صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ارائه انواع مقالات قرانی...( موضوعات مختلف)...

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    204
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ارائه انواع مقالات قرانی...( موضوعات مختلف)...




    به نام خدا...


    فهم و تفسیر قرآن



    چكيده>>>>>>


    مقدمه «باطن» در لغت، به معناى پنهان در مقابل ظاهر و آشکار است.1 در اين نبشتار، منظور از «باطن قرآن کريم» دلالت هاى پنهان آن يا معانى و معارفى است که آيات کريمه بر آن دلالت دارد. در مقابل، «ظاهر قرآن کريم»، به معناى دلالت هاى آشکار آن يا معارف و احکامى که بر آن دلالت آشکار دارد. به عبارت ديگر، وقتى گفته مى شود قرآن ظاهر و باطن دارد منظور آن است که معارف و احکامى را که قرآن بيانگر آن بوده و بر آن دلالت دارد بر دو قسم است: قسمى از آن معارف و احکامى است که آيات کريمه قرآن بر مبناى قواعد ادبيات عرب و اصول عقلايى محاوره بر آن دلالت آشکار دارد و براى هر کس که به قواعد و اصول نامبرده آگاه باشد قابل فهم است. به اين موارد، «ظاهر قرآن کريم» گفته مى شود. قسم ديگر معارف و مطالبى است که دلالت آيات کريمه بر آن براى همگان آشکار نبوده و غير از راسخان در علم ـ حتى اگر به قواعد و اصول نامبرده نيز آگاه باشند ـ از فهم آن ناتوانند. اين قسم از معارف را به لحاظ پنهان بودنش براى غير راسخان در علم، «باطن» يا «بطن» قرآن ناميده اند.2 ضرورت تحقيق در باطن قرآن و فوايد آن باطن قرآن کريم يکى از موضوعات علوم قرآنى است که در مباحت قرآنى کم تر مورد بحث مستقل قرار گرفته و حتى در کتاب هايى مانند البرهان و الاتقان و التمهيد، که در علوم قرآنى تأليف شده اند، فصل مستقلى براى آن باز نشده و تنها در ضمن مباحث ديگر، بحث مختصرى از آن به ميان آمده است،3 در حالى که تحقيق در آن، به ويژه براى افرادى که قصد ورود به تفسير دارند، از جهاتى حايز اهميت بوده و داراى فوايد و آثارى است که به اهمّ آنها اشاره مى شود: 1ـ با تحقيق در اين موضوع و اثبات اين که قرآن کريم داراى باطن است، شناخت افراد به خصوصيات و عظمت قرآن کريم تعميق مى يابد و نسبت به آن بينشى پيدا مى کنند که معارف قرآن کريم را منحصر به معنا و مفاهيم ظاهرى آن ندانند و با فهم ظاهرى از آن، چنين تصور نکنند که به همه معارف قرآن دست يافته اند، بلکه هر قدر با تدبر و تعمق بيش تر به معارف عميق ترى از آن دست يابند، مى دانند که باز هم معارفى عميق تر در آن وجود دارد که فهم آنان از آن قاصر است و براى فهم آن خود را به نبى اکرم(ص) و اوصياى گران قدرش، که جامع علوم قرآن و آگاه به ظاهر و باطن آن هستند،4 نيازمند مى بينند و با تلمّذ در برابر آنان واستمداد ازاحاديث گهربارشان به قدرهمت و ظرفيت خود، از دانش عميق و معارف باطنى اين کتاب الهى نيز بهره مند مى گردند. 2ـ اثبات وجود باطن براى قرآن و تبيين چگونگى آن موجب مى شود که روايات تبيين معارف باطنى قرآن مورد اشکال و انکار قرار نگيرد و نابجا بودن اشکال ها و خرده گيرى هاى برخى از اهل تسنّن نسبت به شيعه در مورد روايات نامبرده آشکار گردد، گرچه استفاده از آن روايات در فهم معارف باطنى قرآن بى نياز از بحث سندى و دلالى نيست. 3ـ با تحقيق در طريق به دست آوردن معارف باطنى قرآن، نادرستى و غير قابل اعتماد بودن بسيارى از مطالبى که به عنوان معانى باطنى يا اشارات و تفسير اشارى قرآن به آن نسبت داده اند، معلوم مى شود و شيوه صحيح و قابل اعتماد آشنايى با معارف باطنى قرآن آشکار مى گردد. بحث و تحقيق درباره اين موضوع در سه زمينه لازم است: 1ـ وجود باطن براى قرآن; 2ـ چگونگى باطن قرآن و کيفيت دلالت آيات بر آن; 3ـ راه به دست آوردن باطن قرآن. در اين مختصر، تنها در زمينه اول بحث مى شود و تحقيق در دو زمينه ديگر به نوشتارى ديگر واگذار مى شود.


    برای دریافت ادامه ی مقالات به ادرس زیر مراجعه فرماید...

    http://www.telavat.com/ShowObject.as...168&classId=15




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    204
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام الله

    بطن و تأويل قرآن

    چكيده


    ا
    شاره تأويل از مهم‌ترين موضوعاتي است که در دانش‌هاي قرآني از آن بحث مي‌شود. آن‌چه پيش‌رو داريد، مشروح يکي از سلسله کرسي‌هاي نظريه‌‌پردازي با موضوع بطن قرآن است که با حضور جمعي از فضلا و انديشمندان برگزار شده است. نظريه‌پرداز محترم اين نشست، کوشيده است تا گامي جديد دراين‌باره برداشته و طرحي نو دراندازد. ميهمانان اين نشست عبارتند از: دکتر محمدعلي رضايي اصفهاني- دبير کرسي - آيت‌الله محمدهادي معرفت، حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌اکبر رشاد، حجت‌الاسلام علي‌اکبر بابايي، استاد سيد‌رضا مودب، استاد قدسي، دکتر آصفي، حجت‌الاسلام حسين علوي‌مهر و استاد علي نصيري. لازم به ذکر است که در اين نشست آيت‌الله معرفت نظريه خويش را مطرح کردند و ديگر ميهمانان به نقد آن پرداختند. پيش از شروع جلسه دکتر رضايي، از پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، گروه قرآن پژوهي، دفتر نهضت توليد‌علم و انجمن قرآن پژوهي که در برپايي اين کرسي نظريه‌پردازي زحمت کشيدند، تشکر کردند؛ همچنين ايشان از شبکه چهارم سيما، راديو معارف، راديو قرآن و روزنامه‌هايي که نمايندگانشان در جلسه حاضر بودند، قدرداني به عمل آوردند. ايشان موضوع جلسه را که در زمينه نظريه‌پردازي است، براي حاضران بازگو کرده و به سبب روشن بودن اهميت نظريه‌پردازي وتوليد علم فقط اشاره مي‌‌کنند که اين کرسي در نوع خود اولين کرسي در زمينه مباحث ديني در حوزه علميه قم به شمار مي‌رود. اين گردهمايي با حضور آيت الله معرفت به‌عنوان نظريه‌پرداز جلسه تشکيل گرديد که پيش از سخنراني ايشان دکتر رضايي در چند جمله به معرفي شخصيت استاد پرداختند. حضرت آيت الله محمد هادي معرفت در سال 1309 شمسي در کربلا متولد شدند.

    برای دریافت ادامه ی مطلب به ادرس زیر مراجعه فرماید...
    http://www.telavat.com/ShowObject.as...156&classId=15




    ویرایش توسط گمنام* : ۱۳۸۸/۰۲/۰۹ در ساعت ۱۹:۲۲ دلیل: نتظیم

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    204
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا

    تأملى در معاجم قرآنى، کاستى‏ها و بايستنى‏ها



    چکیده


    کليدواژه ها: قرآن/ معاجم قرآني/ معجم/ قاموس قرآني/ لغت‌نامه قرآني/
    معجم مصدر ميمى و معنى‏آن لغت‏نامه يا قاموس است. (1) گويند: «اعجم‏الکلام اوالکتاب اى ازال عجمته وابهامه و فسره‏» (2) يعنى اصل در اين واژه به معنى توضيح و رفع ابهام است.
    معجم در اصطلاح به اقسام گوناگون فهرست و دسته‏بندى‏لفظى يا موضوعى حديث و يا آيات و يا... اطلاق مى‏شود.معاجم و کتب دائرة‏المعارف در زمان معاصر (که عصر رشدوتوسعه علوم و فنون است) يکى از مناسب‏ترين ابزارهاى‏خدمات تحقيقى و علمى به حساب مى‏آيند.
    معجم‏نگارى در زمينه قرآن کريم سابقه ديرينه ندارد بلکه‏فعاليت تحقيقى جديد و رو به رشد و تکاملى است. ظاهرانخستين کارها (به سبک آکادميک) در اين زمينه «نجوم‏الفرقان‏»اثر «فلوگل‏» آلمانى (1824) و فهرست معروف «ژول لابوم‏»فرانسوى (1876) است. (3) و شايد فؤاد عبدالباقى مصرى طرح‏فهرست معروف خويش « المعجم المفهرس لالفاظ القرآن‏الکريم‏» را از آنان الهام گرفته باشد. در هر صورت ديرى نگذشت‏که المعجم المفهرس عبدالباقى جايگاه در خور خويش را پيداکرد و رسميت تام يافت و توجه عموم علاقه‏مندان به قرآن وخواص از محققان قرآنى را به خود معطوف ساخت. از آن پس‏کتب و رسائل متعدد و متنوعى در اين زمينه نگاشته شد که‏مجال اطاله کلام و ذکر تک‏تک آنها نيست. (4)


    برای دریافت ادامه ی مقاله به ادرس زیر مراجعه فرماید---

    http://www.telavat.com/ShowObject.as...731&classId=15


  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    204
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا


    جامعه شناسى

    چكيده

    در ميدان دانشهاى بشرى، برخى چندان رنگ منطقه اى ندارند، هرچند در جغرافياى خاص سياسى و فرهنگى باليده باشند، مانند رياضيات، فيزيک، شيمى و… اما برخى ديگر به دلايل چند، رنگ منطقه اى دارند وچه بسا نتوانند رنگ منطقه اى و محيطى را از خود بزدايند.
    علوم انسانى در بسيارى از زمينه ها و رشته ها ازاين خصلت برخوردار است و ازآن جمله مى توان جامعه شناسى را برشمرد.
    دوعامل عمده در شکل گيرى منطقه اى و بومى اين دانشها مؤثر است.
    1. فرهنگ و نگرش پژوهندگان و نظريه پردازان.
    2. محيطى که به عنوان نمونه و الگو مورد داورى و بررسى قرار گرفته است.
    شايان توجه است که درعلوم تجربى محض، دو دانشمند با دو فرهنگ و دو ايده به تجزيه و تحليل مسايل فيزيک مى پردازند و گاه بدون تعامل فرهنگى به تجربه اى واحد دست مى يابند. زيرا قابليتهاى ماده و بازده آزمايشه، چيزى نيست که تحت تأثير زمان و فرهنگ و ايده خاصى قرار گيرد.
    ولى زمانى که همين موضوع را در زمينه علوم اجتماعى ونظرى ـ تجربى مورد مطالعه قرار مى دهيم، به وضوح درمى يابيم که کم تر، دو دانشمند را در دو فرهنگ و دو فضاى اجتماعى ـ سياسى ـ دينى مى توان يافت که به نتايجى همسان و داوريهايى همگن رسيده باشند. واين دليلى ندار د، جز زاويه ديد و شناخت و انگيزه ها و تمايلات و مقدّمات ذهنى پژوهنده يا ويژگيهاى خاص محيط مورد مطالعه.
    با توجه به اين مطلب، کسى مانند کنت که در قانون حالات سه گانه، يا قانون پيشرفت، ادعا مى کند، جامعه انسانى، مانند افراد از سه مرحله بايد گذر کند، وآن سه مرحله را اين گونه بيان مى کند: (وضع خداشناسى يا افسانه اى(!) وضع مابعد طبيعى يا تجريدى و وضع علمى يا اث باتي… ) 1 آيا به شدت تحت تأثير محيط و فرهنگ حاکم بر محيط خويش نبوده است؟ ريمون آرون مى گويد:
    (اگوست کنت ازاين جهت نمونه است. (جزوات) او در واقع توصيف و تفسير لحظه تاريخى اروپا در آغاز قرن نوزدهم به شمار مى روند.)2

    برای دریافت ادامه ی مقاله به ادرس زیر مراجعه شود:
    http://www.telavat.com/ShowObject.as...668&classId=15


  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    539
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    دوستان عزیز مقالات بسیار جالب و جدید قرآنی را
    1.در پایگاه مرکز فرهنگ و معارف قرآن http://www.maarefquran.org/index.php
    2.و پایگاه اندیشه قم ( لینک بزرگ قرآن شناسی )http://www.andisheqom.com/Files/quranshenasi.php
    ببینید .


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    204
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا......

    دوستان سایت دالقران کریم ... ارائه انواع مقالات قرانیو پایان نامه های قرانی...:http://www.telavat.com/ShowObjects.aspx?id=15&page=1



  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    204
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا

    ‌‌آهنگ‌ قرائت‌ قرآن‌ كريم‌ از ديدگاه‌ حكمت‌وعرفان‌

    چکیده

    چكيده‌
    ‌‌شيعه‌ و سني‌ در احاديث‌ فراواني، استحباب‌ قرائت‌ قرآن‌ را با آهنگ‌ زيبا بيان‌ كرده‌اند. هم‌چنين‌ ساختار آوايي‌ قرآن‌ به‌ گونه‌اي‌ است‌ كه‌ به‌ خودي‌ خود آهنگين‌ است؛ آيا جداي‌ از ظاهر قرآن‌ و سفارش‌ رهبران‌ ديني، مبنايي‌ معقول‌ براي‌ آهنگ‌ قرائت‌ وجود دارد؟ اگر چنين‌ باشد مخالفت‌ برخي‌ از متشرعه‌ با آهنگ‌ قرائت‌ در دايرة‌ عقل‌ و نقل‌ ناشناخته‌ خواهد بود.
    در اين‌ مقاله، به‌ دو مبناي‌ عقلي‌ بر صحت‌ و نيز مطلوبيتِ‌ آهنگِ‌ قرائت‌ اشاره‌ مي‌كنيم:
    1. شنيدن‌ آهنگ‌ قرائت‌ مطابق‌ فطرت‌ بشر است؛‌ 2. شنيدن‌ آهنگ‌ قرائت‌ زمينه‌ساز تدبر در قرآن‌ است.
    واژگان‌ كليدي: آهنگ، قرائت، فطرت، تدبر، جمال‌ (زيبايي)

    مقدمه:
    ‌ ‌قرآن‌ كريم‌ عطية‌ پروردگار به‌ سوي‌ بشر و معجزة‌ بزرگ‌ پيامبر گرامي‌ اسلام(ص) است. دانشمندان‌ وجوه‌ متعددي‌ را دربارة‌ اعجاز قرآن‌ بيان‌ داشته‌اند. يكي‌ از وجوه‌ تازه‌ يافت، قرائت‌ آهنگين‌ قرآن‌ است‌ كه‌ از آن‌ به‌ «اعجاز صوتي» و «موسيقي‌ قرآن» تعبير مي‌شود.
    دانشمندان‌ قرآن‌پژوه‌ رويكردهاي‌ مختلفي‌ به‌ اين‌ جنبة‌ قرآن‌ داشته‌اند. برخي‌ رويكرد آزمايشگاهي‌ و تجزبه‌ و تحليل‌ صوتي‌ داشته‌اند، هم‌چون: سيد «قطب» در كتاب‌هاي‌ التصوير الغني‌ في‌القرآن، مشاهد القيامة‌ و تفسير في‌ ظلال‌القرآن. برخي‌ ديگر نگاهي‌ شرعي‌ و بر مبناي‌ احاديث‌ به‌ آهنگ‌ قرائت‌ داشته‌اند مانند: ابن‌حجر عسقلاني‌ در جلد نهم‌ فتح‌الباري، شرح‌ صحيح‌البخاري. برخي‌ ديگر از منظر آوائي‌ (فونتيكي) و با توجه‌ به‌ فنون‌ موسيقي‌ به‌ آهنگ‌ قرائت‌ نگريسته‌اند همچون: ابراهيم‌ ميرزامهدي‌ تهراني‌ در مباني‌ موسيقي‌ قرائت‌ قرآن‌ يا محمد عربي‌القباني‌ در كفاية‌المستفيد في‌ علم‌القرائة‌ والتجويد.

    ادامه مقاله در ادرس زیر:
    http://www.telavat.com/ShowObject.as...440&classId=15




  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    204
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا...

    نظريه عرفى بودن زبان قرآن (کارآيى ها و توهّمات)

    چکیده

    مقدمه نظريه عرفى بودن زبان قرآن اگرچه کهن ترين و مشهورترين نظريه اى است که درباره زبان قرآن ارائه گرديده و همواره مبناى تفسيرى اغلب مفسّران بوده است، لکن به نظر مى رسد تاکنون صورت منقّح و منسجمى به خود نگرفته است. تنقيح و انسجام اين نظريه، اهتمام ويژه قرآن پژوهان را مى طلبد. به نظر مى رسد که تنها نظريه صحيح درباره زبان قرآن، همين نظريه عرفى بودن است و در پرتو اين نظريه، مى توان تمام مشکلات تفسيرى قرآن را برطرف ساخت. مراد از «عرفى بودن زبان قرآن» اين است که زبان قرآن همان زبان عرب حجاز عهد رسول خدا9 است، لکن زبان داناترين و تواناترين خطيبى که در موقعيت هاى گوناگونى، خطاب به عرب آن عهد خطابه هايى کمابيش موزون و در کمال صحت و اتقان را به قصد هدايت آنان ايراد کرده است. اگرچه براى اين نظريه ادلّه بسيارى وجود دارد، ولى طرح آن ها چندان ضرورى به نظر نمى رسد. در اين جا، صرفاً مواردى از مشکلات تفسيرى، که در پرتو آن راه حل شايسته اى مى يابند، بيان مى شود، سپس برخى از اشکالاتى که بر آن وارد آورده اند، بررسى مى گردد: 1ـ حلِّ شمارى از مشکلات تفسيرى در پرتو اين نظريه در اين جا، براى نمونه، چند مورد از مشکلات تفسيرى که بر مبناى نظريه عرفى بودن زبان قرآن راه حل مناسبى پيدا مى کنند، گزارش مى شود: 1ـ1ـ تفسير مغيبات اهل زبان هرگاه بخواهند اشيايى را که مخاطبان بدان آشنا نيستند، برايشان توصيف نمايند، براى تقريب به ذهن، آن ها را در قالب تعابير مجازى و تمثيلى بيان مى کنند و بدان چه بدان ها آشنا و مأنوس اند، مثال مى زنند و البته براى آن که ذهن مخاطبان را به تفاوت ها و تمايزها معطوف سازند، آن تعابير را با قراينى صارفه همراه مى کنند. خداى تعالى نيز در توصيف مغيبات از همين شيوه عرفى بهره گرفته است; مثلاً، آنجا که خواسته بهشت را وصف نمايد، فرمود است: «مثل الجنّة الّتي وُعد المتّقونَ فيها انهارٌ من ماء غيرِ آسن و انهارٌ من لبن لم يتغيّر طعمه...»(محمد: 15); مثل بهشتى که به پروا پيشگان وعده داده شده، آن است که در آن، جوى هايى از آب ناگشته رنگ و جوى هايى از شير ناگشته مزه وجود دارد. يعنى، به عکس دنيا، آب و شير بهشت فاسد شدنى نيست.

    منبع:http://www.telavat.com/ShowObject.as...164&classId=15



  13. تشکر


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    204
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    دوستان میتونند با مراجعه به ادرس زیر دسترسی به انواع مقالات و پژوهشهای جدید قرانی در
    مورد موضوعات مختلف و مربوطه اطلاع پیدا کنند
    با تشکر

    http://www.hawzah.net/Hawzah/Articles/ArticleSubject.aspx?LanguageID=1&id=0


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    204
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا

    پلوراليسم‌ ديني‌ و قرآن


    چکیده


    چکيده‌ ‌‌اين‌ مقال‌ بر آن‌ است‌ که‌ پلوراليسم‌ را از منظر قرآن‌ مورد بررسي‌ قرار دهد. برخي‌ برآنند که‌ مي‌توان‌ بر اساس‌ آيات‌ قرآن‌ به‌ پلوراليسم‌ اعتقاد پيدا کرد. براي‌ مثال‌ به‌ آيه‌ «لکل‌ جعلنا منکم‌ شرعة‌ و منهاجا؛ ما براي‌ هر کدام‌ از شما آيين‌ و طريق‌ روشني‌ قرار داديم». آنان‌ اعتقاد دارند که‌ چون‌ اختلاف‌ شرايع‌ ناشي‌ از ارادة‌ الهي‌ است، امر مذمومي‌ نمي‌باشد. مؤ‌لف، اين‌ ديدگاه‌ را مورد نقد قرار مي‌دهد و بر آن‌ است‌ که‌ اين‌ آيه‌ فقط‌ بر تعدد شرايع‌ از ديدگاه‌ قرآن‌ کريم‌ دلالت‌ دارد و نه‌ بر حقانيت‌ فعلي‌ تمام‌ آنها. در حال‌ حاضر شريعت‌ حق، اسلام‌ و کتاب‌ مهيمن‌ قرآن‌ است. واژگان‌ کليدي: پلوراليسم‌ ديني، شرايع، حقانيت، دين‌ حق. آيا قرآن‌ پلوراليسم‌ ديني‌ را مي‌پذيرد؟ ‌‌اين‌ سؤ‌ال‌ در ابتدا عجيب‌ به‌ نظر مي‌رسد. چگونه‌ ممکن‌ است‌ قرآن‌ که‌ بزرگ‌ترين‌ معجزة‌ پيامبر اسلام‌ است‌ و سند جاودانه‌اي‌ براي‌ اثبات‌ حقانيت‌ دين‌ اسلام‌ به‌ عنوان‌ خاتم‌ اديان‌ الهي‌ مي‌باشد، اديان‌ ديگر را به‌ رسميت‌ بشناسد و آن‌ها را حقاني‌ بداند. ولي‌ عجيب‌تر اين‌ است‌ که‌ برخي‌ بر پذيرش‌ پلوراليسم‌ ديني‌ از سوي‌ قرآن‌ اصرار مي‌ورزند و معتقدند که‌ قرآن، اديان‌ ديگر را يک‌سره‌ باطل‌ نمي‌داند، بلکه‌ آن‌ها را به‌ عنوان‌ شريعت‌ و طريقه‌اي‌ الهي‌ معرفي‌ مي‌کند؛ چنان‌ که‌ اسلام‌ را نيز به‌ همين‌ صورت‌ معرفي‌ مي‌نمايد. اينان‌ شاهد مد‌عاي‌ خود را آيه‌ 48 سورة‌ مائده‌ مي‌دانند که‌ مي‌فرمايد: «... لِکُل‌ جَعَلنَا مِنکُم‌ شِر‌عَةً‌ وَمِنهَاجاً‌ وَلَو‌ شَأَ‌ اُ‌ لَجَعَلَکُم‌ أُمَّةً‌ وَ‌احِدَةً‌ وَلکِن‌ لِيَبلُوَکُم‌ فِي‌ مَا آتَاکُم‌ فَاستَبِقُوا الخَيرَ‌اتِ‌ اًِلَي‌ اِ‌ مَرجِعُکُم‌ جَمِيعاً‌ فَيُنَبٍّئُکُم‌ بِمَا کُنتُم‌ فِيهِ‌ تَختَلِفُونَ؛... ما براي‌ هر کدام‌ از شما [امت‌هاي‌ يهودي، مسيحي‌ و مسلمان] آيين‌ و طريقه‌ روشني‌ قرار داديم‌ و اگر خدا مي‌خواست‌ همة‌ شما را امت‌ واحدي‌ قرار مي‌داد، ولي‌ خدا مي‌خواهد شما را در آن‌چه‌ به‌ شما بخشيده‌ بيازمايد [و استعدادهاي‌ مختلفتان‌ را پرورش‌ دهد] پس‌ در نيکي‌ها بر يک‌ديگر سبقت‌ جوييد.


    منبع:http://www.telavat.com/ShowObject.as...151&classId=15


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود