صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا علمای شیعه عقیده دارند که زمین هیچوقت از حجت خدا خالی نیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا علمای شیعه عقیده دارند که زمین هیچوقت از حجت خدا خالی نیست؟




    با عرض سلام

    چرا علمای شیعه عقیده دارند که زمین هیچ وقت از حجت خدا خالی نیست وقتی قرآن نیز فقط انبیاء را حجّت شمرده و غیر از آنان وکتابشان، حجّتی معرّفی نفرموده است (النّساء ÷ ۱۶۵). حضرت علی نیز فرموده حجّت خدا با پیامبر اکرم به تمامیّت رسیده است. (نهج‌البلاغه، خطبة ۹۱) و نیز فرموده : «بعث الله رسله بما خصهم به من وحیه و جعلهم حجة له علی خلقه لئلاتجب الحجة لهم بترک الاعذار إلیهم» خداوند رسولان خود را با وحی خویش که ویژة پیامبرانش می‌باشد برانگیخت و ایشان را حجّت خویش بر بندگان قرار داد تا بر اثر نفرستادن حجّت و راهنما، در برابر خداوند بهانه و عذری نداشته باشند» (نهج‌البلاغه، خطبة ۱۴۴).؟


    حضرت علی فرموده اند:
    حضرت علی خطاب به پیامبر فرموده : «لقد انقطع بموتک ما لم ینقطع بموت غیرک من النبوة و الانباء و اخبار السماء»(نهج‌البلاغه، خطبة ۲۳۵). پس چطور علما ادعای میکنند که ائمه علم لدنی دارند؟ آیا این با سخن نقل شده از امام علی، مخالف نیست؟

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,183
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فكر مي كنم مطالبي كه شما فرمودين ناظر به اتمام نبوت است نه حجت خدا
    مهدیا کعبه شد از تاب تو بی تاب بتاب

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    50
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنام خدا...
    سوال خوبی کردید امیدوارم بقیه عزیزان نیز جوابهای خود را درج کنند.

    1. از نظر شیعه امامت امتداد نبوت است ولازمه اتمام اعتقاد به نبوت اعتقاد به ولایت ائمه است
    2.حجج الله(انبیاء واوصیاء)واسطه فیض الهی برروی زمین وعوالم میباشند
    3. عدم وجود واسطه فیض بر روی زمین ایذان به انتهای انست....

    این وجهی از وجوه حکمت الهی ورحمت اوست.......

  7. تشکرها 3


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    تشکر:
    1
    حضور
    11 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام به دوست عزیز seyedone

    به سایت قرآنی ما خوش آمدی. سوال خوبی بود. اما به نظر شما آیا آن فقرات از نهج البلاغه یا قرآن که فرمودید اثبات این را می کند که چیزی غیر از این موارد حجت نیست؟؟

    آیا لفظ حجت را در قرآن سرچ کرده اید؟

    آیا در زبان قرآن و نهج البلاغه فقط به انبیا حجت گفته شده است؟ به نظر می رسد یک بار دیگر اگر خودتان با یک نرم افزار خوب این کلمه و امثال آن را سرچ کنید (جستجو نمائید) حتما نتیجه ی دیگری خواهید گرفت.


    سعادتمند باشید

    لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابدا
    و لا یستیقن أن الباطل حق أبدا

    قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودن
    حق نمی نماید امام صادق علیه السلام

    *************
    و السلام علي من اتبع الهدى
    و درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47




  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    2,882
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    157
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چرا علمای شیعه عقیده دارند که زمین هیچوقت از حجت خدا خالی نیست؟



    تکیه گاه کلام ائمه ما روی اصالت خلیفة الهی انسان است به این معنا که اولین انسانی که روی زمین آمده است، از آن سنخ بوده و آخرین انسانی هم که روی زمین باشد از همین تیپ خواهد بود و هیچگاه جهان انسانیت از موجودی که حامل روح:

    «انی جاعل فی الارض خلیفة؛

    من در زمین جانشینی خواهم گماشت. بقره/ 30»، باشد خالی نیست. (اصلاً محور مسئله این است).
    سایر انسانها کأنه موجوداتی هستند فرع بر وجود چنین انسانی، و اگر چنین انسانی نباشد، انسانهای دیگر هم هرگز نخواهند بود. اینچنین انسان را حجت خدا تعبیر می کنند:


    «اللهم بلی لاتخلو الارض من قائم لله بحجة؛

    هرگز روی زمین خالی نمی شود از کسی که به حجت الهی قیام کند.»
    که این جمله در نهج البلاغه است (حکمت 147) و در کتب زیادی نقل شده است.

    مرحوم آقای بروجردی می فرماید:
    این جمله از آن جمله هایی است که حضرت در بصره بیان کرده اند و دیگران اعم از شیعه و سنی به طور متواتر آنرا نقل کرده اند. این جمله دنبال حدیث معروف کمیل است که کمیل گفت روزی علی علیه السلام دست مرا گرفت و با خودش برد تا از شهر خارج شدیم و رسیدیم به محلی به نام جبان، همینکه از شهر خارج شدیم و خلوت شد «فتنفس الصعداء»؛ نفس عمیقی کشید، آهی کشید و بعد فرمود:
    «یا کمیل! ان هذه القلوب اوعیة فخیرها اوعاها فاحفظ عنی ما اقول لک»؛
    دلهای فرزندان آدم به منزله ظرفها هستند و بهترین ظرفها آنی است که بهتر می تواند نگه دارد یعنی سوراخ نداشته باشد. هر چه به تو می گویم ضبط کن.


    چرا علمای شیعه عقیده دارند که زمین هیچوقت از حجت خدا خالی نیست؟

    ویرایش توسط درگاه محبوب : ۱۳۸۸/۰۲/۳۰ در ساعت ۱۰:۰۰
    یا صاحب الزمان(عج)....
    اول كلاس درس انتظار حضورو دل دردست بيا
    آخراشك ظهور حله،سهله يا جمكراني جانابيا

    ادرکنی العجل الغوث الساعه الامان



  10. تشکرها 3


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,076
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 7 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    15



    حضرت امام مهدی (عج) إن الأرض ال تخلوا من حجة إما ظاهرا و إما مغمورا . زمين خالي از حجت خدا نيست ، يا آشكار است و يا پنهان . كمال الدين للصدوق ، ج 2 ، ص 511
    ویرایش توسط e.1_m : ۱۳۸۸/۰۲/۳۰ در ساعت ۱۲:۱۶
    هنگامي كه عذاب بر بني اسرائيل طولاني شد، چهل صبح به درگاه الهي "ضجه" و "گريه" كردند. پس خداوند به موسي و هارون وحي كرد كه آنها را از ظلم فرعون نجات دهند. پس [به واسطه اين دعا] خداوند 170 سال از دوران عذاب آنها را از بين برد (و در فرجشان تعجیل شد)

    و سپس حضرت صادق سلام الله عليه فرمودند:

    همينگونه شما (شیعیان) نيز اگر عمل نمائيد، خداوند فرج ما را خواهد رسانيد و اگر چنين نكنيد، امر به انتهاي خود مي‌رسد


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    579
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    0
    گالری
    10

    قرآن و لزوم وجود حجت در همه اعصار




    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedone نمایش پست
    چرا علمای شیعه عقیده دارند که زمین هیچ وقت از حجت خدا خالی نیست


    با سلام خدمت همه دوستان

    مسأله امامت و ولایت جایگاه بسیار والائی در نظام توحیدی اسلام دارد.

    قرآن به نوبه خود نقش برجسته‏ای برای این جایگاه قائل است.
    فقط به سوره قدر اشاره می‏کنم:
    إنا أنزلناه فی لیلة القدر
    ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم

    با دقت در تمامی موارد نزول به این قاعده رهنمون می‏شویم که نزول کتاب همیشه با صیغه ماضی که مربوط به گذشته است.
    ولی نزول فرشته‏ها با صیغه مضارع به معنای استمرار عمل است.
    سوره قدر نیز از قاعده فوق مستثنا نیست.

    تنزل الملائکة و الروح فیها بإذن ربهم من کل امر
    در عبارات فوق دقت کنید.

    فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدير) هر كارى نازل مى‏شوند.

    هر کاری یعنی از گردش افلاک گرفته تا موت و حیات تمامی موجودات، تا برسد به رزق و روزی موجوات میکروسکپی!! و کلا هر واقعه ای.

    مقدرات سالانه که با نزول فرشته‏ها همراه است.
    حال سؤال اینجاست:

    چرا فرشته ها نازل شوند؟

    مگر نمی‏توانند از همان بالا به تدبیر امور بپردازند؟

    مگر آنان به والمدبرات امرا متصف نیستند؟

    در زمین سراغ چی یا چه کسی می‏روند؟

    مگر فرشته‏ها از زمینیان برتر نیستند؟

    جواب سؤالات فوق را فقط پیروان راستین قرآن می‏توانند بدهند.

    شیعه معتقد است، آن شخص حجت خداست، باید امورات به امضای او برسد.

    خداوند چنین مقدر کرده است.

    خداوند چنین مقامی را برای بعضی از بندگان خواسته است.

    آنجا که فرمود:
    انی جاعل فی الارض خلیفه.

    اسم فاعل در زبان عرب به معانی دوام و استمرار است.
    یعنی دائما در حال جعل خلیفه هستم.



  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    579
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    0
    گالری
    10

    قرآن و علم لدنی ائمه علیهم السلام




    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedone نمایش پست
    حضرت علی فرموده اند:
    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedone نمایش پست
    حضرت علی خطاب به پیامبر فرموده : «لقد انقطع بموتک ما لم ینقطع بموت غیرک من النبوة و الانباء و اخبار السماء»(نهج‌البلاغه، خطبة ۲۳۵). پس چطور علما ادعای میکنند که ائمه علم لدنی دارند؟ آیا این با سخن نقل شده از امام علی، مخالف نیست؟


    حضرت علی علیه السلام شخص پیامبر صلی الله علیه و آله را بالنسبه به مردم عادی قیاس کرده اند و گرنه طبق آموزه‏های قرآنی، علم از ویژه‏گی‏های وصی پیغمبر نیز هست.

    علم فوق بشری از مختصات وصی پیامبر است.
    آنجا که پیغمبر بنی إسرائیلی به قومش فرمود:

    إن الله قد بعث لکم طالوت ملکا... إن الله اصطفاه علیکم و زاده بسطة فی العلم و الجسم


    خداوند طالوت را برای شما بعنوان فرمانبرداری انتخاب کرد، و برتری علمی و جسمی برایش مقدر فرمود.


    چرا قرآن که بنا به خلاصه‏گوئی دارد از علم زیاد وصی پیغمبر آن زمان یاد می‏کند؟

    بعلاوه اینکه در روایات شیعه و سنی علی علیه السلام باب علم النبی است، یعنی اگر کسی می‏خواهد از علم ایشان استفاده کند باید سراغ وصی برود.

    چرا باید اینطور باشد؟

    اگر پیامبر شهر علم است، چرا مردم نتوانند مستقیما از آن علم استفاده کنند؟

    مکانت علمی حضرت علی علیه السلام مورد قبول همه علماء (حتی غیر مسلمان) است وجای هیچ بحثی وجود ندارد.
    ویرایش توسط سيد حسين : ۱۳۸۸/۰۳/۲۷ در ساعت ۰۹:۳۱

  15. تشکر


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حضرت امام مهدی (عج) زعمت الظلمة أن حجة الله داحضة ، و لو أذن لنا في الكلام لزال الشك . ستمكاران پنداشتند كه حجت خدا نابود شدني است ، در حالي كه اگر به ما اجازه سخن گفتن داده مي شد ، شك و ترديد از ميان برداشته مي شد .
    بحارالأنوار ، ج 51 ، ص 4
    ما در عجبیم چه طور ماه اسمان را می بینند اما ماه زمین ... امان خودشان را نمی بینند !
    اما دلیل ندیدنشان را می دانیم ... گناه
    چه کسی در اینجا گناه نمی کند و در این صورت می گوید من حضرت مهدی عج را ندیده ام !؟

    ویرایش توسط ya-zahras : ۱۳۸۸/۰۳/۲۵ در ساعت ۱۰:۱۷
    ایمیل جدید من : ehsan_313313@yahoo.com
    سوره ی نجم ایه ی 57
    انچه باید نزدیک شود ! نزدیک شده است .

    سوره ی نجم ایه ی 59
    ایا از این سخن تعجب میکنید !
    سوره ی نجم ایه ی 61
    و پیوسته در غفلت و هوسرانی به سر میبرید !

    اللهم عجل لولیک الفرج

  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    قطب هاى مغناطيسى زمين را با چشم خود نمى بينيم، ولى اثر آنها را روى عقربه هاى قطب نما، در درياها راهنماى كشتى هاست و در صحراها و آسمان ها راهنماى هواپيما ها و وسائل ديگر است در سراسر كره زمين از بركت اين امواج مغناطيسى، ميليون ها مسافر راه خود را به سوى مقصد پيدا كرده يا وسائل نقليه بزرگ و كوچك بفرمان همين عقربه ظاهرا كوچك از سرگردانى رهايى مى يابند. طبق احاديث فراوانى كه در موضوع امامت وارد شده و برخى براهين عقلى، در بينش مسلمانان مخصوصا شيعيان امام، جان جهان است و جهان و بركات آن وابسته به وجود حجت خدا و امام مى باشد. امام قلب عالم امكان، هسته مركزى و «واسطه فيض» بين عالم امكان و آفريدگار عالم است. و از اين جهت حضور علنى و يا غيبت امام تفاوتى ندارد، اگر امام و حجت الهى هرچند به صورت ناشناس در جهان هستى حضور نداشته باشد، فيض الهى قطع خواهد شد و جهان هستى فرو خواهد ريخت،

  18. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود