جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مفهوم امتحان كردن حضرت زهرا (س) قبل از خلقت از طرف خداوند چيست؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    72
    مورد تشکر
    219 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مفهوم امتحان كردن حضرت زهرا (س) قبل از خلقت از طرف خداوند چيست؟




    سلام به دوستان قرآن دوست

    در ارتباط با خلقت حضرت زهرا (س) طبق آنچه در زيارتنامه آن حضرت آمده است سوالي مطرح است كه اميدوارم دوستان اهل علم در اين كانون جواب دهند.

    اول زيارتنامه حضرت زهرا (سلام الله عليها) آمده است:

    «يا ممتححنة امتحنک الله الذي خلقک قبل أن يخلقک فوجدک لما امتحنک صابرة»

    اي امتحان شده‌اي که خداوندي که تو را آفريد پيش از آنکه تو را بيافريند تو را آزمود، پس تو را در آزمون بردبار يافت.

    سؤال اين است که
    معني امتحان قبل از آفرينش چيست؟
    چگونه كسي قبل از آفرينش آزموده مي شود؟
    تا كسي افريده نشده مي توان او را آزمود؟
    بردباري حضرت چگونه سنجيده شد؟


  2. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۶
    نوشته
    1,183
    مورد تشکر
    1,666 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممكنه به اين معني باشه كه همه اين مسائل در علم الهي بود نه در آفرينش و خلقت
    ویرایش توسط sara.m : ۱۳۸۸/۰۲/۲۳ در ساعت ۱۴:۳۷
    مهدیا کعبه شد از تاب تو بی تاب بتاب


  3. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3,494 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط basir نمایش پست
    سلام به دوستان قرآن دوست
    در ارتباط با خلقت حضرت زهرا (س) طبق آنچه در زيارتنامه آن حضرت آمده است سوالي مطرح است كه اميدوارم دوستان اهل علم در اين كانون جواب دهند.
    اول زيارتنامه حضرت زهرا (سلام الله عليها) آمده است:
    «يا ممتححنة امتحنک الله الذي خلقک قبل أن يخلقک فوجدک لما امتحنک صابرة»
    اي امتحان شده‌اي که خداوندي که تو را آفريد پيش از آنکه تو را بيافريند تو را آزمود، پس تو را در آزمون بردبار يافت....
    با سلام به شما دوست خوب
    همه وجودات بقول عرفا ؛ اعیان ثابته دارند ویا بقول حکما ماهیت اشیاء... یعنی در علم اجمالی وبسیطی خداوند حاضرند... ولی ظرف بروزشان بعد از خلقت مثلا مادی است...
    فاطمه زهرا سلام الله علیها ... نیز قبل از وجود با بدن مادی در علم اجمالی خداوند بالبساطه .. وجود داشت ... چنانچه خداوند مخلوقاتی که هنوز نیامدند نیز با علم اجمالی وبساطی همه را میداند ...
    خوب دراین نوع علم امتحان بندگی محض و صبر و..... حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برای خدا معلوم ومورد امتحان بود ...پس خداوند حضرت را با علم بسیط و اجمالی قبل از علم تفصیلی امتحان نمود چنانچه همه موجودات را نیز امتحان نمود....
    و حضرت فاطمه زهرا را صبور در مقابل مظالم و مشکلات دید.
    بسیط الحقیقه کل الاشیاء ولیس بشی منها... این علم اجمالی خداست قبل از خلقت ... (اعیان ثابته ) یا حضرت امکان یا ... و بعد از خلقت مادی علم تفصیلی پیش میاد...
    اگه بخواهیم یک مثال ساده بزنیم ... مثل علم یک مهندس به نقشه ساختمانی که هنوز درست نشده... تمام جزئیات ساختمان برای مهندس به علم اجمالی حاصل است ... ولی تفصیلش بعد از ساختن ساختمان روز میکند. حضرت حق تعالی نیز علمش به موجودات قبل از خلقت اجمالی وبعد از آن تفصیلی است...
    موفق باشید
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


  4. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    275
    مورد تشکر
    842 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    36



    سلام
    ببخشید میشه پاسختون را با کلامی ساده تر مجددا بیان کنید. راستش فهمش برای من سخت بود.

  5. تشکر


  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    72
    مورد تشکر
    219 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoseintabar نمایش پست
    با سلام به شما دوست خوب:gol:
    ...یعنی در علم اجمالی وبسیطی خداوند حاضرند... ولی ظرف بروزشان بعد از خلقت مثلا مادی است...

    خوب دراین نوع علم امتحان بندگی محض و صبر و..... حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برای خدا معلوم ومورد امتحان بود ...پس خداوند حضرت را با علم بسیط و اجمالی قبل از علم تفصیلی امتحان نمود چنانچه همه موجودات را نیز امتحان نمود....


    موفق باشید
    با سلام و سپاس به خاطر جواب زیبا و کامل شما استاد گرامی

    در ارتباط با جواب شما سوالی برایم پیش آمد

    آگر مخلوقات خداوند در علم اجمالی خداوند حاضرند دیگر چه نیازی به امتحان است؟

    به قول شما اگر
    "دراین نوع علم امتحان بندگی محض و صبر و..... حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برای خدا معلوم بود" دیگر چرا باید "مورد امتحان" باشد؟




  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    44
    مورد تشکر
    65 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    57
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برا من اين سوال پيش آمده كه با صبر وتحمل حضرت زهرا(س) چرا ايشان از پيامبر تقاضاي خدمت كار كردند؟

  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۶
    نوشته
    259
    مورد تشکر
    337 پست
    حضور
    23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سؤال اين است که
    معني امتحان قبل از آفرينش چيست؟
    چگونه كسي قبل از آفرينش آزموده مي شود؟
    تا كسي افريده نشده مي توان او را آزمود؟
    بردباري حضرت چگونه سنجيده شد؟
    با سلام

    ظاهر این عبارت نشان میدهید حضرت زهراس علیها دو نوع خلقت داشته اند :

    «يا ممتححنة امتحنک الله الذي خلقک قبل أن يخلقک فوجدک لما امتحنک صابرة


    اول خلقت قبل از خلقت که مقارن با امتحان بوده
    دوم خلقت بعد از امتحان


    حال منظور از خلق اولی چیست علی الظاهر طبق روایات منظور خلقت نورانی و ملکوتی اهل بیت ع بوده و خلقت دومی خلقت طبیعی و جسمانی اهل بیت ع

    روایت شریفه زیر را ملاحضه بفرمایید :

    9- وَ مِنْ كِتَابِ السَّيِّدِ حَسَنِ بْنِ كَبْشٍ، مِمَّا أَخَذَهُ مِنَ الْمُقْتَضَبِ وَ وَجَدْتُهُ فِي الْمُقْتَضَبِ أَيْضاً مُسْنَداً عَنْ سَلْمَانَ الْفَارِسِيِّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَلَمَّا نَظَرَ إِلَيَّ قَالَ يَا سَلْمَانُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَبْعَثْ نَبِيّاً وَ لَا رَسُولًا إِلَّا جَعَلَ لَهُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيباً قَالَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ عَرَفْتُ هَذَا مِنَ الْكِتَابَيْنِ قَالَ يَا سَلْمَانُ فَهَلْ عَلِمْتَ نُقَبَائِيَ الِاثْنَيْ عَشَرَ الَّذِينَ اخْتَارَهُمُ اللَّهُ لِلْإِمَامَةِ مِنْ بَعْدِي فَقُلْتُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ يَا سَلْمَانُ خَلَقَنِيَ اللَّهُ مِنْ صَفَاءِ نُورِهِ فَدَعَانِي فَأَطَعْتُهُ وَ خَلَقَ مِنْ نُورِي عَلِيّاً فَدَعَاهُ إِلَى طَاعَتِهِ فَأَطَاعَهُ وَ خَلَقَ مِنْ نُورِي وَ نُورِ عَلِيٍّ ع فَاطِمَةَ فَدَعَاهَا فَأَطَاعَتْهُ وَ خَلَقَ مِنِّي وَ مِنْ عَلِيٍّ وَ مِنْ فَاطِمَةَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ فَدَعَاهُمَا فَأَطَاعَاهُ فَسَمَّانَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِخَمْسَةِ أَسْمَاءٍ مِنْ أَسْمَائِهِ فَاللَّهُ الْمَحْمُودُ وَ أَنَا مُحَمَّدٌ وَ اللَّهُ الْعَلِيُّ وَ هَذَا عَلِيٌّ وَ اللَّهُ فَاطِرٌ وَ هَذِهِ فَاطِمَةُ وَ اللَّهُ الْإِحْسَانُ وَ هَذَا الْحَسَنُ وَ اللَّهُ الْمُحْسِنُ وَ هَذَا الْحُسَيْنُ ثُمَّ خَلَقَ مِنْ نُورِ الْحُسَيْنِ تِسْعَةَ أَئِمَّةٍ فَدَعَاهُمْ فَأَطَاعُوهُ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ اللَّهُ سَمَاءً مَبْنِيَّةً أَوْ أَرْضاً مَدْحِيَّةً أَوْ هَوَاءً أَوْ مَاءً أَوْ مَلَكاً أَوْ بَشَراً وَ كُنَّا بِعِلْمِهِ أَنْوَاراً نُسَبِّحُهُ وَ نَسْمَعُ لَهُ وَ نُطِيعُ فَقَالَ سَلْمَانُ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي مَا لِمَنْ عَرَفَ هَؤُلَاءِ فَقَالَ يَا سَلْمَانُ مَنْ عَرَفَهُمْ حَقَّ مَعْرِفَتِهِمْ وَ اقْتَدَى بِهِمْ فَوَالَى وَلِيَّهُمْ وَ تَبَرَّأَ مِنْ عَدُوِّهِمْ فَهُوَ وَ اللَّهِ مِنَّا يَرِدُ حَيْثُ نَرِدُ وَ يَسْكُنُ حَيْثُ نَسْكُن‏
    مضمون دو قسمت قرمز شده:
    خداوند مرا خلق کرد از صفاء نور خودش و مرا خواند پس اورا اطاعت نمودم و خلق کرد از نور من علی ع را و اورا خواند به اطاعتش پس اورا اطاعت نمود و خلق کرد از نور من و نور علی ع فاطمه زهرا س را و اورا خواند پس اطاعتش نمود
    قبل از اینکه خداوند خلق کند آسمان برافراشته وزمین یا هوا یا آب یا ملک یا بشری ، و ما بودیم در علم خداوند بصورت انواری که تسبیح او میکردیم و اطاعت او میکردیم


    در این روایت بیان شده اهل بیت ع قبل از اینکه خلقت خلائق صورت بگیرد آنها خلق شده بودند و مورد امتحان قرار گرفته بودند اما نه خلقت طبیعی بلکه خلقت نورانی

    پس این دو سوال

    چگونه كسي قبل از آفرينش آزموده مي شود؟
    تا كسي افريده نشده مي توان او را آزمود؟
    موضوعا رفع شد چون افریده شده بودند هرچند افرینش مادی و خلقت طبیعی نبوده ولی افرینش نورانی بوده

    اما معنی امتحان قبل از آفرینش چیست که علی الظاهر همان دستوراتی بوده که خداوند به آنها داده و آنها بدون هیچ تعللی انجام داده اند و همچنین صابر بودن ایشان هم ممکن است همان صبر بی نهایت ایشان در زمینه اوامر الهی بوده
    چرا که یکی از مصادیق مهم صبر ، صبر بر طاعت خداوند است


  11. تشکرها 2


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3,494 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط basir نمایش پست
    با سلام و سپاس به خاطر جواب زیبا و کامل شما استاد گرامی در ارتباط با جواب شما سوالی برایم پیش آمد
    آگر مخلوقات خداوند در علم اجمالی خداوند حاضرند دیگر چه نیازی به امتحان است؟ به قول شما اگر "دراین نوع علم امتحان بندگی محض و صبر و..... حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برای خدا معلوم بود" دیگر چرا باید "مورد امتحان" باشد؟
    با سلام به شما جناب بصیر عزیز..
    از آنجا که بندگان خدا و انسانها مستعد وشایسته خلق بودند .. لازمه فیض الهی این بود که خلقشان کنه و بخل نورزه... واگر خلق نمیکرد نقص بر خدا بود!
    و چون انسان استعداد خلق را دارا بودند... بعد از خلق مستعد برای رسیدن به کمال هستن... منظور از امتحان یعنی بروز این استعداد انتخاب خیر یا شر برای خود انسان...
    پس درحقیقت امتحان برای خود انسان از جمله حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست.. نه برای خدا..
    موفق باشید
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود