جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: (نظرتان چیست؟) نظریه جدید پیوند ماده و غیر ماده در عالم هستی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما (نظرتان چیست؟) نظریه جدید پیوند ماده و غیر ماده در عالم هستی




    آیا میزان ماده تا منفی بینهایت یا مثبت بینهایت هم میرود؟

    نیازمند نظر شما راجع به این نظریه ایم...

    گاهی اوقات فکر میکردم آیا بشر میتواند به ریزترین ذره عالم هستی یا بزرگترین آن دست یابد؟!!!
    دانشمندان جهان پس از اعلام اتم به معنی کوچکترین ذره ی شناخته شده طی سالیانی تصمیم خود را عوض کرده و این حق را به الکترون دادند و ظاهرا اکنون کوچکترین ذره ی شناخته شده در دنیای ما الکترون میباشد اما باید توجه داشت که الکترون نیز مانند تمام مواد جرم اندکی دارد پس در مقیاس کوچک،ذره ای ملموس است و هر شی ملموسی که جرم دارد حتما باید دارای ابعاد خاص خود و شکل هندسی مختصی باشد و چیزی که نیازمند شکل دار شدن ماده هست آرایش و گونه ی ذرات کوچکتر تشکیل دهنده ی آن ماده میباشد .. پس الکترون نیز ماده است و باید از ذرات کوچکتری که شکل هندسی خاصی به آن داده است تشکیل شده باشد و نه تنها این ذره ی بنیادین بلکه تمام ذرات ملموس و اشیا کوچک و بزرگ در عالم هستی ..

    تا کجا؟ تاکی؟...

    اگر بخواهیم به این طرح به عنوان یک اصل نگاه کنیم این سوال برایمان پیش می آید که خدایی که جهان ماده را آفرید \ پس آفرینش را از کجا آغاز کرد در حالی که طبق یک قاعده ی عقلانی ماده در ظرف مکان و زمان نمی تواند تا بی نهایت بر روی محور وجود برود ...

    نظر شما چیه؟ اگر به سمت کوچکترین برویم به کجا میرسیم ؟!
    این جاست که به عقیده ی من رابطه ای میان دنیای ماده و غیر ماده ای که نیاز به مکان و زمان ندارد مطرح میشود و آن دنیای نامحدود قطعا خداست که اگر ما به دنبال اولین و کوچکترین بگردیم به بینهایتی به نام خدا میرسیم که در آنجا نیز عقولمان کفاف نمیکند ...

    حال اگر بخواهیم به سمت بزرگترین برویم چه؟ !!!

    توجه به آیه ی زیر از سوره ی حدید بفرمایید :


    هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ

    من شعر سهراب سپهری را اصلاح میکنم که میگوید:
    و خدایی که در این نزدیکیست...لای این شب بوها___ اما من میگویم : خود این شب بوها...
    و به نظر من تمام ذراتی که ما میدانیم،حتی هوا و خاک و آتش و آب همگی منبعی از وجود نامحدود خالقند ..مانند انسانی که و نفخت فیه من روحی) گشته است.

    یسبح لله ما فی السماوات و ما فی الارض
    __________________________________________________ __________

    وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ (الانعام 38)

    ترجمه : و هيچ جنبنده‏اى در زمين نيست و نه هيچ پرنده‏اى كه با دو بال خود پرواز مى‏كند مگر آنكه آنها [نيز] گروه‏هايى مانند شما هستند ما هيچ چيزى را در كتاب [لوح محفوظ] فروگذار نكرده‏ايم سپس [همه] به سوى پروردگارشان محشور خواهند گرديد ..

    *نمیدانم در کتب فلسفی این بحث مطرح شده یا نه لیکن امیدوارم دوستان نظر خود را راجع به این موضوع عرض کنند.


    __________________________________________________ ____________________
    ویرایش توسط mehdihajian : ۱۳۸۸/۰۱/۲۵ در ساعت ۱۸:۴۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [QUOTE]
    نقل قول نوشته اصلی توسط mehdihajian نمایش پست
    آیا میزان ماده تا منفی بینهایت یا مثبت بینهایت هم میرود؟نیازمند نظر شما راجع به این نظریه ایم... تا کجا؟ تاکی؟..

    با سلام به شما دوست گرامی ..‌سوال را ساده تر و صحیح تر مینویسم:
    آيا ماده (جهان) مي تواند بي نهايت باشد؟
    پاسخ :
    این موضوع از سه منظر قابل بررسی است.
    1- از نظر فیزیک
    2- از نظر فلسفه
    3- از نظر قرآن وروایات
    اکثر فيزيکدان ها ي امروزي در سايه نظريه« نسبيّت عامّ » و مدل کيهاني «انفجاربزرگ »معتقدند که عالم ماده، محدود است و نمي تواند ابعاد بي نهايت داشته باشد؛ این نظریه(انفجار بزرگ (Big Bang )که علم آنرا کشف نموده، بر یک حقیقت علمی استوار است که می گوید: جهان ،پیوسته و با شتاب بسیاری در حال گسترش است.
    از نظر فلسفی نیز افسانه ی ازلی بودن ماده و جهان باطل است.،
    پس مادام آفرینشی در کار است ،پس حتماً آفریننده ای هم وجود دارد،زیرا این انفجارهولناک مانند انفجارهای دیگر نبوده است،چرا که هر انفجاری منجر به بی نظمی ،پراکندگی و ویرانی می شود،در حالی که این انفجار باعث تشکیل جهانی بسیار منظم شده است.بنا بر این دستی بی نهایت توانا و علمی مطلق ونامحدود،بصورت آشکاری در این آفرینش حضور داشته است.
    آیات و روایات نیز دلالت بر محدودیت جهان دارد.
    قرآن مى‏فرماید: بدیع السموات والارض..(1) : او نوپدید آورنده‏ى آسمان‏ها و زمین است‏ .
    واژه پژوهان معتقدند واژه «بدع‏» ، «ابداع‏» ، «بدیع‏» هرگاه درباره‏ى افعال خداوند استعمال گردند به معناى پدید آورنده‏ى شى‏ء است‏بدون ابزار و آلت، و بدون ماده پیشین و بدون زمان و مکان، و این ویژگى‏ها تنها از آن خداوند است.(2)
    قرآن این نکته را خاطر نشان کافران ساخته که انسان از هیچ (عدم محض) آفریده شده است:ام خلقوا من غیر شى‏ء ام هم الخالقون ام خلقوا السموات والارض... (3)آیا از هیچ خلق شده‏اند یا آن که خود خالق خویش‏اند، یا آسمان‏ها و زمین را آفریدند؟ .
    آیه زیر نیز به خوبى «انبساط‏» جهان را مى‏رساند،
    والسماء بنیناها باید و انا لموسعون‏ . (4) ما آسمان را با قدرت خویش پایه گذاشتیم و پیوسته آن را گسترش، وسعت و انبساط خواهیم بخشید .
    امام امیرالمؤمنین علیه السلام نیز می فرمایند:
    الف) ذلک مبتدع الخلق و وارثه، و اله الخلق و رازقه‏ (5) : او است آفریننده و اختراع کننده‏ى خلایق بدون سابقه و مانند (به وجود آورنده‏ى هستى از عدم و نیستى) و پس از فنا وارث ایشان است، او است معبود خلایق و روزى دهنده‏ى آنان.
    الذى ابتدع الخلق على غیر مثال امتثله، ولا مقدار اهتدى علیه من خالق معهود کان قبله‏ (6) : او است‏خداوندى که خلایق را بیافرید بدون ماده، و مثال و صورتى که از آن اقتباس نموده و مانند آن آفریده باشد و بى سنجش و اندازه‏اى که از خالق و معبودى پیش از خود پیروى کرده باشد.
    لم یخلق الاشیاء من اصول ازلیة ولا من اوائل ابدیة، بل خلق ما خلق فاقام حده، وصور ما صور فاحسن صورته.. اشیاء را از روى اصول و مبادى و نمونه ازلى و ابدى نیافرید (چون آفرینش او مبدیى نداشته) بلکه (بى نمونه و مبدا و ماده و به محض اراده) آفرید آنچه را آفرید و حدش را تعیین نمود، و به آنچه ایجاد فرمود صورت و شکل داد و صورت آن را نیکو و مناسب گردانید.
    ب) امیرالمؤمنین علیه السلام درباره‏ى حدوث جهان خلقت مى‏فرماید:
    الحمد لله الدال على وجوده بخلقه، وبمحدث خلقه على ازلیته‏ . (7)
    سپاس خدایى را سزاست که به وسیله‏ى آفریده‏هایش بر وجود و هستى خویش راهنما است (زیرا هر مخلوقى ممکن است و ممکن به خودى خود داراى هستى نمى‏گردد، پس او را آفریده‏اى مى‏باشد.) و به حدوث و نو پیدا شدن آفریده‏هایش بر ازلى بودن و ابتدا نداشتن خود دلیل است‏ .
    امیرالمؤمنین علیه السلام همین برهان حدوث و نوپدیدار شدن مخلوقات را دلیل بر قدیم بودن خدا و حدوث اشیا را برهان بر وجود او شمرده مى‏فرماید:
    الحمد لله الدال على قدمه بحدوث خلقه وبحدوث خلقه على وجوده‏ . (8) سپاس خداوندى را سزاست که حدوث خلق دال بر قدیم بودن و وجود او است‏ .
    بنابراین «قدیم‏» تنها او است و غیر او هر چه باشد حادث است و پیشینه‏ عدم دارد.
    نتیجه:
    از این آیات وروایات و نظرات فلسفی و علم فیزیک چند امر به دست مى‏آید:
    1- آفرینش نخستین از عدم بوده و ماده قبلا وجود نداشته است.
    2- جهان چون قبلا نبوده حادث است
    3- جهان چون حادث است نمیتواد ازلی باشد
    4- جهان چون مخلوق است محدود است.
    5- جهان مادی چون محدود است نهایت دار د.
    پی نوشت:
    1- سوره بقره آیه 117سوره انعام آیه 101
    2- مفردات راغب، ذیل بدع و خلق
    3- سوره طور آیه 3635
    4- سوره ذاریات آیه 47
    5- نهج البلاغه فیض، خطبه 89
    6- همان، خطبه 90، 36. همان، خطبه 162
    7- همان، خطبه 152
    8- همان، خطبه 185


    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    193
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    همه ی اینها بر پایه ی رد تسلسله !
    چون انسان توانایی درک بینهایتو نداره

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    18
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا.

    چرا توانایی نداره؟ ما میتونیم به خدا برسیم. پس توانایی درک بینهایت رو داریم. ولی به نظر من بینهایت ماده نداریم. ماده یه مقدار محدوده چون اگه ماده بینهایت باشه گرانش انقدر قوی میشه که همه جهان رو در هم میپیچونه.
    تا حالا چیزی در مورد نظریه ریسمان شنیدی؟ جواب شما رو میده. اگر نشنیدید بگید تا براتون بگم.
    هر چه در آسمانها و زمين است ازان خداوند يكتاست. كهكشان ها و ستارگان مظهر قدرت اويند. همه فاني اند و تنها خداست كه مي ماند.

    من ستايشگر هستم.

  6. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود