صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا فرمان خدا قابل اجراست (درمورد تقسیم ارث)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    207
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا فرمان خدا قابل اجراست (درمورد تقسیم ارث)




    چند تا سوال درمورد این ایات که زیر اومده دارم که میخوام جوابشو با ذکر دلیل قانع کننده و کافی بدید

    سوره نساء آیه۱۱
    يُوصِيكُمُ اللّهُ فِي أَوْلاَدِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُحَظِّ الأُنثَيَيْنِ فَإِن كُنَّ نِسَاء فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَاتَرَكَ وَإِن كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَلأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍمِّنْهُمَاالسُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِن كَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِن لَّمْ يَكُن لَّهُوَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِن كَانَ لَهُ إِخْوَةٌفَلأُمِّهِ السُّدُسُ مِن بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ آبَآؤُكُمْوَأَبناؤُكُمْ لاَ تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً فَرِيضَةً مِّنَاللّهِ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيما حَكِيمًا.
    خدا در مورد فرزندانتان به شما سفارش میکند که سهم پسر برابر سهم دو دختر است. و اگر دختر باشند وبیش از دو تن، دو سوم میراث از آنهاست. و اگر یک دختر بود نصف برد و اگر مرده رافرزندی باشد هر یک از پدر و مادر یک ششم میراث را برد. و اگر فرزندی نداشته باشد ومیراث بران تنها پدر و مادر باشند، مادر یک سوم دارایی را برد. اما اگر برادرانداشته باشد سهم مادر، پس از انجام وصیتی که کرده و پرداخت وام او یک ششم باشد. وشما نمیدانید که از پدران و پسرانتان کدامیک شما را سودمند تر است. اینها حکمخداست، که خدا دانا و حکیم است.
    سوره نساء آیه ۱۷۶
    يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلاَلَةِ إِنِ امْرُؤٌهَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ وَهُوَيَرِثُهَآ إِن لَّمْ يَكُن لَّهَا وَلَدٌ فَإِن كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَاالثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ وَإِن كَانُواْ إِخْوَةً رِّجَالاً وَنِسَاءفَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَيَيْنِ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ أَن تَضِلُّواْوَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ.
    از تو فتوی می خواهند ، بگوی که خدا در باره کلاله برايتان فتوی می دهد، : هر گاه مردیکه فرزندی نداشته باشد بميرد و او را خواهری باشد ، به آن خواهر نصف ميراث او میرسد اگر خواهر را نيز فرزندی نباشد ، برادر از او ارث می برد اگر آن خواهران دو تنبودند ، دو ثلث دارايی را به ارث می برند و اگر چند برادر و خواهر بودند ، هر مرد برابر دو زن می برد خدا برای شما بيان می کند تاگمراه نشويد ، و او از هر چيزی آگاه است.


    وَلَكُمْ نِصْفُ مَا تَرَكَ أَزْوَاجُكُمْ إِنْ لَمْ یكُنْ لَهُنَّ وَلَدٌ فَإِنْ كَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْنَ مِنْ بَعْدِ وَصِیةٍ یوصِینَ بِهَا أَوْ دَینٍ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْتُمْ إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ وَلَدٌ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَكْتُمْ مِنْ بَعْدِ وَصِیةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَینٍ وَإِنْ كَانَ رَجُلٌ یورَثُ كَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ فَإِنْ كَانُوا أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ فَهُمْ شُرَكَاءُ فِی الثُّلُثِ مِنْ بَعْدِ وَصِیةٍ یوصَى بِهَا أَوْ دَینٍ غَیرَ مُضَارٍّ وَصِیةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَلِیمٌ«12»
    و برای شما، نصف میراث زنانتان است، اگر آنها فرزندی نداشته باشند؛ و اگر فرزندی داشته باشند، یک چهارم از آن شماست؛ پس از انجام وصیتی که کرده‌اند، و ادای دین (آنها). و برای زنان شما، یک چهارم میراث شماست، اگر فرزندی نداشته باشید؛ و اگر برای شما فرزندی باشد، یک هشتم از آن آنهاست؛ بعد از انجام وصیتی که کرده‌اید، و ادای دین. و اگر مردی بوده باشد که کلاله [= خواهر یا برادر] از او ارث می‌برد، یا زنی که برادر یا خواهری دارد، سهم هر کدام، یک ششم است (اگر برادران و خواهران مادری باشند)؛ و اگر بیش از یک نفر باشند، آنها در یک سوم شریکند؛ پس از انجام وصیتی که شده، و ادای دین؛ بشرط آنکه (از طریق وصیت و اقرار به دین،) به آنها ضرر نزند. این سفارش خداست؛ و خدا دانا و بردبار است.


    سوال اول
    عنوان این سوره زن هست خوب به طور دقیق من متوجه نشدم موضوع تقسیم ارث چرا در سوره به نام سوره زن هست مطرح میشود ؟

    سوال دوم اینه که میفرماید

    از تو فتوی می خواهند ، بگوی که خدا در باره کلاله برايتان فتوی می دهد،
    وقتی ادم میخواد دینی رو که مدعی کامله و تمام نیاز های اطلاعاتی بشر رو بر طرف میکنه قبول کنه بهتره بدونه که نظر اون دین درمورد ارث میراث چیه نظرش و درمورد خیلی چیزهای دیگه ..اما در اینجا خدا صبر کرده تا ازش فتوی بخوان تا دین رو نشون بده
    حال آنکه ممکن بود اصلا فتوی نخوان و طبق قانون رایج برخورد کنند
    و شاید هم ممکن بود کسی درمورد این قوانین کاملا موضع بگیره و بگه آقا من تا حالا بدون این فتوی ها دین رو قبول داشتم اما الان که اینا اومد وسط میدون خداحافظ شما باشد
    و شاید یکی بگه که من درمورد اینجور مسائل دوست داشتم خدا بگه طبق قانون عادلانه برخورد شه

    سوال اینجا مطرح میشه که چرا دین چند وقت پیش از رحلت پیامبر کامل شد خوب بهتر نبود پیامبر ده سال تلاش نکنن که دین کامل نیست (وقتی در مکه بودن)و حتی این فتوا ها هم نیست ...خوب وقتی حقیقتا دین کامل باشه از هزار دلیل میتونه بهتر باشه
    و قابل قبول تر
    خوب اینطور نشده یعنی حتی تو این ده سال پیامبر دین ناقص رو ترویج میکرده
    مثلا یک قران برای نبی مکرم نازل نشده برای احکام مثلا یک سوره که نماز روزه و .... بگه که از اول آب پاکی روی دست مسلمانان ریخته بشه ...و بسا باشه با دیدن یک قانون منظم که اون موقع خیلی کم وجود داشته خیلی خیلی هم ایمان بیارن



    سوال سه

    برای زنان شما، یک چهارم میراث شماست، اگر فرزندی نداشته باشید؛ و اگر برای شما فرزندی باشد، یک هشتم از آن آنهاست؛

    الف یک چهارم ارث برای زنانی که فرزند ندارند
    ب و یک هشتم ارث برای زنان فرزند دار از شوهرشون گیرشون میاد
    ++++++++++++++++

    فرموده که
    اگر دختر باشند وبیش از دو تن، دو سوم میراث از آنهاست
    اگر یک دختر بود نصف برد
    سهم پسر برابر سهم دو دختر است

    ب اگر یک فرزند دختر باشد نصف ارث میبرد
    ب اگر چند فرزند دختر باشند تمام آنها دو سوم میراث را صاحب میشوند
    ب اگر چندین فرزند از هر دو جنس باشند سهم هر دختر نصف سهم پسر هست

    حالا سوال

    من میمیرم خدای نکرده
    سه تا دختر دارم
    مادر پدر
    و همسرم آینده ام
    صاحب ارث من هستند
    خوب دخترا دوسوم میبرن
    پدر مادر یک سوم میبره
    همسر اینده هم یک هشتم
    جمع اگر بکنیم درست در نمیاد چون

    یک سوم پدر مادر
    دوسوم بچه ها
    یک هشتم همسر ...
    یک سوم و دو سوم میشه سه سوم
    یعنی تمام ارث دیگه چیزی نمیمونه که یک هشتمش همسر ببره ...

    یه سوال دیگه
    من یه دخترم [خدانکنه البته]یه عالمه بچه هم دارم که دخترن
    خوب دخترا بنا به آیه دو سوم ارث منو صاحب میشن
    مادر پدرم یک سوم

    و حالا شوهرم یک چهارم میبره که

    دو سوم مال دخترا
    یک سوم ما پدر مادر
    یک چهارم هم مال شوهر

    خوب بازم جور در نمیاد

    مگر اینکه بگیم ارث شوهر و زن رو اول جدا میکنیم و بعد مابقی ارث رو کامل در نظر میگیرم که اینطوری نمیشه چون مابقی ارث کامله و باز دوباره شوهر و زن هم به هر کدوم فوت نکرده باشن ارث میبرن و دوباره همین مشکل پیش میاد در ضمن قران نگفته که اینکارو بکنیم و اگر بخواهیم اینطوری برداشت کنیم باید میگفت که مثلا ارث زن جز ء دین محسوب میشه و ...
    ولی چون نگفته تفاوتی بین این ارث ها نیست و میشه گفت که همه به این ترتیب ارث میبرن

    چندتا دیگه سوال دارم که فعلا به این سه تا پاسخ بدید لطفا بعدا مابقی سوالا رو میپرسم
    صدف سينه من عمري
    گهر عشق تو پروردست
    كس نداند كه درين خانه
    طفل با دايه چه ها كردست
    همه ويراني و ويراني
    همه خاموشي و خاموشي
    سايه
    افكنده به روزنها
    پيچك خشك فراموشي...

    http://z.about.com/d/cruises/1/0/g/I/1/122-2240_IMG.JPG

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    1,002
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    من میمیرم خدای نکرده
    سه تا دختر دارم

    مادر پدر
    و همسرم آینده ام
    صاحب ارث من هستند
    خوب دخترا دوسوم میبرن
    پدر مادر یک سوم میبره
    همسر اینده هم یک هشتم
    جمع اگر بکنیم درست در نمیاد چون

    یک سوم پدر مادر
    دوسوم بچه ها
    یک هشتم همسر ...
    یک سوم و دو سوم میشه سه سوم
    یعنی تمام ارث دیگه چیزی نمیمونه که یک هشتمش همسر ببره ...

    یه سوال دیگه
    من یه دخترم [خدانکنه البته]یه عالمه بچه هم دارم که دخترن
    خوب دخترا بنا به آیه دو سوم ارث منو صاحب میشن
    مادر پدرم یک سوم

    و حالا شوهرم یک چهارم میبره که

    دو سوم مال دخترا
    یک سوم ما پدر مادر
    یک چهارم هم مال شوهر

    خوب بازم جور در نمیاد

    مگر اینکه بگیم ارث شوهر و زن رو اول جدا میکنیم و بعد مابقی ارث رو کامل در نظر میگیرم که اینطوری نمیشه چون مابقی ارث کامله و باز دوباره شوهر و زن هم به هر کدوم فوت نکرده باشن ارث میبرن و دوباره همین مشکل پیش میاد در ضمن قران نگفته که اینکارو بکنیم و اگر بخواهیم اینطوری برداشت کنیم باید میگفت که مثلا ارث زن جز ء دین محسوب میشه و ...
    ولی چون نگفته تفاوتی بین این ارث ها نیست و میشه گفت که همه به این ترتیب ارث میبرن

    چندتا دیگه سوال دارم که فعلا به این سه تا پاسخ بدید لطفا بعدا مابقی سوالا رو میپرسم
    نخست اینکه تعداد حالات زیادی میشود طرح کرد که مجموع سهام انها از یک بیشتر شود همینطور که تعداد حالات زیادی هم میشود مطرح نمود که مجموع ان از یک کمتر می باشد درواقع خود سوال یک مغلطه است
    اين مساله تحت عنوان عول وتعصيب در فقه شيعه و اهل سنت ذکر شده است

    طبق برآورد شما در مورد ارث سه دختر و پدر و مادر و همسر،(دوسوم)علاوهء(يك ششم)بعلاوهء(يك ششم)بعلاوهء(يك هشتم)به نتيجهء رسيده است كه اين عدد آخري،بزرگتر از يك است.حالا من حسابي به شما بدهم كه جوابش يك كسر بسيار بزرگتر از يك باشد!!!

    توجه كنيد:
    فرض كنيد همين مرد متوفي كه سه دختر و همسر و پدر و مادرش وارثان او هستند،در وصيت نامه اش،ثلث اموالش را هم به كميتهء امداد اهدا كرده باشد:حالا اگر اين (يك سوم=هشت بيست و چهارم)را به آن(بيست و هفت بيست و چهارم)اضافه كنيم،نتيجهء وحشتناك(سي و پنج بيست و چهارم)را كه عدددي بزرگتر از يك است،نتيجه خواهد داد.اينطور نيست؟
    غافل از اينكه طبق قانون اسلام ،اگر فردي در مورد ثلث اموال خود وصيت كند،اول بايد ثلث آن اموال را جدا كرد و مثلا به كميتهء امداد داد(طبق فرض بالائي)و سپس باقيماندهء اموال وي را بين وارثانش تقسيم كرد.
    خويشاوندان انسان به دو دستهء سببي و نسبي تقسيم مي شوند:سببي مانند همسر و ساير نزديكان وي.نسبي مانند فرزند و پدر و مادر و خواهر و برادر و...
    طبق قانون اسلام در صورتي كه فرد متوفي داراي همسر(فاميل سببي)باشد،اول بايد سهم الارث او را داد و سپس نوبت به بقيهء وراث مي رسد.پس در مثال بالا اول بايد ثلث اموال به كميته،يك هشتم اموال باقيمانده به همسر و بقيهء اموال باقيمانده،هر چقدر باشد بين سه دختر و پدر و مادر متوفي تقسيم مي گردد.پس: ،(دوسوم)علاوهء(يك ششم)بعلاوهء(يك ششم)معادل يك خواهد بود...
    شما یک مطلب دیگر را توجه نفرموده اید و آن مساله ی "ردّ" است . در تقسیم ارث بین ورثه، بعضی افراد همیشه سهم معین دارند و بعضی افراد یا فرض و مقدار معینی اصلا برایشان نیست یا در بعضی صور هست و در بعض دیگر نیست.زن و شوهر کسانی هستند که همیشه سهمشان معین است و هیچگاه اضافه بر سهم خود نمی برند؛خواه بقیه ی ارث برها صاحب سهم باشند یا نباشند.

    پدر،مادر، یک دختر،دو دختر ، یک خواهر و دو خواهر نیز صاحب فرض هستند ، ولی پسر صاحب سهم نیست . گاهی ارث بر ها (غیر از شوهر و همسر)صاحب سهم و غیر صاحب سهم هستند مثلا زنی از دنیا رفته و شوهر و مادر و یک پسر دارد. در اینجا از ارث ابتدا سهم شوهر و مادر را که دارای سهم معین هستند ، می پردازند و مابقی به کسی که سهم ندارد می رسد ،کم باشد یا زیاد.
    یا گاهی متوفی تنها یک ورثه دارد و مثلا یک دختر بدیهی است که تمام سهم الارث به دختر میرسد اما این سهم الارث برابر با ایه نیست چون می باید 1/6 ماترک باشد بنابراین مابقی ارث به ان ""رد"" میشود . اگر اینگونه بخواهیم حساب کنیم این هم با ایه متضاد خواهد بود . اما اساسا طرز سوال شما اشتباه است
    و برعکس گاهی وقتها چنانکه گفتیم سهام بیشتر از میراث میشود که بترتیب پدر را جدا میکنیم و یک به یک افعال سهم هریک از ورثه را میدهیم . درصورتیکه اگر هردو سببی باشند مخرج مشترک میگیریم و سهم الارث میدهیم
    گاهی همه ی افراد دارای سهم هستند و ارث از سهام ها بیشتر است مثل فرض مطرح شده در سوال شما . در اینجا ابتدا سهم شوهر یا همسر را می پردازند چون به آنان رد نمی رسد بعد باقی را بین بقیه به نسبت سهمی که دارند تقسیم می کنند. در اینجا ابتدا یک هشتم زن یعنی12.5را می پردازیم و بقیه یعنی 87.5را بین پدر و دو دختر تقسیم می کنیم چون رد به آنان می رسد پس سهم آن دو را با هم جمع کرده و مخرج مشترک گرفته و به نسبت صورتها به آنان می دهیم. در مثال بالا سهم پدر یک ششم و سهم دو دختر دو سوم است و جمع آنها با توجه به مخرج مشترک می شود پنج ششم . مابقی ان با احتساب رد بین مابقی ورثه تقسیم میشود


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    207
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود
    نقل قول نوشته اصلی توسط mmj نمایش پست
    درواقع خود سوال یک مغلطه است
    نقل قول نوشته اصلی توسط mmj نمایش پست
    اما اساسا طرز سوال شما اشتباه است
    همینطور که دیدید من سه سوال مطرح کردم که اتفاقا اولی و دومی مهم تر بود ولی خوب
    جالا مطرح نکردید که چرا سوال من معلطه هست
    مگر من استدلال کردم
    من طبق آیه ارث را تقیسم کردم
    در ایه اصلا چیزی به نام رد یا دادن ارث زن قبل از تقسیم ارث نبود
    گفتم هم نمیشود اینطور برداشت کرد
    حالا اگر شما میگید درست نیست حرف من
    خوب نشون بدید کجای آیه این موضوع رو نشون میده


    نقل قول نوشته اصلی توسط mmj نمایش پست
    طبق قانون اسلام در صورتي كه فرد متوفي داراي همسر(فاميل سببي)باشد،اول بايد سهم الارث او را داد و سپس نوبت به بقيهء وراث مي رسد.
    ممنون تشکر ولی من درمورد آیه دارم حرف میزنم
    چطور شما این حکم را از آیه برداشتید
    اصلا به این سوال ها تو آیه توجه نشده
    گفتم بعدا مطرح میکنم
    اینکه چرا درمورد صیغه و کنیز در این آیه چیزی گفته نشده
    اینکه آیا اگر تعداد همسران بیش از یکی باشن باز هم از آن یک هشتم میبرنند یا خود یک هشتم دیگری نسیب میشوند و .....اصلا اگر فقط این چندتا سوال بود که همش را در یک پست میگفتم


    ولی اینها به کنار

    شما بفرمایید چطور از این آیه اینطور برداشت کردید ؟
    صدف سينه من عمري
    گهر عشق تو پروردست
    كس نداند كه درين خانه
    طفل با دايه چه ها كردست
    همه ويراني و ويراني
    همه خاموشي و خاموشي
    سايه
    افكنده به روزنها
    پيچك خشك فراموشي...

    http://z.about.com/d/cruises/1/0/g/I/1/122-2240_IMG.JPG

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام دوست عزیزتوصیه می کنم کتاب ارث و تقسیمات آن را بخوانید. سؤالات شما در مورد سوره نساء و طرز تقسیم ارث بیشتر از آنیست که بتوان در تاپیک جوابش را داد. در مورد سوره نساء هم توصیه می کنم کتاب تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی و یا تفسیر المیزان ذیل آیات مربوطه را مطالعه کنید. البته با دقت.موفق باشید.
    ما را به جرم عشق مؤاخذه می کنند، گویا نمی دانند که عشق گناه نیست

       
    مرا اینجا بیابید: شهدای آینده


    دیگر نه هنگام صبوری و درنگ است
    تکلیف بر هر مستطیع شیعه جنگ است...


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نقل قول نوشته اصلی توسط parzadan نمایش پست
    آیا اگر تعداد همسران بیش از یکی باشن باز هم از آن یک هشتم میبرنند یا خود یک هشتم دیگری نسیب میشوند ؟
    میزان ارث زن از همسرش در صورتی که مرد فرزند دیگری داشته باشد یک هشتم از اموال مرد است. اگر مرد چند همسر داشته باشد آن یک هشتم بین آنها تقسیم می شود.
    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۸/۰۲/۱۶ در ساعت ۲۲:۱۹

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نقل قول نوشته اصلی توسط parzadan نمایش پست
    در ایه اصلا چیزی به نام رد یا دادن ارث زن قبل از تقسیم ارث نبود
    خوب نشون بدید کجای آیه این موضوع رو نشون میده ؟
    منظورتون از رد یا دادن ارث قبل از تقسیم ارث چیه؟

    لطفا بیشتر توضیح دهید.

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    جناب پر زدن لطف کنید از پست 228 به بعد تا صفحات بعدی این لینک را مطالعه کنید.

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=7846&page=23

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    در تاپیک تفسیر سوره نساء درباره این آیه سؤالاتی مطرح شده که به لینک زیر مراجعه کنید:

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=7846&page=16

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نقل قول نوشته اصلی توسط parzadan نمایش پست
    در ایه اصلا چیزی به نام رد یا دادن ارث زن قبل از تقسیم ارث نبود

    قبل از تقسیم ارث باید وصیّت میّت و بدهی های او پرداخت شود سپس ارث میان ورّاث تقسیم شود.

    مهریه ی زن نیز یکی از همان بدهی هایی است که بر عهده ی متوفی بوده. لذاقبل از تقسیم ارث باید مهریه زن از اموال متوفی به زن داده شود.

    پس از پرداخت بدهی ها اگر مالی باقی بماند میان ورّاث تقسیم می شود که زن نیز یکی از همین ورّراث خواهد بود.

    يُوصيكُمُ اللّهُ في أَوْلادِكُمْ ...... مِنْ بَعْدِ وَصِيَّة يُوصي بِها أَوْ دَيْن ....
    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۸/۰۲/۱۶ در ساعت ۲۲:۴۴

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




  13. تشکرها 2


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




  15. تشکرها 2


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود