صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه






    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه



    ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۲/۲۶ در ساعت ۱۷:۴۹

    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    بسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    بنام خداوند جهان دار بخشنده مهربان


    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه

    بسم الله

    نزد اهل عرفان :ب , بهار خدا و سین , سنای خدا و میم , ملک خدا .

    نزد اهل معرفت :ب بهای احدیت سین سنای صمدیت , میم ملک الوهیت .

    بهاء او قدیم ,سناء او کریم ,ملک او عظیم .

    بهاء او با جلال ,سناء او با جمال و ملک او بی زوال .

    بهاءاو دل ربا , سنای او مهر افزا , ملک او بی فنا .

    ای پیش رو چه بخو بی است جلالت
    ای دور شده آفت نقصان ز کمالت
    زهره به نشاط آید چون یافت سماعت !
    خورشید به رشک اید چون دید جمالت ؟

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه

    ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۲/۲۷ در ساعت ۱۳:۲۹

    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    ادامه بسم الله

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه

    نزد اهل ذوق- ب بر با اولیا ,سین سر با اوصیا , میم منت بر اهل ولاء , ب بر او بت بندگان , سین سر او با دوستان , میم منت او بر مشتقان .

    اگر نیکی او نبود چه جای تعبیه سر او بودی ؟و گر منت او نبودی بنده را چه جای وصل او بودی . و بر درگاه جلال او چه محل بودی گر مهر ازل بودی چگونه آشنای لم یزل بودی ؟

    آب و گل را زهره مهر تو کی بودی اگر
    هم به لطف خودی نکردی در ازلشان اختیار
    مهر ذات تو است الهی دوستان را اعتقاد
    یاد وصف تو است یا رب غمگنان را غمگسار

    دنیا بنام خدا خوش است و عقبی به عفو او بهشت به دیدار او

    در دنیا اگر نه پیغام و نام خدا بودی بنده را چه جای منزل بودی و در عقبی اگر نه عفو و کرمش بودی کار بنده مشکل بودی ,در بهشت اگر نه دیدار دل افروز او بودی شادی درویش به چه بودی ؟

    خدایا به نشان تو بینندگانیم , به شناخت تو زندگانیم , به نام تو آبادانیم , به یاد تو شادانیم , به یافت تو نازانیم , مست از جام تو مائیم , صید عشق در دام تو مائیم .

    زنجیر معنبر تو دام دل ما است
    عنبر ز نسیم تو غلام دل ما است
    در عشق تو چون خطبه بنام دل ما است
    گوئی که همه جهان به کام دل ماست

    اسم (بسم الله ) از سمت گرفته اند و سمت داغ یعنی گوینده بسم الله دارنده آن رقم و نشان کرده داغ است .

    حضرت رضا (ع)فرمودند :وقتی بنده بسم الله می گوید یعنی خداوندا داغ دارم و بدان شادم , اما از بود خود بفریادم .

    کریما بود مرا از پیش من بر گیر که بود تو راست کند همه کارم
    خدایا بود تو چراغ معرفت بیفروخت پس روشنی دل من افزونی است , گواهی تو ترجمانی من کرد پس نداء من افزونی است ,نزدیکی تو چراغ وجد من بیفروخت پس همت من افزونی است .

    اراده تو کار من بساخت پس جهد من افزونی است
    خداوندا از بود خود چه دیدم ؟
    مگر بلا و عنا و از بود تو چه رسیدم ؟
    همه عطا و وفا!

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه

    آغاز کتاب خدا بر نام الله و رحمن و رحیم از آن است که همه معانی در آن سه نام جمع است و آن معانی سه قسم است :قسمی جلال و هیبت و آن در نام الله است , قسمی نعمت و تربیت و آن در نام رحمن است , قسمی رحمت و مغرفت و آن در نام رحیم است .

    معنی دیگر آنست که در ان زمان که خداوند پیغمبر را به خلق فرستاد سه گروه بودند :بت پرستان ,جهودان ,ترسایان .گروه نخست نام آفریننده را الله می دانستند و این نام در میان آنان مشهور بود ,گروه دوم نام او را رحمن می دانستند و در تورات مذکور.گروه سوم نام او را رحیم می دانستند و نزد آنان در انجیل معروف است .

    اینکه اغاز به نام الله و بعد رحمن و سپس رحیم شده جهت آنست که سر آغاز همه, آفرینش است و بعد قدرت و پرورش و سپس رحمت و آمرزش ,

    یعنی که به قدرت بیافریدم و به نعمت بپروریدم و به رحمت بیامرزیدم !

    پیر طریقت گفت :خداوندا نام تو ما را جواز .مهر تو ما را جهاز .شناخت تو ما را امان .و لطف تو ما را عیان .

    خداوندا, ضعیفان را پناهی قاصدان را بر سر راهی و مومنان را گواهی

    چه عزیز است آن کس را که تو خواهی

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    الْحَمْدُ للَّهِ

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه

    ستایش خدای مهربان .کردگار روزی رسان ,یکتا در نام و نشان , خداوندی که ناجسته یابند , نادریافته شناسند و نادیده دوست دارند .
    قادر بی احتیال ,قیوم بی گشتن حال ,در ملک ایمن از زوال , در ذات و صفات متعال , لم یزل و لا یزال , موصوف به وصف جلال .

    عزت قرآن به عجز بندگان گواهی داد و به کمال جلال و تقدس از ایشان نیابت کرد و خود را ثنا گفت و ستایش خود را به آنان بیاموخت و به آن دستور دادوگر نه یارای چه کسی باشد که بچگونگی ستایش او پی برد !

    ای سزاوار ثناء خویش و ای شکر کننده عطای خویش, بنده به ذات خود از خدمت تو عاجز و به عقل خود از شناخت منت تو عاجز و به توان خود از سزای تو عاجز .
    کریما گرفتار آن دردم که تو درمان آنی , بنده آن ثنایم که تو سزای آنی , من در تو چه دانم که تو خود دانی ,تو آنی که تو خود گفتی .

    بدان که حمد یا بر دیدار نعمت است یا بر دیدار منعم

    انچه بر دیدار نعمت است :طاعت وی به کاربردن و شکر او را بر میان بستن , تا امروز در نعمت بیفزاید و فردا ببهشت رساند .

    و آنچه که بر دیدار منعم است :زبان حال جوانمردی است که او را شراب شوق دادند و با شرم او را با صاحب نعمت هم دیدار کردند تا از خود فانی شد ,ذکر حق شنید , چراغ آشنایی دید , اجابت لطف شنید , توقع دوستی دید و بدوستی لم یزل رسید .
    این جوانمرد نخست نشانی یافت بی دل شد , پس باریافت همه دل شد .پس دوست دید ,بر سر دل شد !

    پیر طریقت گفت :دو گیتی در سر دوستی شد و دوستی در سر دوست ,اکنون نمی توانم گفت که او است !

    چشمی دارم همه پر از صورت دوست
    با دیده مرا خوش است تا دوست در اوست
    از دیده و دوست فرق کردن نه نکواست
    یا اوست بجای دیده یا دیده خود اوست

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه

    ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۲/۳۱ در ساعت ۱۱:۰۹

    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    رَب الْعَالَمِينَ
    پروردگار جهانیان

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه
    یکی را پرورش تن ورزی و یکی را پرورش دل ورزی , یکی تن پرور به نعمت , یکی دل پرور به ولی نعمت ,نعمت بهره کسی است که از کوشش در خدمت فرو گذار نکند .طمع دیدار دوست صفت مردان است و پیروزی از آن بنده است که دوست او را عیان است
    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه

    ای منظر تو نظاره گاه همگان
    پیشتو در اوفتاده راه همگان
    ای زهره شهر ها و ماه همگان
    حسن تو ببرد آب و جاه همگان


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    2,882
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    157
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه

    با تشکر از مطالب وتایپیک مفید شما
    سوالی به ذهنم رسید که اگر امکان دارد پاسخ فرمایید
    آیا شباهت ویا رابطه ای ادبی وعرفانی در
    بسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    وسه آیه اول سوره الرحمن
    الرَّحْمَنُ ﴿1﴾عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿2﴾خَلَقَ الْإِنسَانَ ﴿3﴾
    وجود دارد یاخیر توضیح دهید.
    ممنون وسپاسگزار

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه

    ویرایش توسط درگاه محبوب : ۱۳۸۸/۰۳/۰۲ در ساعت ۱۲:۲۹
    یا صاحب الزمان(عج)....
    اول كلاس درس انتظار حضورو دل دردست بيا
    آخراشك ظهور حله،سهله يا جمكراني جانابيا

    ادرکنی العجل الغوث الساعه الامان




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    بسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه
    صفت رحمان ، اشاره به رحمت عام خدا است كه شامل دوست و دشمن ، مؤ من و كافر و نيكوكار و بدكار مى باشد، زيرا مى دانيم باران رحمت بى حسابش همه را رسيده ، و خوان نعمت بى دريغش همه جا كشيده همه بندگان از مواهب گوناگون حيات بهره مندند، و روزى خويش را از سفره گسترده نعمتهاى بى پايانش بر مى گيرند، اين همان رحمت عام او است كه پهنه هستى را در بر گرفته و همگان در درياى آن غوطه ورند.
    ولى ((رحيم )) اشاره به رحمت خاص پروردگار است كه ويژه بندگان مطيع و صالح و فرمانبردار است ، زيرا آنها به حكم ايمان و عمل صالح ، شايستگى اين را يافته اند كه از رحمت و بخشش و احسان خاصى كه آلودگان و تبهكاران از آن سهمى ندارند، بهره مند گردند.
    تنها چيزى كه ممكن است اشاره به اين مطلب باشد آنست كه ((رحمان )) در همه جا در قرآن به صورت مطلق آمده است كه نشانه عموميت آنست

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه





    الرَّحْمَنُ ﴿1﴾عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿2﴾خَلَقَ الْإِنسَانَ ﴿3﴾

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه


    ((رحمن )) كه رمزى از رحمت واسعه او است چرا كه اگر صفت ((رحمانيت )) او نبود اينچنين خوان نعمت را براى دوست و دشمن نمى گستراند.
    لذا مى فرمايد

    ((خداوند رحمن )) (الرحمن ).
    ((قرآن را تعليم فرمود)) (علم القرآن ).

    و به اين ترتيب نخستين و مهمترين نعمت را همان ((تعليم قرآن )) بيان مى كند، چه تعبير جالب و پرمحتوائى ؟ چرا كه اگر درست بينديشيم اين قرآن مجيد سرچشمه همه مواهب ، و وسيله وصول به هر نعمت ، و بهره گيرى از تمام نعمتهاى معنوى و مادى است ، و جالب اينكه بيان نعمت ((تعليم قرآن )) را حتى قبل از مساءله ((خلقت انسان )) و ((تعليم بيان )) ذكر كرده ، در حالى كه از نظر ترتيب طبيعى بايد نخست اشاره به مساءله آفرينش انسان ، و بعد نعمت تعليم بيان ، و سپس نعمت تعليم قرآن شود، اما عظمت قرآن ايجاب كرده كه برخلاف اين ترتيب طبيعى نخست از آن سخن گويد.
    اين آيه در ضمن پاسخى است به مشركان عرب كه وقتى پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) نام رحمن بيان كرد و آنها را دعوت به سجده براى خداوند رحمن نمود آنها به
    عنوان بهانه جوئى گفتند و ما الرحمن ((رحمن چيست )) (فرقان - 60).
    قرآن مى گويد خداوند رحمن كسى است كه قرآن را تعليم فرموده ، انسان را آفريده ، و تعليم بيان به او كرده است .

    به هر حال نام ((رحمن )) بعد از نام ((الله )) گسترده ترين مفهوم را در ميان نامهاى پروردگار دارد، زيرا مى دانيم خداوند داراى دو رحمت است : ((رحمت عام )) و ((رحمت خاص )) نام ((رحمن )) اشاره به رحمت عام او است كه همگان را شامل مى شود، و نام ((رحيم )) اشاره به ((رحمت خاص )) او است كه مخصوص اهل ايمان و طاعت است ، و شايد به همين دليل نام رحمن بر غير خدا هرگز اطلاق نمى شود (مگر اينكه با كلمه ((عبد)) همراه باشد) ولى وصف ((رحيم )) به ديگران نيز گفته مى شود، چرا كه هيچكس ‍ داراى رحمت عام جز او نيست ، اما رحمت خاص هر چند به صورت ضعيف در ميان انسانها و موجودات ديگر نيز وجود دارد.


    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه





    تفسیر ادبی و عرفانی

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه

    الرَّحْمَنُ ﴿1﴾عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿2﴾خَلَقَ الْإِنسَانَ ﴿3﴾

    آسان آسان نرسد هیچ کس به حلقه درگاه قرآن مگر به توفیق رحمن اگر کسی به این دولت به یاری رحمن رسیدی , آن کس محمد مصطفی خاتم پیغمبران بودی ! که جلال و منزلت او را کس دارا نیست و خداوند در حق وی فرمود :خدای رحمن محمد را قرآن آموخت .هر چند معلمان به تعلیم همی کوشند و استادان تلقین همی کنند و حافظان همی روان دارند اینها همه اسبابند و آموزنده حقیقی خداست .

    خلق الانسان علمه البیان

    گروهی از مفسران گویند :مراد از انسان همه مردم است که همگی مخاطب این خطابند که می گوید :خداوند همه را بیافرید و همه را بیان در آموخت ,یعنی همه را عقل و فهم و فرهنگ داد تا راه به مصلحت های خویش برند و میان نیک و بد تمیز دادند و هر گروه را لغتی داد که با آن مراد یک دیگر بدانستند و تنها در هر کشوری لغت نداد !بلکه در هر شهری زبانی و مردم را به این مزیت مخصوص کرد و از دیگر جانوران به این موهبت تشریف داد و جدا ساخت !

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه

    آیا همه اینها جز صفت رحمانیت اوست ؟؟؟؟






    ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۳/۰۲ در ساعت ۱۶:۳۴

    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه

    رحمن است که راه مزدوری آسان کند , رحیم است که شمع دوستی در راه دوستان بر افروزد ,مزدور همیشه رنجور و در آرزوی حور و قصور
    و دوست در بحر عیان غرقه نور !

    روزی که مرا وصل تو در چنگ آید
    از حال بهشتیان مرا ننگ آید !

    رحمن است که قاصد آن را توفیق مجاهدت داد , رحیم است که واجد آن را تحقیق مشاهدت داد , آن حال مرید است و این حال مراد

    مرید به چراغ توفیق رفت به مشاهده رسید
    مراد بشمع تحقیق رفت به معاینه رسید !

    زیرا طالب به دوری از خود به وی نزدیک شود و به گم شدن از خود وی را آشنا گردد که او نه از قاصدان دور است و نه از طالبان گم و
    نه از مریدان غایب

    رحمتی کن بر دل خلق و برون آی از حجاب
    تا شود کوته ز هفتاد و دو ملت داوری

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه

    اشارت است به دوام ملک احدیت و بقاء جبروت الاهیت , هر ملکی روزی به آخر رسد و زوال پذیرد ولی ملک خداوند بر دوام است که هرگز به سر نیاید و زوال نپذیرد در هر دو جهان هیچ چیز و هیچ کس از ملک او بیرون نیست و کسی را چون ملک وی نه ! امروز رب العالمین است و فردا مالک یوم الدین
    در دو جهان ملک خدا راست بی شریک و بی انباز بی حاجت و بی نیاز !
    پس اختیار بنده از کجا است ؟ و آنرا که اختیار نیست حکم نیست .
    دین در اینجا به معنی شمار است و پاداش می گوید مالک و متولی حساب بندگات منم تا کسی را بر عیبهای آنان وقوف نیفتد که شرمسار شوند ؟هر چند حساب کردن نشانه قهر است اما پرده از روی کار برنگرفتن عین کرم است خداوند خواهد تا کرم نماید پس از آنکه قهر راند !
    این است سنت عزو جل که هر جا ضربت قهر زند مرهم کرم بر نهد !

    پیر طریقت گوید :فردا در موقف حساب اگر مرا نوائی بود و سخن را جائی بود گویم :بار خدا از همه چیز که دارم دریکی نگاه کن نخست در سجودی که هر گز جز تو کسی را از دل نخواست دوم تصدیقی که هر چه گفتی گفتم راست سوم چون نسیم کرمت بر خاست دل و جان من جز تو را نخواست

    جز خدمت روی تو ندارم هوسی
    من بی تو نخواهم که برآرم نفسی

    تفسیر ادبی و عرفانی سوره فاتحه


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود