-
۱۳۸۸/۰۲/۲۲, ۱۶:۲۲ #1
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,032
- مورد تشکر
- 2,937 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
خضراء الدمن ( گلهاي مزبله )
همه ما رواياتي را كه در خصوص نهي از ازدواج با دختراني كه در خانواده هاي غير مذهبي بزرگ شده اند شنيده ايم .
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در انتخاب همسر مىفرمايد:
«اياكم و خضراء الدمن، قيل يا رسول الله و ما خضراء الدمن؟ قال: المراة الحسناء في منبتسوء»
«مردم! از «خضراء الدمن» بپرهيزيد، عرض شد مقصود چيست؟ فرمود: زن زيبا كه در خاندان بد و پليد متولد شود» .1
در اين تاپيك قصد داريم بر روي اين روايت و روايات مشابه بحث كنيم تا ببينيم آيا چنين روايتي نهي تحريمي است يا امري ارشادي و به تعبيري دختراني مذهبي و عفيف و متدين كه در خانواده هاي غير مذهبي بزرگ مي شوند آيا مشمول اين روايت قرار مي گيرند ؟ آيا از ازدواج با چنين دختراني نيز نهي شده است عليرغم اينكه آنان بر عكس خانواده بي دين خود ، بسيار اهل تقوا هستند .
_________
1- بحار الانوار ، ج 23 ، ص 54
ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۸/۰۲/۲۲ در ساعت ۱۶:۲۶
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
سوره نور آيات 16 و 17
حضرت زهرا (س) :
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.:salavat(10):رسول اکرم(ص):الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.
-
تشکرها 6
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۲, ۱۸:۳۲ #2
خوب ملاک ارزش گذاری برای هر فرد در درجه ی اول خود فرد هست نه خانواده یا اطرافیان....زمانی که خود فرد یه ادم باتقواست واین مشخصه، نمی شه بر اساس وضعیت خانوادگی یا مسائل دیگه روی فرد قضاوت بدی داشت....
یا زهرا(س)
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۲, ۱۹:۰۰ #3
سلام
بحث جالبی است چون در بسیاری از سایت ها این سوال مطرح شده
اکثرا هم جواب را با توجه به معنی ظاهری داده اند
اگر اینطور باشد ان اکرمکم عندالله اتقیکم چه می شود؟
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۲, ۲۱:۰۸ #4
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,032
- مورد تشکر
- 2,937 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
اگر اینطور باشد ان اکرمکم عندالله اتقیکم چه می شود؟
پس به نظر شما دوست بزرگوار به اين روايت نبايد اعتنا كرد ؟
اون رو بايد روايتي جعلي تلقي نمود يا قابليت جمع است و توجيه و توضيح داره ؟
يك سوال :
خب خانم با تقوايي كه در اين خانواده رشد كرده آيا وراثت او مشكل دار نيست ؟ خب اگه ژن ايشون حامل عادات زشت خانوادگي ايشون باشه چي ؟ در اينصورت آيا روايت درست نيست ؟
البته سوالات ديگري هم هست كه ترجيح مي دم گام به گام مطرح بشن .
ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۸/۰۲/۲۲ در ساعت ۲۱:۱۰
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
سوره نور آيات 16 و 17
حضرت زهرا (س) :
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.:salavat(10):رسول اکرم(ص):الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.
-
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۲, ۲۱:۵۷ #5
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۲, ۲۳:۳۲ #6
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۳, ۰۸:۴۶ #7
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,957
- مورد تشکر
- 3,494 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 28
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام وتشکر از شما سرکار محترمهمانطوری که مستحضرید.بنظر میرسد :
1- با توجه به حکم فقهی تحریم ازدواج با زنهای خاص ... این مورد در دسته تحریمها قرار نمیگیرد.
2- دراین روایت از مذهبی بودن دختر سخنی بمیان نیامده... فقط زیبا بودن دختر ذکر شده.
3- همانطوریکه قید ـ فی منبت السوء- بیان کننده هست... ازدواج با دختر سبز چهره که خود از منبت سوء تغذیه نموده باشد .. منع کراهتی شده.یعنی اگر دختری در خانه بد بود ولی خودش زیبا و با ایمان بود یا اثر سوء ندارد کراهت برداشته میشود.
4- زیبایی دراینجا نقش مصداقی دارد...یعنی اگه دختر زیبا نبود ولی مثلا تحصیلکرده بود اما در منبت سوء هست بازهم این کراهت هست!
5- در مورد وراثت وژن ... نیز میدانید که این تنها عامل موثر نیست بلکه اصلی ترین عامل تربیت - اراده خود انسان - هست.
پس میشود از این روایت استفاده اخلاقی نمود ... یعنی در کیس مناسب هم ازدواج انجام گیرد وهم با تربیت صحیح آن دختر از منبت سوء درآید.
والبته هشدار جدی هست بر توجه به شرائط بهنگام ازدواج و نیز تربیت فرزندان قبل از موعد ازدواج!! و.....
موفق باشید.
الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۳, ۱۰:۰۷ #8
اتفاقا روایت جالب و پر کاربردیه...اینکه نباید زیبایی رو ملاک همه چیز قرار داد کاملا مشخصه...
اما از کجای این روایت میشه این برداشت رو کرد که فرد با تقوا در این خانواده هم همین نظر در موردش هست...مگه می شه احادیث رو اینطور تعمیم داد...اگر منظور اون چیزی بود که شما می گید، پس باید می فرمودن:از ازدواج با هر دختری در خانواده بد پرهیز کنید...این اصلا درست نیست و دور از شان ائمه هست که کسی رو به خاطر ژنتیکش زیر سوال ببرند....اتفاقا من فکر می کنم منظور اینه که از ازدواج با دختر زیبایی که تقوا نداره پرهیز کنید که در قالب خانواده بیان شده.
یا زهرا(س)
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۸, ۰۷:۴۴ #9
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,032
- مورد تشکر
- 2,937 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
در خصوص اين روايت چند مساله وجود داره كه بايد مورد توجه قرار بگيره :
1- اينكه تمايل و توجه به زيبايي زن براي ازدواج كافي نيست و بايد فاكتور هاي مهم ديگري نيز بهمراه داشته باشه والا صرف زيبايي زن براي ازدواج با او ( همانطور كه در روايات ديگيري هم به اون تصريح شده ) صحيح نيست و بايد موارد ديگر رو هم لحاظ كرد .
2- اينكه لبه تيز روايت ، دو چيز رو هدف قرار داده ، يكي زيبايي مطلق ( در بند يك توضيح داده شد ) و دوم سوء بودن منبت بر اين گل زيبا تاثير گذار باشه يعني رشد او در اثر تغذيه از اين منبت سوأ صورت گرفته باشه ؛ مستحضر هستيد كه ما دو پرورش و رشد داريم ، يكي رشد روحي و يكي رشد جسمي ، دختر محجوب و عفيفي كه در يك خانواده لاقيد و بي مذهب بزرگ شده به جهت روحي و ايماني يقينا از اين منبت سوء تغذيه نكرده و منبع تغذيه او از جاي ديگري بوده زيرا در غير اينصورت از بد جز بد بوجود نخواهد آمد ، خانواده اي كه خود از ابتدايي ترين معارف و تقيدات ديني تهي هستند چه دارند كه در اين زمينه موجب تغذيه روحي و ايماني فرزندانشان شوند ؟!!!!!!!!!!!!!!
اما به جهت جسمي و ژنتيك اين فرزند تحت تاثير خانواده قرار خواهد داشت مثلا دختري كه پدرش شرابخوار است بصورت ژنتيك ممكن است حامل ژنهاي معيوب باشد ( البته اين مساله در مورد دختر و پسر يكسان است و تفاوتي ندارد و به همين جهت است كه روايت داريم به شرابخوار زن ندهيد و از او زن نگيريد ) اما غرض اينكه در خانواده هاي لاقيد ، پاي چنين احتمالاتي هم بميان ميآيد اما نهي روايت - همانطور كه جناب حسين تبار هم فرمودند ، نهي تحريمي نيست بلكه كراهت را بيان مي نمايد ، در حقيقت در برخورد با كيسهاي اين چنيني بايد دقت كافي مبذول نمود و تنها به جمال ظاهري اكتفا نكرد بلكه در مورد منبت و نوع پرورش روحي و اخلاقي وي نيز دقت كرد ، در مورد احتمالات ژنتيكي نيز شايد بشود گفت كه احتمال آن در رديف ساير احتمالات ژنتيكي قرار دارد و بايد اهم و مهم نمود ، بهر حال اين سخن نيز :
در جاي خود قابل تامل است .
إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مىگرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مىگفتيد و مىپنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
سوره نور آيات 16 و 17
حضرت زهرا (س) :
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.:salavat(10):رسول اکرم(ص):الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۸, ۰۸:۴۶ #10
نوشته اصلی توسط sadat mousavi
نوشته اصلی توسط basir
منظور روایت هرگز این نیست که چنین شخصی انسان خوبی نیست تحقیق معنی روایت ذکر خواهد شد
نوشته اصلی توسط fatememeshkat
حسنا به معنی زیبایی است و ارتباطی به محسن بودن ندارند
اما آیا این روایت شامل حسناء مومن می شود یا خیر؟
مادر روایات بحثی داریم به نام هم کفو بودن !
مسئله هم کفو بودن در لسان امروزی مردم برابری از جهت خانواده و فرهنگ و تمکن مالی و علمی است اما در روایات ما هم کفو بودن تنها در ایمان است !
اصول کافی یک باب در این زمینه دارد که کاملا گویایی این نکته هست حتی در روایات ذکر شده برتری به تقوی است و ارتباطی به اصل و نسب و شهرت و خانواده ندارد
پس طبق روایات حسنا شامل حسناء مومنه و متقی نمی شود
حال پس مراد از حسنا و خضراء الدمن چیست ؟
در روایات مباحثی داریم که منع میکند ازداوج با دختری صرفا برای مال یا جمال و از طرفی تشویق میکنند که به خاطر دین دختر او را انتخاب نماییم :
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ لِجَمَالِهَا أَوْ مَالِهَا وُكِلَ إِلَى ذَلِكَ وَ إِذَا تَزَوَّجَهَا لِدِينِهَا رَزَقَهُ اللَّهُ الْجَمَالَ وَ الْمَالَ
مردی که ازدواج کند بازنی به خاطر جمال یا مالش خداوند امرش را واگذار به همان میکند اما اگر او به خاطر دین زن با او ازدواج کند خداوند برای او جمال و مال عطا میکند
مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ بُرَيْدٍ الْعِجْلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ تَزَوَّجَ امْرَأَةً لَا يَتَزَوَّجُهَا إِلَّا لِجَمَالِهَا لَمْ يَرَ فِيهَا مَا يُحِبُّ وَ مَنْ تَزَوَّجَهَا لِمَالِهَا لَا يَتَزَوَّجُهَا إِلَّا لَهُ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ فَعَلَيْكُمْ بِذَاتِ الدِّينِ
این روایت هم نظیر روایت سابق است ولی عبارت فَعَلَيْكُمْ بِذَاتِ الدِّينِ که دستور است که صاحب دین در امر ازدواج مراجعه نمایید !
خب از این روایات و نظایر این روایت که کم هم نیستند نتیجه میگیریم که در اسلام ازدواج صرفا بخاطر جمال پسندیده نیست و ازدواج با کسیکه دین دارد مطلقا پسندیده هست.
حال مراد از نهی پیامبر در آن روایت روشن میشود که نهی شده از ازدواجی که صرفا به خاطر جمال باشد و بدتر اینکه از یک خانواده سوء رشد یافته باشد
اما ازدواج با دختر مومن به خاطر دینش بطور کل خارج از مسئله هست چون طبق دستور روایات هست که با صاحب دین ازدواج کنید و این اطلاق شما منبت سوء هم می شود یعنی اگر دختریکه ایمانش محکم باشد و در خانواده بدی هم رشد کرده باشد سفارش به ازدواج شده و نهی از منبت سوء اختصاص به صاحب جمال دارد نه صاحب دین و جمال
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری