جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: ** فلا خوف علیهم و لاهم یحزنون **
-
۱۳۸۸/۰۲/۰۷, ۱۰:۳۵ #1
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
** فلا خوف علیهم و لاهم یحزنون **
ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۲/۰۷ در ساعت ۱۰:۳۶
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
تشکرها 10
-
۱۳۸۸/۰۲/۰۷, ۲۲:۱۰ #2
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
قُلْنَا اهْبطوا مِنهَا جَمِيعاً فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنى هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَاى
فَلا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ
بقره (38)
گفتیم همه از بهشت فرود آئید تا آنگاه که از جانب من راهنمایی برای شما آید پس هر کس پیروی او کند هر گز ( در دنیا و آخرت ) بیمناک و اندوهگین نخواهد گشت
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
-
۱۳۸۸/۰۲/۰۸, ۰۶:۵۶ #3
اگر اشتباه نكنم صفحه 205 قرآن نوشته بود خصوصياتشون رو
اون بالا رو نيگا كن.اوناهاش
سلام ما رو برسونين
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۲/۰۸, ۱۲:۳۵ #4
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ الَّذِينَ هَادُوا وَ النَّصرَى وَ الصبِئِينَ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَخِرِ وَ عَمِلَ صلِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ
لا خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَ لا هُمْ يحْزَنُونَ
بقره( 62)
كسانى كه (به پيامبر اسلام ) ايمان آورده اند، و يهود و نصارى و صابئان (پيروان يحيى يا نوح يا ابراهيم ) آنها كه ايمان بخدا و روز رستاخيز آورده اند و عمل صالح انجام داده اند پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است ، و هيچگونه ترس و غمى براى آنها نيست
(و هر كدام از پيروان اديان كه در عصر و زمان خود
بر طبق وظائف و فرمان الهى عمل كرده اند ماجورند و رستگار).
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
تشکرها 9
-
۱۳۸۸/۰۲/۰۸, ۱۲:۳۷ #5
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
قانون كلى نجات
در اينجا قرآن به يك اصل كلى و عمومى ، اشاره كرده مى گويد: آنچه ارزش دارد واقعيت و حقيقت است ، نه تظاهر و ظاهرسازى ، در پيشگاه خداوند بزرگ ايمان خالص و عمل صالح پذيرفته مى شود كسانى كه به پيامبر اسلام ايمان آورده اند و همچنين يهوديان و نصارى و صابئان (پيروان يحيى يا نوح يا ابراهيم ) آنها كه ايمان به خدا و روز قيامت آورند و عمل صالح انجام دهند پاداش آنها نزد پروردگارشان ثابت است (ان الذين آمنوا و الذين هادوا و النصارى و الصابئين من آمن بالله و اليوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم ).
و بنابراين ((نه ترسى از آينده دارند و نه غمى از گذشته ))
(و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون )
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
تشکرها 7
-
۱۳۸۸/۰۲/۰۸, ۱۳:۵۰ #6
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,092
- مورد تشکر
- 2,132 پست
- حضور
- 1 روز 17 ساعت 36 دقیقه
- دریافت
- 12
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
در چهارده جای قرآن از «لا خوف علیهم و لا هم یحزنون; اولیای خدا که بر آنها حزن و خوفی نیست» بحثشده است . در مورد این آیه، وقتی به روایات و تفاسیر مراجعه میکنیم که مراد آیهی شریفهی «لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» چه کسانی هستند، میفرماید: مراد کسانیاند که واجباتشان را انجام میدهند و محرماتشان را ترک میکنند، این افراد اولیای خدا هستند
وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس
-
تشکرها 9
-
۱۳۸۸/۰۲/۰۹, ۰۷:۴۱ #7
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
اين آيه(62 سوره بقره که در بالا ذکر شد ) تقريبا با همين عبارت در سوره مائده آيه 69 آمده ، و با تفاوتى بيشتر در سوره حج آيه 17 آمده است .
مطالعه آياتى كه بعد از اين در سوره مائده آمده است نشان مى دهد كه يهود و نصارى به خود مى باليدند كه دينشان از اديان ديگر بهتر است و بهشت را دربست منحصر به خود مى دانستند.
شايد همين تفاخر ميان جمعى از مسلمانان نيز بود، آيه مورد بحث مى گويد: ايمان ظاهرى مخصوصا بدون انجام عمل صالح چه از مسلمانان باشد و چه از يهود و نصارى و پيروان اديان ديگر بى ارزش است ، تنها ايمان واقعى و خالص به خدا و دادگاه بزرگ قيامت كه با كار نيك و عمل صالح و تواءم باشد در پيشگاه خدا ارزش دارد، تنها اين برنامه موجب پاداش و جلب آرامش و امنيت مى گردد.
يك سؤ ال مهم
بعضى از بهانه جويان آيه فوق را دستاويزى براى افكار نادرستى از قبيل صلح كل و اينكه پيروان هر مذهبى بايد به مذهب خود عمل كنند قرار داده اند، آنها مى گويند بنابراين آيه لازم نيست يهود و نصارى و پيروان اديان ديگر اسلام را پذيرا شوند، همين قدر كه به خدا و آخرت ايمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند كافى است .
پاسخ : به خوبى مى دانيم كه آيات قرآن يكديگر را تفسير مى كنند، قرآن در آيه 85 سوره آل عمران مى گويد: و من يبتغ غير الاسلام دينا فلن يقبل منه : ((هر كس دينى غير از اسلام براى خود انتخاب كند پذيرفته نخواهد شد)).
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۸/۰۲/۰۹, ۱۲:۳۱ #8
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَلَهُمْ فى سبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُوا مَنًّا وَ لا أَذًى
لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ
وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ
(بقره آیه 262)
كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند، سپس به دنبال انفاقى كه كرده اند، منت نميگذارند و آزارى نميرسانند، پاداش آنها نزد پروردگارشان (محفوظ) است ،
و نه ترسى دارند، و نه غمگين مى شوند
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۸/۰۲/۰۹, ۱۴:۱۷ #9
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,882
- مورد تشکر
- 6,314 پست
- حضور
- 2 روز 1 ساعت 25 دقیقه
- دریافت
- 157
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
قال الله تعالي:
ألا اِنَّ اولياءَ الله لا خوفٌ عليهم ولا هم يحزنون(سوره يونس آيه 61)
ترجمه :
آگاه باشيد!(دوستان و) اولياي خدا،نه ترسيبرآنهاستونه اندوهگين ميشوند.
(برگرفته ازمبادي اخلاق در قرآن: آيت الله جوادي آملي)
توضيح :
شرط آسايش در جهان پر آشوب
همه ما ميخواهيم هميشه اهل نشاط و سرور باشيم. گروهي ميگويند خوشحالي مستمر در دنيا ممكن نيست؛ زيرا دنيا پيچيده به درد و رنج است: «دارٌ بالبَلاء محفوفة»[1].
اين سخن، حق است، امّا آيا ميشود انسان در جهاني كه پيچيده به درد و رنج است آسوده باشد؟ عارفان گفتهاند: آري، آسودگي در جهان پر آشوب ممكن است. حال چگونه زندگي كنيم كه در دنيا راحت و آسوده باشيم؟ جواب: به آنچه ماندني است دل ببنديم.
توضيح اين كه:
ما همواره به بسياري از چيزها دل ميبنديم؛ به آنچه نداريم علاقه پيدا ميكنيم و با از دست دادن آنچه داريم ميرنجيم؛ چون شناخت ما ناقص و قدرت انتخاب و دوست يابي ما ضعيف است، هميشه در رنج هستيم. آنچه ماندني است بايد مطلوب و محبوب ما باشد. از اين رو قرآن كريم ميفرمايد: اولياي الهي، نه ترسي دارند و نه اندوهي:
﴿ألا اِنَّ اولياءَ الله لا خوفٌ عليهم ولا هم يحزنون﴾[2]؛
چون چيزي كه محبوب اينهاست از بين رفتني نيست و چيزي كه از بين رفتني است محبوبشان نيست.
امّا از اين مرز الهي يا محدوده عقل كه بگذريم، مرز جهل شروع ميشود. آنها كه جهلشان بيشتر است، دشمنهاي بيشماري مانند حسد، بخل، خوف، حزن و ... در درون خود فراهم كردهاند. اگر كسي بداند دنيا تنها براي ما خلق نشده و ديگران هم در آن سهيمند و بداند به عنوان آزمون و امتحان الهي، هر روز مقداري از آن در دست كسي است، اگر به مقامي برسد، خوشحال نميشود و يا اگر چيزي از دست او رفت، نگران نيست.
دنيا اگر از دست دادني نبود كه به ما نميرسيد. و چون به دست ما رسيده معلوم ميشود از دست ما هم ميرود. پس چه بهتر كه ماهم اكنون به آن دل نبنديم. اگر به دنيا دل بستيم، بايد بدانيم كه هنگام رفتن، رنجي داريم كه از جهل ما بر ما تحميل شده است. از اين رو اولياي الهي هميشه راحتند. پس، عاقل، راحت و جاهل، در عذاب است.
رذايل اخلاقي واقعاً آتش است و آتش، از خود سوزي شروع ميكند و سپس ديگران را ميسوزاند. قوّه غضبي كه رذايلي مانندحسد از شعب فرعي آنهاست مادّه منفجره بي خاصّيتي است. اصل قوّه غضبيّه را به منظور حمايت از دين و دفاع در برابر بيگانگان بايد حفظ كرد؛ امّا آن را در درون جان نبايد جاي داد. اين كه گفتهاند سگ را به خانه راه ندهيد؛ زيرا خانهاي كه سگ در آن باشد، فرشته به آن در نميآيد،معناي ظاهري دارد كه سگ آلوده است و در خانهاي كه در آن سگ هست فرشتهها وارد نميشوند. سگ جاي مشخّصي دارد. سگ را در اتاق مخصوص و شخصي جا نميدهند.
به همان معيار هم گفتهاند به خانه دلي كه در آن سگهايي مانند حرص، هوس و حسد باشد فرشته فضيلت راه پيدا نميكند. بر همين اساس گفتهاند:
محرم دل نيست جاي صحبت اغيار ٭٭٭٭ ديو چو بيرون رود فرشته درآيد
بنابراين،
هر جاهلي در صدد انتحار است، ولي نميفهمد كه سرگرم خودكشي خويش است و اصولاً ممكن نيست جاهل با مرگ طبيعي از دنيا برود. حرص، حسد، بخل، كينه، تكبّر و برتري طلبي، كشنده است و همه اينها از جهل نشئت ميگيرد.
مشكل بعدي آن است كه ما چيزي را كه بايد از دست بدهيم رها ميكنيم؛ ولي او ما را رها نميكند. كساني كه معتاد به موادّ مخدّر هستند، اگر مجبور به ترك آن بشوند، اعتياد به موادّ مخدّر آنان را رها نميكند. مشكل ما از مردن به بعد شروع ميشود؛ زيرا اوّلاً ما ناچاريم اين لذّتها و محبوبها را ترك كنيم و ثانياً اعتياد به اموري كه مورد علاقه ماست ما را ترك نميكند و عذاب از اين جا شروع ميشود؛ زيراعلاقه موجود است و متعلَق آن مفقود.
از اين رو رنج دامنگير ميشود پس چه كنيم كه معذّب نباشيم؟ راه حلّ اين است كه خود را به فضايل عادت دهيم و به چيزهايي دل ببنديم كه هنگام مرگ همراه ما بيايد و هرگز ما را رها نكند.
منبع :
برگرفته از تفسيرموضوعي قرآن كريم – مبادي اخلاق در قرآن –تاليف : آيت الله جوادي آملي ج11/صص 145-146
پي نوشت:
[1] ـ نهجالبلاغه، خطبه 226، بند 1.
[2] ـ سوره يونس، آيه 62.
یا صاحب الزمان(عج)....اول كلاس درس انتظار حضورو دل دردست بيا
آخراشك ظهور حله،سهله يا جمكراني جانابيا
ادرکنی العجل الغوث الساعه الامان
-
-
۱۳۸۸/۰۲/۱۰, ۰۷:۰۷ #10
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۸
- نوشته
- 11,936
- مورد تشکر
- 35,179 پست
- حضور
- 33 روز 7 ساعت 39 دقیقه
- دریافت
- 406
- آپلود
- 94
- گالری
-
278
در ایه 262 سوره بقره که در بالا ذکر شد مى فرمايد:
((كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند سپس به دنبال انفاقى كه كرده اند منت نميگذارند و آزارى نميرسانند پاداش آنها، نزد پروردگارشان است ))
از اين آيه به خوبى استفاده مى شود كه انفاق در راه خدا در صورتى در پيشگاه پروردگار مورد قبول واقع مى شود كه به دنبال آن منت و چيزى كه موجب آزار و رنجش نيازمندان است نباشد.
بنابراين كسانى كه در راه خداوند بذل مال مى كنند ولى به دنبال آن منت ميگذارند يا كارى كه موجب آزار و رنجش است مى كنند در حقيقت با اين عمل ناپسند اجر و پاداش خود را از بين مى برند.
آنچه در اين آيه بيشتر جلب توجه مى كند اين است كه قرآن در واقع سرمايه زندگى انسان را منحصر به سرمايه هاى مادى نمى داند، بلكه سرمايه هاى روانى و اجتماعى را نيز به حساب آورده است .
كسى كه چيزى به ديگرى مى دهد و منتى بر او ميگذارد و يا با آزار خود او را شكسته دل مى سازد، در حقيقت چيزى به او نداده است زيرا اگر سرمايهاى به او داده سرمايهاى هم از او گرفته است و چه بسا آن تحقيرها و شكستهاى روحى به مراتب بيش از مالى باشد كه به او بخشيده است .
بنابراين اگر چنين اشخاصى اجر و پاداش نداشته باشند كاملا طبيعى و عادلانه خواهد بود بلكه مى توان گفت چنين افراد در بسيارى از موارد بدهكارند نه طلبكار زيرا آبروى انسان به مراتب برتر و بالاتر از ثروت و مال است .
نكته ديگر اينكه منت گذاردن و اذيت كردن در آيه با كلمه ((ثم )) كه معمولا براى فاصله بين دو حادثه (و به اصطلاح براى تراخى ) است ذكر شده بنابراين معنى آيه چنين مى شود كسانى كه انفاق مى كنند و بعدا منتى نميگذارند و آزارى نميرسانند پاداش آنها نزد پروردگار محفوظ است .
و اين خود ميرساند كه منظور قرآن تنها اين نيست كه پرداخت انفاق مؤ دبانه و محترمانه و خالى از منت باشد بلكه در زمانهاى بعد نيز نبايد با يادآورى آن منتى بر گيرنده انفاق گذارده شود، و اين نهايت دقت اسلام را در خدمات خالص انسانى مى رساند.
بايد توجه داشت كه منت و آزارى كه موجب عدم قبول انفاق مى شود اختصاص به مستمندان ندارد بلكه در كارهاى عمومى و اجتماعى از قبيل جهاد درراه خدا و كارهاى عام المنفعه كه احتياج به بذل مال دارد نيز رعايت اين موضع لازم است
ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۲/۱۰ در ساعت ۰۷:۱۴
ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند
و
چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.
تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...
پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان
-
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری