صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال:تفاوت اختلاف ثروت انسانها با یکدیگر آیا با عدل خدا سازگار است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    56
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوال:تفاوت اختلاف ثروت انسانها با یکدیگر آیا با عدل خدا سازگار است؟




    به نام خداوند بخشنده ی مهربان

    سوال:تفاوت اختلاف ثروت انسانها با یکدیگر آیا با عدل خدا سازگار است؟
    خوب بهتر است با این نکته شروع کنیم که- ممکن است این موضوع سوال اکثر شما عزیزان باشد-چرا یک نفر در خانواده ی تنگدست به دنیا می آید (یا زندگی میکند) و یکی در خانواده ی مرفه،که زمینه برای رشد و تعالی در خانواده ی فقیر اگر وجود داشته باشد مشکلات زیادی بر سر راه او وجود دارد که مانع رشد او میشود و کسی که در خانواده ی مرفه به دنیا می آید (زندگی میکند) و از نظر مالی دارای وضع بهتری است زمینه برای هر نوع رشدی فراهم است.
    مقدمه
    برای پاسخ به این مساله بهتر است اول یک موضوع را بیان کنم:
    به طور مثال بیایم خدا را (بلا تشبیه) به یک الماس اندازه ی مشت دست تصور کنیم.این الماس حداقل میلیاردها قیمت دارد،خوب این الماس(خدا) را همه مردم جهان دارند ولی به ازای الماس یکی 1000تومان و یکی دیگر 10000 تومان پول دارد،پس ثروت مردم به صورت زیر است :
    1) الماس + 1000
    2) الماس+10000
    اگر از یک نفر سوال کنیم که ثروت کدام بیشتر است با کمی تعقل می گویید:ثروت هر دو برابر است زیرا الماس که میلیاردها می ارزد (آن 1000یا 10000 تومان در برابر آن ارزشی ندارد)را هر دو دارند.
    حال یکی به این 10000 تومان دل خوش کرده و ان الماس گرانبها را نمی بیند و دیگری نیز برعکس آن 1000 را نمی بیند و آن الماس را ثروت خود میداند.
    حال با این مقدمه میتوان این موضوع را به سه نوع بررسی کرد:
    1) یک اینکه خدا به هر اندازه ای که به انسانها می بخشد به همان اندازه بازخواست میکند. در همین دنیا هر که مال بیشتر داشته باشد خمس و زکات بیشتری نسبتا باید بپردازد.یعنی مسئولیت یک آدم دارا در قبال اطرافیان خود بیشتر از یک آ دم با دارای کم است زیرا یک آدم با دارای اندک انتظار نمیرود خمس بپردازد،زکات بدهد،به اطرافیان خود کمک کند ولی از یک آدم دارا بازخواست میشود که ما به تو بخشیده بودیم چرا به دیگران کمک نکردی؟(در قبال هر نعمت سوال میشود)
    2) در آیه 247 سوره بقره میفرماید: پیغمبر شان به آنان گفت: خدا طالوت را برای پادشاهی شما نصب کرده است.گفتند: از کجا وی را بر ما سلطنت باشد هنگامی که ما به پادشاهی از او سزاوار تریم .پیغمبر شان گفت: خداوند او را از شما سزاوار تر دیده است. یعنی اینکه خداوند بنا به ظرفیت هر کسی به او میبخشد.
    3) سوم اینکه ما عدل خدا را چگونه معنا کنیم. عدل خدا یعنی به اندازه ی ظرفیت انسان به او بدهد(همان توضیح مورد 2 است)و به گفته حضرت علی (ع) عدل خدا یعنی هر چیزی را سر جای خود قرار دهد. هر گاه خدا چیزی از انسان می گیرد در عوض چیزی دیگر به او می بخشد(خدا گر ببندد ز حکمت دری ز رحمت گشاید در دیگری)-در مقدمه گفتم که وقتی انسان در خانواده مرفه زندگی میکند زمینه برای هر گونه رشد فراهم میشود وقتی زمینه فراهم باشد پس آلوده شدن به گناه نیز راحت تر انجام میگیرد-خدا وقتی مال دنیا را از کسی کم ببخشد در عوض از او صبر و تحمل سختی ها را انتظار دارد و او نیز صبر و تحمل پیشه می کند و این صبر و تحمل مقابل سختی
    و به دنبال آرزو های خود رفتن چه بسا باعث پیشرفت در زندگی میشود.یعنی در قبال ثروت به او استعداد های اعطا کرده .
    ولی این را باید در نظر بگیریم که بین ثروت و استعداد یک تعادل بر قرار است یعنی چه بسا یک آدم تنگدست باهوش تر از یک آدم دارا باشد و او در مراحل درسی پیشرفت های چشمگیری داشته باشد.
    .
    از حضرت علی (ع) پرسیدند توحید و عدل چیست؟ فرمودند:توحید آنست که او را به وهم نیاوری و عدل آنست که او را بدانچه در خور نیست متهم نداری.(حکمت 470)
    دوستان عزیز اگر این مطالب باب میل عزیزان نبود انتقاد خود را از ما دریغ نفرمایید.
    حضرت محمد(ص) می فرماید: خیر اخوانکم من اهدی الیکم عیوبکم(بهترین برادران شما کسانی هستند که عیوب تان را به شما بگویند)
    دیوانه کنی هردو جانش بخشی
    دیوانه ی تو هر دو جهان را چه کند

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    919
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    با تشکر
    پاسخ خوبی است که خلاصه ی آن این است که:

    خدا ثروتی است که هرکس وجود او را برای خود در نظر بگیرد هرگز احساس فقر نخواهد کرد.

    بنابر این دارایی های مادی اولاً موجب مسؤولیت است (هرکه بامش بش برفش بیشتر)
    ثانیاً بر اساس ظرفیت است (بنابراین هرمقدار ظرفیت های مختلف متفاوت باشد میزان دارایی ها نیز متفاوت است).
    ثالثاً معنای عدل همین است که به هرکس به اندازه ظرفیتش داده شود.

    نکته ای هم بنده اضافه می کنم و آن اینکه:
    میزان دارایی های هرکس به اراده و اختیار خودش نیز بستگی دارد و نتایج اموری که خداوند به انسان سپرده به خود انسان مربوط می شود. بنابراین بی عدالتی در آن ها را نمی توان به خدا نسبت داد.


    نظر شما در باره این پیشنهاد چیه؟
    (جلسات مناظره)

    موضوع مهم :
    کربلایی کاظم ساروقی، حجتی غیر قابل انکار

    چگونه؟؟؟ راه های جلوگیری از مرگ تدریجی جامعه

    کم گوی و گزیده گوی چون دُرّ :Sokhan: !!! تا از سُخَنت جهان شود پُر !!!
    الحذر الحذر! فَوَ الله لَقَد سَتَر، حتّی کأنَّه قد غَفَر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط khoshnazar نمایش پست
    به نام خدا
    با تشکر
    پاسخ خوبی است که خلاصه ی آن این است که:
    خدا ثروتی است که هرکس وجود او را برای خود در نظر بگیرد هرگز احساس فقر نخواهد کرد.
    بنابر این دارایی های مادی اولاً موجب مسؤولیت است (هرکه بامش بش برفش بیشتر)
    ثانیاً بر اساس ظرفیت است (بنابراین هرمقدار ظرفیت های مختلف متفاوت باشد میزان دارایی ها نیز متفاوت است).
    ثالثاً معنای عدل همین است که به هرکس به اندازه ظرفیتش داده شود.
    نکته ای هم بنده اضافه می کنم و آن اینکه:
    میزان دارایی های هرکس به اراده و اختیار خودش نیز بستگی دارد و نتایج اموری که خداوند به انسان سپرده به خود انسان مربوط می شود. بنابراین بی عدالتی در آن ها را نمی توان به خدا نسبت داد.

    استاد عزیز جناب خوش نظر دو مورد اول که سبز رنگ است کاملا درست است
    اما در موارد بعد ایراداتی به ذهن من خطور میکند
    ثانیا
    بعضا انسانهای احمق یا حتی عقب مانده دارای ثروت کلانی میشوند مثلا یک اتفاق یک شانس یک ارث یا...باعث ثروتمند شدن آنها میشود در صورتی که اصلا ظرفیت آنرا هم ندارند
    در روایتی آمده که خداوند به حمقا نیز گاهی مال ومکنت میدهد تا مردم متوجه باشند همه چیز براساس حساب و کتاب مادی آنها در جریان نیست
    ثالثا
    اینکه بگوییم معنای عدل همین است که به هرکس به اندازه ظرفیتش داده شود دوباره بازگشت به همین سؤال دارد که چرا خداوند یکی را با ظرفیت آفرید تالایق ثروت باشد و دیگری را نه؟
    مورد آخر که شما اضافه فرمودید نیز نسبی است
    یعنی گاها شخصی تمام راه را درست پیموده ولی بر اثر حادثه ای که البته ممکن است بنا برعلم پروردگار به نفع اوهم باشدثروتش را ازدست بدهد (عسی ان تکرهوا شیئا وهو خیر لکم)
    بنا بر آنچه عرض کردم به نظر میرسد همان دو مورد اولی که فرمودید وبا رنگ سبز مشخص کردم پاسخی کامل و بدون ایراد است

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    بنام خدا
    تفاوت بهره مندي انسانها از امکانات ونعمات الهي در بيشتر موارد مي شود، گفت که: نتيجه کار وتلاش خود انسانهاست و با جرأت بايد گفت که : قانون آفرينش بر اين امر مهمّ بنا نهاده شده که هرکسي به اندازه تلاش وکوشش خود بهره مند گردد .پس يقينا کسي که با تنبلي خو گرفته باشد وبدنبال کسب روزي حلال نرود نمي تواند مانند ديگران از نعمتهاي دنيوي بهره گيرد وکسي که کار وتلاش بيشتري کند بهره بيشتري نصيب او مي گردد.پس سبب بهره مند ي از نعمتهاي دنيوي بشر ،خود شخص است .

    جهان چون خطّ و خال و ابروست که هر چيزي بجاي خويش نيکوست


    البته ، برخي از تفاوتها هم، طبيعي ولازمه آفرينش بشر است ،يعني هر قدر که اصول عدالت در جامعه بشري رعايت گردد ، بازهم همه انسانها از لحاظ استعداد و هوش و... يکسان نيستند..


  8. تشکرها 3


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    بنام خدا
    اجازه میخوام تا در اينجا جمله اي زيبا از استاد مطهري نقل کنم:
    {معناي عدالت اين نيست که همه مردم از هر نظر در يک حدّ ويک مرتبه ويک اندازه اي باشند .جامعه خود به خود مقامات ودر جاتي دارد و در اين جهت مثل يک پيکر است (همين حالا اگر يک نگاهي به بدنمان بکنيم تمام أجزاء بدن از نوک انگشتان گرفته تا موي سر با هم تفاوت دارند امّا همه اينها جمع شده ودر قالب يک مجموعه اي فعاليت مي کنند) خوب،وقتي که يک جامعه مقامات ودرجاتي دارد ،بايد هم تقسيم بندي ودر جه بندي شود.وبهترين راه براي اين امر،آزاد گذاشتن افراد وزمينه ايجاد يک مسابقه را فراهم کردن است .همين که پاي مسابقه به ميان آمد ،خود به خود به موجب اينکه استعداد ها در همه يکسان نيست وبه خاطر اينکه مقدار تلاشها نيز يکسان نمي باشد ،اختلاف وتفاوت به ميان آمده و يکي جلو مي افتد ويکي هم عقب مي ماند}(1)
    اين را هم فراموش نکنیم که:بطور معمول بخشش ها ي الهي واستعدادها آنچنان تقسيم شده اندکه هر کسي قسمتي از آن ها را دارا مي باشد.منظورم اين است که کمتر کسي پيدا مي شود که همه نعمتهاي دنيا را يک جا داشته باشد .خيلي ها هستند که کلّي پول وثروت دارند امّا به خاطر يک بيماري،يک عمر در حسرت خوردن يک غذاي خوشمزه مثل کباب برّه مي سوزندوحاضرند تمام مال وثروت خودشان را بدهند فقط يکبار غذاي خوب وخوشمزه بخورند.
    ************
    1: استاد مطهرى، بيست گفتار، ص 109.



  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط meshkaat نمایش پست
    بنام خدا
    تفاوت بهره مندي انسانها از امکانات ونعمات الهي در بيشتر موارد مي شود، گفت که: نتيجه کار وتلاش خود انسانهاست و با جرأت بايد گفت که : قانون آفرينش بر اين امر مهمّ بنا نهاده شده که هرکسي به اندازه تلاش وکوشش خود بهره مند گردد .پس يقينا کسي که با تنبلي خو گرفته باشد وبدنبال کسب روزي حلال نرود نمي تواند مانند ديگران از نعمتهاي دنيوي بهره گيرد وکسي که کار وتلاش بيشتري کند بهره بيشتري نصيب او مي گردد.پس سبب بهره مند ي از نعمتهاي دنيوي بشر ،خود شخص است .

    جهان چون خطّ و خال و ابروست که هر چيزي بجاي خويش نيکوست

    البته ، برخي از تفاوتها هم، طبيعي ولازمه آفرينش بشر است ،يعني هر قدر که اصول عدالت در جامعه بشري رعايت گردد ، بازهم همه انسانها از لحاظ استعداد و هوش و... يکسان نيستند..


    نهج‏البلاغة خطبه 91


    وَ قَدَّرَ الْأَرْزَاقَ فَكَثَّرَهَا وَ قَلَّلَهَا وَ قَسَّمَهَا عَلَى الضِّيقِ وَ السَّعَةِ فَعَدَلَ فِيهَا لِيَبْتَلِيَ مَنْ أَرَادَ بِمَيْسُورِهَا وَ مَعْسُورِهَا وَ لِيَخْتَبِرَ بِذَلِكَ الشُّكْرَ وَ الصَّبْرَ مِنْ غَنِيِّهَا وَ فَقِيرِهَا


    امام علی علیه السلام فرمودند:


    خداوند روزیها را مقرر فرموده و آنگاه آنها را زیاد و کم وبتنگی و فراخی عادلانه تقسیم کرد تا هرکه را بخواهد به وسعت روزی ویا تنگی آن بیازماید و ازاین طریق سپاسگزاری و شکیبائی توانگر و تهیدست را بیازماید




    بحارالانوار، ج‏100، ص 28و29


    47-ع، [علل الشرائع‏] أَبِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنِ الرَّبِيعِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَيْمَانَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْسَعَ فِي أَرْزَاقِ الْحَمْقَى لِتَعْتَبِرَ الْعُقَلَاءُ وَ يَعْلَمُوا أَنَّ الدُّنْيَا لَا تُنَالُ بِالْعَقْلِ وَ لَا بِالْحِيلَة


    امام صادق علیه السلام فرمودند


    خداوند روزی ساده لوحان را فراخ گردانید تا خردمندان درس عبرت بگیرند وبدانند که دنیا با محاسبات مادی وزرنگی بدست نمیاید



    اما بنظر میرسد این اختلاف دیدگاه به سبب تفاوت نوع رزق و روزیست چه اینکه


    امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند:


    إنَّ الرّزقَ رزقان :رزقٌ تطلُبُهُ و رزقٌ یِطلُبُک


    روزی دوگونه است یک گونه که تو درپی آنی(بایدباشی)و روزی دیگری که آن در پی توست


    و در رابطه با ضمانت شده بودن روزی بعضا به آیة ششم سوره مبارکه هود استدلال میشود


    وَ مَا مِن دَابَّةٍ فىِ الْأَرْضِ إِلَّا عَلىَ اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كلُ‏ٌّ فىِ كِتَابٍ مُّبِينٍ


    هيچ جنبنده‏اى در زمين نيست مگر اينكه روزى او بر خداست! او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را مى‏داند همه اينها در كتاب آشكارى ثبت است! [در لوح محفوظ، در كتاب علم خدا


    از طرفی حضرت علی علیه السلام میفرمایند رزق و روزی برای جوینده او ضمانت شده


    خلاصه اینکه:


    خداوند دو گونه روزی برای بندگانش قرار داده


    بخش اول بخشی است که حتما بدست بندگان میرسد آنگونه که اگر بدنبال آن نروند خودش خواهد آمد(این تعبیر در روایات موجود است)


    بخش دوم بخشی است که به تلاش بندگان بستگی دارد یعنی میتوان گفت خداوند این بخش را رزق و روزی قرار داده به شرط تلاش و در صورتی که تلاشی نباشد بدست نخواهد آمد


    اما


    آندسته از روایات که منع میکنند از حرص زدن وتلاش بیش ازحد در رابطه با بدست آوردن رزق و روزی ناظر به این مطلبند که هیچ رزقی ورای این دو قسم برای انسان حاصل نخواهد شد لذا تلاش برای تحصیل آن باید متعادل باشد



    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند



  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    359
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 4 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نظر بنده هم روزی افراد به ظرفیتشون بستگی داره...

    (( و اگر خدا روزی بندگان را وسیع و فراوان کند در روی زمین ظلم و طغیان بسیار کنند لیکن روزی خلق را به اندازه ای که بخواهد نازل می گرداند . خدا به احوال بندگانش بصیر و آگاهست.)) >> شوری/ 27<<
    گریه نمی کنم نه اینکه سنگم......
    گریه غرورمو به هم می زنه
    مرد برای هضم دلتنگیاش
    گریه نمی کنه قدم میزنه.......

  12. تشکرها 2


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    2,882
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    157
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوال:تفاوت اختلاف ثروت انسانها با یکدیگر آیا با عدل خدا سازگار است؟

    وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا
    سوال:تفاوت اختلاف ثروت انسانها با یکدیگر آیا با عدل خدا سازگار است؟


    در روايات مى‏خوانيم:
    هنگامى كه آيه 3 نازل شد، جمعى از ياران پيامبر، كار و تجارت را رها كردند و گفتند: خداوند روزى ما را ضمانت كرده است، پس به كار و تلاش نيازى نيست. پيامبرصلى الله عليه وآله آنان را احضار و توبيخ كرد و فرمود: هر كس كار و تلاش را رها ك ، دعايش مستجاب نمى‏شود.
    «انّه من فعل ذلك لا يستجاب له»
    در قرآن، هم مهر الهى با جمله <<من حيث لا يحتسب>> آمده است و هم قهر الهى. <<فاتاهم اللّه من حيث لم يحتسبوا>>يعنى گاهى مهر و قهر الهى غير منتظره و به شكلى كه گمان نمى‏رود به انسان مى‏رسد. اثر تقوى فقط در آخرت نيست. امام صادق عليه السلام در مورد جمله <<من حيث لا يحتسب >>فرمود: اين گشايش روزى، براى تقوى پيشه‏گان در دنياست

    سوال:تفاوت اختلاف ثروت انسانها با یکدیگر آیا با عدل خدا سازگار است؟
    زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ اتَّقَواْ فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَاللّهُ يَرْزُقُ مَن يَشَاء بِغَيْرِ حِسَابٍ

    سوره : البقرة آیه شماره : 212
    ریشه کلمه : رزق
    فعل : رزق
    معنی : روزى، خرجي، عطا و آن چه نفع دهنده است، غذا، خوراکي، آشاميدني، نبوّت، علم، باران، نصيب، بخشيدن، نعمت دادن «رازق» روزي رسان، رزق دهنده «رزّاق» بسيار رزق دهنده
    توضیح : رزق، گاهى به عطاي دائمى اطلاق مى‏شود؛ خواه دنيوى باشد يا اخروى . گاهى به نصيب و بهره. و گاهى به غذائى كه وارد بدن مى‏شود. خلاصه آن كه رزق عطائى است كه از آن منتفع مى‏شوند خواه طعام باشد يا علم و يا غير آن. «رزّاق» و «رازق» از اسماي حسناى الهي است. رازق تمام مخلوق اوّلا و بالذّات خداوند است و اگر به غير از خدا اطلاق شود، بالعرض و به واسطه است . باران را رزق گفته‏اند چون از اسباب رزق و روزي است.


    یا صاحب الزمان(عج)....
    اول كلاس درس انتظار حضورو دل دردست بيا
    آخراشك ظهور حله،سهله يا جمكراني جانابيا

    ادرکنی العجل الغوث الساعه الامان




  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    بنام خدا

    بحث در رابطه با مسئله رزق و روزی بسیار گسترده است


    همانطور که جناب لوتی گفتند خداوند رزق و روزی بندگانش را بر اساس ظرفیت آنان تقسیم میکند اما چرا ظرفیتها متفاوت است این هم طبق عدالت است


    چون بشر بصورت اجتماعی زندگی میکند و یک جامعه نیاز به مشاغل متفاوت دارد تا بتواند جامعه تشکیل دهد(زندگی اجتماعی لازمه پیشرفت و رسیدن به کمالات است ) واگر همه به یک میزان دارای هوش وثروت وامکانات مختلف باشند طبیعتا برای بدست آوردن مشاغل مختلف اختلاف بوجود میاید لذا خداوند بنابرعلم خود(بصیرٌبالعباد)هرآنچه را که بخواهد(فعال لما یشاء)مطابق عدالت(وَ ما أَنَا بِظَلاَّمٍ لِلْعَبيد)انجام میدهد


    إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ كاَنَ بِعِبَادِهِ خَبِيرَا بَصِيرًا


    به يقين، پروردگارت روزى را براى هر كس بخواهد، گشاده يا تنگ مى‏دارد او نسبت به بندگانش، آگاه و بيناست‏


    اسراء30


    وهرکس را مطابق با نعمات وامتیازاتی که به او داده بازخواست و مورد محاسبه قرار خواهد داد


    وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا


    از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مكن، چرا كه گوش و چشم و دل، همه مسئولند


    اسراء36

    بقول معروف هرکه بامش بیش برفش بیشتر
    البته بحثی که جناب درگاه محبوب مطرح کردن از منظر دیگری به بحث رزق توجه دارد بحث رزق من حیث لا یحتسب درحقیقت بر میگردد به بحث آثارالاعمال مثلا از آثار تقوا داشتن همین است که فرمودند(رسیدن روزی ازجاهایی که گمانش هم نمیرود)
    وتوجه به بخشی از بحث آثارالاعمال یعنی بحث عوامل جلب روزی درایجاد تعادل برای تلاش های مادی بسیار ضروری وبجا به نظر میرسد

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


  15. تشکرها 2


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    بنام خدا
    قبلاً عرض کردیم که روزی خلایق معین و مشخص است ولی همین رزق مشخص دوقسم دارد
    قسم اول آنکه حتمی وغیر مشروط است
    قسم دوم مشروط به شرائطی که یکی ازآن شرائط تلاش است
    درنهایت مطرح شد که ائمه تلاش داشتند بگونه ای مسئله را مطرح کنند که مردم بین ایندو به حد تعادل ومیانه روی برسند
    از طرفی میفرمودند هرکه کار وتلاش را رها کن دعایش مستجاب نمیشود ویا میفرمودند کسی که برای بدست آوردن روزی تلاش میکند مانند مجاهدین در راه خداست
    ازطرفی حرص زدن وتلاش بیش از اندازه برای این مطلب را تقبیح کرده ونهی میفرمودند
    کما اینکه امام صادق میفرمودند:اگر روزی قسمت شده است پس حرص چرا؟!!!
    گزیده میزان الحکمة حدیث2559
    وهمچنین میفرمودند:باید طلب تو درکسب معیشت بالاتر از کسی باشد که این امر را رها کرده وپائینتر از شخص حریصی که دل بدنیا بسته بلکه میانه رو وعفیف(دوری کننده ازحرام) باش از تنبلی دوری کرده وبرای برطرف کردن نیازمندیهایت(که مشروع ومعقول باشد)تلاش نما
    گزیده میزان الحکمة حدیث2563
    خلاصه اینکه هم به تلاش کردن تأکید داشتند هم به زیاده روی نکردن در تلاش
    ومواردی را نیز بعنوان زیاده روی در تلاش معرفی فرموده اند مثلا:
    بازماندن از امور لازم در زندگی که عقلا مهمتر از کسب وکار است
    بازماندن از نماز و واجبات دیگر مانند حج و جهاد و...
    در کنار این تذکرات مواردی را نیز غیر از تلاشهای مادی بعنوان واسطه جلب رزق وازدیاد روزی معرفی میفرمودند من جمله :
    اطعام کردن
    دائماً درحالت طهارت وپاکیزگی بودن
    صدقه زیاد دادن
    امانتداری
    کمک مالی به برادران دینی
    خوش قلب وخیرخواه بودن
    دعا کردن برای برادران دینی
    خوش خلقی بخصوص با خانواده
    زکات دادن
    منتخب میزان الحکمة باب 813
    وموارد دیگری که بصورت مجرب دیده شده مانند: پرداخت خمس .مداومت بر قرائت سوره واقعه در هرشب .صله رحم.....
    امید که بتوانیم در تمام شوؤن زندگی میانه روی را اساس کار خود قرار دهیم


    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


  17. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود