جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مهدويت در اديان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    211
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مهدويت در اديان




    مهدويت در اديان
    گفت و گو از موعود ادیان و منجی آخرالزمان گفت و گویی است دیرین با عمری به درازای خلقت انسان و سكنای او در عرصه خاك. این تاریخ بلند و اشتراك آن در میان همه اقوام و ملل حكایت از فطری بودن این معنا در نوع انسان دارد.

    موعود ادیان نه یك پندار و یا خرافه و نه محصول دوران سخت زندگی بلكه واقعیتی است كه ریشه در جان انسان دارد. از یك سو عقل آدمی و از دیگر سو بیان مشترك همه پیامبران الهی، تمامی حكیمان فرزانه، قدیسان آزاده و ادبیات همه اقوام و ملل این نكته را تایید كرده و بدان صحه می گذارد.

    اگر بخواهیم چكیده تمام آرای موجود درباره منجی و موعود ادیان و آنچه را كه جملگی منتظران موعود برآن متفق اند در چند كلمه خلاصه كنیم، جز این سه امر به دست نمی آید:
    رویكرد معنوی به عالم
    عدالت فراگیر
    كوتاه شدن دست ابلیس از همه ساحت های فكری،فرهنگی و مادی حیات انسان.

    بنابراین بر ما و بر همه كسانی كه به نوعی مشتاق گفت و گو از موعود ادیان و منجی آخرالزمانیم، ضروری است كه بدانیم در كجای تاریخ به سر می بریم و خود را برای آمدنش مهیا كنیم، مبادا كه بیاید و ما را خفته ببیند.»

    در ادامه مطالب به بررسی مساله مهدویت از دیدگاه دین مقدس اسلام، دین مسیحیت، دین یهودیت و ... می پردازیم.


    عقیده به ظهور حضرت مهدی (علیه السلام)در اسلام:
    مساله مهدویت و ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) به عنوان منجی بشریت، مساله ای است كه در دین اسلام اهمیت زیادی بدان داده شده است، تا جایی كه روایات فراوانی از طریق شیعه و سنی در این زمینه وارد شده است.

    محتوای این روایات شامل خصوصیات ظاهری به همراه جرئیاتی درباره نحوه ظهور و حكومت جهانی ایشان می باشد. مساله مهدویت و ظهور منجی آخرالزمان به عنوان آخرین رهبر آسمانی كه در پایان جهان ظهور خواهد كرد، مساله ای است كه از همان نخستین روزهای ظهور اسلام به مسلمانان نوید داده شده است و مورد قبول همه فرق و مذاهب اسلامی می باشد.

    عده ای از افراد معاند كوشیده اند تا این عقیده را فقط مختص به شیعه بدانند در حالی كه این عقیده اختصاص به شیعه ندارد بلكه مورد قبول عموم مسلمانان از همه فرق و مذاهب اسلامی است.

    عقیده به ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) یكی از ضروریات دین مقدس اسلام است و منكر آن از آیین اسلام بیرون است.

    بر طبق وعده های قران كریم و روایات، عموم مسلمانان عقیده دارند، در آخرالزمان مردی از اهل بیت ظهور خواهد نمود كه عدل و داد را برقرار خواهدكرد و بر همه جهان مسلط می گردد.

    در سایه چنین حكومتی ظلم، جور، جفا، تعدی،تجاوز، جنایت و خیانت ریشه كن می گردد و برادری و برابری و عدالت و محبت همه جا را فرا می گیرد. تعالیم سعادت بخش اسلام به بهترین شكل به اجرا درمی آید و آیین جاوید رسول اكرم بر همه سرزمین ها سایه گستر می شود.

    این مطالب فشرده آن چیزی بود كه عموم مسلمانان به ویژه شیعیان دوازده امامی درباره حضرت مهدی(علیه السلام) به آن عقیده دارند.
    اینك به ذكر چند روایت در این زمینه كه بیان كننده دیدگاه شیعه است می پردازیم.

    پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله و سلم) مى فرماید:
    «من أنكر القائم من ولدی فقد أنكرنی»
    «هركس كه قائم(علیه السلام) از فرزندان مرا انكار كند به راستى كه مرا انكار كرده است».


    و در حدیث دیگر مى فرماید:
    «من أنكر القائم من ولدی فی زمان غیبته مات میتهً جاهلیهً»
    «هركس كه مهدى قائم(علیه السلام) از فرزندان مرا در زمان غیبتش انكار كند به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است».


    امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى فرماید:
    «اللهم إنك لا تخلو الأرض من حجه لك على خلقك ظاهرا أو خائفا مغمورا لئلا تبطل حججك و بیناتك»
    پروردگارا! به راستی كه تو زمین را از كسی كه برهان بر وجود تو است در نزد مخلوقاتت، خالی نمی گذاری در حالی كه او آشكار است یا خائف و پنهان است برای این كه حجج و دلایلت باطل نگردد».

    و اما در مورد دیدگاه اهل سنت راجع به مساله مهدویت باید گفت كه بزرگان اهل سنت نیز مانند شیعیان، منكر این اصل را خارج از دین مقدس اسلام می دانند و احادیث بسیاری را از طریق گروه بسیاری از صحابه و تابعین در كتاب های خویش نقل نموده اند.

    «ناگفته نماند كه پیروان مذاهب اسلامی عموما در این مساله كه آینده بشریت، سرانجام به حكومت جهانی مهدی موعود(علیه السلام) ختم خواهد شد، با یكدیگر موافقند و فقط در برخی از جزئیات اختلاف نظر دارند، مانند: برخی معتقدند كه ایشان از نسل امام حسین(علیه السلام) هستند و برخی ایشان را از نسل امام حسن(علیه السلام) دانسته اند, یا این كه عده ای معتقد به عدم تولد ایشان هستند و می گویند در اینده متولد خواهد شد و عده ای مانند شیعیان معتقد به تولد و حیات ایشان هستند.»

    اینك به ذكر چند حدیث از منابع اهل سنت در مورد مساله مهدویت می پردازیم:
    1- پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود:
    «هنگامى فرا مى رسد كه زمین پر از ظلم و جور شود، آن وقت مردى از خاندان من قیام مى كند هفت ـ یا نُه ـ سال در روى زمین حكومت مى كند، و زمین را پر از عدل و داد مى نماید.»

    2- پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود:
    «چگونه خواهید بود هنگامى كه عیسى بن مریم(علیه السلام)در میان شما نازل شود و امام شما از میان خود شما باشد؟»

    3- پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود:
    «در آخر الزمان خلیفه اى مى آید كه مال را ـ به طور مساوى ـ تقسیم مى كند و آن را نمى شمارد.»
    مهدويت در اديان

    ویرایش توسط نسيم وصل : ۱۳۸۸/۰۲/۲۰ در ساعت ۱۱:۵۶


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    211
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مهدويت در اديانمهدويت در اديانمهدويت در اديانمهدويت در اديان
    مهدويت در دين زرتشت
    خصوصيات مكتب زرتشت: آيين زرتشت در ايران به وجود آمده و گسترش يافته است. بنيانگذار اين مكتب مردي به نام زرتشت (زردشت، دارنده شتر زرد) پيامبر ايران باستان و از خانواده سبيتمه است. نام پدر او يوروشسب بود و مادرشغدو(دغونه) نام داشت. بعضي او را اهل آذربايجان و برخي او را اهل ري و غالبا از شمال ايران مي دانند و در باب زمان او هم اختلاف زيادي وجود دارد. زرتشتيان عصر وي را حدود 600يا700سال قبل از ميلاد مي دانند. وي معاصر گشتاسب بود و آن شهريار دين او را پذيرفت. طبق روايت در حمله دوم ارجاسب توراني به بلخ، زردشت به دست يك فرد توراني از خاندان كرپ به نام (بر اترك رش) كشته شد.(فرهنگ معين ،دكتر معين _فرهنگ تلميحات شعر معاصر، دكترمحمد حسين محمدي)

    كتاب مقدس آن ها اوستا مي باشد كه حدود800سال پس از مرگ زرتشت بر اساس سخنان او تدوين شده است.


    عقايد اين مكتب


    عقايد مكتب زرتشت: زرتشتيان معتقد هستند كه سه موعود در جهان وجود دارد كه مهمترين آنها مردي به نام (سوشيانس) است. به عقيده آنها سوشيانس مرد پيروزگري است كه خواهد آمد و خواهد توانست تمام آرزوهاي زرتشتيان را جامه عمل بپوشاند. سوشيانس در زماني ظهور خواهد كرد و پس از ظهورش دين را در جهان رواج خواهد داد، فقر و تنگدستي را ريشه كن خواهد كرد، ايزدان را از دست اهريمن نجات خواهد داد و مردم جهان را هم فكر، هم گفتار و هم كردار مي گرداند.

    از اعتقادات مهم زرتشتيان اعتقاد به آزادي عمل واراده انسان در انجام كار نيك و بد مي باشد. يكي ديگر از باورهاي ايشان اعتقاد به بقاي روح مي باشد كه بر اساس اين اعتقاد انسان داراي دو عنصر خاكي(جسم) و روح جاوداني مي باشد كه اين روح بعد از مرگ در جهان ديگر جاودانه خواهد بود. از ديگر معتقدات اين مكتب عقيده به وجود عالم برزخي مي باشد و چنانچه انسان در زندگي خود اعمال نيك انجام داده باشد بعد از مرگ به راحتي از پل چينوت مي گذرد و در نزد اهورامزدا قرار مي گيرد و در صورت ارتكاب اعمال ناشايست از پل چينوت به دوزخ مي افتد. (چينود يا چينوت، همان پل صراط مي باشد) ودر روز رستاخيز با برپا شدن ديوان عدالت الهي يا(آكا) با انصاف در كار او داوري خواهد شد.

    نظر استاد شهيد مطهري درباب اصل توحيد در دين زرتشت اين گونه است كه استاد از دو لحاظ منابع اسلامي و تاريخي آن را بررسي كرده اند و طبق اعتقاد اسلامي كه درباره مجوس(زرتشت) وجود دارد در اصل اين مكتب شريعتي توحيدي است اماطبق آثار و منابع تاريخي اين دين، ديني ثنوي (دوگانه پرستي) بوده و قائل به شرك در خالقيت مي باشد اما احتمال مي رود كه ظهور عقيده ثنويت در اين دين مربوط به قوم آريايي قبل از ظهورزرتشت باشد.


    بشارت ظهور حضرت مهدي(عج) در كتاب زند

    در كتاب زند( تفسير اوستا كه درعهد ساسانيان به زبان پهلوي نوشته شد) كه از كتب مقدس زرتشتيان است درباره انقراض اشرار و وراثت صلحا چنين آمده است :



    <<لشگر اهريمنان با ايزدان دائم به روي زمين نزاع و كشمكش دارند و غالبا پيروزي با اهريمنان است، اما نه به گونه اي كه ايزدان را منقرض كند، هنگام سختي فرا خواهد رسيد كه از جانب اورمزد(خداي آسمان) به ايزدان كه فرزندان او هستند ياري مي رسد و جنگ بين ايشان نه هزار سال طول مي كشد، آنگاه پيروزي بزرگ از طرف ايزدان مي شود و اهريمنان را منقرض مي سازند و تمام اقتدار اهريمنان در زمين است و در آسمان راه ندارند و بعد از پيروزي ايزدان و بر انداختن تبار اهريمنان، عالم كيهان به سعادت اصلي خود رسيده، بني آدم بر تخت نيك بختي خواهند نشست.>>


    بشارت ظهور حضرت مهدي(عج) دركتاب اوستا

    اوستا كتاب مقدس ايرانيان باستان وزرتشتيان است وشامل5 بخش: يسنا، يشتها، يسپرد، نديداد و خرده اوستا مي باشد.بخشي از سرود هاي خود زرتشت به نام (گاتها) در بخش يسنا آمده، در يكي از اين بخش ها نويد هايي در مورد ظهورحضرت مهدي آمده است:
    << و هنگامي كه سزاي اين گناهكاران فرا رسد، پس آنگاه اي مزدا كشورت را بهمن در پايان برپا كند از براي كساني كه دروغ را به دستهاي راستي سپردند و خواستاريم از آناني باشيم كه زندگي تازه كنند>>

    در همان بخش گاتها تحت عنوان بامداد روز نويدظهور يگانه منجي بشريت چنين آمده است:

    << كي اي مزدا بامداد روز فراز آيد، جهان دين راستين فرا گيرد با آموزش هاي فزايش بخش پرخرد رهانندگان، كيانند آناني كه بهمن به ياريشان خواهد آمد از براي آگاه ساختن، من تو را برگزيدم اي اهورا>>


    تو ضيح اين دو فراز از گاتهاي زرتشت از اين قرار است:


    در پايان جهان پيش از رستاخيز عمومي، آغاز سزاي گناهكاران است كه به دست تواناي نماينده قدرت و راستي و عدالت الهي،( بهمن ) به سزاي اين جهاني خود خواهند رسيد. اين دولت با سعادت تنها براي كساني است كه دروغ را به دستهاي راستي سپرده اند. حقيقتا آن زمان دخشان بامداد روز است كه صبح دولت حقه الهي دميدن گيرد و دين راستين سراسر گيتي را فرا گيرد.

    هرچند در اين بشارت ها نامي از حضرت مهدي نيامده اما سلطنت عمومي و عدالت جهاني كه پيشگويي كرده بهترين نشانه آن بزرگمرد الهي است. باز در اوستا اعتقاد رژزرتشت چنين نقل شده است:

    <<وقتي آخر الزمان بشود شخصي ظاهر خواهد شد كه منجي انسان از پليديهاست و حكومت عدالت و پاكي را در جهان به وجود آورد. او را (اشيرزيكا) گويند او جور و ظلم را از عالم محو كند، ملوك فرمان او برند، دين را ياري كنند و در زمان او امن و استقامت زياده گردد و فتنه و محنت زايل شود>>



    بشارت ظهور حضرت مهدي(عج)در كتاب جاماسب نامه

    جاماسب در ادبيات ايران و عرب به لقب فرزانه و حكيم خوانده شده است و پيشگويي هايي نيز به او نسبت داده اند. او ظاهرا حكيمي ستاره شناس بوده و به گفته برخي مورخين شاگرد لقمان و برادر گشتاسب بوده است. قبر وي در خمرك فارس است. او در كتاب جاماسب نامه از زمان خود تا 5 هزار سال بعد را پيش بيني كرده است. او دراين كتاب مطالبي را از قول زرتشت بيان مي كند و درمورد پيامبر اكرم(ص) و دولت جاودانه حضرت مهدي(عج) و رجعت گروهي از اموات ميگويد:

    << پيغمبر عرب آخرين پيغمبران باشد كه در ميان كوه هاي مكه ظاهر شود و قوم او شتر سوار خواهند بود و با بندگان خود چيز خورد و به روش بندگان نشيند و او را در سايه نباشد واز پشت سر مثل پيش رو بينيد و دين او اشرف اديان باشد و كتاب او همه كتاب ها را باطل گرداند و دولت او تازيك(پادشاهي عجم) را بر باد دهد و دين مجوس و پهلوي را برطرف كند و…تمام بشود روزگار پيشداديان و كيانيان و ساسانيان و اشكانيان.

    مهدويت در اديانمهدويت در اديانمهدويت در اديانمهدويت در اديان

    ویرایش توسط نسيم وصل : ۱۳۸۸/۰۲/۲۰ در ساعت ۱۲:۱۵

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    211
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مهدويت در اديان
    مهدويت در مسيحيت
    در اين آيين و كتابهاي مقدس ، اين آيين نيز بشارتهاي روشني دربار ه موعود آخرالزمان رسيده است. از جمله كتب مسيحيت مي‌توان به انجيل متي، ‌لوقاء ، مرقس، برنابا و مكاشفات يوحنا اشاره كرد. مسيحيان معتقدند حضرت مسيح موعود يهود مي باشد. يهوديان ناكامي آن حضرت را در تشكيل حكومت جهاني، دستاويز رد آن مدعا نموده اند. انجيل در انجيل برنابا نويدهاي مهدي ـ عليه السلام ـ به صراحت آمده است، ولي نظر به اينكه مسيحيان آنرا معتبر نمي دانند، در اينجا فقط نويدهاي موجود در اناجيل معتبر از نظر آنان را مي آوريم.
    1 ـ " همچنانكه برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر مي شود،‌ ظهور پسر انسان نيز چنين خواهد شد … آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پديد گردد، و در آن وقت جميع طوايف زمين سينه‌زني كنند و پسر انسان را ببينند كه بر ابرهاي آسمان، با قوت و جلال مي آيد … آسمان و زمين زايل خواهد شد،‌ اما سخن من هرگز زايل نخواهد شد، اما از آن روز و ساعت هيچكس اطلاع ندارد و حتي ملائكه آسمان، جز پدر من و بس … لهذا شما نيز حاضر باشيد زيرا در ساعتي كه گمان نبريد پسر انسان مي آيد. "

    2 ـ " … اما چون پسر انسان در جلال خود با جميع ملائكه مقدس خود آيد، آنگاه بر كرسي جلال خود خواهد نشست، ‌و جميع امتها در حضور او جمع شوند و آنها را از همديگر جدا مي كنند به قسمتي كه شبان، ميشها را از بزها جدا مي كند‌. "

    3 ـ " … آنگاه پسر انسان را ببينيد كه با قوت و جلال عظيم بر ابرها مي آيد، در آن وقت فرشتگان خود را از جهات اربعه از انتهاي زمين تا به اقصاي فلك فراهم خواهد آورد … ولي آن روز و ساعت غير از پدر هيچكس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم، پس بر حذر و بيدار شده دعا كنيد، زيرا نمي دانيد كه آن وقت كي مي شود … "

    4 ـ " … كمرهاي خود را بسته، چراغهاي خود را افروخته بداريد و شما مانند كساني باشيد كه انتظار آقاي خود را مي كشند، كه چه وقت از عروسي مراجعت كند، تا هر وقت آيد و در را بكوبد بي‌درنگ براي او باز كنند. خوشا بحال آن غلامان كه آقاي ايشان چون آيد ايشان را بيدار يابد … پس شما نيز مستعد باشيد زيرا در ساعتي كه گمان نمي بريد پسر انسان مي آيد. "

    لازم به تذكر است كه: كلمه " پسر انسان " مطابق نوشته " مستر هاكس آمريكايي " در كتاب خود " قاموس كتاب مقدس " 80 بار در انجيل و ملحقات آن (عهد جديد) تكرار شده كه فقط 30 مورد آن با حضرت عيسي قابل تطبيق مي باشد (قاموس مقدس، ماده پسر خواهر ، صفحه 219) و 50 مورد ديگر از نجات دهنده اي سخن مي گويد كه در آخرالزمان ظهور خواهد كرد، عيسي نيز با او خواهد آمد و او را جلال خواهد داد و از ساعت و روز ظهور او جز خدا كسي اطلاع ندارد و او كسي جز حضرت مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ نمي باشد
    .



    مهدويت در اديان
    ویرایش توسط نسيم وصل : ۱۳۸۸/۰۲/۲۰ در ساعت ۱۲:۱۳

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    211
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مهدويت در اديانمهدويت در اديانمهدويت در اديانمهدويت در اديان
    مهدویت در دین یهود



    خصوصيات آيين يهود : يهوديان (پيروان حضرت موسي(ع)) با توجه به آثار ديني منتظر يك موعود و مصلحي هستند كه البته حضرت مسيح را بدين عنوان قبول ندارند. در حال حاضر نيز مسئله انتظار براي يهوديان حساس و نگران كننده است. مسيحا:كلمه فارسي مسيحا از روي كلمه عبري ماشيح يعني مسح شده ساخته شده است كه به لقب پادشاهان قديم بني اسراييل بود ولي در زمان هاي بعدي به فرمانرواي آرماني يهود گفته شد.يهوديان در سراسر تاريخ محنت بار خود هر گونه خواري و ذلت را با اين اميد تحمل كرده اند كه روزي (مسيحا ) بيايد و آنان را از گرداب درد و رنج نجات داده و پادشاه هستي گرداند.البته بعضي از يهوديان با تشكيل دولت صهيو نيستي از آن جهت كه آن را با آرمان مسيحايي خود مقاير دانسته مخالفت كرده اند ولي سواد اعظم آن را رهگشايي به عصر مسيحا دانسته اند .





    بشارت ظهور حضرت مهدي(عج) در كتاب تورات:


    در كتاب تورات سفر تكوين مخلوقات،فصل 17،سفر 20 آمده است: اي ابراهيم دعايت را در حق اسماعيل شنيدم او را بركت داده باز گردانيده به مقام ارجمند خواهم رساند و به وسيله مئد مئد(حضرت محمد(ص)) و دوازده امام انيسش او را امتحاني بزرگ خواهم داد

    در كتاب ارمياي تورات ،باب 12چنين آمده است : ((در جنگي كه قبل از ظهور مصلح بزرگ جهان واقع مي شود اميني براي كسي باقي نمي گذارد،سپس وعده امن وامان ميدهد،پادشاه عادل مالك روي زمين مي شود و عالم را بعداز آن كه (در آن جنگ) دو سوم از اهلش نابود شود اصلاح كند.))


    بشارت ظهور حضرت مهدي (عج)درزبور داوود:

    در زبور حضرت داوود(ع)تحت عنوان مزامير در لابه لاي كتب عهد عتيق نويد ظهور حضرت آمده و جالب اين كه مطالبي كه قرآن كريم درباره ظور حضرت حجت از زبور نقل كرده ،عينا در زبور فعلي موجود است:

    (( ما بعد از تورات در زبور داوود نوشتيم و در كتاب انبياي گذشته وعده داديم كه البته بندگان نيكوكار من ملك زمين را وارث و متصرف خواهند شد.))

    حضرت داوود در زبور گفته اند: ( زيرا كه شريران منقطع ميشوند اما متوكلان به خداوند وارث زمين خواهند شدو حال اندكست كه شرير نيست ميشود كه هرچند مكانش را جستجو نمايي ،تا پيدا خواهد بود اما متواضعان وارث زمين شده از كثرت سلامتي متلذذ خواهند شد…(5))و در مورد پيامبر بزرگوار اسلام و امام زمان چنين مي فرمايد:

    ((اي خدا شرع و احكام خود را به( مالك،اشاره به پيامبر) و عدالت خود را به (ملك زاده،اشاره به امام زمان ) عطا فرما،تا اين كه قوم تو را به عدالت و فقراي تو را به انصاف حكم نمايد… از دريا تا به دريا و از نهر تا به اقصاي زمين سلطنت خواهي نمود …اسم او ابدا بماند.اسمش مثل آفتاب باقي بماند،در او مردمان بركت خواهند يافت و تمامي قبايل او راخجسته خواهند گفت بلكه اسم ذوالجلال او ابدا مبارك باد و تمامي زمين از حلالش پر شود.دعاي داوود پسريسي تمام شد.))




    بشارت ظهور حضرت مهدي (عج)در كتاب اشعياي نبي

    اشعياي نبي يكي از پيامبران پيرو تورات است .وي بشارات فراواني در مورد ظهور داده كه به آن اشاره مي نماييم.

    ((و نهالي از تنه(يسي) بيرون آمده ،شاخه از ريشه هايش خواهد شكفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت،يعني روح حكمت و فهم …و روح معرفت و ترس خداوند… .وي مسكينان را به عدالت داوري خواهد كرد . كمربند كمرش عدالت خواهد بود و كمربند ميانش امانت،…و هيچ كس در تمامي كوه مقدس من ،ضرر و فسادي نخواهد كرد زيرا كه جهان از معرفت خداوند پر خواهد بود مثل آب هايي كه دريا را مي پوشاند.( 1) منظور از نهالي كهاز تنه يسي خواهد روييد يكي از چهار شخصيت بزرگ روحاني حضرت داوود ،سليمان ،عيسي و حضرت حجه ابن الحسن مي باشد . اما با تحقيق بيشتر مشخص مي شود حضرت داوود و سليمان فرزندان پسري يسي ،حضرت عيسي نواده دختري وي و امام زمان (عج) نيز از جانب مادرش نرجس خاتون (دختر يشوعا،پسر قيصر روم ،پادشاه روم از نسل داوود (ع) و مادرش از اولاد حواريون حضرت عيسي و نسب شريفش به شمعون ،وصي حضزت عيسي (ع)، ميرسد نواده دختري يسي مي باشد.



    بشارت ظهور حضرت مهدي در كتاب بوئيل نبي:

    در كتاب بوئيل نبي (از پيامبران پيرو تورات )در مورد ظهور حضرت مهدي ،نزول حضرت عيسي (ع)و محاكمه اسرائيل در آن روز سرنوشت ساز چنين آمده است:

    (( آنگاه جميع امت ها را جمع كرده به وادي (يهو شافاظ) فرود خواهم آورد و در آنجا با ايشان درباره قوم خود و ميراث خويش ، اسرائيل ]را[ محاكمه خواهم نمود . زيرا كه ايشان را در ميان امتها پراكنده شاخته و زمين را تقسيم نموده اند و بر قوم من قرعه انداخته و پسري در عوض فاحشه داده و دختري به شراب فروخته اند تا بنوشند.))



    بشارت ظهور حضرت مهدي (عج) در كتاب زكرياي نبي:

    در كتاب زكرياي نبي چنين آمده است:

    (( اينك روز خداوند مي آيد و غنيمت تو در ميانت تقسيم خواهد شد و جميع امت ها را به ضد اورشليم براي جنگ جمع خواهم كرد و شهر را خواهند گرفت و خانه ها را تاراج خو.اهند نمود و…و خداوند بيرون آمده با آن قوم ها مقاتله خواهد نمود چنانكه در روز جنگ مقاتله نمودو در آخر آن روز پايهاي او بر كوه زيتون كه از طرف مشرق به مقابل اورشليم است خواهد ايستاد…و آن يك روز معروف خداوند خواهد بودو…و يهوه (خدا) بر تمامي زمين پادشاه خواهد بود و در آن روز يهوه واحد خواهد بود و اسم او (واحد)(3)

    لازم به ذكر است در كتب عهدين كلمه خداوند بيشتر در مورد حضرت عيسي (ع) به كار رفته و جالب اين كه در اين فراز بشارت محل فرود آمدن حضرت عيسي و يوم الله بودن آن روز و جهاني شدن اسلام و سقوط رژيم اشغالگر قدس دقيقا با روايات اسلامي مطابقت دارد.




    بشارت ظهور حضرت حجت(عج) در كتاب خرقيال نبي:

    در اين كتاب در مورد ظهور حضرت و سرنوشت رژيم اسرائيل و جهاني شدن اين توحيد در آن عصر درخشان آمده است:

    ((…و تو أي پسر انسان ! خداوند (يهوه ) چنين مي فرمايد كه بر هر جنس مرغان و به همه حيوانات صحرا بگو جمع شويد و بياييد و نزد قباني من كه آ، را براي شما ذبح مي نمايم فراهم آييد.قرباني عظيمي كه بر كوه هاي اسرائيل ، تا گوشت بخوريد و خون بنوشيد ،…و خاندان اسرائيل از آن روز و بهد خواهند دانست كه يهوه ،خداي ايشان من هستم و امتها خواهند دانست كه خاندان اسرائيل به سبب گناهان خودشان جلاي وطن گرديدند،زيرا كه به من خيانت ورزيدند))(1)




    بشارت ظهور حضرت مهدي (عج) در كتاب جحي نبي:

    جحي پيامبر نيز از پيامبران پيرو تورات بود ، در كتاب وي بشارت ظهور حضرت بدين بيان آمده است:

    (( يهوه صبايوت چنين مي گويد:يك دفعه ي ديگر _و آن نيز بعد از اندك زماني _آسمان ها و زمين و دريا و خشكي را متزلزل خواهم ساخت و تمامي امت ها را متزلزل خواهم ساختو فضيلت تمام امتها خواهد آمد…اين خانه را از جلال خود پر خواهم ساخت…جلال آخر اين خانه از جلال اولش عظيم تر خواهد بود واز اين مكان سلامتي را خواهم بخشيد.))(2)

    اين بشارت پس از آن كه به بعضي از نشانه هاي ظهور كه در آسمان و زمين به وجود خواهد آمد اشاره مي كند مانند ساير كتب پيامبران پيشين به تشكيل حكومت جهاني اشاره كرده ،دولت او را جز’آخرين دولت ها به شمار آورده كه توسط يگانه منجي عالم بشريت ايجاد مي شود. تعبير(فضيلت جميع امتها) اشاره به رجعت حضرت مسيح (ع) و نزول او به بيت المقدس و همچنين ظهور بقيه الله الاعظم داردكه در آنجا نماز خواهد گزارد و حضرت عيسي (ع)به وي اقتدا خواهد كرد.

    طبق كتاب روزگاررهايي اين فراز ((آزروي جميع امت ها برآورده خواهد شد))با روايات اسلامي كاملا منطبق است زيرا در روايتي از امام حسن عسگري(ع) آمده است كه به هنگام ميلاد مبارك آن حضرت فرمودند: ((…ستمگران گمان كردند كه مرا به قتل مي رسانند تا اين دودمان را ريشه كن سازند ،ولي آن ها قدرت خدا را ديدند و او را موئمل ناميد. ))(3)

    مومل به معناي اميد آينده و كسي كه مورد آرزوي مردم است مي باشد، در دعاي افتتاح نيز آمده است :

    (( اللهم وصل علي ولي امرك القائم المومل والعدل المنتظر)):پروردگارا چنين درود فرست بر ولي خودت ، آن قيام كننده اي كه مورد اميد همگان است و عدالت پيشه أي كه همه مردمان در انتظار به سر مي برند.(4)




    بشارت ظهور حضرت حجه ابن الحسن (عج) دركتاب صفيناي نبي:

    (( خداوند در اندرونش عادل است و بي انصافي نمي نمايد .هر بامداد حكم خود را روشن مي كند و در اين امر كوتاهي نمي نمايد اما مرد ظالم حيا را نمي داند ، امتها را منقطع ساخته ام كه بر جهاي ايشان خراب شده است و كوچه هاي ايشان را آن چنان ويران كرده ام كه عبور كننده أي از آن نباشد. شهر هاي ايشان چنان منهدم گرديده است كه نه انساني و نه ساكني باقي مانده است و گفتم كه أي كاشاز من ترسيده و ادب را قبول نمايي اما ايشان تمامي اعمال خويشتن را غاصب خواهند گردانيد بنا بر اين خداوند مي فرمايد منتظر شويد به روزي كه طوايف را جمع نموده و ممالك را گرد هم آورم و شدت قهرم را به دست او بر سر ايشان بريزم زيرا كه در آن زمان تمام زمين به آتش سوخته خواهد شد آن زمان تمام زمين خدا را به يك دل عبادت نمايند و همگي به اسم خداوند توسل جويند ))(1)

    حوادث متوالي زمان ظهور حجت آخرين در اين فراز دعا از كتاب صفنياي نبي اعلام شده است




    بشارت ظهور حضرت مهدي (عج) در كتاب دانيال نبي:

    دانيال نبي در كتاب خود چنين به ظهور حضرت بشارت داده است :

    (( در آن وقت سرور بزرگ ميكائيلي كه از جانب پسران امت قائم است خواهد ايستاد. در آن زمان قومت نجات خواهد يافت از خوابندگان در خاك ))(2)زمين بسياري بيدار خواهند شد ، بعضي حيات ابدي و بعضي حقارت ابدي مي يابند. دانشمندان و كساني كه به راه صداقت رهبري نمايند در كنار او خواهند بود ،اماتو أي دانيال اين كلمات را مخفي كن تا زماني كه علم زياد گردد ، آنگاه كه او بيايد بر بالاي نهر ها مي ايستد و بر آن ها حركت كي كند . او ملبس به كتان است… هيچ يك از شريران او را درك نخواهند نمود اما دانشمندان آنان او رادر ك خواهند كرد.(3)



    مهدويت در اديانمهدويت در اديانمهدويت در اديانمهدويت در اديان



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود