-
۱۳۸۸/۰۲/۲۳, ۱۱:۵۱ #1
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 4
- مورد تشکر
- 5 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
دلیل عقلانی عدم تحریف قرآن چیست؟
دلیل عقلانی عدم تحریف قرآن چیست و اگر کسی اکنون خدای ناکرده در قرآن دست ببرد یا قرآنی با تغییرات خویش چاپ نماید ، چه می شود؟ به چه دلیل عقلی یقین داریم که قرآن در طول تاریخ تحریف نشده است؟
-
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۳, ۱۴:۴۹ #2
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۷
- نوشته
- 637
- مورد تشکر
- 2,146 پست
- حضور
- 11 ساعت 38 دقیقه
- دریافت
- 11
- آپلود
- 0
- گالری
-
41
بسم الله الرحمن الرحیم
سوال غیر عقلی ولی عاقلانه در این زمینه اینکه:
آیا اگر کسی الان در قرآن دست ببرد و قرآن را به شکل و محتوایی جدید چاپ کند، همه ی مسلمانان آنرا به عنوان قرآن پیامبر اسلام قبولش می کنند؟
ویرایش توسط مدافع : ۱۳۸۸/۰۲/۲۳ در ساعت ۱۴:۴۹
لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابداو لا یستیقن أن الباطل حق أبدا
قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودنحق نمی نماید امام صادق علیه السلام
*************و السلام علي من اتبع الهدىو درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۳, ۱۵:۱۶ #3
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,882
- مورد تشکر
- 6,314 پست
- حضور
- 2 روز 1 ساعت 25 دقیقه
- دریافت
- 157
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
گروهی می گویند آیه ی مبارکه
(انا نحن نزلنا الذکر و نحن له لحافظون)سوره حجر آیه 9
دلالت می کند بر اینکه قرآن تحریف نشده و خداحافظ قرآن است مسئله این است که از کجا همین آیه تحریف شده باشد؟
در پاسخ به سؤال:
1.تحریف قرآن دو نوع است، لفظی و معنوی. و تحریف معنوی عملاً در مورد قرآن کریم از سوی غالب مکاتب کلامی یا گاه فقهی رخ داده است. تحریف لفظی هم خود دو نوع است افزودن به قرآن و کم شدن از قرآن. و معمولاً نوع دوم است که مورد صحبت است. یعنی بیشتر بحثی که مطرح می شود این است که آیه یا آیاتی وجود دارد که از قرآن حذف شده باشد، و آنچه که شما مطرح فرمودید که این آیه به قرآن اضافه شده باشد اصولاً قایلی ندارد. و بیشتر محققان قایلند که کسی معتقد به تحریف به زیاده نیست.
2. شبهة وقوع تحریف به نقیصه نیز عموماً بدلیل اشتباه در فهم حدیث اتفاق می افتد. مثلاً در کتاب شریف کافی بابی است تحت عنوان "کل قرآن را کسی جز ائمه( جمع نکرده است"، در حالیکه این عنوان و احادیث آن اصولاً ربطی به بحث تحریف قرآن ندارد و منظور از جمع قرآن، جمع آوری قرآن نیست بلکه تفسیر قرآن است
و اصولاً حدیث نمی تواند آیه قرآن را ساقط کند. حدیث است که به قرآن عرضه می شود، نه اینکه قرآن به حدیث عرضه و سنجیده شود.
3. اصولاً باید توجه کنیم که قرآن کریم معجزة نبوت است و تمام محققان برآنند که معجزة هیچ پیامبری مورد تغییر و دستخوش تبدیل قرار نمی گیرد و اصولاً معنای معجزه در همین است که دیگران در آن و آوردن مثل آن عاجزند، بنابراین اگر کسی توان تحریف آن را میداشت دیگر معجزه نبود.
4. از جمله راههای اثبات اینکه آیه ای به قرآن اضافه نشده، مانند آنچه شما اشاره کردید بررسی بلاغی آیات است که تفاسیر بلاغی به این مسأله پرداخته اند مانند تفسیر آلاءالرحمن علامه بلاغی که در مقدمه تفسیر نیز در این باره بحث مبسوطی نموده است. چرا که اگر آیه ای به قرآن اضافه شود، نحویّون و اهل ادب و بلاغت آنقدر غلطهای فراوان از آن می گیرند که به راحتی معلوم میشود جزء قرآن نیست در حالیکه هیچ کس ادعا نکرده، این آیات به قرآن اضافه شده است.
5. از سوی دیگر قاعدة کلی این است که "البیّنة للمدّعی" یعنی کسی که ادعایی می کند باید دلیل بیاورد. هروقت کسی توانست دلیلی بیاورد که این آیه جزء قرآن نیست، ما هم دلیل خود را برای این که آن جزء قرآن هست خواهیم آورد.
6. اصولاً قرآن به صورت متواتر در طول قرون به دست ما رسیده و از این بحثهای روی کاغذ و ذهنی که بگذریم، این قرآن، در طول 14 قرن همان بوده، که الآن همان هست
یا صاحب الزمان(عج)....اول كلاس درس انتظار حضورو دل دردست بيا
آخراشك ظهور حله،سهله يا جمكراني جانابيا
ادرکنی العجل الغوث الساعه الامان
-
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۳, ۱۵:۴۲ #4
من فكر مي كنم اين مشكل با نگاهي به چند مرحله بالاتر حل ميشه !
اگه ما پذيرفتيم خدا هست و خداي خوب و كامليه پس يه هدفي واسه آفرينش ما داشته , يه هدفي واسه ما تعيين كرده پس يه مسيري هم واسه رسيدن به هدف تعيين كرده (توحيد) و عدالت اينه كه هرجور خودش صلاح ميدونه به همه راهو نشون بده(عدل)!
بعد اينا اگه پذيرفتيم اين راه دينه و يه راهنما يا رسول لازم داريم(نبوت) و اين رسول با كتاب و سنت راهو نشون داده ... و اينكه سنت چون از طريق احاديث اومده و جعل بعضي احاديث ثابت شده پس امكان غلط بودن خيلي هاش هست..
- حالا بگو اگه قرآن هم تحريف شده باشه بقيه كتاباي آسموني هم كه ثابت شده تحريف شدن پس راه چيه !؟ اون راه رو ميگم كه قرار بود خدا واسمون تعيين كنه !
هر دليلي كه بياري احتمالا معلوم ميشه مشكل تو فهم توحيد و عدل و نبوته يعني مراحل بالاتر نه قابل اعتماد يا منطقي بودن آيه تحريف!
به نظر من اينم يه دليله اثبات حقانيته.يه چيزي تو مايه هاي برهان خلفه كه تو رياضي مي خونديم.
يا راهي خواهم يافت يا آنرا خواهم ساخت !
-
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۶, ۱۲:۴۲ #5
به نام خداوند بخشنده مهربان
با سلام
دلائل متعدد عقلي در اين زمينه وجود دارند كه از همه مهمتر هارموني وهماهنگي بين آيات الهي است كه حتي تغيير عمدي ويا سهوي ضم يا كسر آن مي تواند تمام معني آنرا دگرگون سارد دليل بعدي بعد از خواندن معني كل قران كريم است يعني بعد از ختم فارسي كلام ا... مي توان به عدم تحريف قران پي برد ولي يكي از دلايل محكمتر آن قدرت لاينتهايي آن است كه قلب ودل را مي شورد و مسطمع را زير و رو مي كند . وفقط و فقط يكبار روخواني فارسي قران كريم كافي است تا ديد انسان در تمام زمينه ها تغيير كند
يا حق
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۷, ۱۰:۴۶ #6همه موضوعاتی که کاربر فریاد شروع نموده بنا بهدرخواست ایشان به مدت یک ماه جهت بررسی به بخش مدیران منتقل گردیده است ...
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۷, ۱۱:۰۹ #7
پاسخ به سوال خانم تیناشاد
1-معنی تحریف فقط دست بردن در قرآن و احادیث و آیات نیست.این کار را هر بچه ای میتواند انجام دهد.ما هم قبول داریم.معنی تحریف این است که طوری در قرآن دست برد که احدی بو نبرد و میدانید که تابحال هیچ کس موفق نشده است.ودیگران هر چه زور زده اند باز یک نفر متوجه شده است.این تحریف ناپذیری مختص قرآن نیست.در حال حاضر همه میدانند که انجیل موجود تحریف شده است.
2-برای همه چیز دلییل عقلانی وجود ندارد.اصلا عقل انسانها پیمانه خوبی برای بررسی پدیده ها نیست.مثلا همین که چرا شما وجود دارید یا اصلا وجود دارید یا نه خودش دلیل عقلانی ندارد.من به همه توصیه میکنم اینقدر دنبال دلیل عقلانی نباشند.چون همه چیز در آن نمیگنجد .عقل مثل یک فلش مموری است که همه چیز را و با هر پرفیتی قبول نمیکند.
-
۱۳۸۸/۰۳/۳۱, ۱۶:۵۷ #8
سلام
تحریف به زیادت ایات قران یا کاستی در ایات امکان پذیر نیست از این جهت که قران اصلی در دست مسلمانان هست با این حال چگونه میتوان گفت قران تحریف شده؟؟
-
۱۳۸۸/۰۳/۳۱, ۱۶:۵۹ #9
دوست گرامی اینکه برای هر چیز دلیل عقلانی وجود ندارد حرف درستی نیست بهتر بگیم برای هر چیزی حکمت عقلایی وجود دارد منتی ممکنه ما به اون درک نرسیده باشیم که حکمتش را درک کنیم
-
۱۳۸۸/۰۶/۲۲, ۰۵:۲۸ #10
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 1,799
- مورد تشکر
- 3,021 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
18
بنام خدا
عقل انسان حكم مي كند كه احتمال هر گونه تغيير و تبديل از قرآن كريم به دور است، زيرا قرآن كتابي است كه از روز اوّل مورد عنايت و اهتمام مسلمانان بوده . قرآن براي مسلمانان همه چيز بوده است: قانون اساسي، دستور عمل زندگي، برنامه حكومت، كتاب مقدس آسماني و رمز عبادت و بندگي.
با دقت در اين موضوع روشن مي شود كه اصولاً كم و زياد در آن امكان نداشته است.
قرآن كتابي بود كه مسلمانانِ نخستين همواره در نمازها، در مسجد، در خانه، در ميدان جنگ، به هنگام رو به رو شدن با دشمنان و به عنوان استدلال بر حقانيت مكتب از آن استفاده مي كردند.
از تواريخ اسلامي استفاده مي شود كه تعليم قرآن را مِهر زنان قرار مي دادند. اصولاً تنها كتابي كه در همه محافل مطرح بوده و هر كودكي را از آغاز عمر با آن آشنا مي كردند و هر كس مي خواست درسي از اسلام بخواند، آن را به او تعليم مي دادند، قرآن مجيد بود.
آيا با چنين وضعي كسي احتمال مي دهد كه دگرگوني در اين كتاب آسماني رخ دهد؟ به خصوص با توجه به اين كه قرآن به صورت يك مجموع با همين شكل فعلي در عصر خود پيامبر جمع آوري شده بود(3) و مسلمانان سخت به يادگرفتن و حفظ آن اهميت مي دادند. اصولاً شخصيت افراد در آن عصر تا حد زيادي به اين شناخته مي شد كه چه اندازه از آيات را حفظ كرده باشد. شمار حافظان قرآن به اندازه اي زياد بود كه در تواريخ مي خوانيم در يكي از جنگ ها كه زمان ابوبكر واقع شد، چهارصد نفر از قاريان قرآن به قتل رسيدند. در داستان "بئر معونه" (يكي از آبادي هاي نزديك مدينه) و جنگي كه در آن منطقه در زمان حيات پيامبر(ص) اتفاق افتاد مي خوانيم كه جمع كثيري از قاريان در حدود هفتاد نفر شربت شهادت نوشيدند.
از اين مطالب روشن مي شود كه حافظان و قاريان و معلّمان قرآن آن قدر زياد بودند كه تنها در يك ميدان جنگ اين تعدا شربت شهادت نوشيدند.
بايد چنين باشد، چرا كه گفتيم قرآن فقط قانون اساسي براي مسلمانان نبود، بلكه همه چيز آن ها را تشكيل مي داد، مخصوصاً در آغاز اسلام كه هيچ كتابي جز آن نداشتند و تلاوت و قرائت و حفظ و تعليم و تعلّم مخصوص قرآن بود.
قرآن يك كتاب متروك در گوشة خانه و يا مسجد كه گرد و غبار فراموشي روي آن نشسته باشد نبود تا كسي از آن كم كند يا بر آن بيفزايد.
حفظ قرآن به عنوان يك سنت و يك عبادت بزرگ هميشه در ميان مسلمانان بوده و هست، حتي پس از آن كه قرآن به صورت كتاب تكثير شد و در همه جا پخش گرديد و حتي بعد از پيدا شدن صنعت چاپ كه سبب شد اين كتاب به عنوان پر نسخهترين كتاب در كشورهاي اسلامي چاپ و نشر گردد، باز حفظ قرآن به عنوان يك سنت ديرينه و افتخار بزرگ، موقعيت خود را حفظ كرد، به طوري كه در هر شهر و ديار هميشه جمعي حافظ قرآن بوده و هستند. اكنون در بعضي كشورهاي اسلامي مدرسه هايي وجود دارد كه برنامه شاگردان آن در درجة اوّل حفظ قرآن است. اكنون در كشور پاكستان بيش از يك ميليون و نيم حافظ قرآن وجود دارد.
سنت حفظ قرآن از عصر پيامبر(ص) و به دستور و تأكيد حضرت در تمام قرون ادامه داشته . هم چنين سنت قرائت قرآن در شب ها و روزهاي متعدد و ثواب بسياري كه بر قرائت ذكر شده. آيا با چنين وضعي هيچ گونه احتمالي در مورد تحريف قرآن امكان پذير است؟! مسلّماً نه.
*********
1:حجر /9
2:فصلت / 42
3:تفسير نمونه، ج1، ص 8 - 10؛ قرآن هرگز تحريف نشده، آيت الله حسن زاده، آملي ص 28
-
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری