جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هنگامه ظهور و شباهتهاى آن به قيامت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    506
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    0

    هنگامه ظهور و شباهتهاى آن به قيامت




    هنگامه ظهور و شباهتهاى آن به قيامت


    هنگامه ظهور و شباهتهاى آن به قيامت

    مقدمه

    ايمان به قيامت از مهمترين باورهاى دينى است كه همه پيامبران بر آن تأكيد داشته‏اند و مسئله معاد، بعد از ايمان به خداوند ركن اساسى مكتب انبيا مى‏باشد.
    اثبات قيامت؛ ايمان به قيامت؛ اهوال روز محشر؛ ميزان و سنجش اعمال؛ وضعيت نيكان و بدان در قيامت؛ پاداشها و كيفرهاى آخرت؛ برخى از نشانه‏هاى قيامت و...، از مباحث مهمّى است كه در بسيارى از سوره‏هاى قرآن كريم بيان گرديده است.
    از نكات دقيق و حسّاسِ اعتقاد به قيامت آن است كه ايمان به عالم آخرت و يقين به زندگى پس از مرگ؛ بينش انسان را در اين دنيا شكل مى‏دهد و كارهاى او را هدفمند مى‏سازد. در اعماق وجود او تأثير مى‏گذارد و حسّ مسؤليت را در ضمير افراد بشر بيدار مى‏كند و آنان را به‏سمت درست‏كارى و نوع دوستى و مكارم اخلاق سوق مى‏دهد. بنابراين افراد به ميزان اعتقاد باطنى كه به ثواب و عقاب الهى دارند از گناه و آلودگى بر كنار مى‏مانند.
    باور داشتن ظهور يعنى ايمان به جزاى اعمال در اين دنيا كه نيكان و بدان نتيجه اعمال خود را خواهند ديد و پاداش و كيفر خويش را خواهند چشيد.

    ايمان به ظهور و قيام حضرت بقيةاللَّه و برپايى حكومت عدل و داد همه جانبه آن جناب در سراسر جهان نيز از اركان اساسى عقايد دينى است كه در تمامى كتب آسمانى از آن ياد شده و بر آن تأكيد گرديده است، چنانكه خداوند مى‏فرمايد: «وَلَقَدْ كَتَبْنا فِى الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ اَنَّ الْاَرْضَ يَرِثُها عِبادِىَ الصَّالِحُونَ»؛(1) و به راستى كه ما در زبور، پس از ذكر ثبت كرديم كه همانا زمين را بندگان شايسته من به ارث خواهند برد.
    همچنين اعتقاد به امام عصر و شناخت ويژگيهاى دوران قيام و برپايى حكومت آن حضرت در زندگى انسانها همان تأثير - بلكه از جهاتى آثار قويتر و نافذترى - برجاى مى‏گذارد. يأس و نااميدى را از دلها مى‏زدايد و تحرّك و نشاط را در مغزها پديدار مى‏سازد و دستها را در پى دلها به فعالّيت و تلاش و پشتكار وامى‏دارد.
    باور داشتن ظهور يعنى ايمان به جزاى اعمال در اين دنيا كه نيكان و بدان نتيجه اعمال خود را خواهند ديد و پاداش و كيفر خويش را خواهند چشيد. پاكان و صالحان حكومت را به دست خواهند گرفت و شرك و كفر و الحاد و نفاق را از ميان برمى دارند و بساط ستمگران و بدكاران را برمى‏چينند و عدل و داد مطلق بر سراسر گيتى حكم فرما خواهد شد.
    از اينرو صحنه‏هاى قيامت با هنگامه ظهور حضرت حجت از جهات گوناگون مشابه يكديگرند كه در اين مجموعه خلاصه‏اى از شباهتها را كه از تفسير و تأويل آيات قرآن برگرفته شده است در قالب 14 مقاله تقديم خواهد شد. درپي عناوين موضوعات و چکيده ي مقالات اين مجموعه را مي توانيد ببينيد:
    1 - اجتماع بزرگ

    هنگام ‏ظهور حضرت بقيةاللَّه ياران و شيعيان آن جناب از گوشه و كنار جهان نزد او اجتماع مى‏كنند و به ياريش مى‏شتابند. اين اجتماع بزرگ
    2 - آن رويداد حتمى است

    مژده‏ظهور امام عصر و برقرارى حكومت جهانى عدل و داد به دست آن حضرت، با بيانى محكم در آيات و احاديث آمده است و آن را وعده‏اى حتمى و تخلّف‏ناپذير توصيف نموده‏اند، چنانكه
    3 - ناگهانى خواهد بود

    در احاديث تأكيد شده كه زمان قيام حضرت مهدى نامعلوم است و هنگامه ظهور ناگهانى است و خداوند امر قيام آن حضرت را به شبى سامان مى‏بخشد. به چند حديث در اين باره
    4 - برانگيخته شدن مردگان

    در زمان‏ظهور حضرت‏بقيةاللَّه جمعى از اموات‏مؤمنان به اذن خداوند زنده مى‏شوند و به زندگى دنيا باز مى‏گردند و اين امر چنان واضح و مسلّم است كه در برخى از دعاهاى مشهور به صورت يكى از حوايج و خواسته‏هاى مهم شيعيان و منتظران ياد شده است. به نمونه‏اى از احاديث
    5 - نزديك بودن آن حادثه بزرگ

    در تفسير و بيان آياتى چند از قرآن كريم نزديك بودن زمان ظهور حضرت بقيةاللَّه - ارواحنا فداه - روايت شده است، همان گونه كه بر نزديك بودن وقوع قيامت در آيات قرآن تأكيد گرديده است
    6 - فرمانروايى مطلق خداوند

    در هر زمانى قدرت الهى جلوه‏هايى دارد كه خردمندان از شناخت رموز و اسرار آن عاجزند و زورمندان در برابر اراده او فرومانده‏اند. ليكن قدرت نمايى كامل و فرمانروايى مطلق در هنگامه ظهور حضرت قائم آشكار مى‏گردد كه همه مردمان در برابر فرمان خداوند خاضع و تسليم خواهند بود و بساط زورمندان و ستمكاران برچيده خواهد شد.
    7 - عذاب بزرگ

    از جمله شباهتهاى دوران ظهور حضرت بقيةاللَّه - ارواحنا فداه - به عرصه‏هاى رستاخيز؛ كيفرهاى بزرگ و سختى است كه براى بدكرداران مقرر گرديده است. زيرا در هر دو هنگام، فرصت جبران و بازگشت از دست رفته و مهلت توبه پايان يافته است.
    8 - ايّام ‏اللَّه

    از مفاهيم بلند و پربار قرآن كريم عنوان ايّام اللَّه است كه در دو آيه به كار رفته است. ايّام اللَّه؛ روزهايى است كه قدرت و عظمت خداوند در آنها به طور كامل نمودار گرديده و نيروهاى مردم بى اثر مانده و از كار افتاده است. از جمله شباهتهاى دوران ظهور حضرت بقيةاللَّه به قيامت؛ آن است كه هر دو هنگام، مهمترين و روشنترين مصاديق ايّام اللَّه به شمار آمده‏اند.

    9 - يوم الخروج

    از مفاهيم بلند قرآنى كه مشتمل بر يكى از شباهتهاى هنگامه ظهور حضرت بقيةاللَّه به صحنه قيامت است؛ يوم الخروج است. يوم الخروج فقط يك بار در قرآن كريم ياد شده و راجع به آن سه تفسير بيان گرديده است: زمان اقدام مسلّحانه حضرت امام قائم‏عليه السلام؛ دوره رجعت و بازگشت جمعى از اموات به جهان؛ بيرون آمدن تمامى مردگان از قبرها در قيامت.
    10 - يوم موعود

    ظهور و برپايى دولت حقّه امام عصر وعده بزرگ الهى است كه همواره توسط انبياء و اولياء و همچنين در آيات قرآن كريم مورد تأكيد واقع گرديده است
    11 - روز جدايى حق جويان از اهل باطل

    از ويژگيهاى دوران ظهور حضرت ولىّ عصر آن است كه مؤمنان و حق جويان از اهل باطل جدا مى‏شوند. چنانكه در احاديث آمده است. على‏عليه السلام فرمود: منادى در ماه رمضان از ناحيه مشرق هنگام سپيده دم ندا مى‏دهد؛ اى اهل هدايت! جمع شويد. و يك منادى از سوى مغرب پس از ناپديد شدن سرخى شفق فرياد مى‏كشد؛ اى اهل باطل! جمع شويد.
    12 - عقوبت فراگير

    دوران ظهور حضرت بقيةاللَّه هنگام ريشه كن شدن كفّار و ظالمين است، و دست انتقام الهى همه كج انديشان و بدكرداران را فرا مى‏گيرد. در دعايى چنين آمده است: به او (امام عصر) الهام كن تا هيچ پايه‏اى از آنان (دشمنان) را بر جاى نگذارد، مگر اين كه آن را ويران سازد...
    13 - خوارى و رسوايى مجرمان

    از ويژگيهاى‏مهم هنگامه‏ظهور حضرت ولىّ عصر خوارى و زبونى و ذلّت كافران و ناپاكان است. امام باقرعليه السلام فرمود: هرگاه قائم‏عليه السلام بپاخيزد ايمان را بر هر ناصبى عرضه مى‏كند. اگر به طور حقيقى آن را پذيرفت (كه هيچ)، وگرنه گردنش را مى‏زند. يا اينكه...

    14 - يوم الدّين

    واژه يوم‏الدّين سيزده بار در قرآن كريم ياد شده و به دو معنى تفسير گرديده است. اوّل: روز قيامت؛ دوّم: هنگام ظهور حضرت مهدى
    السلام علیک یااباصالح المهدی(عج)


    http://www.askquran.ir/picture.php?a...pictureid=2362

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0

    دیر و زود دارد اما سوخت و سوز نه!هنگامه ظهور و شباهتهاى آن به قيامت




    دیر و زود دارد اما سوخت و سوز نه!

    هنگامه ظهور و شباهتهاى آن به قيامت

    هنگامه ظهور و شباهتهاى آن به قيامت


    اشاره:

    صحنه‏ هاى قيامت با هنگامه ظهور حضرت حجت از جهات گوناگون مشابه يكديگرند كه در اين مجموعه خلاصه‏اى از شباهتها را كه از تفسير و تأويل آيات قرآن برگرفته شده است در قالب 14 مقاله تقديم خواهد شد. در شماره پیشین با بیان مقدمه مفصل درباره این ارتباط موضوع چهارده شماره همراه با چکیده مباحث آن ارائه گردید تا خواننده محترم در جریان و پیوند مطالب باشد. اکنون دومین شباهت تقدیم می گردد:
    2 - آن رويداد حتمى است!
    مژده‏ ظهور امام عصر و برقرارى حكومت جهانى عدل و داد به دست آن حضرت، با بيانى محكم در آيات و احاديث آمده است و آن را وعده‏اى حتمى و تخلّف‏ناپذير توصيف نموده‏اند، چنانكه در تفسير آيه كريمه »اَتى اَمْرُاللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ«؛(1) امر خداوند آمد، پس آن را زود مشماريد (و در آن شتاب مكنيد). امام صادق‏عليه السلام فرمود: نخستين كسى كه با حضرت‏قائم بيعت مى‏كند جبرئيل‏عليه السلام است. او به صورت پرنده‏اى سفيد رنگ فرود مى‏آيد و با آن حضرت بيعت مى‏نمايد. آن‏گاه يك پاى بر بيت اللَّه الحرام و پاى ديگر بر بيت المقدّس مى‏نهد. سپس با فصاحت و صداى رسايى كه مردمان بشنوند فرياد مى‏زند »اَتى اَمْرُاللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ«.(2)
    صاحب تفسير الميزان گويد: مقصود از أمر همان است كه خداوند در كلام خود بارها به پيامبرصلى الله عليه وآله و مؤمنان مژده داده و مشركان را تهديد كرده است. اينكه به زودى مؤمنان را به پيروزى مى‏رساند و كافران را خوار و زبون و عذاب مى‏نمايد و دين خداوند به امرى از سوى خودش آشكار و گسترده خواهد شد. چنانكه مى‏فرمايد: »فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتّى يَاْتِىَ اللَّهُ بِاَمْرِهِ«؛(3) پس شما عفو كنيد و گذشت نمائيد تا خداوند امر خويش را به ميان آورد. ضمير »فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ« نيز به همان امر باز مى‏گردد به طورى كه از سياق و روند كلام به دست مى‏آيد. و گويا آمدن امر؛ كنايه از نزديك بودن تحقّق و آشكار شدن است و اين گونه تعبير شايع است. مثلاً به كسى كه منتظر ورود حاكم است مى‏گويند: حاكم آمد، در صورتى كه آمدنش نزديك شده ولى هنوز نيامده است.(4)
    هنگامه ظهور و شباهتهاى آن به قيامت
    بى ترديد اعتقاد به حضرت مهدى‏عليه السلام و مسئله قيام و تشكيل حكومت جهانى عدل و داد توسط آن جناب؛ وعده‏اى است الهى كه تخلّف ندارد و آيات بسيار و احاديث بى شمار بر آن دلالت مى‏كند و دانشوران و انديشمندان مذاهب و اديان مختلف به آن اهتمام نموده ‏اند و آثار فراوانى را در اين زمينه به رشته تحرير درآورده‏اند. از باب تبرّك فقط چند روايت كوتاه را ذكر مى‏نمائيم:
    قالَ النَّبِى‏صلى الله عليه وآله: لاتَذْهَبْ الدُّنْيا حَتَّى يَقُومَ بِاَمْرِ اُمَّتي رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَينِ يَمْلَأُها عَدْلاً كَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَجَوْراً؛(5) دنيا از بين نخواهد رفت تا اينكه مردى از فرزندان حسين‏ عليه السلام براى سامان دادن كار امّت من به پا خيزد، آن را پر از عدل خواهد ساخت همانگونه كه از ظلم و ستم آكنده شده باشد.
    وقالَ صلى الله عليه وآله لِفاطِمَه‏عليها السلام في مَرَضِه: وَالَّذي نَفسى بِيَدِهِ لابُدَّ لِهذِهِ الْاُمَّةِ مِنْ مَهْدِىٍّ وَهُوَوَاللَّهُ مِنْ وُلْدِكَ؛(6) همچنين پيامبرصلى الله عليه وآله در هنگام بيمارى خود به حضرت فاطمه‏عليها السلام فرمودند: به آنكه جانم در دست اوست سوگند كه به طور حتم اين امت را مهدى خواهد بود و او - به خدا سوگند - از فرزندان تو مى‏باشد.
    وعَنْ اَميرِالْمُؤْمِنين‏عليه السلام اَنَّهُ قالَ لِلْحُسين‏ عليه السلام: التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِكَ يا حُسَينُ هُوَالْقائِمُ بِالْحَقِّ الْمُظْهِرُ لِلدِّينِ الْباسِطُ لِلْعَدْلِ. قالَ الْحُسَين‏عليه السلام فَقُلْتُ: يا اَميرَالْمُؤْمِنينَ وَاِنَّ ذلِكَ لَكائِنٌ؟ فقال‏عليه السلام: اى وَالَّذى بَعَثَ مُحَمّداً بِالنُّبُوَّةِ وَاصْطَفاهُ عَلى جَميعِ الْبَرِيَّةِ وَلكِنْ بَعْدَ غَيْبَةٍ وَحَيْرَةٍ لاتَثْبُتُ فيها عَلى دِينِه اِلاَّ الُْمخْلَصُونَ الْمُباشِرُونَ لِرُوحِ الْيَقينِ الَّذينَ اَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَهُمْ بِوِلايَتِنا وَ كَتَبَ فى قُلُوبِهِمُ الْاِيْمانَ وَايَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ(7)؛ اميرمؤمنان‏ عليه السلام به فرزند گرامى خود امام حسين‏عليه السلام فرمودند: نهمين فرزند تو همان قيام كننده به حق است كه دين را آشكار مى‏سازد و عدل و داد را مى‏گستراند. امام حسين‏عليه السلام گويد: عرض كردم يا اميرالمؤمنين! آنچه فرمودى تحقق خواهد يافت؟ فرمود: آرى سوگند به خداوندى كه حضرت محمدصلى الله عليه وآله را به پيامبرى برانگيخت و او را بر همه مخلوقات برترى داد. امّا پس از دوران غيبت و حيرتى كه در آن ثابت قدم نمى‏ماند مگر مؤمنان با اخلاص كه روح يقين در آنان دميده شده باشد، كسانى كه خداوند عزّوجلّ از آنان به ولايت ما پيمان گرفته و حقيقت ايمان را در دلهايشان ثبت كرده و به روحى از جانب خويشتن تأييدشان نموده است.
    هنگامه ظهور و شباهتهاى آن به قيامت
    معاد نيز امرى ثابت و مسلّم است و همه اديان الهى بر آن تأكيد كرده‏اند و با دلايل عقلى و نقلى آن را اثبات نموده‏اند كه به ذكر سه آيه از قرآن كريم در اين باره بسنده مى‏كنيم.
    »اَفَحَسِبْتُمْ اَنّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَاَنَّكُمْ اِلَيْنا لاتُرْجَعُونَ«؛(8) آيا پنداشته‏ ايد كه شما را بيهوده آفريده‏ايم و به سوى ما بازگردانده نمى‏شويد؟!
    »لِيَعْلَمُوا اَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاَنَّ السَّاعَةَ لارَيْبَ فِيها«؛(9) تا بدانند كه وعده خداوند (راجع به برانگيخته شدن مردگان) حق است و البته كه در مورد قيامت و رستاخيز ترديد نيست.
    »اَنَّ السَّاعَةَ لَاتِيَةٌ لارَيْبَ فِيها وَلكِنَّ اَكْثَرَ النَّاسِ لاَيُؤْمِنُونَ«؛(10) در حقيقت ساعت قيامت (و روز رستاخيز) به طور حتم آمدنى است كه ترديدى در آن نيست، ولى بيشتر مردم ايمان نمى‏آورند
    قال المهدي (ع)
    قَد آذانا جُهَلاءُ الشّيعَهِ وَ حُمَقاؤهُم ، وَ مَن دينُهُ جَناحُ البَعُوضَهِ اَرجَحُ مِنهُ

    نادانان و کم خردان شيعه و کساني که پرو بال پشه از دينداري آنان برتر و محکم تر است ، ما را آزار مي دهند

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود