صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یکی یگانگی خدا را اثبات کند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    176
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    یکی یگانگی خدا را اثبات کند ؟




    دوستان عزیز اگه میشه برام یگانگی خدا رو اثباتکنید البته بنده فلسفه اینجور چیرا حالیم نیستا !!
    پرسش اصلی من اینه :
    چگونه می توان ثابت کرد که دو تا خدا با فدرت و صفات برابر در کنار هم و با همکاری هم جهان رو نیا فریده باشد
    ؟
    این برام روشنه که اگه دو تا خدا با کمالات متفاوت باشن یعنی یکی حتی تو یک چیز با اون یکی اختلاف داشته باشه ، اونیکه دوم اصلا خدا نیست و خودش مخلوق ، اما اگه دقت کنید گفتم دو تا خدا که کمالات مساوی داشته باشند والبته در صلح باشند ،

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط asgari نمایش پست
    دوستان عزیز اگه میشه برام یگانگی خدا رو اثباتکنید البته بنده فلسفه اینجور چیرا حالیم نیستا !!
    پرسش اصلی من اینه :
    چگونه می توان ثابت کرد که دو تا خدا با فدرت و صفات برابر در کنار هم و با همکاری هم جهان رو نیا فریده باشد ؟
    این برام روشنه که اگه دو تا خدا با کمالات متفاوت باشن یعنی یکی حتی تو یک چیز با اون یکی اختلاف داشته باشه ، اونیکه دوم اصلا خدا نیست و خودش مخلوق ، اما اگه دقت کنید گفتم دو تا خدا که کمالات مساوی داشته باشند والبته در صلح باشند ،
    قال علی علیه السلام
    اعلم یا بنی انه لو کان لربک شریک لأتتک رسله
    امیرالمؤمنین علی علیه السلام خطاب به امام حسن علیه السلام فرمودند
    فرزندم بدان و آگاه باش که اگر برای پروردگارت شریکی وجود داشت هرآینه فرستادگانش خود را برتو ارائه میکردن

    یعنی همانطور که خداوند پیامبرانی را مبعوث فرموده شریک مساوی او نیز باید فرستادگانی میداشت اگر بود

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر دو تا خدا با صفات کاملا مشابه وجود داشته باشن یعنی در هیچ صفتی از یکدیگر برتر نباشند و هر دو در عین کمال باشند در واقع می توان گفت که یک خدا وجود دارد. دو چیز کاملا یکسان بدون در نظر گرفتن وجود در واقع یک چیز هستند.

  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یکی از صفات و شرایط خداوند قابل برستش بی نیاز بودن اوست. اگر خداوند بی نیاز باشد چه دلیلی دارد که با خدایی دیگر حال میخواهد در سطح خود او باشد همکاری کند اصلا ان خدای دیگر قبول نمی کند و این صلح فرضی شما غیر ممکن می شود چون وقتی دو قدرت برتر در مقابل یکدیگر بیستند حتما نزاعی بین آن دو صورت می گیرد.

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    176
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دو چیز کاملا یکسان بدون در نظر گرفتن وجود در واقع یک چیز هستند
    منظورا از بدون در نظر گرفتن وجود یعنی چی ؟ من نفهمیدم ...

  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    تشکر:
    1
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام به همه ی دوستان خصوصا جناب عسگری

    دوست من، من هم زیاد فلسفه بلد نیستم و با زبون خودم می خوام برات حرف بزنم.

    اگه دو خدا داشته باشیم که در حال صلح باشند و با هم جهان رو خلق کرده باشن، چرا این خدائی که مثلا ما می شناسیم فقط خودش رو خالق کل هستی می دونه و اصلا اسمی از شریکش نمیاره که هیچ داره می گه من اصلا شریکی ندارم؟!

    فرض رو بر این می گیریم که خدای دومی هم وجود داره وقتی ببینه رفیقش یا شریکش همه چیز رو به اسم خودش تموم می کنه آیا فکر می کنی باز ساکت می شینه و صلح به حال خودش باقی می مونه یا اینکه جنگ می شه؟ البته شاید هم می ترسه و کاری نمی کنه و یا اینکه بزرگواری می کنه و می گه این رفیقم بچگی داره می کنه و من که بهتر می فهمم نباید با اون دهن به دهن بذارم؟

    هر کدوم از این فرضها رو که در نظر بگیری اشکالاتی توی خدایی هر دوتای این خداهای فرضی پیش میاد. یه کم فکر کن.

    پیروز باشی

    لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابدا
    و لا یستیقن أن الباطل حق أبدا

    قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودن
    حق نمی نماید امام صادق علیه السلام

    *************
    و السلام علي من اتبع الهدى
    و درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47



  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برای اثبات خداوند همین بس که الله با عظمت خود آنقدر بزرگ است که دیگر جای خدای دیگری وجود ندارد
    ویرایش توسط َفسسش : ۱۳۸۸/۰۲/۰۹ در ساعت ۰۱:۵۲

  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    بنام خدا
    اصل توحيد و يگانگى خدا، يكى از مباحثى است كه قرآن كريم به آن نگاه ويژه و عنايت خاص دارد و صدها آيه در مورد آن در قرآن آمده است.
    آياتى مانند: «قل هو الله أحد، الله الصمد، لم يلد و لم يولد، و لم يكن له كفواً أحد. (سوره اخلاص); همچنين سوره ها و آيات: (فصلت، 6)، (يوسف، 110)، (هود، 50، 61، 64)، (مؤمنون، 23)، (صافات، 35)، (محمّد، 19)، (فاطر، 15)، (بقره، 28، 163، 255)، و... ناظر به اصل توحيد هستند.
    بنابراين آنچه قرآن به عنوان اولين اصل مطرح مى كند و سرلوحه دعوت همه انبياء الهى بوده اين است كه بايد معتقد باشيم كه هيچ معبودى جز «الله» نيست.
    توحيد به دو قسم تقسيم مى شود:
    الف) توحيد نظرى: مانند آيه 15، سوره فاطر كه ناظر به توحيد نظرى است.
    ب) توحيد عملى: همان توحيد در عبادت است و به معناى حركت جهت رسيدن به كمال است و تنها خدا را مطاع قرار دادن و براى او قيام كردن و در يك كلام يعنى يكتاپرستى، مانند كلمه مبارك لا اله الا الله كه بيش از هرچيز ناظر بر توحيد عملى است.
    توحيد نظرى هم اقسامى دارد:
    1) توحيد ذاتى; يعنى شناختن ذات حق به وحدت و يگانگى و به تعبير قرآن غنى بودن ذات خداوند. (فاطر، 15)
    2) توحيد صفاتى; يعنى درك و شناسايى ذات حق به يگانگى عينى با صفات و يگانگى صفات با يكديگر، و در واقع توحيد صفاتى نفى هرگونه كثرت و تركيب از خود ذات است. لم يلد و لم يولد نزاده و زاييده نشده (اخلاص، 3)
    3) توحيد افعالى; يعنى درك و شناختن اين كه جهان با همه نظام ها و سنن، علل و معلولات، اسباب و مسببات فعل او، كار او و ناشى از اراده او است، يعنى خداوند در فاعليت هم شريك ندارد، مانند: ماشاء الله لا قوّة الاّ باللّه... هرچه خدا بخواهد همان مى شود نيرويى جزء به قدرت خدا نيست. (كهف، 39)


  14. تشکر


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    بنام خدا
    برخى دلايل توحيد:
    1. برهان تمانع: تحليل هاى دقيق فلسفى اثبات مى كند كه تعدد آفريدگار مايه فساد و اختلال در دستگاه آفرينش مى گردد و در قرآن كريم نيز به اين برهان اشاره شده است. (سوره انبياء، آيه 22).
    هرگاه بر زمين و آسمان و جهان دو آفريننده حكومت كنند، دو صورت فرض مى شود. 1) دو خداى مماثل و همانند يكديگر.
    2) دو خداى متباين كه با يكديگر اختلاف و تباين كلى داشته باشند.
    هرگاه مماثل هم باشند، مانند دو انسان كه بر اثر شباهت كامل و جهت اشتراكى كه در ميان آن دو، وجود دارد مثل و همانند يكديگر شمرده مى شوند، در اين صورت لازمه اش اين است كه خدا مركب از دو جزء باشد يك جزء مشترك كه هر دو دارند و يك جزء غير مشترك، و تركيب ملازم با احتياج است و احتياج با خدا بودن سازگار نيست.
    بنابراين بايد فرض دوم را، يعنى دو خداى متباين كه بين آن دو، هيچ وجه اشتراكى و شباهتى نباشد مورد بحث قرار بدهيم. بديهى است كه آثار و افعال دو موجود مباين بايد مانند ذات خود آنها مباين و مخالف باشد، زيرا متصور نيست كه دو موجود متباين كه كوچكترين نقطه اشتراك و وحدتى ميان آنها نيست از نظر افعال و آثار يكسان و يكنواخت باشند. هرگاه چنين دو خدايى بر جهان آفرينش حكومت كنند، تدبير هر كدام مباين و مخالف ديگرى خواهد بود و نتيجه دو تدبير مخالف، بهم خوردن نظم و از هم گسيختگى روابط و بروز اختلاف در دستگاه آفرينش است.
    قرآن كريم نيز در اين باره مى فرمايد: لو كان فيهما ءَالهة الاّ الله لفسدتا; اگر در جهان خدايانى جز خداى واحد بود جهان تباه مى شد. (انبياء، 22)

  16. تشکرها 3


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منظور از بدون در نظر گرفتن وجود اینکه باید هر دو از یک وجود یکتا باشند مثل دوتا دوقولوی همسان که کاملا شبیه هم هستند و گاه تشخیص آنها از یکدیگر دشوار است نباشند هردو واجب الوجود باشند که این خود ناشدنیست. و اینکه از یک وجود یکتا باشند ولی مجزا باعث مرکب بودن خداوندان می شود و تناقض.

  18. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود