جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خاسرین

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    141
    مورد تشکر
    186 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خاسرین




    لطفا در مورد "قل ان الخاسرین الذین خسرو انفسهم و اهلیهم یوم القیامه"زمر 15 توضیح دهید

  2. #2
    baquran



    فَاعْبُدُوا ما شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخاسِرينَ الَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْليهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَلا ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ (15)
    توضيح : " اما شما هر كس را جز او مى‏خواهيد بپرستيد" (فَاعْبُدُوا ما شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ).
    سپس مى‏افزايد:" بگو اين راه راه زيانكاران است، چرا كه زيانكاران واقعى كسانى هستند كه سرمايه عمر و جان خويش و حتى بستگان خود را در روز قيامت از دست بدهند"! (قُلْ إِنَّ الْخاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ) نه از وجود خويش بهره‏اى گرفتند، و نه از سرمايه عمر نتيجه‏اى، نه خانواده و فرزندانشان وسيله نجات آنها هستند و نه مايه آبرو و شفاعت در پيشگاه حق.
    " آگاه باشيد خسران و زيان آشكار همين است"! (أَلا ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ).


    ترجمه فولادوند : پس هر چه را غير از او مى‏خواهيد، بپرستيد « [ولى به آنان‏] بگو:» زيانكاران در حقيقت كسانى‏اند كه به خود و كسانشان در روز قيامت زيان رسانده‏اند آرى، اين همان خسران آشكار است.»

  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2,937 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : خاسرین




    علامه طباطبایی هم می فرمایند این آیه تعریضی به مشرکین است که سرمایه نفس را با به کفر کشاندن آن از دست داده اند و همچنین اهل و خویشاوندان خود را هلاک کردند زیرا آنان را به کفر وادار کردند و این کفر همان خسران حقیقی است .
    ایشان قول دومی راهم مطرح می کنند و آن اینکه مراد از اهل ، همسران و خدمتکارانی است که خدا برای انسان مومن و متقی در بهشت آماده کرده است .
    علامه قول دوم را با معنا و مقام آیه مناسب تر می دانند چون خویشاوندی و هر رابطه اجتماعی دنیا در روز قیامت از هم گسیخته میشود .ر. ک : ترجمه المیزان ، ج 17 ، ص 378 و 379 .

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود