-
۱۳۸۸/۰۲/۱۱, ۱۵:۰۲ #1
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۸۷
- نوشته
- 505
- مورد تشکر
- 1,183 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 17
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
مزایای عفاف و پوشش زنان در جامعه
چرا باید مسأله محرم و نامحرم مطرح باشد؟ چرا باید زن خودش را از غیرمحارم خودش بپوشاند؟ رمز و سر این مطلب چیست و چه فایده ای دارد؟ اولین خاصیتش خاصیت روانی است، یعنی آرامش روانی. در هر جامعه ای که روابط زن و مرد بر اساس عفاف بود عفاف در همین حدود اسلامی که عرض می کنم یعنی زنان در خارج دایره ازدواج، خودآرا و خودنما نبودند و وسیله تهییج مردان را فراهم نکردند و مردان هم در خارج از دایره ازدواج دنبال لذت جویی و کامجویی به وسیله چشم، دست، لامسه و غیر لامسه نبودند قلبها و روحها آرام و سالم است، و در هر جامعه ای که بر عکس (این حالت) است اولین ناراحتی اجتماعی، ناراحتیهای روانی است. گروهی از فرنگیها گفتند خیر، وقتی زن و مرد از یکدیگر دور باشند ناراحتیهای روانی و عقده های روانی به وجود می آید.
ولی تجربه همین یک قرن گذشته و کمتر از یک قرن گذشته کاملا ثابت کرد که مسأله برعکس است، به هر اندازه که آزادی در مسائل جنسی بیشتر است التهاب در افراد زیادتر و بیشتر است چون غریزه جنسی انسان (مانند چند غریزه دیگر مثل غریزه جاه طلبی، غریزه علم طلبی و غریزه عبادت) صرفا ظرفیت جسمانی ندارد، ظرفیت روحی هم دارد.
غرائزی که صرفا ظرفیت جسمانی دارند مثل خوردن، دارای یک ظرفیت محدودی هستند. انسان یک مقدار محدود می تواند غذا بخورد، از آن بیشتر نمی تواند، اگر بگویند باز هم می خواهی، برایش مجازات است.
ولی مالکیت چطور؟ مالکیت هم مثل خوردن است؟ آیا ظرفیت مالکیت برای انسان یک ظرفیت محدود است، یعنی اگر انسان مالک صدهزار تومان شد دیگر روحش هم از مالکیت (سیر می شود؟) نه، وقتی صد هزار تومان را دارا شد می خواهد دویست هزار تومان داشته باشد، وقتی دویست هزار تومان دارا شد تشنه تر است برای پانصد هزار تومان، میلیونر که شد تشنه تر می شود برای میلیاردر شدن، و آنکه از همه مردم دنیا ثروتمندتر است از همه مردم دنیا برای ثروت تشنه تر است.
جاه طلبی چطور؟ آن هم همین طور است. یک آدمی که هیچ چیز ندارد، برای اینکه رئیس یک انجمن بشود دلش (لک) می زند ولی آیا رئیس انجمن که شد دیگر ظرفیتش پر می شود و می گوید همین کافی است؟ نه، بعد دلش می خواهد توسعه بیشتری پیدا کند، شهردار یک منطقه یا یک شهر کوچک بشود، بعد، از آن بالاتر (را می خواهد). اگر به یک نفر تمام دنیا را بدهند و بگویند تو سلطان جمیع عالم هستی، باز دغدغه بیشتری دارد که آیا می شود یک کره دیگری را هم تصاحب کنیم و بر آن کره هم حکومت کنیم؟ غریزه جنسی انسان هم همین طور است...
-
تشکرها 9
-
۱۳۸۸/۰۲/۱۴, ۰۹:۳۴ #2
ز مزاياي عفاف و پوشش زنان ، حفظ عفت عمومي جامعه اسلامي است . توضيح اينكه دستيابي به اهداف بلند ، شرايط و زمينه هاي اجتماعي مناسبي مي طلبد . روح بشر براي رسيدن به كمال مطلق در جامعه اي سرشار از فساد و الودگي توان پرواز نخواهد داشت . در محيطي كه تمام توجه انسان به گرايشهاي نفساني و خواسته هاي شهواني معطوف است بي گمان غفلت چنان بال و پر مي گستراندكه ديگر مجالي نخواهد ماند .
از اينرو عفاف و پاكي از ويژگي هاي جامعه اسلامي است كه ضامن حفظ سلامت روحي آحاد جامعه براي در نورديدن پلكان سعادت است .
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
سوره نور آيات 16 و 17
حضرت زهرا (س) :
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.:salavat(10):رسول اکرم(ص):الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.
-
تشکرها 8
-
۱۳۸۸/۰۲/۱۴, ۰۹:۴۷ #3
دومين مزيت عفاف و حجاب ر ا مي توان در حفاظت از امنيت زن جستجو كرد ، زن بعنوان موجودي لطيف و جذاب همواره مورد طمع هوسرانان بوده است و در اين زمينه خسارات روحي و جسمي فراواني بر او وارد شده است .
امروزه يكي از معضلات در جوامع متمدنمساله امنيت زنان است .
ايا زن در صورت خود آرايي و تحريك مردان بيگانه از امنيت بيشتري برخوردار خواهد شد يا با پنهان كردن و پوشاندن آرايه هاي خود و به تبع آن بيدار نكردن اميال خفته مردان ؟
زن در مقام پيشگيري از نا امني ها آيا راهكاري موثر تر از حجاب دارد ؟
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
سوره نور آيات 16 و 17
حضرت زهرا (س) :
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.:salavat(10):رسول اکرم(ص):الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.
-
تشکرها 7
-
۱۳۸۸/۰۲/۱۴, ۱۰:۳۷ #4
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,092
- مورد تشکر
- 2,132 پست
- حضور
- 1 روز 17 ساعت 36 دقیقه
- دریافت
- 12
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
هنگامی که زنان در جامعه خودآرایی و خودنمایی نکنند و آرایش و دلربایی را به محیط خانواده محدود کرده، ویژه ی همسران خود قرار دهند، هر مردی برای همسر خود ارزش و احترام لازم را قائل است و نعمت زیبایی وسیله ای برای گرمی زندگي و حفظ حرمت همسران می شود.
اما زمانی که این کار همگانی شود و هر مردی به راحتی از ده ها زن در کوچه و خیابان با نگاه و ارتباط نادرست بهره برد، دیگر حرمت و جایگاه زنان و نقش اصلی و امتیازات واقعی آنان به فراموشی سپرده خواهد شد و زنان تنها وسیله ای می شوند برای کامجویی مردان.
در چنین شرایطی است که ممکن است مردی در کمال بی انصافی و نمک نشناسی به همسر خود بگوید: "زن هرچه بخواهم در کوچه و خیابان ریخته است."
چه زشت است این تعبیر، و چه سنگین است جرم کسانی که سبب می شوند ارزش زن تا این حد سقوط كند.
وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس
-
تشکرها 8
-
۱۳۸۸/۰۲/۱۴, ۱۷:۵۰ #5
سومين مزيت حجاب حفاظت از حقوق شخصي زن است . يكي از حقوق شخصي افراد ، تمتعات است . زن در بعد انساني همپاي مرد است حقوقي دارد و بايد از حقوق خود بهره مند گردد .زيرا حفظ حقوق شخصي به جهت اخلاقي و عقلي لازم است .
مسلما حفاظت از اين حق شخصي با بي حجابي ممكن نخواهد بود . زن بي حجاب شايد بتواند از كام جويي هايي كه جنس مخالف توسط ديگر حواس پنجگانه از او دارد جلو گيري كند ولي هرگز نميتواند از لذت جويي مرد با حس قدرتمند بيناييي در امان بماند . بر اين اساس است كه شرع مقدس اسلام دژي محكم در اختيار زن قرار داده تا بوسيله آن از اين حق نگهباني كند و آن قلعه مستحكم چيزي جز حجابي كه بر او واجب كرده نيست نه براي اينكه او را محدودئ كند بلكه براي اينكه به او قدرت بخشد و در او مصونيت ايجاد كند .
اين حق زن است كه با پوشانيدن و مخفي داشتن جاذبه هاي ظاهري خويش به هيچ مردي اجازه لذت جويي و بهره برداري گناه آلود از آن را ندهد ؛ پس پوشش بيشتر زن نسبت به مرد نه تنها حافظ حقوق شخصي او كه عين حق اوست .
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
سوره نور آيات 16 و 17
حضرت زهرا (س) :
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.:salavat(10):رسول اکرم(ص):الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.
-
تشکرها 7
-
۱۳۸۸/۰۲/۱۴, ۲۰:۴۵ #6
چهارمين مورد حفظ ارزش و كرامت زن است .
در جهان بيني اسلامي ، معنويت حرف اول را ميزند نه ماديت از اينرو در اسلام نقش زن با ديدگاه مكتب هاي مادي بسيار متفاوت است .
در اين ديدگاه زن مي تواند همچون مرد به در جه اي از تعالي و رشد برسد كه مورد خطاب وحي الهي قرار بگيرد با فرشتگان سخن بگويد ، غذاي آسماني برايش فرود آيد و مهم تر از همه به مقام قرب حق تعالي برسد . او همانند ديگر انسانها امانت دار عهد الهي و خليفه خدا برروي زمين است و با روحي مستعدتكامل و داراي استعدادهاي فراوان و اين را خوب مي داند كه تا وقتي همه نظر ها به اندام او خيره باشد هيچ چشمي نمي تواند ملكات ، سجاياي اخلاقي و استعدادهاي والاي او را بنگرد پس اندام و زينتهاي وجودي خويش را در پرده حجاب محفوظ مي دارد تا بتواند با ارزش حقيقي خويش و به اعتبار انسانيت و كرامت والاي يك زن در جامعه به فعاليت بپردازد .
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
سوره نور آيات 16 و 17
حضرت زهرا (س) :
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.:salavat(10):رسول اکرم(ص):الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.
-
تشکرها 6
-
۱۳۸۸/۰۲/۱۴, ۲۰:۵۹ #7
حفظ حقوق الهي
حجاب در اسلام و پوشش بيشتر او نسبت به مردان علاوه بر دلايل پيشين از حكمتي ديگر برخوردار است و آن حفظ حرمت و شخصيت زن مسلمان است آيت الله جوادي آملي در اينباره مي فرمايند :
"
حرمت زن، نه اختصاص به خود زن دارد نه شوهر و نه حق برادر و فرزندانش ميباشد. همه اينها اگر رضايت بدهند قرآن رضايت نخواهد داد چون حرمت و حيثيت زن به عنوان «حقالله» مطرح است يعني حيثيت زن حريم خداوند است.... و هتك حرمت او براي احدي روا نيست و همگان موظف به پاسداري از مقام زن هستند ..."
بر اين اساس ، حجاب زن از حق هاي الهي بوده و هر انسان مومني نه تنها براي منافع رعايت پوشش اسلامي ، حفظ شان و منزلت زن مسلمان ، مصالح اجتماعي و ... بلكه از روي بندگي خداوند متعال موظف به اداي اين حق است .1
___________
1- برگرفته از كتاب چادر و مقنعه از ديدگاه قران و حديث ، اكرم سادات دهقاني
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
سوره نور آيات 16 و 17
حضرت زهرا (س) :
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.:salavat(10):رسول اکرم(ص):الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.
-
تشکرها 5
-
۱۳۸۹/۰۶/۲۸, ۰۴:۴۲ #8
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۸
- نوشته
- 4,737
- مورد تشکر
- 7,718 پست
- حضور
- 6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
- دریافت
- 11
- آپلود
- 0
- گالری
-
307
خداوند متعال دين مقدس اسلام را براى سعادت و خوشبختى انسانها نازل فرموده و عفت و پاكدامنى را با آفرينش زن به هم آميخته و با آفرينش او صلاح و خير جامعه را در نظر گرفته و طبعا براى او سهم به سزايى مقرّر فرموده بلكه گاهى به او نظر ويژه اى عنايت كرده و قوانين مخصوصى برايشان وضع نموده و يك سوره خاصى را به نام سوره نساء در قرآن كريم نازل فرموده است .
در سوره هاى ديگر قرآن ، نيز كرارا به مسائل حياتى بانوان پرداخته و به خاطر اختلاف ميان دو جنس زن و مرد از نظر روحى و جنسى ، قوانين ويژه اى بيان فرموده و مسئله حجاب و پوشش در رأ س و پيشاپيش آن قانون قرار گرفته شده تا عفت برونى زن با عفت درونى او هماهنگ گردد و بنيان خانواده مستحكم گرديده و زيبايى و دلارايى زن از آن همسرش باشد و ديگران از آن بهره نگيرند.
در قرآن مجيد بسيار به مسأ له پوشش و حجاب اشاره فرموده و اين همه سفارش و تأ كيد به خاطر اهميت داشتن حجاب و پوشش در زندگى زن است .
مطلب قابل توجه اين است كه اسلام دشمنان بسيارى دارد و به خاطر از بين بردن اين دين حاضر، دست به هر توطئه و كشتارى بزند تا اجتماع اسلام را از آن منحرف نمايد.
دشمنان اسلام به قانون حجاب ايراد گرفته اند و در پوشش طرفدارى از مقام زن ، حجاب را نوعى تحقير و پائين آوردن شخصيت زن قلمداد نموده اند و گفته اند كه زن در حجاب نوعى محدوديت است و نمى گذارد آنطور كه شايسته است به كمال و رشد و ترقى برسد.
اين ياوه سرائيها از اين افراد منحرف عجيب نيست ، زيرا كه اين به صلاح طرفداران آزادى زنان ، به عمق و حكمت قانون حجاب پى برده اند، ولى به علت داشتن سوء نيت خواسته اند كه با جلوه دادن نظريات پليدشان زنان را از داشتن حجاب بر كنار نمايند
آنها مى كوشند در وسائل ارتباط جمعى مختلف ، از قبيل مجلات ، راديو و تلويزيون و ماهواره و غيره ... پوشش و حجاب زنان را زير سؤ ال قرار دهند و توجيح نمايند و آئين حجاب را زشت جلوه دهند و در نتيجه زنان را به فساد و تباهى بكشانند، ليكن در برابر اين نوع تبليغات زهرآگين بر زنان مسلمان واجب است كه به حجاب پايبند باشند، و اين دستور مقدس اسلام را قولا و عملا در همه جا تبليغ نمايند.
اين تاپیک بخش مختصرى از منافع و خوبيهاى پوشش و حجاب و زيانهاى مفاسد بى حجابى و بدحجابى را بيان مى كند تا رفع شبهات و روشنگرى بانوان تحصيل كرده گردد.
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
العدل في الرضا والغضب
القصد في الفقر والغنى
أن اعطي من حرمني
أصل من قطعني
أعفو عمن ظلمني
أن يكون نطقي ذكراً
أن يكون صمتي فكراً
ونظري عبراً
[SIGPIC][/SIGPIC]
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۹/۰۶/۲۸, ۰۴:۴۳ #9
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۸
- نوشته
- 4,737
- مورد تشکر
- 7,718 پست
- حضور
- 6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
- دریافت
- 11
- آپلود
- 0
- گالری
-
307
حجاب فرمان خداست و پروردگار متعال در قرآن كريم در مورد واجب بودن حجاب و حدود آن در پنچ آيه صريحا دستور فرموده ، ولى در مورد حفظ عفّت و پاسدارى از حريم آن در قرآن بيش از ده آيه وجود دارد. (كه در كتاب حجاب و عفاف بحث خواهد شد، انشاءاللّه .)حجاب فرمان خداست
آياتى كه به طور صريح اصل حجاب را براى زنها واجب و لازم و ضرورى دانسته پنج آيه مى باشند كه عبارتند از آيه 30 سوره نور، و آيه 59 و 53 و 33 و 23 سوره احزاب كه به ترتيب به بررسى آنها مى پردازيم .
در آيه 30 سوره نور مى خوانيم :
اى پيامبر! به بانوان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه كردن به نامحرمان ) فرو بندند و عورتهاى خود را بپوشانند، و زينت هاى خود را جز آن مقدارى كه نمايان است ، آشكار نسازند و با روسرى و چادر، سر و گردن و سينه و اندام خود را بپوشانند و زينت و (برجستگيهاى اندام ) خود را هم از زير چادر ظاهر نكنند، مگر براى شوهرانشان و پدرانشان و پدرشوهرانشان و پسرانشان و پسران همسرانشان و برادرانشان و پسر برادرانشان و پسران خواهرانشان و زنانِ هم مذهبشان و كنيزانشان و مردانيكه به هر دليل تمايلى به زن ندارند و كودكانى كه از امور جنسى بى اطلاعند (غير از مميّزين ). و پاهاى خود را به زمين نكوبند تا زينتهاى پنهانشان ظاهر شود و همگى به سوى خدا توبه كنيد اى مؤ منان ، باشد كه رستگار شويد.
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
العدل في الرضا والغضب
القصد في الفقر والغنى
أن اعطي من حرمني
أصل من قطعني
أعفو عمن ظلمني
أن يكون نطقي ذكراً
أن يكون صمتي فكراً
ونظري عبراً
[SIGPIC][/SIGPIC]
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۹/۰۶/۲۸, ۰۴:۴۳ #10
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۸
- نوشته
- 4,737
- مورد تشکر
- 7,718 پست
- حضور
- 6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
- دریافت
- 11
- آپلود
- 0
- گالری
-
307
حجاب در كتاب آسمانى
دومين آيه اى كه بر وجوب رعايت حجاب براى زنان در برابر نامحرمان ، دلالت صريح مى كند، آيه 59 سوره احزاب است كه مى خوانيم :
اى پيغمبر! به همسران و دخترانت و بانوان مومن بگو: با روپوشها و روسرى ها و چادرها و جلبابها خود را بپوشانند. زيرا اين كار (چادر پوشيدن ) موجب مى شود كه بهتر به عفت شناخته شوند، و مورد آزار و تعرض هوسرانان قرار نگيرند. (و اگر تاكنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند، زيرا) خدا همواره آمرزنده ، و مهربان است .
اين آيه نيز به اصل وجوب حجاب براى بانوان ، تصريح نموده است و در پايان به يكى از فلسفه هاى حجاب كه عدم آزار از ناحيه مزاحمها است اشاره كرده است .
مى توان گفت : اين آيه در قرآن جامع ترين آيه در حفظ حجاب و حريم عفّت است ، به خصوص با توجه به آيه قبل از خود، و آيه بعد كه شديدترين هشدارها را به متجاوزين حريم عفّت داده است .
در اين آيه دو مطلب در مورد حجاب هست كه با بررسى آن دو حقيقت مطلب آشكار مى گردد، يكى آنكه منظور ((كلمه يُدني نَ)) چيست و دوم آنكه منظور از ((جلباب )) چه مى باشد؟ ((يُدْنِينَ)) در اصل از ((دُنُوّ)) به معنى نزديك كردن است ، منظور از آن در اين آيه اين است كه زنان بايد لباس حجاب ((مثلا چادر)) را از خود دور نسازند، و صورت و بدن خود را به وسيله آن بپوشانند.
علاّمه شهيد مطهّرى در توضيح اين مطلب مى نويسد:
استفاده : زنان از روپوشهاى بزرگ كه بر سر افكنده اند، دو جور بوده است ، يك نوع صرفا جنبه تشريفاتى و اسمى داشته است ، همانگونه كه در عصر حاضر بعضى از بانوان چادرى را مى بينيم كه چادر داشتن آنها صرفا جنبه تشريفاتى دارد، با چادر هيچ جاى بدن خود را نمى پوشانند، بلكه آن را رها مى كنند، وضع چادر بر سر كردنشان نشان مى دهد كه اهل پرهيز از معاشرت با مردان نامحرم نيستند، و از اينكه مورد بهره بردارى چشمها قرار بگيرند، امتناعى ندارند.
نوع ديگر بر عكس بوده و هست ، زن آن چنان با مراقبت لباسها و چادر خود را مى گيرد و آن را رها نمى كند كه نشان مى دهد كه اهل عفاف و حفاظ است ، و اين كار نيز خود به خود آژير دور باشى براى دزدان ناموس ايجاد مى كند و ناپاك دلان را مايوس مى سازد)
نتيجه اينكه جمله ((يُدني نَ)) بيانگر آن است كه از پوشش بايد به صورت صحيح استفاده شود، و آن را جّدى گرفت ، نه صورى و تشريفاتى ، و گرنه چه بسا بعضى از پوششها - حتّى مثل چادر - به خاطر رها نمودن آن ، همچون ويترينهاى مغازه ها، هيجان انگيزتر شده ، و نبودش بهتر از بودنش است .
جمله ((جلباب )) جامه گشادى است كه از روسرى بزرگتر و از عبا كوچكتر است . و يا پيراهن و يا جامه اى گشاد و بزرگى است كه از ملحفه ، (ملافه يا روپوش بزرگى همانند چادر است ) كه زنان به وسيله آن (بنا به تفسير الميزان ) صورت و گردن و جامه هاى خود را مى پوشانند...
نتيجه اينكه آيه مذكور مى گويد: زنان بايد با پوششى گشاد و وسيع سر و سينه خود را (تا پا) به خوبى بپوشانند، به گونه اى كه موجب تهيج هوسبازان ، و به دنبال آن مورد مزاحمت آنها قرار نگيرند، بنابر اين زنان مسلمان ، براساس اين آيه ، نبايد با لباسهاى چسبان ، در برابر چشم مردم ظاهر شوند.
اصلا: فلسفه حجاب و پوشش ، بيشتر از اينرو است كه باعث تهيج مردان و جوانان و فساد و گسترش فحشا نگردد
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
العدل في الرضا والغضب
القصد في الفقر والغنى
أن اعطي من حرمني
أصل من قطعني
أعفو عمن ظلمني
أن يكون نطقي ذكراً
أن يكون صمتي فكراً
ونظري عبراً
[SIGPIC][/SIGPIC]
-
تشکرها 2
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری