جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سبک شناسی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    مطلب سبک شناسی




    سبک شناسی


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    مطلب سبک شناسی




    سبك، در زبان عربي به معني گداختن و ريختن زر و نقره است و سبيكه پاره نقره گداخته را گويند. در اصطلاح ادبي به معناي طرز خاصي از نظم و نثر است كه معادل style اروپايي باشد.
    Style خود از ستيلوس يوناني مأخوذ است، به معناي آلتي فلزي يا چوبين كه به وسيله آن حروف و كلمات را بر روي الواح مومي نقش مي‌كرده‌اند. امروز هم ايرانيان به «قلم» معنایي شبيه به سبك مي‌دهند و مي‌گويند: «فلان كس خوب قلمي دارد». 1
    به عبارت بهتر، سبك هر كس، روشي است كه براي بيان انديشه خود برمي‌گزيند مشروط بر اينكه اين روش را خود ابداع كرده باشد يا حداقل با روش ديگران متفاوت باشد.2
    ویرایش توسط سوگند : ۱۳۸۸/۰۱/۲۵ در ساعت ۰۹:۲۸

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    مطلب سبک شناسی




    پيشينه سبك شناسي را بايد در يونان و روم جستجو كرد. افلاطون سبك را كيفيت و امتيازي تعريف مي‌كنند كه گوينده‌اي به لحاظ برخورداري از الگوی مناسب و شايسته كلام از آن بهره‌مند است و گوينده‌اي ديگر به دليل فقدان اين الگوي مناسب، از آن بي بهره است؛ اما ارسطو سبك را خاصيت ذاتي كلام مي‌داند و معتقد است هر اثري داراي سبك است حال اين سبك ممكن است پست، متوسط يا عالي باشد. سبك خصوصيتي اكتسابي است اما به درجات مختلف تقسيم بندي مي‌شود، 3 روميان نيز سبك را به درجات والا، معتدل و عاميانه تقسيم مي‌كردند.
    سبك شناسي به معناي حقيقي خود در ايران سابقه‌اي ندارد و نخستين آثار اين فن به صورت بسيار ضعيف در تذكره‌ها ديده مي‌شود. تذكره نويسان در ترجمه احوال يك شاعر يا نويسنده در مورد سبك وي تسامح مي‌كردند و گفتار را با تمجيد و اغراق به پايان مي‌رساندند.
    عوفي درباره سبك شاعري چنين مي‌نويسد: «شعرش چون مشاهده دوستان در صحن بوستان يا مكاشفه معشوقان پريزاده با عاشقان دلداده». از اين توصيف تقريباً هيچ نكته سبك شناسي دستگير خواننده نمي‌شود.
    از عهد صفويه به بعد در كتب تذكره به معناي سبك برمي‌خوريم و ظاهراً اولين جايي كه لفظ سبك به كار رفته «مجمع الفصحا»ي رضا قلي‌خان هدايت است. 4
    در ايران هرگاه سخن از روش بياني يك نويسنده يا شاعر بوده است. كلمات، طرز، طريقه، شيوه، نمط، سياقت، اسلوب و مانند اينها به كار مي‌رفته است.
    خاقاني و صائب از شاعراني بوده‌اند كه در مورد طرز شعر خود سخن گفته‌اند، صائب امتياز خود را آشنايي با طرز سخن مي‌داند: 5
    ميان اهل سخن امتياز من صائب
    همين بس كه با طرز آشنا شده‌ام



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    سبک شناسی




    بررسي سبك سخن در ايران، با سبك شناسي بهار آغاز شد.
    كتاب سه جلدي وي - سبك شناسي يا (سير تطور نثر فارسي) - به بررسي آثار نثر فارسي از آغاز تمدن اسلامي تا عصر حاضر نموده است.
    نكته بسيار مهم در سبك شناسي توجه به بسامد است. اصولاً سبك از طريق مقايسه قابل ادراك است چنانكه رنگ‌ها در تقابل يكديگر خود را نشان مي‌دهند. در مطالعه نُرم و انحراف از آن، وجود يك يا چند عنصر سبكي چندان اهميت ندارد اما بسامد عناصر سبكي اهميت دارد؛ مثلاً كاربرد دو حرف اضافه براي يك متمم از ويژگي‌هاي سبك خراساني است اما از مختصات غزل حافظ نيست هر چند كه در ديوان حافظ به كار رفته باشد زيرا بسامد آن اندك است.
    هر سبكي نسبت به سبك ديگر داراي انحراف است و اين يعني سبك؛ مثلاً ديوان سعدي يك هنجار يا نرم است و غزل صائب در مقايسه با آن خارج از نرم است اما، هر دو سبك دارند. از اينجاست كه برخي در تعريف سبك مي‌گويند: سبك يعني عدول از نرم. 6
    سبک از جهات مختلفی قابل تقسیم است؛ از این‌رو، در عرصه ادبیات اقسام سبک ادبی متفاوتی به وجود آمده است.

    -----------
    1- بهار، محمدتقي؛ سبك شناسي نثر، تهران، پرستو و اميركبير، چاپ سوم، 1349، مقدمه جلد اول.
    2- محجوب، محمد جعفر؛ تايخ مقدمه: سبك خراساني در شعر فارسي، تهران، فردوسي و جامي، چاپ اول، بی نا، ص 49-51.
    3- امين‌پور، قيصر؛ سنت و نوآوري در شعر معاصر، تهران، علمي و فرهنگي، 1384، چاپ دوم ص 182، 181، 180، 179.
    4- بهار؛ پیشین
    5- انوشه، حسن؛ دانشنامه ادب فارسي، تهران، دانشنامه، چاپ اول، 1375، ج اول، ص 460، 459، 464.
    6- شفيعي كدكني، محمدرضا؛ شاعر آيينه‌ها (بررسي سبك هندي و شعر بيدل) تهران، آگاه، 1379، چاپ چهارم، ص 37- 38.

    ویرایش توسط سوگند : ۱۳۸۸/۰۱/۲۵ در ساعت ۰۹:۴۲

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    مطلب اقسام سبک ادبی




    سبك را از ديدگاه‌هاي مختلف تقسيم بندي كرده‌اند به عنوان مثال بر
    اساس درونمايه اثر: عرفاني، حماسي.
    بر اساس مخاطبين: عاميانه، درباري.
    بر اساس زمان: مثل مشروطه، معاصر و...؛
    اما مهمترين تقسيم بندي‌ها،تقسيم بندي سبك به
    فردي، دوره‌اي و ادبي است.



    ویرایش توسط سوگند : ۱۳۸۸/۰۱/۲۶ در ساعت ۲۰:۰۳

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    مطلب اقسام سبک ادبی




    1- سبک فردی :
    ويژگي‌ است كه شاعر يا نويسنده را از ديگران متمايز مي‌كند: مثل سبك بيدل، منوچهري.

    2- سبک دوره ای :
    وجوه مشترك زباني، معنايي، بلاغي، نحوي و ديگر عوامل متمايز كننده در دوره زماني مشخص است؛ مثل خراساني، عراقي. مي‌توان سبك هر دوره را به مثابه شناسنامه فرهنگي آن دوره در نظر گرفت.
    بايد توجه داشت كه سبك يك شبه تغيير نمي‌كند و يك سبك مياني بين (بينابين) سبك‌ها وجود دارد كه در آن ويژ‌گي‌هاي سبك دوره قبل كم رنگ مي‌شود و سبك دوره بعد رنگ مي‌گيرد؛ مثلاً سبك قرن ششم سبكي بين خراساني و عراقي است.

    3- سبک ادبی :
    سبكي است كه در برابر سبك علمي، تاريخي و به طور كلي سبك گفتار عادي قرار دارد. 1
    ابهام و تخيل از ويژگي‌هاي سبك ادبي است كه در حالي كه در سبك علمي و ... عيب محسوب مي‌شود.


    ویرایش توسط سوگند : ۱۳۸۸/۰۱/۲۷ در ساعت ۰۷:۵۰

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    مطلب اقسام سبک ادبی




    سبك فردي از عوامل متعددي مايه مي‌گيرد و همين سبك‌هاي فردي نزديك به هم سبك دوره را مي‌سازند تعدادي از عواملي كه در ايجاد سبك مؤثر است. عبارت است از:
    الف: نفسانيات: سبك هر شاعر حاكي از شخصيت اوست. مثلاً صلابت كلام ناصر خسرو بيانگر روحيه استوار و پايدار اوست. و تكبر خاقاني حاصل حقارت‌هاي دوران كودكي اوست.
    ب: تحولات سياسي، اجتماعي و تاريخي: به عنوان مثال تحول اجتماعي عصر مشروطه سبب توجه شاعران به مسائل سياسي و به كار گيري لحن ساده و ژورناليستي شد.
    ج: زمينه فرهنگي: فرهنگ بستري است كه هنر در آن رشد مِی‌كند. فرهنگ ايراني و اسلامي تقريباً در شعر تمام شاعران تأثير گذاشته است.
    د: مخاطب: مخاطبان يك اثر در چگونگي تكوين آن مؤثر است. شعر درباري چون ويژه خواص بوده فضل فروشانه و فخيم است اما متون عرفاني كه براي عامه مردم نوشته شده اغلب زباني ساده دارد.

    دانش‌ها، اطلاعات و شغل و حرفه شاعر نيز در سبك او تأثير گذارند. اطلاعات حكمي و علمي و طبي و فلسفي انوري در شعر او تأثير داشته و شعرش را پيچيده كرده است.
    موضوع سخن نيز زبان ويژه خود را مي‌طلبد لحن حماسي با غنايي و عرفاني تفاوت دارد. محيط جغرافيايي نيز در تكوين اثر بي تأثير نيست. تمثيل‌هاي ساحل و دريا و قايق و رنگ سرزمين شمال در شعر نيما مشهود است. موارد فوق از عوامل شكل دهنده سبك هستند اما فقط اين عوامل نيستند كه سبك ايجاد مي‌كنند ممكن است عوامل ديگري نيز در آن دخيل باشند.2


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    مطلب اقسام سبک ادبی




    امروزه سبك شناسي يكي از مطالعات مهم ادبي است و مكاتب جديدي در آن مجال ظهور يافته‌اند.

    دو مكتب مهم در سبك شناسي جديد عبارتند از: 1
    - سبك شناسي توصيفي كه شارل باني بنيانگذار آن است. وي عبارت و جملات متحدالمضمون و جملاتي را كه داراي محتواي يكسان هستند از نظر عواطف واحساسات متفاوت مي‌داند. هر واحد فكري يك معناي ثانويه دارد كه همان سبك است به عنوان مثال كلمات: فوت كرد، مرد، به لقاء الله پيوست، رحلت كرد و ....براي مفهوم مرگ به كار مي‌روند اما بار معنايي و احساسي آنها با هم تفاوت دارد. و تفاوت سبك‌ها از تقاوت گزينش كلمات ناشي مي‌شود.

    2- سبك شناسي تكويني كه به لئواسپيتزر منسوب است. وي به «علل ايجاد سبك» توجه دارد؛ به اين مكتب، سبك شناسي فردي مي‌گويند چون داعيه تعيين سبك شخصي را دارد.3

    واقعيت اين است كه سبك شناسي مانند بسياري از مسائل قابل تعريف جامع و مانع نيست و نظريات مختلفي در آن طرح شده است. اين اختلافات ناشي از زاويه ديد سبك شناسان به عوامل محتوایی یا صوری است؛ در حالی که سبك نه به ويژگي‌هاي شكلي منحصر مي‌شود و نه صرفاً از محتوا سرچشمه مي‌گيرد. بلكه تجلي عناصر شكلي و محتوايي و چگونگي تركيب آن، مشروط به شرايط بيروني (محيط اجتماعي، تاريخي) و شرايط دروني (شخصيت هنرمند و..) است. سبك چگونگي درهم تافتن و وحدت‌يافتن شكل و محتواست و تفكيك شكل و محتوا در واقعيت آثار هنري غير ممكن است.4


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    مطلب اقسام سبک ادبی




    سبك شناسي نه در ادبيات بلكه در نقاشي و هنر معماري و...نيز كاربرد دارد و باعث درك عميق‌تر آثار هنري و جوانب آن و پي بردن به روحيه و شخصيت صاحب اثر مي‌گردد.
    در شعر فارسي از قديمي‌ترين ادوار تا استقرار مشروطيت در ايران به سه يا 4 سبك قائل شده‌اند:
    1- سبك خراساني (تركستاني)؛
    2- سبك عراقي؛
    3- هندي؛
    4- (اصفهاني) بازگشت ادبي (برخي بازگشت ادبي را سبك مستقلي نمي‌دانند).
    نام اين سبك‌ها به مكان‌هايي معين بستگي دارد اما در واقع مكان را در تحول شعر دخالتي نبوده است و سبك‌ها مربوط به زمان‌ها و دوران‌هاي معين تاريخي است و چون هر سبك از يك ناحيه نشأت گرفته و در آن توسعه يافته، نام آن مكان را گرفته است.5
    علاوه بر آنچه گفته شد سبك‌هايي كه به لحاظ ادبي اهميت كمتري دارند نيز وجود داشته است مثل مكتب وقوع و واسوخت، كه بينابين عراقي و هندي بوده است.


    ----------
    1- انوشه، حسن؛ دانشنامه ادب فارسي، تهران، دانشنامه، چاپ اول، 1375، ج اول، ص 460، 459، 464.

    2- غلامرضايي، محمد؛ سبك شناسي شعر فارسي از رودكي تا شاملو، تهران، جامي، 1377، چاپ اول، ص 22- 21- 20- 19- 16- 15.

    3- شمسيا، سيروس؛ كليات سبك شناسي، تهران، فردوس، 1375، چاپ چهارم، ص 120.

    4-امين‌پور ، قيصر؛ سنت و نوآوري در شعر معاصر، تهران، علمي و فرهنگي، 1384، چاپ دوم ص 182، 181، 180، 179.

    5- محجوب، محمد جعفر؛ تايخ مقدمه: سبك خراساني در شعر فارسي، تهران، فردوسي و جامي، چاپ اول، بی نا، ص 49-51.
    ویرایش توسط سوگند : ۱۳۸۸/۰۱/۳۱ در ساعت ۰۹:۳۲

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود