صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شک من در مورد برهان علیت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    193
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شک من در مورد برهان علیت




    سلام دوستان
    خب در این مورد یه بحثی داشتیم دیشب که به دلیل اینکه مغز همه دیگه هنگ کرده بود به امروز موکول شد
    مساله اینه که من برهان علیت رو متناقض با خودش میدونم
    دو تا مساله هست که میگم

    ===============
    اول اینکه ما برای هر چیز نیاز به حداقل یک علت داریم
    هر پدیده هم در جهان نیاز به علت داره
    خب حالا وقتی میایم و میگیم خداوند علت همه چیز هست اون وقت جای خالی اون یک علتی که به عنوان حداقل گفتیم پر میشه
    و دیگه الزاما نیاز به علتی نداره
    ==============
    دوما نهو ه ی چگونگی تشخیص قدرت و شعور علت از راه معلول بود
    مساله ی من اینه که تا خدا علت همه چیزه ما مقیاسی نداریم که بفهمیم میشه معلول از علت برتر باشه یا خیر
    مثلا من یه درختو مثال زدم
    ما میگیم درخت بیشعور هست
    خب این درخت بیشعور میاد و یه میوه بوجود میاره که منظم هست و دارای هسته و غیره هست
    اینجا علت میوه مگر درخت نیست درسته ؟ خب پس یه بیشعور یه پدیده ی منظمو بوجود آورده
    اما وقتی خدا وند یه علت دیگه هست برای هر پدیده ای ما میایم و میگیم خیر علت این درخت و میوه اش خدا هستند
    پس هیچ پدیده ای نیست که بتونیم بفهمیم آیا از علتش برتره یا نه چون میگیم خیر این علت اصلیش خداست

    پس از کجا میشه فهمید




    دوستان یه سری جوابایی دادند ولی در اون شلوغی و خستگی چت دیشب گم شد ممنون میشم اگه تکرار کنن و منطقی توضیح بدند
    باتشکر


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    27
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    محمد جان چند اشتباه در جملاتت پیداشت .
    1 - فرض کن ژنراتور برق علت ایجاد برق است . سپس این برق علت روش شدن تلوزیون و تلوزیون علت نمایش صفحات خود . اما میتوان گفت اگر در یک لحظه ژنراتور قطع شد همه از بین میروند . خوب پس اینجا یک علت العلل بود که همه وابسته به اون بودند .
    خداوند هم همین طور است . او علتهائی مثل انسان و درخت و ... را ساخت . سپس آنها علت برای سایر حوادث هستند . اما اگر خداوند لحظه ای نخواهد ما باشیم همه از بین میرویم . پس خداوند لازم است چون همه وجودمان از اوست . اما ما میتوانیم با قدرتی که از خدا گرفته ایم و ر لحظه میگیریم علت باشیم .

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    27
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2 - درخت کی گفته بی شعور است . تمام موجودات دارای شعور خاص خود هستند . مگر شهادت درخت به یگانگی رسول اکرم را نشنیده ای . همه موجودات در حال تکامل هستند براساس برنامه ای که خداوند برای آنها تعیین کرده است .

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    27
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3 - آیا انسنان توانسته است در این جهان چیزی جدید بوجود آورد . مثلا کامپیوتر . تمام قطعات و ... همه از طبیعت بوجود آموده و انسان فقط توانسته است طبق یک نظم قوانینی که خداوند خلق کرده را یاد بگیرد و با ترکیب اسن قطعات به یک نتیجه برسد . اما حقیقت این است که هیچ چیز جدیدیخلق نکرده و فقط ترکب کرده است . بنابراین حقیقتا میتوان گفت که هر چیز جدیدی هم که انسان سرهم کند نشان قدرت خداست نه انسان .

  9. تشکرها 3


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    27
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    عظمت هر چیز نشان از توانائی خالقش دارد . همه علماء نجوم معتقدند جهان هستی بی انتهاست . می گویند کهکشناها با سرعت سالها سال نوری در ثانیه دارند از هم دور میشوند . پس قدرت خالق هم باید بی انتها باشد .

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    193
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پس شما میگی سنگ هم شعور داره چون حدیث داریم که سنگ در دست حضرت محمد ذکر گفته
    پس چی بیشعوره
    اینطوری که همه چیز باشعور میشه و معنی کلمه ی شعور از بین میره

  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    445
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohamad55555 نمایش پست
    دوما نهو ه ی چگونگی تشخیص قدرت و شعور علت از راه معلول بود
    مساله ی من اینه که تا خدا علت همه چیزه ما مقیاسی نداریم که بفهمیم میشه معلول از علت برتر باشه یا خیر
    مثلا من یه درختو مثال زدم
    ما میگیم درخت بیشعور هست
    خب این درخت بیشعور میاد و یه میوه بوجود میاره که منظم هست و دارای هسته و غیره هست
    اینجا علت میوه مگر درخت نیست درسته ؟ خب پس یه بیشعور یه پدیده ی منظمو بوجود آورده
    اما وقتی خدا وند یه علت دیگه هست برای هر پدیده ای ما میایم و میگیم خیر علت این درخت و میوه اش خدا هستند
    پس هیچ پدیده ای نیست که بتونیم بفهمیم آیا از علتش برتره یا نه چون میگیم خیر این علت اصلیش خداست

    پس از کجا میشه فهمید
    با سلام. ماجرا را برای خود پیچیده میکنید. میوه زمانی نبوده است و حالا هست. پس برای به وجود آمدنش نیاز به یک بوجودآورنده دارد. این یک امر کاملا بدیهی است که عقلا پذیرفته میشود.

    خداوند علت العلل است. نه خداوند درخت را به وجود آورده است که حالا درخت میوه میدهد. درخت خود علت اصلی میوه نیست.


    نقل قول نوشته اصلی توسط mohamad55555 نمایش پست
    اول اینکه ما برای هر چیز نیاز به حداقل یک علت داریم
    هر پدیده هم در جهان نیاز به علت داره
    خب حالا وقتی میایم و میگیم خداوند علت همه چیز هست اون وقت جای خالی اون یک علتی که به عنوان حداقل گفتیم پر میشه
    و دیگه الزاما نیاز به علتی نداره
    خیر. ما هرگز نمیگوییم هر چیزی نیاز به یک علت یا بوجود آورنده دارد. خدا خود یک مثال نقض بر این ادعاست.

    اصل علیت میگوید: "چیزی که نبوده است و به وجود آمده است، برای به وجود آمدنش نیاز به علت دارد."

    خدا، که علت العلل است، همیشه بوده است و وجود دارد. پس شرایطی برایش در کار نیست که نبوده باشد که برای به وجود آمدنش نیاز به علت داشته باشد.

  14. تشکرها 3


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    193
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب اندیشمند در مورد اینکه میوه نیاز به علت داره که بحثی نیست
    مسئله اینه که اگه ما مقیاسی نداریم برای درک شعور واجب الوجود چون اینطوری فقط ما یک علت داریم و بقیه همه معلولند
    ============
    بنده هم نگفتم هر چیزی گفتم پدیده ها یعنی همه چیز به جز واجب الوجود نیاز به علت داره و حداقل علت هم یکیست و وقتی خدا علت همه چیزه
    پس اون یک علتو داره و اون خداست و نیازی به علت دیگه پیدا نمیکنه و این خودشو نقض میکنه
    مثلا دیگه چه نیازی هست بگیم وقتی سیب به زمین میافته علتش جاذبه است ؟
    چون همه چیز یک علت داره به نام خدا پس سیب به زمین میافته بدلیل خدا

  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    445
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    13 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohamad55555 نمایش پست
    مسئله اینه که اگه ما مقیاسی نداریم برای درک شعور واجب الوجود چون اینطوری فقط ما یک علت داریم و بقیه همه معلولند
    میشه توضیح بدید که منظورتون از مقیاس درک واجب الوجود و همچنین شعور واجب الوجود را بگویید؟

    در ضمن شما بلاخره سر چی بحث دارید؟ واجب الوجود در برهان علیت مطرح نمیشود. برهان امکان و وجوب است که از واجب الوجود سخن میگوید. ما در برهان علیت با علت العلل کار داریم.

    در مورد بخش آخر حرفتون هم باید بگم که معلول هم میتونه علت باشه. درخت خود معلول است ولی علت نیز هست.


    نقل قول نوشته اصلی توسط mohamad55555 نمایش پست
    پدیده ها یعنی همه چیز به جز واجب الوجود نیاز به علت داره و حداقل علت هم یکیست و وقتی خدا علت همه چیزه
    پس اون یک علتو داره و اون خداست و نیازی به علت دیگه پیدا نمیکنه و این خودشو نقض میکنه
    خیر. نمیگیم "همه چیز به جز واجب الوجود نیاز به علت داره"، بلکه هر چیزی که نبوده و به وجود امده است نیاز به علت دارد. اینکه خدا خود علت همه چیز است را ما بیشتر در براهین اثبات یگانگی خدا اثبات میکنیم.

    بخشی از نقل قول که قرمزرنگ است نامفهوم بود. منظورتون اینه که خدا خودش علت خودش است؟ خب اگر منظورتون این هست، خیر کسی نگفته علت خدا، خودش است. ما میگوییم خدا هیچ علتی ندارد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط mohamad55555 نمایش پست
    دیگه چه نیازی هست بگیم وقتی سیب به زمین میافته علتش جاذبه است ؟
    چون همه چیز یک علت داره به نام خدا پس سیب به زمین میافته بدلیل خدا
    برخی عواملی طولی هستند و برخی عرضی. جاذبۀ زمین، در طول خداست. یعنی خداوند زمین را خلق فرموده است و قانون گرانش را ایجاد کرده است و نیروی جاذبه ایجاد میشود و سیب به زمین میفتد.

    خداوند علتی بالاتر است. ما میگوییم جاذبه را خدا به وجود آورده است.

    خب البته میتوان هر علت هر معلولی را خدا دانست. عرفا نیز همین را میگویند. این سخن به لحاظ منطقی هیچ ایرادی ندارد.
    ویرایش توسط andishmand : ۱۳۸۸/۰۱/۲۷ در ساعت ۱۵:۲۹

  17. تشکر


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    =mohamad55555;127496 دو تا مساله هست که میگم اول اینکه ما برای هر چیز نیاز به حداقل یک علت داریم
    هر پدیده هم در جهان نیاز به علت داره
    خب حالا وقتی میایم و میگیم خداوند علت همه چیز هست اون وقت جای خالی اون یک علتی که به عنوان حداقل گفتیم پر میشهو دیگه الزاما نیاز به علتی نداره



    با سلام به شما دوست گرامی ...
    1- این جمله شما که هر چیز (وجود) نیاز به علت داره از نظر عقلی وفلسفی نادرست است.!
    2- واما هر پدیده (موجود) درجهان نیاز به علت داره درست است.
    بنابراین در باب خدا وند چون ذات واجبش علت العلل هست. و در حقیقت پدیده نیست . قانون علت ومعلول درقسم اول صادق نیست.

    مساله ی من اینه که تا خدا علت همه چیزه ما مقیاسی نداریم که بفهمیم میشه معلول از علت برتر باشه یا خیر پس از کجا میشه فهمید
    از لحاظ عقلی و فلسفی امکان نداره که معلول از علت مقدم باشه... زیرا معلول از نظر رتبه در مقام بعد علت هست و چیزی که بعدیت داره نمیشه بر قبل خود مقدم شود در همون آن... زیرا تقدم نفس بر شی لازم میاد که عقلا محال است....
    برای توضیح کامل میتونید به این تاپیک مراجعه بفرمایید.
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=3021
    موفق باشید.
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  19. تشکرها 3


صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود