صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حجاب ایران و حجاب عربستان...کدام بهتره؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25

    حجاب ایران و حجاب عربستان...کدام بهتره؟




    موضوعیه که مدتها ذهنم را مشغول کرده اینه که حجاب مردم عربستان کامله ویا افراطیه؟
    ایا واقعا پوشاندن کل چهره لازمه؟ ویا همان گردی صورت کافیه.


    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,069
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    20



    من فكر ميكنم كه در عربستان هم چندان حجابي وجود نداره . اونايي كه اونطور روي خودشون رو مي پوشونن خيلي خيلي ديگه متعصبن .تا جايي كه من خوندم كه گردي صورت و مچ و انگشتان دست كه عيبي ندارد كه ديده بشود .


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    يكي از آياتي كه بحث حجاب را مطرح و وجوب آنرا بيان مي كند آيه 31 سوره مباركه نور است ، در بخشي از اين آيه كريمه آمده است :
    ...وليضربن بخمرهن علي جيوبهن...
    واژه خمار به معناي پوششي است كه زن با آن سر خود را مي پوشاند و برخي نيز آن را همان مقنعه مي دانند .1
    در بخش ديگري از همين آيه شريفه آمده است : ... ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها ... جز آنچه قهرا ظاهر مي شود بر بيگانه آشكار نسازند ... از اين جمله نتيجه گرفته مي شود كه زينت زن به دو دسته زينتهايي كه بطور طبيعي آشكار است و زينت هايي كه بطور معمول پنهان است تقسيم ميگردد ، مفسران در اينكه كداميك از زينتهاي طبيعي يا اكتسابي زن ، زينت ظاهري است و كداميك از زينتهاي پنهان بشمار مي آيد ، ديدگاههاي گوناگوني دارند ولي در اينكه غير از وجه و كفين از زينتهاي پنهان زن بشمار آمده و پوشانيدن آنها واجب است اختلافي وجود ندارد . احاديثي نيز در اين باب وجوددارد كه جواز عدم پوشش وجه و كفين در آنها به صراحت بيان شده است .
    برخي خواسته اند صورت را نيز از حدود پوششي مقنعه قرار دهند و آورده اند كه :" مقنعه چيزي است كه زن با آن صورت و سرش را از نگاه مردان نامحرم مي پوشاند 2
    يا اينكه مراد از آيه ... وليضربن بخمرهن علي جيوبهن ... را آويختن روسري ها مانند پرده از جلوي چهرهدانسته اند :" خمار به معناي مقنعه و نقاب است . زنان نقاب و مقنعه را برگريبانهايشان فرو اندازند تا بطور كامل صورت و گلو و سينه پوشيده باشد ."3
    اما بحثي كه در مورد واژه خمار گذشت و نيز آنچه از تفسيرهاي مشهور شيعه و عامه در ذيل آيه نقل گرديده و نيز احاديثي كه در جواز عدم پوشش وجه و كفين وجوددارد ، بر نا استواري اين بر داشت ( پوشش صورت ) دلالت دارد
    از آن گذشته بيشتر مفسران ضرب را در اين ايه شريفه به معني قرار دادن تفسير كرده اند نه آويختن . 4


    ____________________________
    1- لسان العرب ، ج 4 ، ص 257
    2- الملابس و ازينة في الاسلام ، ص 191
    3- حجاب از ديدگاه قران و سنت ص 125 ؛ برگرفته از : الحجاب و الاسلام ، ص 72
    4- ر. ك : چادر و مقنعه از ديدگاه قران و حديث ، اكرم سادات دهقاني ، صص 16 ،57 و 67


    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25



    اما اونها میگن معنی کلمه ظهر در ایه ولا یبدین زینتهن الاما ظهر منها یعنی ان چه که غیر عمد اشکار شود اما ما میتونیم صورت را بپوشونیم پس دیگه غیر عمد نیست.اگر گفته بود الاما اظهر منها انگاه میشد گردی صورت را نشان داد.


    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط منای رضاک یا الله نمایش پست
    اما اونها میگن معنی کلمه ظهر در ایه ولا یبدین زینتهن الاما ظهر منها یعنی ان چه که غیر عمد اشکار شود اما ما میتونیم صورت را بپوشونیم پس دیگه غیر عمد نیست.اگر گفته بود الاما اظهر منها انگاه میشد گردی صورت را نشان داد.

    با سلام و تشكر
    دوست بزرگوار ، كار غير عمدي در همه اعمال ما ممكنه رخ بده اين گفتن نداره و خدا هم ميگذره پس مساله آنچه كه غير عمد آشكار بشه نيست بلكه اونچه هست كه آشكار هست . در پاسخ بالا چهار دليل براي اين مساله ذكر شد :
    - مفهوم واژه خمار
    - روايات معصومين (ع) درباره جواز ظهور وجه و كفين
    - تفاسير شيعه و عامه
    - فعل ضرب ب كه بهمعناي قرار دادن است نه آويختن
    اما اشكال شما موردي را شامل مي شود كه در تمامي امور ديگر ممكن است رخ بدهد و آن عمل غير عمدي است كه لزومي به ذكر آن نبود همانطور كه در غالب اعمال ديگر هم اين حكمي كلي است كه كار غير عمدي گناهي ندارد .

    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    710
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    10 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    25



    ببخشید ولی جوابتون قانعم نکرد یعنی شما تشخیص میدین چی لازمه تو قران باشه چی نباشه؟یعنی به فرض اگر به همون منظور من در قران معنی ایه امده باشه شما میگید لازم نبود بیاد....؟


    سکوت کن!


    اهسته برو
    اهسته بیا


    وجدان ها همه خواب اند...

  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    364
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط منای رضاک یا الله نمایش پست
    موضوعیه که مدتها ذهنم را مشغول کرده اینه که حجاب مردم عربستان کامله ویا افراطیه؟
    ایا واقعا پوشاندن کل چهره لازمه؟ ویا همان گردی صورت کافیه.
    والا تا اونجایی که ماشنیدیم مردم عربستان پوشش خیلی درست و حسابی ندارن اون پوششی هم که شما میگید مال همون شهر های زیارتی عربستان ه.
    مثل ایران خودمون که توی قم مانتویی کم پیدا میشه و همه چادرین اما بقیه شهر ها همه جور پوششی هست.
    اما حجاب، من فکر میکنم آدم در هر حال باید در حد متعارف کار کنه. نه زیاده روی کنه نه کم روی. همونی که عرف میگه و شرع هم قبول داره کافیه دیگه.


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    359
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 4 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حجاب به این صورت که منظور دوستمون بود فقط تو مکه و مدینه وجود داره.
    تازه همون چشمشون که معلومه رو انقدر آرایش میکنن که ....
    در ضمن با توضیحات داده شده هیچ شکی تو جواز عدم پوشش وجه و کفین وجود نداره!
    تا اونجایی که من شنیدم فقط یکی از علمای سنی پوشش وجه و کفین رو واجب دونسته!
    گریه نمی کنم نه اینکه سنگم......
    گریه غرورمو به هم می زنه
    مرد برای هضم دلتنگیاش
    گریه نمی کنه قدم میزنه.......


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    40
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط تنوير نمایش پست
    من فكر ميكنم كه در عربستان هم چندان حجابي وجود نداره . اونايي كه اونطور روي خودشون رو مي پوشونن خيلي خيلي ديگه متعصبن .تا جايي كه من خوندم كه گردي صورت و مچ و انگشتان دست كه عيبي ندارد كه ديده بشود .

    اگه مچ پا ايرادي نداره چرا اينجا وقتي زنها جوراب نميپوشن گير ميدن؟!!!!!!!!!!!!!

  13. تشکر


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام دوست خوبم
    اینکه شما می گید ماظهر منها یعنی ما صورت رو هم می تونیم ببوشونیم واین کار عمدی هست نشات گرفته از بر داشت شماست. من فکر میکنم منظور ظاهر بودن انچه که در همه ی انسانها ظاهر است باشد. یعنی صورت و دستها برای هر انسانی ظاهر است که ما بفهمیم ایا این موجود انسان است یا خیر. و اینکه بفهمیم این فرد زن است یا خیر.به عبارت دیگر صورت مشخصه ی اصلی یک انسان است که به طور طبیعی ظاهر است ما انسانی نداریم که صورت نداشته باشد. حال اگر به فرض شما منظور قرآن این بوده که صورت را هم ببوشانید بس چرا از ادات اثتثنا استفاده شده "الا ما ظهر منها" یعنی باید مثتثنا منه ای وجود داشته باشد یعنی باید جایی از بدن باشد که بوشاندن آن ضروری نیست و خود به خود ضاهر است. در اینجاست که احادیث ما را راهنمایی می کنند و گرنه هر کس می توانست این عضو را متفاوت با دیگری بر داشت کند. و همانطور که در احادیث امده متعلق این حکم صورت و دو دست است.


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود