صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: صدور جواز در تاخير نماز اول وقت!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    صدور جواز در تاخير نماز اول وقت!




    در روايات بسياري توصيه به اقامه نماز اول شده‌ايم اما اين دستور اهل بيت(عليهم السلام) استثنائاتي دارد كه آنها را ذكر مي‌كنيم.

    1. کسي که نافله ظهر و نماز عصر مي‌خواند به اندازه خواندن نافله، نماز ظهر و عصر را به تاخير بيندازد و الا اگر نافله نمي‌خواند اول وقت افضل است.

    2. کساني که شب عيد قربان از عرفه به مشعر الحرام مي‌روند مستحب است نماز مغرب و عشا را به تاخير بيندازند و در مشعرالحرام بخوانند.

    3. بهتر است نماز عشا را قدري به تاخير بيندازي تا قرمزي سمت مغرب برطرف شود.

    4. زن مستحاضه نماز ظهر و نماز مغرب را تا آخر وقت فضيلت آنها به تاخير بيندازد تا با يک غسل بتواند آنها را با عصر و عشا بخواند.

    5. کسي که چهار رکعت از نافله نماز شب را خوانده وقت اذان صبح مي‌شود مستحب است نماز صبح را به تاخير بيندازد تا نماز شب را کامل کند.

    6. روزه‌داري که ضعف بر او غلبه کرده باشد يا جمعي منتظر او باشند بهتر است نماز را تا بعد از افطار به تاخير اندازد.

    7. کسي که يقين به داخل شدن وقت نماز ندارد بايد آنقدر صبر کند تا يقين به وقت نماز پيدا کند.

    8. کسي که در حال خودداري از بول و غائط است؛ مکروه است نماز بخواند لذا تا پس از قضاي حاجت نماز را به تاخير بيندازد.

    9. کسي که به خاطر نداشتن آب بايد تيمم کند اگر اميدِ پيدا کردن آب دارد بايد نماز را تا آخر وقت به تاخير بيندازد.

    10. کسي که نمي‌تواند بول و غائط خود را نگهداري کند نماز ظهر و نماز مغرب را به تاخير بيندازد تا با عصر و عشا با هم بخواند.

    11. زني که بچه شير مي‌دهد و جز يک لباس پاک بيشتر ندارد نماز ظهر و عصر را به تاخير مي‌اندازد تا نزديک غروب، تا چهار نماز(ظهر و عصر و مغرب و عشا) را با هم بخواند.

    12. کسي که نافله صبح مي‌خواند مستحب است نماز صبح را به تاخير بيندازد تا نافله صبح را بخواند.

    13. مسافري که مي‌داند پيش از قضا شدن نماز ظهر و عصرش به وطن مي‌رود، بهتر است نماز ظهر و عصر را به تاخير بيندازد تا در وطن تمام بخواند.

    14. مسافري که مي‌داند تا چند لحظه ديگر به جايي مي‌رسد که براي نماز مناسب‌تر است بهتر است نماز را به تاخير بيندازد تا در جاي مناسب نماز بخواند.

    15. امام جماعتي که منتظر ماموم، يا مامومي که منتظر امام جماعت است مستحب است نماز را تا رسيدن امام يا ماموم به تاخير بيندازد.

    16. جايي که اگر نماز را به تاخير بيندازد به مکان شريفي(مثلا مسجدي يا حرم امام يا امام زاده‌اي) مي‌رسد يا اين که در آن مکان حضور قلب بهتري پيدا مي‌کند مستحب است به تاخير بيندازد.

    17. به تاخير انداختن نماز اول وقت به خاطر رسيدگي به حاجت و نياز مومني.

    منابع:

    - رساله توضيح المسائل امام خميني

    - برگرفته از رواياتي در بحارالانوار، ج 83 .

    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۸۸/۰۱/۲۹ در ساعت ۱۴:۱۳
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,389
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    107

    صدور جواز در تاخير نماز اول وقت!




    صدور جواز در تاخير نماز اول وقت !


    در روايات بسياري توصيه به اقامه نماز اول شده‌ايم اما اين دستور اهل بيت(عليهم السلام) استثنائاتي دارد كه آنها را ذكر مي‌كنيم


    1- کسي که نافله ظهر و نماز عصر مي‌خواند به اندازه خواندن نافله، نماز ظهر و عصر را به تاخير بيندازد و الا اگر نافله نمي‌خواند اول وقت افضل است


    2- کساني که شب عيد قربان از عرفه به مشعر الحرام مي‌روند مستحب است نماز مغرب و عشا را به تاخير بيندازند و در مشعرالحرام بخوانند


    3- بهتر است نماز عشا را قدري به تاخير بيندازي تا قرمزي سمت مغرب برطرف شود


    4- کسي که چهار رکعت از نافله نماز شب را خوانده وقت اذان صبح مي‌شود مستحب است نماز صبح را به تاخير بيندازد تا نماز شب را کامل کند

    5- روزه‌داري که ضعف بر او غلبه کرده باشد يا جمعي منتظر او باشند بهتر است نماز را تا بعد از افطار به تاخير اندازد.


    6- کسي که يقين به داخل شدن وقت نماز ندارد بايد آنقدر صبر کند تا يقين به وقت نماز پيدا کند.


    7- کسي که در حال خودداري از بول و غائط است؛ مکروه است نماز بخواند لذا تا پس از قضاي حاجت نماز را به تاخير بيندازد

    ویرایش توسط زینب_الگوی صبر : ۱۳۸۸/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۴:۳۶


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,389
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    107



    8- کسي که به خاطر نداشتن آب بايد تيمم کند اگر اميدِ پيدا کردن آب دارد بايد نماز را تا آخر وقت به تاخير بيندازد.


    9- کسي که نمي‌تواند بول و غائط خود را نگهداري کند نماز ظهر و نماز مغرب را به تاخير بيندازد تا با عصر و عشا با هم بخواند


    10- زني که بچه شير مي‌دهد و جز يک لباس پاک بيشتر ندارد نماز ظهر و عصر را به تاخير مي‌اندازد تا نزديک غروب، تا چهار نماز(ظهر و عصر و مغرب و عشا) را با هم بخواند


    11- کسي که نافله صبح مي‌خواند مستحب است نماز صبح را به تاخير بيندازد تا نافله صبح را بخواند.


    12- مسافري که مي‌داند پيش از قضا شدن نماز ظهر و عصرش به وطن مي‌رود، بهتر است نماز ظهر و عصر را به تاخير بيندازد تا در وطن تمام بخواند.


    13- مسافري که مي‌داند تا چند لحظه ديگر به جايي مي‌رسد که براي نماز مناسب‌تر است بهتر است نماز را به تاخير بيندازد تا در جاي مناسب نماز بخواند.


    14- امام جماعتي که منتظر ماموم، يا مامومي که منتظر امام جماعت است مستحب است نماز را تا رسيدن امام يا ماموم به تاخير بيندازد.


    15- جايي که اگر نماز را به تاخير بيندازد به مکان شريفي(مثلا مسجدي يا حرم امام يا امام زاده‌اي) مي‌رسد يا اين که در آن مکان حضور قلب بهتري پيدا مي‌کند مستحب است به تاخير بيندازد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,389
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    107



    16 - به تاخير انداختن نماز اول وقت به خاطر رسيدگي به حاجت و نياز مومني.
    منابع :
    - رساله توضيح المسائل امام خميني
    برگرفته از رواياتي در بحارالانوار، ج 83 .
    ویرایش توسط زینب_الگوی صبر : ۱۳۸۸/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۵:۱۰


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,389
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    107





    اهمیت و فواید نماز اول وقت برای بدن انسان


    پژوهش های علمی جدید ثابت کرده است که نماز اول وقت فواید بسیاری برای بدن انسان دارد که دلالت بر حکمت فرایض اسلامی و زنده بودن دین اسلام دارد و از جمله این موارد عبارت است از:

    نماز صبح:

    انسان مسلمان در صبح برای نماز صبح بیدار می شود درحالیکه دربرابر سه تحول مهم قرار دارد:

    1- دریافت نور در زمان آن که فعالیت غده صنوبری را کاهش می دهد، و میلاتونین را کم می کند و عملیات دیگر مرتبط با نور را فعال می سازد.

    2- پایان کنترل دستگاه عصبی (ناخوشایند) که شب ها باعث آرامش می شود و شروع دستگاه عصبی (خوشایند) که روزها باعث فعالیت می شود.

    3- آمادگی برای استفاده از نیرویی که افزایش کورتیزن در صبح آن را ایجاد می کند، و این افزایش خود به خود صورت می گیرد و به خاطر بلند شدن ازخواب و پایین آمدن از تخت نیست همچنانکه هورمون سیرنونین و اندرفین در خون نیز افزایش می یابد.
    ویرایش توسط زینب_الگوی صبر : ۱۳۸۸/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۵:۲۳


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,389
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    107




    نماز ظهر:



    انسان مسلمان هنگام نماز ظهر در معرض سه تحول مهم قرار دارد:

    - در اثر افزایش نخست هرمون ادرینالین در پایان صبح خود را با نماز آرام می کند

    - از لحاظ جنسی خود را آرام می کند چرا که تستوستیرون در ظهر به اوج خود می رسد.

    - ساعت بیولوژیک از بدن می خواهد که اگر وعده غذایی سریعی نخورد نیروی بیشتری برای آن فراهم کند که نماز باعث آرام کردن و کاهش تشنج حاصل از گرسنگی می شود.


    نماز عصر:


    تأکید زیادی بر ادای این نماز وجود دارد زیرا آن مرتبط با دومین زمان اوج ادرینالین می باشد که فعالیت ملموس چندین عضو از جمله فعالیت قلب را به دنبال دارد و بیشتر افزایش فشار قلب بیماران قلبی مستقیما در این زمان صورت می گیرد که نشان دهنده ی فشاری است که این عضو مهم در این زمان باآن روبروست.

    و جالب آن است که بیشتر فشار قلب کودکان تازه متولد شده نیز در همین زمان صورت می گیرد و معمولا اوج مرگ کودکان تازه تولد در ساعت 2 بعداز ظهر می باشد و بیشتر افزایش فشار قلب آنان بین ساعت 2 تا 4 بعداز ظهر می باشد.


    و اینها نشان دهنده سخت بودن این زمان برای جسم انسان به طور کلی و قلب به طور خاص می باشد.



    بیشتر مشکلات اطفال مشکلات قلبی تنفسی می باشد و حتی در بزرگسالان نیز همینگونه می باشد چراکه بدن آنها در این زمان سختی زیادی را متحمل می شود و آن با افزایش ببتید ویژه به حوادث و فاجعه های مخوفی منجر می گردد .


    و نماز عصر انسان را از کارهایش در این زمان باز می دارد و به منظور پرهیز از این پیامدها مانع مشغول شدن انسان به کار دیگری می گردد.
    ویرایش توسط زینب_الگوی صبر : ۱۳۸۸/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۵:۲۳


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,389
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    107





    نماز مغرب:


    این زمان تغییر و تحول از نور به تاریکی است که عکس آن چیزی است که در زمان نماز صبح صورت می گیرد بنابراین به خاطر شروع تاریکی ترشح میلاتونین افزایش می یابد که باعث می گردد انسان احساس خواب آلودگی و کسالت کند و در مقابل سیروتین ، کورتیزون و اندروفین کاهش می یابد.

    نماز عشاء:


    در زمان انتقال از فعالیت به استراحت و برعکس زمان نماز صبح می باشد. و زمانی ثابت برای انتقال جسم از کنترل دستگاه عصبی خوشایند به دستگاه عصبی ناخوشایند می باشد. و شاید این سرّ تأخیر این نماز تا کمی قبل از خواب می باشد تا تمام کارها تمام شده باشد و بعد از آن مستقیما خواب صورت گیرد.


    در این زمان حرارت بدن و ضربات قلب کاهش می یابد و هرمون های خون بالا می رود.


    قابل توجه این است که این زمان نماز های پنجگانه با تحولات بیولوژیک مهم جسم منطبق است که با گذر زمان نمازهای پنجگانه انعکاسات شرطی شده مؤثری را به جای می گذارد

    که می توانیم توقع داشته باشیم هر روز صبح، نماز صبح به نوبه خود علامتی باشد

    برای شروع فعالیتی و ثبات داشتن بر یک رژیم و برنامه ی منظم روزانه ی دارای بخش های ثابت به همراه یک عامل صوتی (اذان) آن گونه که در نماز صورت می گیرد

    باعث می شود بدن انسان در یک هماهنگی بسیار زیاد با محیط خارج حرکت کند و به دنبال آن هماهنگی و انسجام تام بین موارد زیر صورت گیرد:



    _زمان های بیولوژیک داخل بدن


    _زمان های مؤثرهای محیطی خارج از بدن مانند چرخه نور و تاریکی


    _زمان های شرعی با ادای نمازهای پنجگانه در زمان آن


    « منزهی تو پروردگارمان و شهادت می دهیم که پروردگاری جز تو نیست و به درگاه تو توبه می کنیم.»



    ویرایش توسط زینب_الگوی صبر : ۱۳۸۸/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۵:۳۱


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    263
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    1



    همانطور كه دوست خوبمون "صداي آشنا"طبق روايات بر نماز اول وقت تاكيد كردند براي بنده سوالي در مورد نماز اول وقت پيش آمد :
    1-بايد نماز را اول وقت خواند در حالي كه خسته و گرسنه هستيم (در برخي موارد) كه اين عوامل باعث كاهش توجه ما به خدا مي شود.

    2-نماز را كمي ديرتر مثلا 2 يا 3 ساعت بعد بخوانيم در حالي كه نه خسته هستيم و نه گرسنه و با اين وجود حواس مان هم به خدا بيشتر است و نماز تاثير بيشتري مي گذارد.

    البرت انيشتين : من ترجيح مي دهم سوار بر دوچرخه باشم و به خدا فكر كنم تا اينكه در كليسا باشم و به دوچرخه سواري فكر كنم...



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    نقل قول نوشته اصلی توسط behnam-soft نمایش پست
    همانطور كه دوست خوبمون "صداي آشنا"طبق روايات بر نماز اول وقت تاكيد كردند براي بنده سوالي در مورد نماز اول وقت پيش آمد :
    1-بايد نماز را اول وقت خواند در حالي كه خسته و گرسنه هستيم (در برخي موارد) كه اين عوامل باعث كاهش توجه ما به خدا مي شود.

    2-نماز را كمي ديرتر مثلا 2 يا 3 ساعت بعد بخوانيم در حالي كه نه خسته هستيم و نه گرسنه و با اين وجود حواس مان هم به خدا بيشتر است و نماز تاثير بيشتري مي گذارد.

    البرت انيشتين : من ترجيح مي دهم سوار بر دوچرخه باشم و به خدا فكر كنم تا اينكه در كليسا باشم و به دوچرخه سواري فكر كنم...
    دوست عزيز مثالي كه شما ميزنيد براي حضور قلب در نماز است نه تأخير نماز اول وقت.
    و ما مي دانيم بدون شك روح نماز، حضور قلب است و نماز بى حضور قلب قالبى بدون روح و جسمى بى جان است.
    در روايات آمده كه از نماز به مقدار حضور قلبى كه نمازگزار داشته پذيرفته مى شود اگر همه نماز با حضور قلب بوده تمام نماز و اگر نيمى با حضور قلب بوده نيمى از نماز و اگر ثلثى از نماز با حضور قلب بوده ثلث نماز پذيرفته مى شود. پس در جواب پرسش شما بايد گفت نماز بعد از اول وقت همراه با حضور بر نماز اول وقت بدون حضور مقدم و افضل است. البته اين در مورد نماز فرادا است ولى مراجع عظام تقليد در رساله هاى خود مى نويسند كه نماز جماعت بدون حضور و يا با حضور كمتر بر نماز فرادا همراه با حضور مقدم است و اين به دليل اهميت نماز جماعت و آثار و بركاتى است كه به دنبال دارد كه در مجموع مصلحت و منفعت و بركاتى كه از نماز جماعت به دست مى آيد و نفعش عام و همگانى است بر مصلحتى كه از نماز فرادا همراه با حضور به دست مى آيد بيشتر و بر آن مقدم است و اين به دليل اهميتى است كه دين مبين اسلام به امور اجتماعى و سامان بخشيدن به روابط بين مؤمنان و تحكم پايه هاى اجتماع مى دهد چون اگر پايه هاى اجتماع و روابط اجتماعى مستحكم و براساس ارزش هاى دينى و الهى نباشد و آرامش اجتماعى و روحى بر آن حاكم نباشد، براى افراد زمينه خواندن نماز فرادا با حضور قلب فراهم نمى گردد و چون دين اسلام، دينى جامع و همه جانبه نگر و ريزبين و آينده نگر است و با پيچ و مهره روابط اجتماعى و نيازهاى انسان به خوبى آگاه است چون دستوراتش، دستورات خداوندى است كه خالق و سازنده و مهندس انسان است و نيازهاى مادى و معنوى و جسمى و روحى او را بهتر از هر كس ديگر مى داند و تمام دستورات و احكام و آموزه هايش براساس فطرت و در جهت تأمين نيازهاى دنيا و آخرت و سعادت انسان است. البته اين كه گفتيم نماز فرادا با حضور قلب بعد از اول وقت بر نماز فرادا بدون حضور در اول وقت مقدم و افضل است در صورتى است كه اين امر به صورت موردى و در بعضى اوقات رخ دهد وگرنه اگر برنامه اى مستمر و پايدار و هميشگى و يا غالبى باشد، اين از دسيسه ها و وسوسه ها و دام هاى ظريف و نامحسوس شيطان است كه براى محروم ساختن اهل ايمان از فضيلت و بركات نماز اول وقت، نماز با تأخير را در نزد او شيرين تر و جذاب تر و با حضور تر جلوه مى دهد و ترتيبى مى دهد كه نماز اول وقت در نزد نمازگزار بدون حضور و بدون حال و توجه جلوه كندو به اين ترتيب اين فضيلت و بهره الهى را از دست آنان بگيرد. چون شيطان براى هر كس دامى ويژه او دارد و غالبا دامى كه براى اهل ايمان و بندگان خوب خداوند مى گسترد ظريف و پنهان است و محتاج دقت و تيزبينى خاصى است كه جز با تقويت ايمان و تقوا و بندگى خالصانه و صادقانه نمى توان از آن آگاهى يافت.
    براى مخالفت با شيطان بهترين راه اين است كه سعى كنيم حضورمان در نماز اول وقت هر روز بيشتر گردد تا به هر دو فيض نايل آييم هم فيض نماز اول وقت و هم فيض حضور قلب در نماز و اين كار هر چند ممكن است با وسوسه هاى شيطان در ابتدا دشوار به نظر آيد ولى با عنايت خداوند و استمداد از او و اولياى پاك او به تدريج سهل و آسان مى گردد.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,279
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    72
    آپلود
    4
    گالری
    98



    تا چه زمانی نماز اول وقت حساب میشه؟
    امام خمینی (ره) :

    ما میگوییم تا شرک و کفر هست،مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم...


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود