جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: واکنش تقریب مذاهب به انکار «شیخ شلتوت»

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    982
    تشکر:
    1
    حضور
    8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    واکنش تقریب مذاهب به انکار «شیخ شلتوت»




    كد خبر: ۴۳۷۲۹تاريخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۸۸تعداد بازديد: ۴۷۸۸
    مجمع جهانی تقریب مذاهب، در خصوص بیانات اخیر شیخ قرضاوی درباره انکار فتوای معروف «شیخ شلتوت»، بیانیه‌ای صادر کرد.

    به گزارش شبكه خبر به نقل از واحد مرکزی خبر، در بخشی از این بیانیه آمده است: پایگاه «اسلام آنلاین» که در اصل برای گسترش فرهنگ تقریب راه‌اندازی، اما اینک با کمال تاسف به پایگاهی برای پخش سموم تفرقه تبدیل شده است، اظهاراتی از وی پخش کرده که در آن، صدور فتوای تاریخی بسیار روشنی را که در زمان خود واکنش‌های فراوانی برانگیخت، منکر شده است.

    بر این اساس، فتوای مرحوم شیخ محمود شلتوت، مقرر می‌دارد: مذهب جعفری، مذهبی است که می‌توان بر آن تعبّد کرد و پیروان این مذهب، همچون برادران پیرو اهل سنّت، مسلمان به شمار می‌روند.

    در ادامه این بیانیه آمده است: این فتوا به لحاظ اصول اعتقادی و ارکان اسلام، همسویی کامل با مذاهب هشتگانه معروف اسلامی دارد و یک امر کاملاً طبیعی بوده و این نگرش صائب، اثر بسیار مثبتی بر دیدگاه مسلمانان به یکدیگر به جای گذارده است و علما و از جمله خود جناب شیخ قرضاوی، آنچنان که چندین بار بدان تصریح کرده است، از این ایده استقبال کرده‌اند.

    این بیانیه در ادامه می افزاید: شگفت آ‌ن‌که شیخ قرضاوی اینک خواهان آن شده است که کسی متن فتوا را که در کتاب یا مجله‌ای منتشر شده باشد، به رؤیت او برساند، حال آن‌که در کتاب‌های فراوان و مجلات مختلف از جمله مجله «جماعه التقریب» که زیر نظر شیخ محمود شلتوت در زمان ریاست الازهر منتشر می شد و به امضای وی به چاپ رسیده است (صفحه 228، شماره سوم محرم 1379 ه.ق، ژوئیه 1959 م، سال یازدهم مجله "رساله الاسلام" و اصل آن نیز در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می شود) و بدین ترتیب جای هیچ گونه شک و تردیدی وجود ندارد.

    متن فتوا بدین قرار است:
    1- اسلام بر هیچ یک از پیروان خود، پیروی از مذهب معینی را واجب نكرده است؛ بر آنیم که هر مسلمان حق دارد ابتدا به ساکن، از هر کدام از مذاهبی که به طور صحیحی نقل و احکام آن در کتب ویژه آن مذهب تدوین شده است، تقلید كند و هر کس که از مذهبی تقلید نماید، می تواند به مذهب دیگری، هر مذهبی که باشد، درآید و از این حیث، ایرادی بر وی وارد نیست.

    2- مذهب جعفری، معروف به مذهب شیعه امامی اثنی عشری، مذهبی است که تعبد به آن، همچون دیگر مذاهب اهل سنّت، شرعاً جایز است؛ شایسته است مسلمانان این را بدانند و از تعصب های نابجا در قبال مذاهب معین، رهایی یابند؛ هیچ گاه دین خدا و شریعت خدا، تابع یک مذهب یا منحصر به یک مذهب نبوده است؛ همگان اجتهاد کرده و نزد خداوند متعال پذیرفته شده اند و کسانی که اهل نظر و اجتهاد نباشند، می توانند از آنها تقلید کنند و به آنچه در فقه خود مقرر می دارند، عمل کنند و در این میان تفاوتی میان عبادات و معاملات، وجود ندارد.

    ادعای انکار این امر برای ما به ویژه در شرایطی که استعمار و مزدوران آن از هر سو می کوشند امت اسلامی را پراکنده سازند و روح مقاومت در برابر توطئه ها و دسیسه های شوم آنان را سرکوب کنند، قابل فهم و توجیه نیست.

    مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ضمن اظهار شگفتی از این امر، وی را به ایفای نقش شناخته شده خود در عرصه وحدت و تقریب و نیز بهره گیری از همه امکانات موجود و از جمله پایگاه اینترنتی "اسلام آنلاین" و "اتحادیه جهانی علمای مسلمان" در جهت تحقق هدف بزرگی که این اتحادیه برای آن تأسیس شده است، یعنی تحکیم صفوف امت و حمایت از وحدت اسلامی، به منظور رویارویی با چالش های بزرگی که با آن رو به روست و در منشور اعلام شده آن انعکاس یافته، فرا می خواند.
    007

  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود