صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اشرف مخلوقات

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    10
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشرف مخلوقات




    بنام خالق انسان
    چرا انسان را اشرف مخلوقات مینامند؟

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    نوشته
    13
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    خوب به نظر من خدا بعد از این که همه چیز رو افرید
    انسان هم به وجود اورد
    ولی من نمی دونم منظور خدا از اشرف مخلوقات همون حضرت ادم هست.
    یا همون انسان اولیه!!!همون ندرتال و....!!این خودش جای بحث داره.
    انسان خودش هنوز نتونسته خودش رو بشناسه زمانی که فکر می کنه تو اوج علم و شناخت هست.باز یه حسی بهش می گه که :نه این کمه!!
    خیلی چیزها هست که نمی دونی!!!البته اون حسش راست می گه وچون تنها موجودی تو زمین هست ک
    دنبال این میره که بیشتر بدونه برای همن اشرف مخلوقات میشه!!!!
    اگر این نبود پس ما همون از نسل میموندیم.
    خیلی حرفیدم
    باییییییییییییییییییییییی ی!!!!


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حميده نمایش پست
    بنام خالق انسان
    چرا انسان را اشرف مخلوقات مینامند؟

    با سلام به شما دوست گرامی
    جواب آن در خود قرآن آمده- آنجا که فرمود:...ثم انشاناه خلقا آخر فتبارک الله احسن الخالقین (مومنون-14) ... ( بعد از تکمیل خلقت انسان در دوره جنین) سپس ما اورا خلقت دیگری دادیم پس بارک الله به خدا که بهترین خالق است.
    اگر خداوند با دمیدن روح در بدن انسان و تکمیل خلقت او . خودش را بهترین خالق نامید معلوم می شود مخلوق او (انسان) نیز بهترین و اشرف مخلوقات است.
    موفق باشید - حسین تبار
    :salavat:

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    باسلام خدمت همه دوستان
    اگر اجازه دهيد من هم در اين باره مطلبي عرض كنم.
    آيا همه انسانها اشرف مخلوقات هستند؟ خير. اگر انسانيت او به فعليت برسد و مظهر اسماءالله شود، چنين انساني اشرف مخلوقات است که مصداق روشن آن پيامبر اسلام -صلي الله عليه و آله- و اوصياي بر حق اويند. اما انساني که به مقام انسان کامل نرسد و اسماء الله الحسني در او شکوفا نشود در مقام حيوانيت باقي مانده است و به عبارتي حيوان بالفعل است.
    پس درمورد قضيه «انسان اشرف مخلوقات است» نمي توان گفت که هر انساني اشرف مخلوقات است بلکه بايد گفت بعضي انسان ها اشرف مخلوقات هستند.




    مولایم علی فرموند:
    يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
    هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
    چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حمیده و صبای عزیز سلام
    در مورد این جمله که " انسان اشرف مخلوقات است " باید گفت منظور اینستکه همه انسانها توانایی اشرف مخلوقات شدن را دارند. توضیحش این است که شما در قران می بینید که خداوند در مورد برخی از انسان ها فرموده آنان مانند چهارپایانند بلکه گمراه ترند 1 و یا برخی از انسانها را بدترین آفریدگان می نامد 2 این گروه همان کسانی هستند که آیات الهی را تکذیب نموده و به سخنان الهی گوش فراندادند و بی دلیل به راه کفر و انکار رفتند . در مقابل ، گروهی را میبینید که خداوند آنان را بهترین آفریدگان می نامد 3 پس تمامی انسانها در رتبه بندی یکسان نیستند و اینطور نیست که همه را اشرف مخلوقات بنامیم مگر اینکه بگوییم تمامی انسانها توانایی اشرف مخلوقات شدن را دارند و این استعداد در وجود تمامی انسانها به ودیعه نهاده شده اما در این میان برخی از انسان ها این استعداد بالقوه را بالفعل میکنند یعنی به این استعداد جامه عمل هم می پوشانند و آن را بروز می دهند ولی برخی دیگر ، این استعداد را به ظهور نرسانده و در حد حیوانیت سقوط می کنند وبلکه پایین تر از حیوانیت زیرا حیوانات چنین استعدادی ندارند اما انسانی که دارای استعداد رسیدن به انسانیت کامل است و آن را به ظهور نمی رساند و هدف خلقت را 4 محقق نمی سازد از حیوان هم فرو تر است .
    انسان توانایی اشرف مخلوقات شدن را دارد زیرا خداوند او را موجودی مختار آفریده است و او در حالی که توانایی پیروی از هوای نفس را دارد با تبعیت از رسولان الهی به مرحله ای از عبودیت و بندگی می رسد که محبوب خداوند می شود 5 .

    1 – (... اولئک کالانعام بل هم اضل ...) اعراف / 179 آنان مانند چهار پایانند بلکه گمراه تر .
    2 – ( ان الذین کفروا من اهل الکتاب و المشرکین فی نار جهنم خالدین فیها اولئک هم شر البریه ) بینه /6 کسانی از اهل کتاب که کفر ورزیده اند و ( نیز ) مشرکان در آتش دوزخند ( و ) در آن همواره می مانند اینانند که بدترین آفریدگانند .
    3 – ( ان الذین امنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة) بینه /7 در حقیقت کسانی که گرویده و کارهای شایسته کرده اند ، آنانند که بهترین آفریدگانند .
    4 – ( و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون) ذاریات /56 و جن و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند
    5 – ( قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله ... ) آل عمران /31 بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کنید تا خدا دوستتان بدارد ... .

  10. تشکرها 2


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    513
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    با عرض سلام
    خانم حميده و خانم صبا شخصیت انسان دو وجه دارد 1)روحى 2) جسمى. انسان با توجّه به بُعد روحى ،استعداد فوق العادّه اى براى تعالى دارد.ودر بُعد جسمى نیز اگر تمایلات حیوانى را دنبال كند، چنان سقوط مى كند كه از هر حیوانى پست تر مى شود. قرآن مى فرماید: «اِنْ هُمْ الاّ كَألانعامِ بَلْ هُمْ اَضَلّ; اینان مانند چهارپایانند، بلكه پست تر از آنان». با وجود این خواسته های حیوانى اگر انسان در راه دین و رضایت خداوند حركت کند، از همه موجودات برتر خواهد بود چرا که موجودات دیگر این اختیار را ندارند
    یا حق


  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط askari110 نمایش پست
    باسلام خدمت همه دوستان
    اگر اجازه دهيد من هم در اين باره مطلبي عرض كنم.
    آيا همه انسانها اشرف مخلوقات هستند؟ خير. اگر انسانيت او به فعليت برسد و مظهر اسماءالله شود، چنين انساني اشرف مخلوقات است که مصداق روشن آن پيامبر اسلام -صلي الله عليه و آله- و اوصياي بر حق اويند. اما انساني که به مقام انسان کامل نرسد و اسماء الله الحسني در او شکوفا نشود در مقام حيوانيت باقي مانده است و به عبارتي حيوان بالفعل است.
    پس درمورد قضيه «انسان اشرف مخلوقات است» نمي توان گفت که هر انساني اشرف مخلوقات است بلکه بايد گفت بعضي انسان ها اشرف مخلوقات هستند.
    با سلام -- وتشکر از توضیح شما
    به نظر من سوال پرسش کننده در این نیست که کدام انسان اشرف مخلوقان هست؟
    بلکه ناظر به این هست که چرا در بین مخلوقات (انسان ) اشرف آن انتخاب شده.
    باتشکر
    :salavat:

  14. تشکر


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت




    نقل قول نوشته اصلی توسط fatememeshkat نمایش پست
    حمیده و صبای عزیز سلام
    در مورد این جمله که " انسان اشرف مخلوقات است " باید گفت منظور اینستکه همه انسانها توانایی اشرف مخلوقات شدن را دارند. توضیحش این است که شما در قران می بینید که خداوند در مورد برخی از انسان ها فرموده آنان مانند چهارپایانند بلکه گمراه ترند 1 و یا برخی از انسانها را بدترین آفریدگان می نامد 2 این گروه همان کسانی هستند که آیات الهی را تکذیب نموده و به سخنان الهی گوش فراندادند و بی دلیل به راه کفر و انکار رفتند . در مقابل ، گروهی را میبینید که خداوند آنان را بهترین آفریدگان می نامد 3 پس تمامی انسانها در رتبه بندی یکسان نیستند و اینطور نیست که همه را اشرف مخلوقات بنامیم مگر اینکه بگوییم تمامی انسانها توانایی اشرف مخلوقات شدن را دارند و این استعداد در وجود تمامی انسانها به ودیعه نهاده شده اما در این میان برخی از انسان ها این استعداد بالقوه را بالفعل میکنند یعنی به این استعداد جامه عمل هم می پوشانند و آن را بروز می دهند ولی برخی دیگر ، این استعداد را به ظهور نرسانده و در حد حیوانیت سقوط می کنند وبلکه پایین تر از حیوانیت زیرا حیوانات چنین استعدادی ندارند اما انسانی که دارای استعداد رسیدن به انسانیت کامل است و آن را به ظهور نمی رساند و هدف خلقت را 4 محقق نمی سازد از حیوان هم فرو تر است .
    انسان توانایی اشرف مخلوقات شدن را دارد زیرا خداوند او را موجودی مختار آفریده است و او در حالی که توانایی پیروی از هوای نفس را دارد با تبعیت از رسولان الهی به مرحله ای از عبودیت و بندگی می رسد که محبوب خداوند می شود 5 .

    1 – (... اولئک کالانعام بل هم اضل ...) اعراف / 179 آنان مانند چهار پایانند بلکه گمراه تر .
    2 – ( ان الذین کفروا من اهل الکتاب و المشرکین فی نار جهنم خالدین فیها اولئک هم شر البریه ) بینه /6 کسانی از اهل کتاب که کفر ورزیده اند و ( نیز ) مشرکان در آتش دوزخند ( و ) در آن همواره می مانند اینانند که بدترین آفریدگانند .
    3 – ( ان الذین امنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة) بینه /7 در حقیقت کسانی که گرویده و کارهای شایسته کرده اند ، آنانند که بهترین آفریدگانند .
    4 – ( و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون) ذاریات /56 و جن و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند
    5 – ( قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله ... ) آل عمران /31 بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کنید تا خدا دوستتان بدارد ... .
    با سلام و درود به شما
    دوست گرامی فکر می کنم سوال پرسش کننده در این باشه که چرا دربین مخلوقات ؛ خداوند انسان را اشرف مخلوقات نامید؟. نه اینکه کدام انسان قابلیت اشرفیت راداره؟ که جواب شما و بعضی دوستان ناظر به بخش دومه. موفق باشید
    حسین تبار:salavat:

  16. تشکرها 2


  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    169
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ظاهرا سوال کننده به جواب رسیده ولی این نکته نیز خالی از لطف نیست که خداوند غایت آفریده شدن انسان را اشرف مخلوقات شدن و خلیفه الهی شدن می داند و در اعتراض ملائکه به آفرینش انسان می فرماید : إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً «من در روى زمين، جانشينى [= نماينده‏اى‏] قرار خواهم داد.» (بقره /30)

  18. تشکر


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط حميده نمایش پست
    بنام خالق انسان
    چرا انسان را اشرف مخلوقات مینامند؟
    در هیچ آیه و روایتی بشر به عنوان اشرف مخلوقات معرّفی نشده ؛ آنچه قرآن کریم و روایات اهل بیت بیانگر آن هستند این حقیقت است که انسان کامل (انسان بالفعل ) اشرف از جمیع انواع مخلوقات می باشد ؛ که البته انسان کامل نیز دارای مراتب است و بین انسانهای کامل ، چهارده معصوم اشرف آنان و نبی اکرم در میان آنها ، در اوج شرافت وجودی است.

    بنا بر این ، نوع بشر به خاطر آنکه همواره انسانهای کامل در میان افراد آن وجود دارد اشرف انواع می باشد ؛ ولی بسیاری از افراد بشر بالقوّه اشرف مخلوقات هستند نه بالفعل ؛ لذا اگر استعدادهای الهی وجود خود را تماماً شکوفا نموده و تبدیل به انسان کامل و خلیفةالله گردند ، اشرف انواع مخلوقات خواهند بود ، در غیر این صورت ممکن است هم سطح ملائک مقرّب یا ملائک غیر مقرّب یا در سطح حیوانات یا حتّی پایین تر از آن باشد. از اینرو در قرآن کریم گاه از برخی انسانها با صفاتی حیوانی یا شیطانی یا جمادی یاد شده است.
    « ... آنها همچون چهارپايان ، بلكه گمراه ترند ؛ اينان همان غافلانند.»
    (الأعراف : 179)

    « آيا گمان مى‏ برى بيشتر آنان مى‏ شنوند يا مى ‏فهمند؟! آنان فقط همچون چهارپايان ، بلكه گمراه ترند.»
    (الفرقان :44)

    « فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْب‏ ـــ مثل او همچون سگ است. »
    ( الأعراف : 176)

    « كسانى كه مكلّف به تورات شدند ولى حق آن را ادا نكردند، مانند درازگوشى هستند كه كتابهايى حمل مى ‏كند.»
    (الجمعة:5 )

    « سپس دلهاى شما بعد از اين واقعه سخت شد؛ همچون سنگ، يا سخت‏تر»
    (البقرة:74)

    « وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِن ـــــ ‏اينچنين در برابر هر پيامبرى، دشمنى از شياطين انس و جنّ قرار داديم.» ‏
    (الأنعام:112)

    « بگو: پناه مى ‏برم به پروردگار مردم... از شرّ وسوسه‏ گر پنهانكار، كه در درون سينه انسانها وسوسه مى ‏كند،خواه از جنّ باشد يا از انسان.»
    (ناس: 1ـ 6)


    به بیام دیگر :

    قرآن مجید از کرامت و ارجمندی انسان و برتری او بر بسیاری از موجودات دیگر سخن به میان آورده
    (اسراء / 70) و فرموده است:"ما انسان را در بهترین شکل آفریده ‏ایم".(تین / 4)

    کرامت انسان از دو ناحیه قابل برّرسی است:

    1- کرامت ذاتی، یعنی انسان از نظر ساختار وجودی و امکانات، برتری دارد، که نشانه عنایت ویژه خداوند به نوع انسان است. انسان بر خلاف حیوان و فرشته از شهوت و عقل برخوردار است.

    2- کرامت اکتسابی، یعنی انسان در پرتو ایمان و عمل صالح، کمالاتی را به دست می آورد و از جهت همین کمال اختیاری است که می تواند به مراتب بالای هستی دست یابد و از فرشتگان نیز برتر شود. مقام والای انسانی نیز از طریق دست یافتن به کمال اختیاری تحقق می یابد.

    انسان تنها موجودی است که از نیروهای مختلف، مادی و معنوی تشکیل شده و در لابلای تضادها می‏تواند پرورش پیدا کند و استعداد تکامل و پیشروی نامحدود دارد. امام علی(علیه السلام) در این باره می فرماید:
    "خداوند خلق عالم را بر سه گونه آفرید:فرشتگان و حیوانات و انسان.
    فرشتگان عقل دارند، بدون شهوت و غضب. حیوانات مجموعه‏ای شهوت و غضب اند و عقل ندارند اما انسان مجموعه‏ای است از هر دو تا کدامین غالب آید.
    اگر عقل او بر شهوتش غالب شود، از فرشتگان برتر است و اگر شهوتش بر عقلش چیره گردد، از حیوانات پست‏تر
    ".
    (تفسیر نمونه، ج 12، ص 200.)


    در حديث آمد كه يزدان مجيد
    خلق عالم را سه گونه آفريد

    يك گروه را جمله عقل و علم و جود
    او فرشته است و نداند جز سجود
    نيست اندر عنصرش حرص و هوا
    نور مطلق زنده از عشق خدا

    يك گروه ديگر از دانش تهي
    همچو حيوان از علف در فربهي
    او نبيند جز كه اصطبل و علف
    از شقاوت غافل است و ز شرف

    وان سيم هست آدميزاد و بشر
    از ملائك نيمي و نيمي ز خر
    نيم حيوان مايل سفلي بود
    نيم ديگر مايه علوي شود
    تا كدامين غالب آيد در نبرد
    زين دوگانه تا كدامين برد نرد
    عقل اگر غالب شود پس شد فزون
    از ملائك اين بشر در آزمون
    شهوت ار غالب شود پس كمتر است
    از بهائم اين بشر كان ابتر است

    « مولوي »



صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود