جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حکم طلب مرگ از خداوند چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حکم طلب مرگ از خداوند چیست؟




    ممنون از پاسخ هایی که به بنده دادید
    چون نخواستم که تاپیک اضافه ای ایجاد کنم، سؤال بعدیم رو همین جا مطرح می کنم
    درخواست مرگ زودرس کردن برای خود، حکم این امر چیست و آبا اعمالی هم وجود دارد که انسان رو به نزدیک شدن این امر کمک کند ؟

    ویرایش توسط اکراه : ۱۳۸۸/۰۲/۰۷ در ساعت ۰۲:۱۹

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    سلام بر شما و وقت بخیر
    تاپیک جدید هم ایجاد می کردید هیچ مشکلی نبود.

    درخواست و تقاضای مرگ تا وقتی به حد عمل نرسه، حرام نیست.
    حرام وقتی هست که فردی خودش مقدمات این عمل رو هم فراهم بیاره یا دیگران رو وادار به این کار بکنه. که به این کار در اصطلاح میگن: «خودکشی» و این از گناهان کبیره هست.
    (البته مواردی هست که انسان به خاطر اهداف بالاتر و مقدس، ممکنه دست به عملی بزنه که خودش رو در معرض خطر و مرگ قرار بده. که اصطلاحا: «ایثار و از خود گذشتگی» نامیده میشه. این مساله جداییست و در جای خود بسیار پسندیده و نیکوست.

    اما در مورد قسمت دوم سوال، منظورتون رو دقیق متوجه نشدم؟!!
    یعنی اعمالی باشه که انسان رو به مرگ نزدیک کنه؟

    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منظور بنده این هست که چه شرایطی باید وجود داشته باشه که این دعا با این موضوع مستجاب بشه.
    ممنون از پاسختون.

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    سلام
    چون موضوع طرح شده با تاپیک قبلی کاملا متفاوت بود، پست ها رو تحت این تاپیک جدید جدا کردم.
    در مورد عنوانش اگر نظری داشتید بفرمایید تا ویرایش بشه.

    --------------------------------

    استجابت دعا نيازمند شرايط و مقدماتى است که توبه، پاکى قلب و روح، اخلاص، حضور قلب در هنگام دعا، عمل به پيمانهاى الهي، ايمان وعمل صالح، امانت و درستکارى از جمله اين شرايط است.

    یکی دیگر از مهم ترین شرایط استجابت دعا، به مصلحت بودن آن است.

    چه بسا کسی چیزی را از خدا بخواهد که به مصلحتش نیست و چون خدای عزوجل ارحم الراحمین است و به بندگانش لطف دارد، قطعا مصلحت‏بنده‏اش را می‏خواهد و لذا اگر در حالی که مطلب درخواستی به مصلحت‏سؤال کننده نباشد، به اجابت‏برسد، قطعا قبیح است و خدای سبحان از هر قبیحی منزه است.

    یا اینکه ممکن است مطلب درخواستی غیر ممکن باشد یا دارای مفسده‏ای (چه در کوتاه مدت و چه در دراز مدت) برای درخواست کننده باشد.

    موارد متعددى است که شخص بر اجابت خواسته‌اش پافشارى مى‌کند ولى نمى‌داند اجابت آن خواسته به مصلحت (فعلى يا دائمي) او با ديگران نمى‌باشد. در چنين مواردى آن دعا اجابت نمى‌شود و يا به طبق مصلحت به تاخير مى‌افتد.

    قرآن کريم در اين زمينه مى‌‌فرمايد: عسى آن تکرهوا شيئا و هو خيرلکم و عسى آن تحبوا شيئا و هو شر لکم
    چه بسا چيزى را خوش نداشته باشيد، حال ان که خير شما در آن است؛ و يا چيزى را دوست داشته باشيد، حال آنکه شر شما در آن است.

    ‌حضرت‌على (عليه‌السلام) به فرزندش امام حسن(ع) مى‌‌فرمايد:
    بسا ممکن است (خداوند) اجابت دعا را به تاخير اندازد تا پاداش قوى‌ترى بهره درخواست کننده شود، و عطاى شخص اميدوار کاملتر شود، و بسا ممکن است درخواستى داشته باشى که به تو ندهند و به جاى آن خيرى در دنيا و يا آخرت به تو ببخشند يا آن را با چيزى که برايت بهتر است، جابجا کنند، بسا به دنبال چيزى باشى که اگر به تو داده شود، نابودى دينت در آن باشد.

    و نيز فرمود: رب امر حرص الانسان عليه فلما ادرکه ود ان لم يکن ادرکه
    چه بسا انسان نسبت به چيزى حريص است و آن را مى‌طلبد و چون به آن دسترسى پيدا کرد، دوست مى‌دارد اى کاش! اصلا به آن نرسيده بود.

    همچنین اگر دعا بر خلاف سنن الهی باشد، مستجاب نمی شود.

    برخى افراد از خداوند درخواست هایی مى‌کنند که خلاف نظام عالم و سنن الهى است و چنانچه ائمه معصومين (عليهم‌السلام) افراد را از اين دعاها منع مى‌کرده‌اند.

    امام صادق (عليه‌السلام) مى‌فرمايد: دعا کننده نگويد اللهم لاتحوجنى الى احد من خلقک ... (بارالها! مرا محتاج به هيچ يک از مخلوقين خود منما، زيرا انسانى نيست مگر آنکه محتاج به مردم است. بلکه بگويد: خداوند! مرا به اشرار خلقت محتاج منما.

    حضرت على‌ (عليه‌السلام) نيز مى‌فرمايد: لايقولن احدکم اللهم انى اعوذ من الفتنه
    احدى از شما نگويد: خدايا! از امتحان و آزمايش به تو پناه مى‌برم.
    زيرا آزمايش و امتحان مردم قطعى است و حتما همه افراد در زندگى بايد مورد آزمايش قرار گيرند.

    امام صادق (ع) مى‌فرمايد: بجاى جمله فوق اينگونه دعا کنيد: خدايا! از آن امتحانى که موجب لغزش مى‌شود و باعث گمراهى و کجروى انسان مى‌گردد به تو پناه مى‌برم.

    روايت ديگرى است که مردى در حضور حضرت علي(ع) درباره دوست خود دعا کرد و گفت: خداوند هيچ ناملايم و مکروهى براى اوپيش نياورد و درباره او روا ندارد.
    علي(ع) که اين دعا را شنيد به او فرمود: شما براى دوستت دعا به مرگش کردى يعنى مى‌گويى خدايا! دوست مرا از دنيا ببر و به حيات او خاتمه بده، زيرا انسان زنده و کسى که در دنيا زندگى مى‌کند لابد و ناچار بايد به ناملايمات و مکروهاتى دچار شود.

    ------------------------

    خلاصه این که، طلب مرگ از خداوند تا وقتی به مرحله عمل نرسیده، نمیشه گفت کار حرامیست.
    و آیا خداوند این دعا را مستجاب کند یا خیر، بستگی به شرایطی که ذکر شد دارد.

    امیدوارم مفید بوده باشه.





    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۸/۰۲/۰۹ در ساعت ۱۱:۴۶
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    45
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چرا درخواست مرگ؟
    اگه میشه توضیح بدین، مشکلتون رو مطرح کنید...
    سفر به سرای آخرت خیلی قشنگه ولی (اما و ولی داره...)

    میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر کتاب زیر را مطالعه کنید"معاد و جهان پس از مرگ" (آیه ا.. مکارم شیرازی )
    http://www.makarem.ir/persian/compilation/?itg=7
    ویرایش توسط shirazigs : ۱۳۸۸/۰۲/۱۵ در ساعت ۲۰:۲۹
    وعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا ؟
    محتاج دعای خوب شما هستم.
    هیچ فکر کردی خدا تو رو برای چی آفریده؟ و اینکه تو روی زمین چه کار میکنی؟

  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در کتاب وسائل الشیعه بابی است به نام مکروه بودن تمنی مرگ !

    و در این زمینه روایاتی ذکر شده :

    خلاصه دو روایت چنین است :

    رسول خداص بر مردی وارد شدند که تمنی مرگ میکرد که رسول خداوند ص به اوفرمودند تمنی مرگ نکن همانا اگر تو محسن باشی در احسانت زیاده خواهی کرد و اگر گناهکار عتابت به تاخیر می افتد (و مهلت توبه پیداخواهی کرد)

    2616- الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الطُّوسِيُّ فِي الْمَجَالِسِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مَخْلَدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْوَاحِدِ النَّحْوِيِّ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي أُسَامَةَ عَنِ الْوَاقِدِيِّ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ (عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الزُّبَيْرِيِّ عَنْ مُرِيدِ بْنِ الْهَادِ) عَنْ هِنْدٍ بِنْتِ الْحَارِثِ الْقُرَشِيِّ عَنْ أُمِّ الْفَضْلِ قَالَتْ دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَى رَجُلٍ يَعُودُهُ وَ هُوَ شَاكٍ فَتَمَنَّى الْمَوْتَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا تَتَمَنَّ الْمَوْتَ فَإِنَّكَ إِنْ تَكُ مُحْسِناً تَزْدَدْ إِحْسَاناً وَ إِنْ تَكُ مُسِيئاً فَتُؤَخَّرُ تُسْتَعْتَبُ فَلَا تَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ

    رسول الله ص فرمودند کسی از شما تمنی مرگ نکند برای ضرر و سختی که بر او رسید و سزاست که اینگونه بگوید :
    زنده بدار من را مادامی که حیات خیر است برای من و بمیران زمانی که وفات خیر برای من باشد



    از طرفی طبق ظاهر برخی آیات و روایات برداشت میشود برخی اولیاء خداوند لقاء خداوند را دوست دارند


    قُلْ يا أَيهَا الَّذِينَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِياءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ(الجمعة/6)
    بگو: «اي يهوديان! اگر گمان مي‌کنيد که (فقط) شما دوستان خدائيد نه ساير مردم، پس آرزوي مرگ کنيد اگر راست مي‌گوييد (تا به لقاي محبوبتان برسيد)!»

    در این آیه نشانه اولیاء الهی تمنی موت علی الظاهر معرفی شده (والله العالم) و روایت شریفه زیر هم مشعر به این معنی است :

    رسول خداوند ص فرمودند دوچیز هست که ابن ادم آنها را دوست ندارند که انها مرگ است درحالیکه مرگ راحتی مومن است از فتنه و اکراه داره کمی مال را درحالیکه کمی مال باعث کمتر شدن حساب است

    2551- وَ فِي الْخِصَالِ عَنِ الْخَلِيلِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ أَبِي الْعَبَّاسِ السَّرَّاجِ عَنْ قُتَيْبَةَ عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِي عَمْرٍو عَنْ عَاصِمِ بْنِ عُمَرَ بْنِ قَتَادَةَ عَنْ مَحْمُودِ بْنِ لَبِيدٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ شَيْئَانِ يَكْرَهُهُمَا ابْنُ آدَمَ الْمَوْتُ وَ الْمَوْتُ رَاحَةُ الْمُؤْمِنِ مِنَ الْفِتْنَةِ وَ يَكْرَهُ قِلَّةَ الْمَالِ وَ قِلَّةُ الْمَالِ أَقَلُّ لِلْحِسَابِ


    حال نتیجه ای که می توان از مجموع این آیات و روایات برداشت نمود اینست که تمنی مرگ اگر جنبه رهایی از تکلیف و سختی های دنیا داشته باشد مذموم است اما اگر این تمنی به خاطر لقاء حضرت حق و رسیدن به نهایت وصال باشد پسندیده است پس حیاتی که باعث نزدیک تر شدن انسان به خداوند باشد بهتر است از مرگی که باعث محروم شدن انسان از فیوضات می شود

    در هرحال انسان هم باید تمنی لقاءالله را داشته باشد هم برای رسیدن اکمل و اتم به حضرت حق از نعمت حیات بهرمند گردد لکن تمنی مرگ به خاطر مصائب و سختی ها از مصادیق بی صبری است که از این جنبه کراهت آن کاملا مشخص است


    اما ممکن است ایراد گرفته شود چگونه بی بی صدیقه طاهر در روزهای اخر عمر شریفشان دعای تعجیل وفاتشان را نمودند

    در پاسخ باید گفت تمام گریه و ناله های بی بی و اینگونه دعاهای ایشان جنبه سیاسی داشت . چرا که همه مسلمان می دانستند طبق گفته رسول خداوند ص معیار رضا و غضب خداوند ، رضا و غضب بی بی زهراس است و این نشان ازمخالف ایشان با عملکرد مردمان آن زمانه داشت و این یک حرکت جهادی بشمار میرفت . و صد البته کشته شدن در راه خداوند وولایت شهادت است و شهادت به گفته خود خداوند حیات است نه ممات :


    وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يرْزَقُونَ(آل عمران/169)
    (اي پيامبر!) هرگز گمان مبر کساني که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزي داده مي‌شوند.

  10. تشکرها 4


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اکراه نمایش پست
    ممنون از پاسخ هایی که به بنده دادید
    چون نخواستم که تاپیک اضافه ای ایجاد کنم، سؤال بعدیم رو همین جا مطرح می کنم
    درخواست مرگ زودرس کردن برای خود، حکم این امر چیست و آبا اعمالی هم وجود دارد که انسان رو به نزدیک شدن این امر کمک کند ؟

    پاسخ:
    درخواست مرگ از خداوند تعالي دو گونه است: 1ـ مذموم 2ـ ممدوح.
    قسم اوّل آن است كه انسان از سختي‏هاي دنيا شكوه كند و ازاين‏رو آرزومند مرگ باشد كه اين خود حاكي از ضعف يقين و ايمان و ناراضي بودن نسبت به آنچه خداوند تعالي برايش مقدّر ساخته است، می باشد. انساني اين گونه قطعا انساني ناقص است و نه تنها تمنّي و آرزوي مرگ برايش مطلوب و ممدوح نيست بلكه بر عكس بايد از خداوند تعالي طول عمر و ادامه حيات را بخواهد تا نفس خود راتكميل كند و ره توشه نجات‏بخشِ از خطرات و سكرات موت، برزخ، حشر و صراط را بر گيرد. اين چنين درخواستي،دعاي اوليه او باشد و در مرحله دوّم از خداوند تعالي مضمون زير را بطلبد: عن النّبي صلي الله عليه و آله و سلم قال: «لايتمني احدكم الموت لضرّ نزل به وَلْيقل: اللّهم! اَحْيني ما كانت الحياة خيرا لي، و توفّني اذا كانت الوفاة خيرا لي: هيچيك از شماها به خاطر گرفتاري و تنگنايي كه بر او نازل گشته، مرگ را آرزو نكند (بلكه) بايد چنين بگويد: خداوندا!مادامي كه زندگي برايم خير است مرا حيات بخش و هرگاه وفات برايم خير است جانم را بستان» (وسائل الشيعة، ج 2، ص 659، روايت 2، به نقلاز سرّالأِسراء في شرح حديث المعراج، جزء اوّل، ص 440).
    اگر كسي دعايش اين بود لزومي ندارد براي جلوگيري از به گناه افتادن، درخواست مرگ كند زيرا اگر ادامه حيات برايش خير و بهتر باشد، درخواست مرگ هر چند براي جهت مذكور درخواستي است ضد خير و در مقابل موقعيتي بهتر مي‏باشد و اگر وفات برايش خير و بهتر باشد، درخواست مرگ و لو براي همان جهت مذكور، داخل در همين دعاي شريفه مي‏گردد پس درخواست مرگ مستقلاً براي جلوگيري از به گناه افتادن، وجهي ندارد.
    قسم دوّم آن است كه انسان به حدي از كمال عالي انساني رسيده كه مشتاق لقاء الله و پرواز از زندان دنيا مي‏باشد ومرگ را بهترين تحفه مي‏بيند؟ اميرالمؤمنين(ع) مي‏فرمايد:«افضل تحفة المؤمن الموت:برترين تحفه مؤمن مرگاست» (الغرر و الدرر، باب موت به نقل از سرّ الأِسراء، ج 1، ص 441). چنين كسي از حجاب تن مي‏رنجد و از غم فراق مي‏نالد،اين درخواست مرگ در اوج حالات عرفاني و معنوي است كه بسيار مطلوب است، اما در عين حال رضا به خواست خدا و انجام وظايف و كسب آمادگي افزونتر بهتر است.


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    یک راه وجود دارد.
    اولا باید بفمی که خداوند هدف از خلقت شما را چه چیزی تعئین کرده.
    چراکه هیچ چیز و هیچ کسی بی دلیل خلق نشده اند و رسالتی بر آنهاست.
    بعد از فهمیدن رسالاتی که بر گردن شماست باید شررایط انجام آن رسالات را اخذ نمائی.
    مثلا اگر رسالت شما اینها باشد
    1- فرزندی خداوند به شما می دهد که باید اورا تربیت دینی نمائی
    خب باید اولا ازدواج کنید و صاحب اولادیکه مدنظر خداوند است بشوید بعد شرایط هدایت کردن شخص موردنظر را پیدا کنید سپس او را هدایت نمایئ آنطوریکه رسالت توست.

    2- مانع از خوردن حق یتیم هائی شوی.
    3- ..

    همانطوریکه مشاهده می کنید انجام این اعمال همینقدری که عمر می کنید طول می کشد.
    و شما و من و دیگران بیشتر از آنچه که تعئین شده در این دنیا زندگی نخواهیم کرد و زمان مرگ هم مشخص است.

    مگر اینکه این مقدرات نیک را بخواهید با انجام اعمالی عوض کنید که کار ناصوابی است.

    بهتر است مقدراتی را عوض کنید که نتیجه اش قربتا الی الله شود.
    موفق باشید
    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم
    در مورد حدیثی از پیامبر اکرم در مورد طلب مرگ نیاز به اطلاعات دارم !
    دوستم برام اینطور تعریف کرده که شخصی میره نزد پیامبر و مبگه از خدا طلب مرگ دارم و پیامبر میگه باید با خودت 10 هدیه (توشه) ببری به اون دنیا . یکی برای ازرائیل و ...
    اگر دوستان منبعی در مورد این حدیث میشناسن و یا اطلاعاتی دارن لطفاً راهنمایی کنن .
    یا علی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود