جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: کسب اخلاق از ددیدگاه آیت الله مجتبی تهرانی
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۸, ۰۸:۵۸ #1
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,178
- مورد تشکر
- 2,335 پست
- حضور
- 20 دقیقه
- دریافت
- 5
- آپلود
- 0
- گالری
-
506
کسب اخلاق از ددیدگاه آیت الله مجتبی تهرانی
بنابر آیات و روایات، صفات مؤمن، سه نوع است: معنوی، انسانی، مادی.معمولا کاربرد کلمه «صفت» در مورد انسان، ناظر به امور درونی است.بنابر این معنا، صفات مؤمن به دو بخش معنوی (الهی)، و انسانی تقسیم میشود، صفاتی چون: توکل، رضا و تسلیم از قسم اول به شمار میآید .حالاتی چون: سخاوت، عفو و بخشش، وفای به عهد و جز آن، از قسم دوم محسوب میشود.این معانی، از سنخ حالات درونی آدمی است که صفات هم نامیده میشود.اعمال خارجی انسان را صفات نمیگویند .البته، صفات وقتی به ظهور آمد به اعضا و جوارح نیز سرایت میکند.
تعداد صفات مؤمن بسیار است و برای بر شمردن کامل آن نیز باید به آیات و روایات مراجعه کرد.ما در اینجا، فقط به مهمترین این صفات اشاره میکنیم، شایان ذکر است که صفات انسانی آن گاه که از صفات معنوی و الهی ناشی شود میتواند پشتوانه منطقی محکمی داشته باشد، و گرنه بدون اعتقاد بهجنبههای معنوی، صفات انسانی توجیه ناپذیر و بی پشتوانه است.در این مبحث از اعمالی سخن میرود که از درون نشأت میگیرد.
1.اضطراب ناشی از محبت: هرگاه مؤمن به یاد حق تعالی میافتد قلبش به تپش و لرزش در میآید، حتی این اضطراب و تأثر درونی، در ظاهر او هم اثر میگذارد.
انما المؤمنون الذین اذا ذکر الله و جلت قلوبهم (6)
مؤمنان آنها هستند که چون ذکری از خدا شود دلهاشان ترسان و لرزان شود..ازدیاد ایمان در اثر شنیدن سخن حق:
«و اذا تلیت علیهم آیاته زادتهم ایمانا» (7)
و هنگامی که بر آنان آیات الهی تلاوت میشود ایمانشان فزونی میگیرد.
بدیهی است حالات قلبی به ظاهر تراوش میکند.از این رو، زبان به مدح محبوب میگشاید.
«و اذا یتلی علیهم قالوا آمنا به إنه الحق من ربنا» (8)
و هنگامی که برایشان آیات الهی تلاوت میشود میگویند ایمان آوردیم، همانا این سخن حق است و از ناحیه پروردگار ما است.
از این آیه در مییابیم که مؤمن سنخ سخن محبوب را میشناسد.
3.سجده و خضوع در برابر حق: مؤمن آن گاه که سخن حق را میشنود، از عظمت خدا با کرنش به خاک میافتد.سجده، نشانه اوج عبودیت و خضوع است.
4.تحمید و تسبیح حق: مؤمنان نه تنها در برابر حق سجده میکنند که تسبیح و تحمید حضرتش را نیز میگویند.تسبیح، تنزیه و پیراستن است، و تحمید، آراستن.تحمید و تسبیح با یکدیگر نسبت دارند.با تحمید، تسبیح هم تحقق پیدا میکند.چون در کنار هر اثبات، نفی هم هست.
5.مراقبت در نمازها: یکی از علائم ایمان، اهمیت دادن به نماز است.در آیات قرآن درباره نماز خواندن مؤمن سه مطلب مطرح شده است: الف.مؤمن اهل اقامه نماز است.
«الذین یقیمون الصلوة» (9) ،
ب.نسبت به نمازهایش مراقبت دارد.
«و الذین هم علی صلواتهم یحافظون» (10)
ج.در نماز از حالات درونی خاصی برخورداراست.در آیه شریفه پس از آنکه میفرماید:
«قد افلح المؤمنون»
به عنوان اولین نشانه ایمان میفرماید:
الذین هم فی صلوتهم خاشعون»
یعنی در نماز حالت خشوع دارند.درباره فرق میان خضوع و خشوع گفتهاند که خضوع کرنش بدنی و خشوع شکستگی باطنی است.ممکن است کسی ظاهرا رکوع و سجود کند اما روحش متواضع نباشد و چه بسا کسی که کمتر خم و راست میشود ولی باطنا متواضع است.ارزش نماز به خشوع آن است .
در سوره فتح در وصف مؤمنان از اصحاب رسول الله (ص) میفرماید:
«محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم.» (11) سپس خصوصیاتشان را بر میشمرد:
«تریهم رکعا سجدا»
اینان اهل رکوع و سجودند.یعنی مؤمن اهل راز و نیاز با خداست.نماز برای مؤمن، ادای وظیفه نیست.معاشقه است.راز و نیاز برای مؤمن به صورت طبیعت ثانویه درآمده است.هرگز احساس تحمیل و اکراه نمیکند.
حق تعالی در آیهای دیگر میفرماید:
«تجافی جنوبهم عن المضاجع» (12)
دور میشود پهلوهای آنان از بسترهایشان
معنای آیه این نیست که از رختخواب بلند میشوند، بلکه آیه میگوید خود بخود پهلوهایشان را از رختخواب بلند میشود.دلبستگی به حق در آنان به قدری شدت دارد که با عشق پهلوهایشان را از رختخواب جدا میکنند.همچنین آیه میفهماند که راز و نیازهای مؤمنان بیشتر در شبهاست .
«یدعون ربهم خوفا و طمعا»
.خدا را با خوف و طمع میخوانند.خوف در مراتب پایین، خوف از عذاب است.و طمع در مراتب نازل، رجا به بهشت است.اما خوف در مراتب بالا، خوف از عظمت است.ما، در برابر بزرگی که قرار میگیریم بدون آنکه کار بدی کرده باشیم، در عین اظهار ارادت میلرزیم.این خوف عظمت است.
رجاء هم در مراتب بالا رجاء دیدار است، امید لقاء الله است.علی (ع) در روایتی میفرماید : مؤمنی که داری خوف عظمت و رجاء دیدار است وقتی روحش به عالم بالا صعود میکند، فرشتگان در شگفت میمانند، از بس روح این مؤمن عظمت دارد.
6.مؤمن خود را رهین فضل حق میداند:
«...تریهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا سیماهم فی وجوههم من اثر السجود» (13)
ایشان را در حال رکوع و سجود میبینی که فضل و خوشنودی خدا را میجویند.سیما و رفتار ایشان در چهره آنها بر اثر سجده مشخص است.
یعنی، هرگز خود را طلبکار نمیانگارند.
ادامه مطلب در آینده . . .
ویرایش توسط :.مهدی.: : ۱۳۸۸/۰۲/۲۸ در ساعت ۰۹:۰۲
-
تشکرها 4
-
۱۳۸۸/۰۳/۰۵, ۱۰:۴۷ #2
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,178
- مورد تشکر
- 2,335 پست
- حضور
- 20 دقیقه
- دریافت
- 5
- آپلود
- 0
- گالری
-
506
-
تشکرها 2
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری