صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بیان چند نظریه از آقای صانعی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9

    عصبانی بیان چند نظریه از آقای صانعی




    مصاحبه خبرنگاران مجله نيوزويك وروزنامه استرلاژو از ايالت نيوجرسى آمريكا، آقاى بابك دهقان پيشه و خانم فصيحى
    بسمه تعالى

    در ابتداى اين ديدار خبرنگاران حاضر در جلسه از اينكه معظم له آنان را به حضور پذيرفته، تشكر و قدردانى نموده و اجازه خواستند تا سؤالاتى را مطرح كنند، و به عنوان اولين سؤال، يكى از آنان پرسيد، اصلاحات را در قم چگونه به آن مى نگرند و نظر شما راجع به آن چيست؟
    معظم له در جواب فرمودند:
    اجمالاً عرض كنم كه ملت ايران حدود يكصد سال است كه به دنبال اين هستند كه افراد به حقوق خودشان برسند و قانون در جامعه آنها حاكميت پيدا كند و در اين راه تلاشهاى زيادى نموده اند و افراد زيادى نيز به شهادت رسيده اند تا بالمآل قانون حاكميت پيدا كند و اما حاكميت قانون به اين شكل است كه اگر در اين زمينه، اسلام قانون خاصى دارد، همان در مجلس تصويب مى شود، البته به صورت شكل بندى قانونى، و اما آنچه در رابطه با مردم و مصالح مردم و اداره امور و سياست كشور است، آن هم با خود مردم است كه به وسيله نمايندگانشان شكل قانونى پيدا مى كند. بنابراين، اصلاحات همان حاكميت قانون است و بايد كسانى كه با حاكميت قانون مقابله مى كنند و در برابر حركتهاى اصلاحى به انحاى گوناگون مى ايستند، بدانند كه در برابر اين حركت نمى توان ايستادگى كرد، و البته اين روندى است كه جامعه به آن نياز دارد و در برابر اين نياز هرگونه حركت مخالفى، مذموم است.
    معظم له در ادامه، پيرامون برابرى حقوق زن و مرد در اسلام مطالب مبسوطى را بيان كرده و فرمودند:
    بنده معتقدم كه در قوانين اسلامى هيچ بى عدالتى نسبت به حقوق انسانها نشده و اسلام در مورد زن و مرد، تبعيضى را قائل نشده و همه حقوقى را كه براى مردها قائل شده، براى زنها نيز هست، مگر در مسئله ارث، كه به رغم آنكه سهم مرد دو برابر سهم زن قرار داده شده، ولى اين قانون عين عدل است كه ما در جاى خود، به طور مفصل پيرامون آن بحث كرده ايم، و اما در مسئله طلاق كه به دست مرد است، ولى در موارد فسخ نكاح، زن و مرد مساوى هستند.
    اينكه مرد هر موقع بخواهد، مى تواند طلاق بدهد، صحيح است، براى اينكه در مقابل بايد مهريه اى كه براى زن قرار داده شده را به زن بپردازد، چنانچه در مقابل اگر زن نمى خواهد با مرد زندگى كند به نظر ما اسلام در آنجا راه عادلانه دارد و مى گويد در اينجا زن مى تواند با بخشيدن مهريه به مرد، از مرد درخواست طلاق كند (طلاق خُلع) و به نظر ما واجب است كه مرد اين زن را رها كند و اگر خود مرد طلاق نداد، دادگاه او را مى خواهد و وادار به طلاق مى كند
    اين نظر جديد بنده است كه با حفظ همان متدهاى معمول در حوزه هاى علميه و شيوه سلف صالح، به آن رسيده ايم.
    حضرت آية الله صانعى در پايان اين ديدار و در جواب آخرين سؤال راجع به حق حضانت فرمودند:
    بنده معتقدم كه حق حضانت با مادر است نه با پدر بزرگ.

    http://www.saanei.org/page.php?pg=showzanan&id=11&lang=fa

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9

    نظریه آیةالله صانعی قصاص ودیه بانوان




    مصاحبه خبرنگار روزنامه گاردين آقاى دانيل داوس


    بسمه تعالى



    حضرت آية الله العظمى صانعى در ديدار با دانيل داوس خبرنگار روزنامه انگليسى گاردين در پاسخ به پرسشى در باره ديه زن و مرد در اسلام فرمودند:


    آنچه در قانون نوشته شده و مطرح است با برخى از برداشتهاى بزرگان و فتاواى اهل فن مطابق است و آنچه که بنده مى گويم نظر خودم است که به عنوان يک برداشتى از اسلام ارائه مى شود. براى بنده هم بسيار مشکل بود که بپذيرم يک زن با وجودى که انسان است ارزشش از نظر خون و ديه (پول خون) با مرد فرق داشته باشد چون هر دو انسان هستند. چرا خون بهاى يک انسان نصف خون بهاى انسان ديگر باشد؟ و چرا وقتى مردى زنى را مى کشد در صورتى که صاحبان خون بخواهند قصاص کنند بايد نصف خون بها را بدهند تا بتوانند او را قصاص کنند. ولى اگر زنى مردى را بکشد او را قصاص مى کنند بدون اينکه خون بهايى به اولياء و بچه هاى زن بپردازند. و اگر اولياى زن، که کشته شده، نتوانند نصف خون بها را بدهند قاتل کشته نمى شود و صاحبان خون بايد بسوزند و بسازند. به طور کلى اين اشکالها سبب شد که ما وارد بحث ديه بشويم.





    ايشان در بخش ديگرى از سخنانشان با ذکر اين نکته که " در گذشته اين اشکالها به علت ارتباطات کم و محدود و همچنين ميزان اندک آدم کشى و قتل چندان مورد توجه نبوده و به نظر بزرگان ديروز هم نمى آمده، لذا به همان برداشتهاى خودشان اکتفا کرده و نظر مى دادند" افزودند:
    اما بنده وقتى به سراغ آيات و روايات رفتم برداشت و قرائتم اين شد که زن و مرد در ديه همانند هستند و هيچ تفاوتى در خون بها ندارند، و مجازات آنها مثل يکديگر است. در عين حال هم فقهايى که در گذشته آن فتوا را دادند معذور هستند و هم بنده که اين نظريه را داده ام چون اختلاف قرائت و برداشت از اصول در هر فن و علمى وجود دارد. در برداشتهاى دينى ما از قوانين هم همين اختلاف قرائت هاست. بنده معتقدم روزى خواهد آمد که همه فقها و دانشمندان شيعه همين نظريه را بگويند. و اما برادران اهل تسنن نيز در ديه قائل به نصف هستند، گرچه در باب قصاص مرد و زن را برابر مى دانند. در ضمن آنچه که بنده مى گويم به صورت قانون در نيامده و بنده نيز به قانون اشکال دارم.
    اين مرجع تقليد نوانديش شيعه در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار در خصوص اينکه: چه قدر خوش بين هستيد که اين نظر حضرتعالى به صورت قانون در بيايد؟ اضافه کردند:
    اين به شرايط ديگرى بستگى دارد يعنى بايد شخصى مثل امام خمينى (قدس) پيدا شود که فوق العاده ملا باشد و بخواهد به اسلام خدمت کند و تحت تاثير هيچ چيز هم قرار نگيرد، ولى در شرايط فعلى امکان آن نيست.
    ايشان همچنين در مورد ميزان توجه طلاب جوان به ديدگاههاى جديدشان در مباحثى نظير ديه درحاليکه اين موضوع را تابعى از استعداد علمى آنها دانستند که در صورت وجود رشد و انبساط فکرى مى توانند چنين مباحثى را بپذيرند، افزودند:
    توده مردم مسلمان هم قبول مى کنند اما کسانيکه طرفدار خشونت هستند استعداد فکرى ندارند. و بنده معتقدم هيچ تبعيضى در اسلام وجود ندارد و همه انسانها از نظر حقوق مساوى هستند زن و مرد، مسلمان و غير مسلمان، مشرقى و مغربى همه از نظر اسلام در حقوق مساوى هستند_ يعنى مسلمان و غير مسلمان در مجازاتشان مثل هم هستند اگر مسلمانى غير مسلمانى را بکشد آن مسلمان را به جاى غير مسلمان مى کشند _ اين گونه نيست که گفته شود چون قاتل مسلمان است مجازات نشود. خلاصه آنکه زبان و رنگ سبب تبعيض در اسلام نبوده و نيست و لذا سياه و سفيد، و. .. در حقوق برابر هستند، مسلمان و غير مسلمان همه برابر هستند.
    تنها در حقوق زنان دو مورد وجود دارد که ممکن است فکر کنيم تبعيض وجود دارد، يکى مساله ارث است که از نظر بنده مسلم است که ارث فرزند پسر دو برابر فرزند دختر است ولى در عين حال تبعيض نيست چون کمتر به دختر داده نشده، بلکه اگرهم، کمتر داده شده به پسر کمتر داده شده يعنى مردها بايد شاکى باشند که تبعيض وجود دارد. توضيح اين مطلب را نيز ما قبلا به طور مفصل بيان کرده ايم.
    مورد دوم مساله طلاق است که گفته مى شود اسلام طلاق را بدست مرد قرار داده و اين ظلم به زن است درحالى که آنجا هم ظلم به زن نيست، براى اينکه مرد ازدواج مى کند و مهريه به زن مى دهد، هر زمان خواست طلاق بدهد بايد مهريه را به زن بدهد و طلاق بدهد، و اينجا خلافى نيست چون مرد مهريه را مى دهد و طلاق مى گيرد.
    و اما اگر زن بخواهد طلاق بگيرد، يعنى طلاق در اختيار زن باشد، دو صورت براى آن فرض مى شود، يکى اينکه زن به مرد بگويد من را طلاق بده و مهريه هم از من باشد، يعنى هم مهريه را مى خواهم و هم بايد من را طلاق بدهى، که اين صحيح نيست زيرا ظلم به مرد است، صورت دوم اين است که زن به مرد مى گويد من را طلاق بده و مهريه هم نمى خواهم، به نظر ما بر مرد واجب است که زن را طلاق بدهد، و نبايد زن را ناراحت و اذيت کند، و نمى تواند بگويد طلاق نمى دهم، و اگر گفت طلاق نمى دهم، محکمه طلاق مى دهد، در ضمن نمى تواند بگويد که بايد يک مقدار اضافه بر مهريه به من بدهى تا تو را طلاق بدهم. اين نظريه منحصر به بنده نيست بلکه در ده قرن قبل بسيارى از دانشمندان ما اين نظر را داشتند، با اين وضع در بحث طلاق هم ظلمى نشده است.
    اما درصورتيکه زن مهريه را بدهد و مرد حق داشته باشد طلاق ندهد اين ظلم به زن است. بعضى ها اينگونه گفته اند، اما بنده اين نظر را قبول ندارم
    http://www.saanei.org/page.php?pg=showzanan&id=9&lang=fa

    ویرایش توسط ابو محمد : ۱۳۸۸/۰۲/۲۱ در ساعت ۱۹:۴۳

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9

    نظریه آیةالله صانعی درباب شهادت زنان




    ديدار سركار خانم ملك از سازمان ملل متحد

    بسمه تعالى
    سركار خانم ملك از سازمان ملل متحد در تاريخ 15 / 11 / 1381 در شهر مقدّس قم با مرجع عاليقدر شيعه حضرت آية اللّه العظمى صانعى ديدار و گفتـگو كردند.
    در اين ديدار معظم له ضمن آرزوى توفيق و پيشرفت و تكامل روز افزون جهان اسلام از آنچه هم اكنون بر اين مكتب انسان ساز مى گذرد، با اشاره به نيايش چهارمين پيشواى حق، حضرت زين العابدين(عليه السلام) كه فرمود: خداوندا! شنوايى و بينايى را وارثمان قرار ده، فرمودند:
    سخن پيشواى معصوم(عليه السلام) اشاره بدين حقيقت است كه پيرى و كهولت هرگز باعث بى حركتى دست و پا كه ذلّت و خوارى انسان را در پى دارد نگردد و انسان پيوسته در مسير حق به تلاش خويش استمرار بخشد.
    سركار خانم ملك ضمن سپاسگزارى از معظم له اجازه خواست تا به تبيين پرسشهاى خويش بپردازد كه با موافقت ايشان روبه روگرديد. سركار خانم ملك گفت :
    1 ـ نخستين پرسش در پيرامون ـ هجوم گسترده اى است كه عليه اسلام پديد آمده است و ما مسلمانان پيوسته بر اين باور بوده و هستيم كه مكتب اسلام در همه اعصار، توانايى پاسخگويى به پرسشهاى گوناگون را داشته و دارد.در جهان امروز بسيارى از جوانان مسلمان پرسشهايى دارند كه نه تنها پدران و مادران آنان قادر به پاسخ آنها نيستند، بلكه با توجه به وجود مؤسسات دينى در گوشه و كنار جهان، آنان نيز پاسخگو نيستند به طور مثال بايد گفت كه اين جانب داراى فرزند دخترى هستم كه از افراد تحصيل كرده و دانشمند جامعه خويش به حساب مى آيد، ولى پرسشى را كه از بنده مى پرسد اينكه چگونه پذيرش شهادت و گواهى او در دادگاه نصف شهادت و گواهى مردى است كه از آگاهى و دانش ابتدايى نيز محروم است؟
    همان گونه كه حضرت عالى مى دانيد اين پرسش و امثال آن از سوى جوانانى مطرح مى گردد كه به اسلام و هوّيت خويش عشق مى ورزند، ولى ما به عنوان يك زن مسلمان از پاسخ بدين پرسشها ناتوان و در تنگناى بدى قرار گرفته ايم، و اينجانب به عنوان كسى كه به مكتب و آرمان خويش عشق مى ورزد و به آن افتخار مى كند، دوست دارم كه فرزندانم را نيز بدان گونه كه اسلام مى خواهد تربيت نمايم ، ولى اين كار مستلزم آن است كه ما نيز بتوانيم به پرسشهاى آنان پاسخ دهيم .
    در اين ديدار و گفتگو، حضرت آية اللّه العظمى صانعى پس از شنيدن پرسش سركار خانم ملك فرمودند:
    اين جانب از شما و همه كسانى كه خواهان شناخت و ترويج احكام و معارف نورانى اسلام هستيد تشكّر و قدردانى مى نمايم و همان گونه كه خداوند قادر و توانا خود وعده داده است ما و همه مسلمانان تلاشـگر و حقيقت جو را كه همواره در پى ترويج اسلام و پاسخ به شبهات و پرسشهاى نوين پديد آمده در بين جوانان جوامع امروزى هستند حفظ و حراست مى نمايد. و اين خود بر اساس مكتب و ايدئولوژى و انديشه و آرمان اسلامى است كه مجاهدتى بزرگ تلّقى مى گردد .
    البّته من از آگاهى كافى و لازم در مورد برخى از مشكلات و پرسشهاى جوانان دختر و پسر بلكه بزرگسالان و بالاتر از اينها كارشناسان حقوق در بين جوامع اسلامى برخوردارم كه آن نيز مى توان گفت كه مربوط به دين نيست، بلكه ارتباط مستقيم با فهم ما از دين دارد
    . و اصولاً مى توان گفت كه برخى از مشـكلات پديد آمده يا به طور كلّى تا كنون از سوى جوامع مختلف مطرح نشده و يا مورد توجه قرار نـگرفته است و لذا با مراجعه به كتب فقهى پيشينيان ما، پاسخى براى اين پرسشها وجود ندارد.
    و شايد بتوان گفت كه برخى از بزرگان و فقيهان و پژوهشگران نامور شيعه از اوقات كافى جهت مطالعات و پاسخگويى بدين مشكلات برخوردار نبوده اند، البته نه اينكه قدرت و نيروى كافى و دانش لازم را نداشته اند، بلكه بنيان انديشه آنان بنيان انديشه هاى پيشينيان است گذشتگانى كه بر همه ما مسلمانان حق داشته و دارند .
    شايان ياد آورى است كه آن فقيهان نامور بر اساس اجتهاد و استنباطى كه از ادلّه احكام شرعيّه داشته اند و دارند، نه تنها
    مقصّر نيستند بلكه معذورند .
    و اين جانب پيوسته از خداوند سپاسگزارم كه براى دفع مشكلات و تنگناهايى كه وجود دارد، مطالعات، و آرا و ديدگاههايم موجب پديد آمدن مشكلات براى اسلام و مسلمين نشده است، و همواره در اين طريق گامهاى بلند و موفقى برداشته ام ...
    پس از بيان اين مطالب، حضرت آيت اللّه العظمى صانعى به پاسخ اصل اشكال و پرسش سركار خانم پرداختند و فرمودند:
    براى پرسش مذكور به دو پاسخ بسنده مى نمايم :
    1 ـ شهادتى كه در جهان امروز و در محاكم قضايى مورد استناد قضات قرار مى گيرد به عنوان دليلى مستقلّ و حجّت بلامنازع نيست ، بلكه بدان به عنوان اماره و قرينه اى كه بدان اهميت و يژه اى مى دهند مى نگرند .
    بنابراين، اگر ما شهادت را اماره و قرينه اى بيش ندانيم، هيچ گونه تفاوتى بين شهادت زن و مرد وجود ندارد

    بنابراين، شهادت و گواهى دو مرد از ديدگاه اسلام به لحاظ اينكه اينها دو مرد هستند و لا غير، اعتمادى به آن نيست تا چه رسد كه پرسش مطرح شود كه چرا شهادت و گواهى زنان در محاكم قضايى همانند مردان مورد قبول و پذيرش قاضى قرار نمى گيرد؟...

    بنابراين، آنچه از ديدگاه ما مسلّم است اينكه، بر قاضى لازم و ضرورى است كه در محاكم قضايى و به طور كلّى در حقوق اجتماعى شواهد و قرائن را گرد آورد و بر اساس آنها كه موجب حصول علم بر آن قاضى مى گردد حكم نمايد.

    «شهادت وگواهى در محاكم از ديدگاه اسلام »
    آنچه در بين برخى از فقها به عنوان مسئله اى نظرى وجود دارد شهادت و گواهى دو زن در برابر يك مرد در محاكم قضايى اسلام است و با توجه به اينكه اسلام دين عدالت و تساوى حقوق افراد است چگونه مى توان بر اين باور بود كه حقوق مسلّم اجتماعى افراد زنان را ناديده گرفته و بر آن تأكيد ورزد.
    گرچه آيه شريفه قرآن نصّ صريحى است كه شهادت و گواهى دو زن در برابر يك مرد است،
    و حق نيز چنين است، ولى بايد دانست كه شهادت دو مرد عادل در محاكم و دادگاهها مورد قبول و حجّت است .

    اين ديدگاه برخى از فقيهانى است كه در فقه بدان فتوا داده اند و با استناد به دلايل گوناگون از آن دفاع نموده اند.
    امّا اين جانب با توجه به احترام و يژه اى كه به فقهاى بزرگ شيعه داشته و دارم، و حفظ و حراست از فقه را مرهون زحمات و تلاشهاى مستمرّ آنان مى دانم ، و احترام بنده را نسبت به آنان مضاعف و دو چندان مى نمايد ، امّا يادآورى اين نكته ضرورى به نظر مى رسد كه برداشت فقيهان از ادلّه و براهينى كه به عنوان كتاب و سنّت و عقل و اجماع وجود دارد گونا گون و آزاد است و هرگز باب اجتهاد در جهان تشيع مسدود نشده است .با تحقيق و پژوهشى كه ساليان پى در پى در فقه داشته ام اخيراً بدين نتيجه رسيدم كه هيچ گونه تفاوتى بين شهادت زن و مرد وجود ندارد ، بلكه آنچه مى تواند تساوى بين آنان را مسلّم نمايد عدالت آنهاست، كه در اين ويژگى بزرگ تفاوتى بين آنها نيست، و اصولاً اين سخن و برداشت مقتضاى اصل فقهى است كه اين جانب در كتاب شهادت بحث نموده ام


    ویرایش توسط ابو محمد : ۱۳۸۸/۱۰/۲۹ در ساعت ۱۳:۳۸

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلام دوستان

    آخه این چه وضعیه؟

    چرا سایت شما اجازه میده به مراجع تقلید اهانت کنند؟

    کدام مرجع تقلیدی حاضر میشه بر خلاف همه مراجع فتوا بده؟

    یکی منو راهنمائی کنه و بگه این سخنان همه دروغه

    زت زیاد

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    سلام بر دوست جدید5213
    ازشما که شغل خودتان را محقق معرفی فرمودید توقع نبود که اولین اظهار نظرتان در کانون اینچنین نسنجیده باشد
    اولا ما به هیچ یک از مراجع عظام تقلید توهین نکردیم وامیدواریم خدا آن روز را نیاورد

    ثانیا نظراتی که مطالعه فرمودید والبته چند مورد دیگر که در همین بخش ارائه نمودم نظرات آیةالله صانعی میباشد
    ثالثا این سخنان دروغ نیست بلکه نظرات فقهی ایشان میباشد

    برای تحقیق بیشتر میتوانید به آدرس مربوط به سایت اطلاع رسانی آیةالله صانعی مراجعه کنید
    آدرس در زیرتایپیک درج شده بود ولی بازهم خدمت شما عرض میکنم
    متن کامل:
    http://www.saanei.org/page.php?pg=sh...n&id=6&lang=fa

    درپایان از خداوند برای شما نیز عزتی مستدام درخواست مینمایم
    ویرایش توسط ابو محمد : ۱۳۸۸/۰۲/۲۲ در ساعت ۱۵:۰۷

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    351
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابو محمد نمایش پست
    همان گونه كه حضرت عالى مى دانيد اين پرسش و امثال آن از سوى جوانانى مطرح مى گردد كه به اسلام و هوّيت خويش عشق مى ورزند، ولى ما به عنوان يك زن مسلمان از پاسخ بدين پرسشها ناتوان و در تنگناى بدى قرار گرفته ايم، و اينجانب به عنوان كسى كه به مكتب و آرمان خويش عشق مى ورزد و به آن افتخار مى كند، دوست دارم كه فرزندانم را نيز بدان گونه كه اسلام مى خواهد تربيت نمايم ، ولى اين كار مستلزم آن است كه ما نيز بتوانيم به پرسشهاى آنان پاسخ دهيم .
    در اين ديدار و گفتگو، حضرت آية اللّه العظمى صانعى پس از شنيدن پرسش سركار خانم ملك فرمودند:
    اين جانب از شما و همه كسانى كه خواهان شناخت و ترويج احكام و معارف نورانى اسلام هستيد تشكّر و قدردانى مى نمايم و همان گونه كه خداوند قادر و توانا خود وعده داده است ما و همه مسلمانان تلاشـگر و حقيقت جو را كه همواره در پى ترويج اسلام و پاسخ به شبهات و پرسشهاى نوين پديد آمده در بين جوانان جوامع امروزى هستند حفظ و حراست مى نمايد. و اين خود بر اساس مكتب و ايدئولوژى و انديشه و آرمان اسلامى است كه مجاهدتى بزرگ تلّقى مى گردد .
    البّته من از آگاهى كافى و لازم در مورد برخى از مشكلات و پرسشهاى جوانان دختر و پسر بلكه بزرگسالان و بالاتر از اينها كارشناسان حقوق در بين جوامع اسلامى برخوردارم كه آن نيز مى توان گفت كه مربوط به دين نيست، بلكه ارتباط مستقيم با فهم ما از دين دارد. و اصولاً مى توان گفت كه برخى از مشـكلات پديد آمده يا به طور كلّى تا كنون از سوى جوامع مختلف مطرح نشده و يا مورد توجه قرار نـگرفته است و لذا با مراجعه به كتب فقهى پيشينيان ما، پاسخى براى اين پرسشها وجود ندارد.
    و شايد بتوان گفت كه برخى از بزرگان و فقيهان و پژوهشگران نامور شيعه از اوقات كافى جهت مطالعات و پاسخگويى بدين مشكلات برخوردار نبوده اند، البته نه اينكه قدرت و نيروى كافى و دانش لازم را نداشته اند، بلكه بنيان انديشه آنان بنيان انديشه هاى پيشينيان است گذشتگانى كه بر همه ما مسلمانان حق داشته و دارند .




    یارب

    با سلام و تشکر از جناب ابومحمد بابت این تاپیک

    گاهی اوقات اعتراف به نبودن جواب از سوی بزرگان دین خیلی از سوالات را پاسخ می دهد و آرامشی روحانی بر دلها ساکن می سازد.

    وقتی سوالی جواب ندارد رک وراست بگوییم که جواب ندارد و یا براساس اطلاعات ما بی جواب

    ممنون

    یاعلی


    یارب
    ای خدا با تو سخن می گویم:
    ***
    گر به تو افتدم نظر؛ چهره به چهره، رو به رو .... شرح دهم غم فراق؛ نکته به نکته، مو به مو
    ***


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    937
    تشکر:
    1
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نباید از نظرات مخالف بر آشفت .

    مگر منشا صدور حکم در قوه ی قضائیه " علم قاضی " نیست ؟

    بارها پیش آمده که قرائن حکم به چیزی می کرده و قاضی دقیقا مخالف آن رای داده چون " علم او " وی را به نتیجه ی دیگری رسانیده است .

    در شان آیت الله صانعی و اجازه ی اجتهاد ایشان که بحثی نیست ( البته من مقلد ایشان نیستم ) و باید به آرای مجتهدین احترام گذاشت .

    قرار نیست که همه ی مراجع را از روی هم مثل مجسمه قالب بگیرند !!!


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    67
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ceramic نمایش پست
    نباید از نظرات مخالف بر آشفت .
    از نظرات کسی که خودش رو آیةالله العظمی میدونه و خودش اعتراف به فتوای خلاف قرآن داره چطور؟



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابو محمد نمایش پست
    گرچه آيه شريفه قرآن نصّ صريحى است كه شهادت و گواهى دو زن در برابر يك مرد است، و حق نيز چنين است، ولى بايد دانست كه شهادت دو مرد عادل در محاكم و دادگاهها مورد قبول و حجّت است .




    اين ديدگاه برخى از فقيهانى است كه در فقه بدان فتوا داده اند و با استناد به دلايل گوناگون از آن دفاع نموده اند.

    امّا اين جانب با توجه به احترام و يژه اى كه به فقهاى بزرگ شيعه داشته و دارم، و حفظ و حراست از فقه را مرهون زحمات و تلاشهاى مستمرّ آنان مى دانم ، و احترام بنده را نسبت به آنان مضاعف و دو چندان مى نمايد ، امّا يادآورى اين نكته ضرورى به نظر مى رسد كه برداشت فقيهان از ادلّه و براهينى كه به عنوان كتاب و سنّت و عقل و اجماع وجود دارد گونا گون و آزاد است و هرگز باب اجتهاد در جهان تشيع مسدود نشده است .





    با تحقيق و پژوهشى كه ساليان پى در پى در فقه داشته ام اخيراً بدين نتيجه رسيدم كه هيچ گونه تفاوتى بين شهادت زن و مرد وجود ندارد ،

    متن کامل:





    نقل قول نوشته اصلی توسط ceramic نمایش پست
    مگر منشا صدور حکم در قوه ی قضائیه " علم قاضی " نیست ؟
    تا جایی که من میدونم نه نیست

    نقل قول نوشته اصلی توسط ceramic نمایش پست
    بارها پیش آمده که قرائن حکم به چیزی می کرده و قاضی دقیقا مخالف آن رای داده چون " علم او " وی را به نتیجه ی دیگری رسانیده است .
    نیاز به مدرک داره این ادعا

    نقل قول نوشته اصلی توسط ceramic نمایش پست
    در شان آیت الله صانعی و اجازه ی اجتهاد ایشان که بحثی نیست
    من نشنیدم کی به ایشون اجازه اجتهاد داده البته پرس و جو هم کردم بر فرض که اجازه اجتهاد داشته باشند
    در رابطه با شان ایشون حرف هست
    فتوای بالا و فحاشی اخیر فکر نمیکنم در شأن یک مجتهد باشه
    نقل قول نوشته اصلی توسط ceramic نمایش پست
    و باید به آرای مجتهدین احترام گذاشت .
    کی همچین چیزی گفته؟!چرا؟!
    مگه مقام مجتهدین از ائمه بالاتر هست؟!
    خود ائمه علیهم السلام فرمودند:روایات ما را بر قرآن عرضه کنید و اگر با کتاب خدا مخالفت داشت آنرا به دیوار بکوبید
    البته شماهم تأیید میکنید که حرمت مجتهد اصولا پیش از آنکه به سبب مقام علمی او باشد بخاطر قدم گذاشتن در مسیر شرع و تقوا هست
    وقتی از این مسیر بیرون رفت بازهم باید به او با دیده احترام بنگریم؟!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط ceramic نمایش پست
    قرار نیست که همه ی مراجع را از روی هم مثل مجسمه قالب بگیرند !!!
    ولی قرار هم نیست بعضی محدوده ها رو نادیده بگیرند چون مجتهد هستند
    فحاشی و انتساب حرام زادگی به آقای احمدی نژاد ،در شأن یک آیةالله العظمی!!! هست؟
    دادن نظر برخلاف صریح قرآن طبق اعتراف خودش در شأن یک آیةالله العظمی هست؟
    این آقا اسلام شناسه؟ملکه عدالت در او وجود داره؟



    وسرانجام دیماه 88...
    شيخ يوسف صانعي از جايگاه مقدس مرجعيت ساقط شد بیان چند نظریه از آقای صانعی


    جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به پرسش جمعی از مومنان اعلام کرد آقای صانعی فاقد ملاکهای لازم برای تصدی مرجعیت است.


    به گزارش " رسا" جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به پرسش جمعی از مومنان اعلام کرد آقای صانعی فاقد ملاکهای لازم برای تصدی مرجعیت است.

    متن کامل این پرسش و پاسخ به شرح زیر است:
    پرسش: بسمه تعالی
    جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم
    سلام علیکم

    مرجعیت شیعه خورشید پر فروغی است که در قرون متمادی همواره پشتیبان اسلام و خط راستین اهل بیت(علیهم السلام) بوده است. این مسئولیت خطیر همواره شایسته‌ی مردانی بوده است که واجد شرائط شرعی مذکور در روایات ائمه اطهار (علیهم السلام) باشند نظر به اهمیت این موضوع و با توجه به پرسشهای مکرّر هموطنان درباره‌ی مرجعیت آقای حاج شیخ یوسف صانعی خواهشمند است آن جامعه محترم که همواره مرجع تشخیص این موضوع بوده نظر خود را درباره‌ی مرجعیت ایشان اعلام فرمایند.
    با سپاس جمعی از استادان و فضلای حوزه های‌ علمیه

    پاسخ:
    بسم الله الرحمن الرحیم
    با توجه به پرسش‌های مکرّر مؤمنان، جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه قم براساس تحقیقات به عمل آمده در یک سال گذشته و پس از جلسات متعدد به این نتیجه رسیده است که ایشان فاقد ملاکهای لازم برای تصدّی مرجعیت می‌باشد.
    جامعه مدرسین حوزه علمیه قم






    خاتمي: اكثريت اعضاي جامعه‌مدرسين موافق اطلاعيه درباره عدم مرجعيت صانعي بودند

    عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اطلاعيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ارتباط با مرجعيت صانعي گفت: كميسيون ويژه‌اي از يك ماه قبل به بررسي فتاوا و سوابق اين شخص پرداخت و يك ماه قبل اين تصميم قطعي شد.

    به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت‌الله سيد احمد خاتمي عصر امروز در تجمع طلاب و فضلاي حوزه علميه قم كه با هدف تقدير از تصميم جامعه ‌مدرسين حوزه علميه قم در خصوص اعلام موضع در ارتباط با مرجعيت صانعي كه در مدرسه فيضيه برگزار شد، در سخناني اظهار داشت: من به سهم خودم شما سربازان امام زمان(عج) را پيشگام در همه حركات انقلاب اسلامي مي‌دانم.

    وي با اشاره به صدور بيانيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم در زمينه عدم تاييد صلاحيت مرجعيت صانعي ادامه داد: فرايند تصميم‌گيري در اين رابطه يك پروسه يك ساله را طي كرده است، كميسيون ويژه‌اي فتاوا و سوابق اين شخص را بررسي كرد و بعد از جمع‌بندي تصميم‌گيري قطعي يك ماه قبل انجام شد.

    عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به موافقت اكثريت اعضا جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اين تصميم بيان داشت: در جلسه نخست تمام اعضا و در جلسه دوم اكثريت اعضا موافقت خود را با اين تصميم اعلام كردند.

    وي گفت: ما نظام جمهوري اسلامي و انقلاب را امانت پيامبر اكرم(ص)، ائمه اطهار(ع) و شهيدان مي‌دانيم و خود را موظف مي‌دانيم كه با تمام وجود از آن محافظت كنيم.

    امام جمعه موقت تهران در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه اكثريت شهداي انقلاب اسلامي از نظر صنفي به جامعه روحانيت تعلق دارند، يادآور شد: چون انقلاب اسلامي برخواسته از همين مدرسه فيضيه است بايد شهداي اين جامعه بيشتر باشد.

    وي اضافه كرد: من از اجتماع غيرتي شما روحانيون عزيز تشكر كرده ولي از شما تقاضا مي‌كنم كه كمال آرامش و متانت خود را حفظ كنيد.

    آيت‌الله خاتمي با بيان اينكه من سخت بر اين باورم كه دست الهي است كه اين قضايا را اداره مي‌كند، تصريح كرد: حوادث ناخواسته و گزنده يكي يكي در طول تاريخ رخ مي‌دهد، ولي شهادت امام حسين(ع) چهره از حكومت يزيد برداشته است.

    وي ادامه داد: در حادثه روز عاشورا بنده شخصا در تهران بودم و ديدم كه افراد آشوبگر خيابان‌هاي مركزي را به ميدان جنگ تبديل كرده بودند ولي اين جنايات پرده از چهره منافقان برداشت و نشان داد كه امروز قصه، قصه اسلام و سيد‌الشهدا است.

    عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به حضور ميليوني مردم در راهپيمايي روز چهارشنبه بيان داشت: شكوهي كه مردم در راهپيمايي محكوم كردن هتك حرمت در روز عاشورا داشتند بي‌نظير بوده است و به گفته كارشناسان حضور مردم از راهپيمايي روز 22 بهمن نيز ببيشتر بوده است.

    وي با بيان اينكه امروز حقانيت انقلاب اسلامي و ولايت فقيه اثبات شده است، تصريح كرد: امروز اثبات شده است كه آيت‌الله ‌العظمي خامنه‌اي شايستگي بسيار خوبي براي تصدي رهبري دارند و انتخاب سال 68 مجلس خبرگان رهبري بسيار خوب و مناسب بوده است و تنها شخصيتي كه لباس رهبري بر قامتش زيبنده است آيت‌الله خامنه‌اي هستند.

    حمايت فضلاي حوزه از رد صلاحيت صانعي

    طلاب و فضلاي حوزه علميه قم با امضاي طوماري، حمايت خود را از رد صلاحيت يوسف صانعي براي تصدي مرجعيت توسط جامعه مدرسين اعلام کردند.

    به گزارش ايرنا، در اين طومار آمده است: از آنجا که جامعه مدرسين در اقدامي روشنگرانه به عدم صلاحيت مرجعيت آقاي يوسف صانعي به اتفاق آرا راي داده‌، ما طلاب و فضلاي حوزه علميه قم از انجام اين تکليف خطير سپاسگزاري کرده و حمايت همه جانبه خويش را از جامعه مدرسين اعلام مي‌داريم.

    گفتني است جامعه مدرسين امروز اعلام کرد: با توجه به پرسش‌هاي مکرّر مؤمنان، جامعه مدرسين حوزه ‌ي علميه قم براساس تحقيقات به عمل آمده در يک سال گذشته و پس از جلسات متعدد به اين نتيجه رسيده است که ايشان (آقاي صانعي) فاقد ملاک هاي لازم براي تصدّي مرجعيت مي‌باشد.

    همچنين براساس اين گزارش، اساتيد، فضلا و طلاب حوزه علميه قم امروز در بيانيه اي با عنوان " فتاواي آقاي صانعي در عيار فقاهت" که نسخه اي از آن دراختيار ايرنا قرار گرفت، آورده اند: سالياني است که شيخ يوسف صانعي فتاواي غريبي به نام مرجعيت صادرمي کند و مدعي است که اين فتاوا را با همان متد حوزوي سنتي به دست آورده است.

    در اين بيانيه آمده است: ما اساتيد و فضلاي حوزه علميه قم احساس وظيفه نموديم تا نسبت به برخي از فتاواي شگفت آور ايشان اعلام موضع کنيم، چراکه آقاي صانعي مستمسک فتواي خود را ، کتاب و سنت فقه فقهاي برجسته شيعه معرفي نموده و چنان سخن مي گويد که گويي حضرت امام خميني (ره) مجوز اين گونه فتاوا را براي وي صادر کرده است!

    بيانيه ادامه داده است: از اين رو ما برخي از فتاواي ضد اجماع و ناپخته ايشان را نقل و مخالفت آن را با ديدگاه فقيد سترگ شيعه مخصوصا حضرت امام خميني(ره) نشان مي دهيم و از وي مي خواهيم از شتابزدگي در فتاوا بپرهيزد و در آموخته هايش بازبيني کند و اگر حکمي را نمي داند سکوت کند که فردا در پيشگاه صاحب دين بايد پاسخ گوي ابداعات خود باشد.

    در قسمتي ازاين بيانيه آمده است : به نظر مي رسد ايشان بدون توجه کافي به قواعد اصولي و فقهي و بي آنکه دغدغه رد فروع به اصول داشته باشد و بدون اشاره به ادله احکام، تنها آن چه را به گمان خود مورد نياز اجتماع مي داند در قالب احکام فقهي بيان مي کند لذا پرفتوا و کم تتبع است هر روز که مي گذرد بر فتاواي عجيب و غريبش مي افزايد که براي آشنايي خوانندگان بعضي از نظرات فقهي وي بيان مي شود.

    بيانيه با اشاره به فتاواي تساوي ديه زن و مرد توسط آقاي صانعي آورده است: امام راحل (ره) وهمه فقيهان شيعه ديه زن را نصف ديه مرد مي دانند و بسياري از آن ها به اجماعي بودن اين حکم تصريح کرده اند، همچنين فقيهان همه مذاهب اهل سنت ديه زن را نصف ديه مرد مي دانند مگر چند تن انگشت شمار از اهل سنت که مخالفت آنها را بهايي نيست لذا صاحب جواهر مي گويند جملگي مسلمانان بر اين حکم اجماع دارند.

    بيانيه ادامه يافته است: رد فاضل ديه ، امام خميني (ره) و همه فقيهان شيعه در صورتي قصاص مرد قاتل را در مقابل زن مقتول جايز مي دانند که اولياي زن ، فاضل (زيادي) ديه قاتل را به ورثه اش بپردازند که نصف ديه مرد است و اين حکم اجماعي است در مقابل فقيهان اهل سنت جز اندکي از آنها رد زيادي ديه را لازم نمي دانند.

    در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: آقاي صانعي بر خلاف فقيهان شيعه و با پيروي از جمهور فقيهان اهل سنت، رد فاضل ديه لازم نمي دانند در حالي که صاحب جواهر مي گويد: روايات مستفيض و متواتر اين معنا را اثبات مي کند.

    بيانيه ادامه يافته است: آقاي صانعي گفته است که مشروعيت عقد موقت و متعه في الجمله براي مواقع اضطراري همانند جنگ هاي طولاني، جزو مسلمات مذهب شيعه است و همانطور که مرقوم شده مشروعيتش براي موارد اضطرار است، مدتي بعد با صراحت مي گويد اساسا عقد موقت در اسلام براي رفع ضرورت است نه عياشي مشروع يا عدل ازدواج دائم قرار گرفتن بنابراين براي کساني که همسرشان در اختيار آنها است و مي توانند غريزه جنسي را به وسيله همسر اطفا نمايند عقد موقت مرد نسبت به زن مسلمان به نظر اين جانب محل اشکال بلکه محکوم به منع و عدم جواز است.

    در ادامه بيانيه آمده است: نظر آقاي صانعي درمنوط کردن جواز ازدواج موقت به اضطرار همان ديدگاه قديمي فقيهان اهل سنت است و اساسا نخستين فردي که قيد اضطرار را دخيل در جواز متعه دانست خليقه دوم بود.

    اساتيد و فضلاي حوزه علميه قم در چهارمين اشکال به فتاواي آقاي صانعي به مساله محرميت فرزند خوانده اشاره کرده و آورده اند: وقتي درباره محرميت فرزند خوانده با اطرافيان از آقاي صانعي سووال مي شود فتوا مي دهند فرزند خوانده گرچه فرزند اصلي نمي باشد ليکن چون اطلاع دادن و متوجه شدن او به فرزند خوانده بودن براي حرج و مشقت ولو روحي که معمولا چنين است ، دارد از جهت محرميت حکم فرزند اصلي را داده و همه محارم فرزند اصلي به او محرمي باشند و جزو محارمش از حيث محرميت محسوب مي شوند.

    بيانيه ادامه يافته است: فقيهان شيعه تاکنون هر کجا که درباره ايجاد محرميت با فرزند خواندگي اظهار نظر کرده اند تنها به محرميت از راه رضاع يعني شير دادن و ازدواج اشاره کرده اند.

    در اين بيانيه بحث ربا در قرض هاي استناجي، پاک بودن حيوان غير مذکي، تشکيک در حکم ارتداد، ارث بردن کافر از مسلمان، ازدواج مجدد بدون رضايت همسر اول اشکال دارد خلاف نظر فقيهان شيعه دانسته شده است.

    حجت شرعی یا عدم حجت شرعی
    مجتهد و اعلم از سه راه می توان شناخت
    اول:خود انسان اهل علم باشدوبتواند مجتهد واعلم رو بشناسه
    دوم:دونفر عادل از اهل علم خبر دهند به شرط اینکه دونفر عادل عالم برخلاف گفته آنها شهادت ندهد
    سوم:آنچنان در میان اهل علم و محافل علمی مشهور باشه که انسان یقین پیدا کنه او اعلم هست

    درهمین فقه داریم برای مرجعیت وپذیرش یک شخص دو نفر عادل عالم با مرجعیت او مخالفت نکنند
    جامعه مدرسین نیز این یل ها رو داره
    جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
    جامعه مدرسین حوزه علیمه قم بزرگترین تشکل فضلا وعلمای قم است که در فهرست اعضای 57 نفره آن نام اساتید برجسته حوزه علمیه و مراجع عظام تقلید به چشم می خورد. برخی اعضای این جامعه شامل آیات عظام وفضلایی است که در ادامه نام آنها می آید:
    آیت الله محمد یزدی، آيت الله‌ سيد محمد ابطحي كاشاني، حجه الاسلام والمسلمين محمد جعفر امامي(ره)، آيت ‌الله‌ رضا استادي، آية‌ الله‌ العظمي‌ ناصر مكارم‌ شيرازي، آیت الله علی اکبر مشکینی (ره)، حجة‌ الاسلام‌ والمسلمين‌ محمد رضا آشتياني، آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی (ره)، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، ‌آيت الله عبدالله جوادي آملي، ‌آيت الله ابراهيم‌ اميني، حجه الاسلام والمسلمین ابوالقاسم وافی یزدی، آیت الله علی نیری، آیت الله عبدالنبی نمازی، حجه الاسلام والمسلمین علی نکونام گلپایگانی، آیت الله سید ابوالفضل موسوی تبریزی (ره)، آیت الله سید ابوالفضل میر محمدی زرندی، آیت الله محمد مومن، حجه الاسلام والمسلمین علی مومن، حجه الاسلام والمسلمین سید مصطفی موسوی اصفهانی، آیت الله حسن ممدوحی، آیت الله مرتضی مقتدایی، آیت الله محمد هادی معرفت(ره)، آیت الله حاج شیخ حسین مظاهری، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی، آیت الله محمد محمدی گیلانی ،آیت الله عباس محفوظی، حجه الاسلام والمسلمین صادق لاریجانی آملی، آیت الله سید جعفر کریمی، آیت الله محمد علی فیض گیلانی ،حجه‌الاسلام والمسلمين غلامرضا فياضی، حجه الاسلام و المسلمين محمد رضا فاكر، حجه الاسلام والمسلمین محمد جواد فاضل لنکرانی، حجه الاسلام والمسلمین محمود عبداللهی، آیت الله احمد صابری همدانی، آیت الله محمد علی شرعی، حجه الاسلام والمسلمين محمود رجبی، آیت الله میرزا عبدالله مسلم ملکوتی، حجه الاسلام والمسلمین عباس کعبی، حجه الاسلام والمسلمین سید محمد غروی، ‌آيت الله سيد حسن طاهری خرم آبادی، آیت الله حسین راستی‌ كاشانی، آیت ‌الله‌ ابوالقاسم‌ خزعلی، آيت الله سيد محسن خرازی، ‌حجه الاسلام والمسلمين سيد احمد خاتمی، آيت‌ الله عبدالله خائفی، حجة‌الاسلام ‌و المسلمين‌ سيد هاشم‌ حسینی بوشهری، آيت ‌ الله ‌حاج شيخ‌ محسن‌ حرم‌ پناهی (ره)، حجة‌الاسلام ‌و المسلمين‌ مهدی‌ شب‌زنده‌دار، حجه الاسلام والمسلمین سید محمد رضا مدرسی یزدی، ‌آيت الله احمد جنتی، حجة‌الاسلام‌ و المسلمين‌ محمود رضا جمشيدي، آیت الله علی ثابتی، آيت الله حسن تهراني (ره)، حجة‌ الاسلام‌ و المسلمين‌ عليرضا اعرافي، حجة‌الاسلام‌ و المسلمين‌ عليرضا اسلاميان

    ویرایش توسط ابو محمد : ۱۳۸۸/۱۰/۲۹ در ساعت ۱۳:۱۱


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9

    نتیجه درافتادن با حکم قرآن




    نقل قول نوشته اصلی توسط زلزال نمایش پست


    وسرانجام دیماه 88...
    شيخ يوسف صانعي از جايگاه مقدس مرجعيت ساقط شد بیان چند نظریه از آقای صانعی

    نقل قول نوشته اصلی توسط ابو محمد نمایش پست
    گرچه آيه شريفه قرآن نصّ صريحى است كه شهادت و گواهى دو زن در برابر يك مرد است، و حق نيز چنين است، ولى بايد دانست كه شهادت دو مرد عادل در محاكم و دادگاهها مورد قبول و حجّت است .

    اين ديدگاه برخى از فقيهانى است كه در فقه بدان فتوا داده اند و با استناد به دلايل گوناگون از آن دفاع نموده اند.
    امّا اين جانب با توجه به احترام و يژه اى كه به فقهاى بزرگ شيعه داشته و دارم، و حفظ و حراست از فقه را مرهون زحمات و تلاشهاى مستمرّ آنان مى دانم ، و احترام بنده را نسبت به آنان مضاعف و دو چندان مى نمايد ، امّا يادآورى اين نكته ضرورى به نظر مى رسد كه برداشت فقيهان از ادلّه و براهينى كه به عنوان كتاب و سنّت و عقل و اجماع وجود دارد گونا گون و آزاد است و هرگز باب اجتهاد در جهان تشيع مسدود نشده است .با تحقيق و پژوهشى كه ساليان پى در پى در فقه داشته ام اخيراً بدين نتيجه رسيدم كه هيچ گونه تفاوتى بين شهادت زن و مرد وجود ندارد
    این هم نتیجه درافتادن با حکم قرآن!
    ویرایش توسط ابو محمد : ۱۳۸۸/۱۰/۲۹ در ساعت ۱۳:۴۲

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    22
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابو محمد نمایش پست
    این هم نتیجه درافتادن با حکم قرآن!
    گرچه آيه شريفه قرآن نصّ صريحى است كه شهادت و گواهى دو زن در برابر يك مرد است، و حق نيز چنين است، ولى بايد دانست كه شهادت دو مرد عادل در محاكم و دادگاهها مورد قبول و حجّت است .

    اين ديدگاه برخى از فقيهانى است كه در فقه بدان فتوا داده اند و با استناد به دلايل گوناگون از آن دفاع نموده اند.
    امّا اين جانب با توجه به احترام و يژه اى كه به فقهاى بزرگ شيعه داشته و دارم، و حفظ و حراست از فقه را مرهون زحمات و تلاشهاى مستمرّ آنان مى دانم ، و احترام بنده را نسبت به آنان مضاعف و دو چندان مى نمايد ، امّا يادآورى اين نكته ضرورى به نظر مى رسد كه برداشت فقيهان از ادلّه و براهينى كه به عنوان كتاب و سنّت و عقل و اجماع وجود دارد گونا گون و آزاد است و هرگز باب اجتهاد در جهان تشيع مسدود نشده است .با تحقيق و پژوهشى كه ساليان پى در پى در فقه داشته ام اخيراً بدين نتيجه رسيدم كه هيچ گونه تفاوتى بين شهادت زن و مرد وجود ندارد
    وسرانجام دیماه 88...
    شيخ يوسف صانعي از جايگاه مقدس مرجعيت ساقط شد
    بیان چند نظریه از آقای صانعی
    فَبِمَا نَقْضِهِم مِّيثَاقَهُمْ لَعنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَنَسُواْ حَظًّا مِّمَّا ذُكِّرُواْ بِهِ وَلاَ تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىَ خَآئِنَةٍ مِّنْهُمْ إِلاَّ قَلِيلًا مِّنْهُمُ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۳﴾
    پس به [سزاى] پيمان شكستنشان لعنتشان كرديم و دلهايشان را سخت گردانيديم [به طورى كه] كلمات را از مواضع خود تحريف مى‏كنند و بخشى از آنچه را بدان اندرز داده شده بودند به فراموشى سپردند و تو همواره بر خيانتى از آنان آگاه مى‏شوى مگر [شمارى] اندك از ايشان [كه خيانتكار نيستند] پس از آنان درگذر و چشم پوشى كن كه خدا نيكوكاران را دوست مى‏دارد (۱۳)



    أَفَتَطْمَعُونَ أَن يُؤْمِنُواْ لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلاَمَ اللّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿۷۵﴾
    آيا طمع داريد كه [اينان] به شما ايمان بياورند با آنكه گروهى از آنان سخنان خدا را مى‏شنيدند سپس آن را بعد از فهميدنش تحريف مى‏كردند و خودشان هم مى‏دانستند (۷۵)


    ویرایش توسط قرارگاه : ۱۳۸۸/۱۱/۰۱ در ساعت ۱۱:۲۵
    آن روزها دروازه شهادت داشتیم و حالا معبری تنگ ، برای شهید شدن هنوز هم فرصت هست ، دل را باید صاف کرد.
    (مقام معظم رهبری)


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود