست قبلی زدم.
    یعنی بنده به عنوان صاحب مغازه، می توان با همچین نمایشنامه ای شاگردم را به جهت جبران خطای ناکرده نزد خود نگه دارم؟ (با این فرض که خود شاگرد هم از این جریان آگاه است.)

    ...
    با سلام
    فکر نکنم مشکل شرعی داشته باشد چون عمل خلاف شرعی در کار نیست (البته فقط اگاه بودن از جریان کافی نیست بلکه باید راضی نیز باشد)
    و در مورد انکه مشکل قانونی داشته باشه بحث دیگریست (به طور مثال اگر برای فریب قانون چنین کاری شود مشکل دار است )
    اینها نظر شخصی من است وباید دید کارشناسان تایید می کنند یا نه؟
    تسلیم باش در برابر سخن حق
    اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,245
    مورد تشکر
    5,583 پست
    حضور
    19 روز 19 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی
    [QUOTE=Naser;126203]به نام خدا و با سلام خدمت دوستان

    در قسمتی از فیلم حضرت یوسف دیدیم که به دستور حضرت یوسف (ع) جام زرین رو در بارهای بنیامین جاسازی کردند تا بهانه ای برای نگه داشتن اون داشته باشند. ظاهرا این قضیه صحیح هم باشه و همه مون بارها و بارها شنیدیم.

    حالا سوال من اینجاست که آیا در آن موقع حضرت یوسف (ع) می توانست همچین کاری انجام دهد؟ آیا تهمت دزدی زدن به بنیامین کار صحیحی بود؟ درست بود که او را بین برادران و همراهان دزد جلوه دهند؟



    پاسخ:
    حضرت يوسف ، بنيامين رابه جهت تكميل برنامه آزمايش پدر و برادران نگه داشته بود و به تعبير ديگراين كار از سر هوا و هوس نبوده ؛ بلكه طبق يك فرمان الهي بوده است كه مي خواست مقاومت يعقوب را در برابر ازدست دادن فرزند دوم نيز بيازمايد و بدين طريق آخرين مرحله تكامل را نيزبپيمايد .هم چنين برادران يوسف آزموده شوند كه در برابر عهدي كه با پدردر زمينه حفظ برادرشان داشتند، چه انجام خواهند داد،خداوند در این رابطه می فرماید:« فَبَدَأَ بِأَوْعِيتِهِمْ قَبْلَ وِعَاءِ أَخِيهِ ثُمَّ اسْتَخْرَجَهَا مِنْ وِعَاءِ أَخِيهِ كَذَلِكَ كِدْنَا لِيوسُفَ مَا كَانَ لِيأْخُذَ أَخَاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ إِلَّا أَنْ يشَاءَ اللَّهُ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ(يوسف/76)در اين هنگام، (يوسف) قبل از بار برادرش، به کاوش بارهاي آنها پرداخت؛ سپس آن را از بار برادرش بيرون آورد؛ اين گونه راه چاره را به يوسف ياد داديم! او هرگز نمي‌توانست برادرش را مطابق آيين پادشاه (مصر) بگيرد، مگر آنکه خدا بخواهد! درجات هر کس را بخواهيم بالا مي‌بريم؛ و برتر از هر صاحب علمي، عالمي است!» ( تفسير نمونه،آیت الله مکارم شیرازی،ذیل آیه 76سوره یوسف )
    ویرایش توسط mohaddese18 : ۱۳۹۴/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۹:۰۴

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود