جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: زان یار دلنوازم...(دستور العمل٬جملات اخلاقی وعرفانی از آیت الله العظمی بهجت )
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۸, ۱۴:۳۰ #1
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,178
- مورد تشکر
- 2,335 پست
- حضور
- 20 دقیقه
- دریافت
- 5
- آپلود
- 0
- گالری
-
506
زان یار دلنوازم...(دستور العمل٬جملات اخلاقی وعرفانی از آیت الله العظمی بهجت )
الحمدلله رب العالمین، و الصلاة علی سید الأنبیاء و المرسلین، و علی آله سادة الأوصیاء الطاهرین و علی جمیع العترة المعصومین، واللعن الدائم علی أعدائهم أجمعین.
جماعتی از این جانب، طلب موعظه و نصیحت می كنند؛ اگر مقصودشان این است كه بگوییم و بشنوند و بار دیگر در وقت دیگر، بگوییم و بشنوند، حقیر عاجزم و بر اهل اطلاع پوشیده نیست.
و اگر بگویند كلمه ای می خواهیم كه امّ الكلمات باشد و كافی برای سعادت مطلقه دارین باشد، خدای تعالی قادر است كه از بیان حقیر، آن را كشف فرماید و به شما برساند.
پس عرض می كنم كه غرض از خلق، عبودیت است (و ما خلقت الجن و الانس إلا لیعبدون. سوره ذاریات/ ) و حقیقت عبودیت؛ ترك معصیت است در اعتقاد كه عمل قلب است و در عمل جوارح.
و ترك معصیت، حاصل نمی شود به طوری كه ملكه شخص بشود، مگر با دوام مراقبه و یاد خدا در هر حال و زمان و مكان و در میان مردم و در خلوت « ولا أقول سبحان الله و الحمدلله، لكنه ذكرالله عند حلاله و حرامه».
آنچه می دانیم انجام دهیم ، در آنچه نمی دانیم، توقف و احتیاط کنیم تا بدانیم؛ قطعاً این راه پشیمانی ندارد.
ما امام زمان عجل الله له الفرج را دوست می داریم، چون امیر نحل است؛ امور ما مطلقاً به وسیله او به ما می رسد؛ و او را پیغمبر صلوات الله علیه برای ما امیر قرار داده؛ و پیغمبر را دوست داریم، چون خدا او را واسطه بین ما و خود قرار داده؛ و خدا را دوست داریم، برای این كه منبع همه خیرات است و وجود ممكنات، فیض اوست.
پس اگر خود و كمال خود را خواهانیم، باید دوست خدا باشیم؛ و اگر دوست خداییم، باید دوست وسائط فیوضات از نبیّ و وصیّ، باشیم؛ وگرنه یا دوست خود نیستیم، یا دوست واهب العطایا نیستیم، یا دوست وسائط فیوضات نیستیم.
پس كیمیای سعادت، یاد خداست، و او محرّك عضلات به سوی موجبات سعادت مطلقه است؛ و توسل به وسائط استفاضه از منبع خیرات، به واسطه وسائل مقرره خودش است. باید اهتدا به هدایات آنها نماییم و رهروی به رهبری آنها نماییم تا كامیاب شویم.
دیگر توضیح نخواهید و آن كه عرض شد، ضبط نمایید و در قلب ثبت [كنید]، خودش توضیح خود را می دهد.
اگر بگویید چرا خودت عامل نیستی؟! می گویم:
«اگر بنا بود كه باید بگوییم ما عاملیم به هرچه عالمیم، شاید حاضر به این حضور و بیان نمی شدیم»؛
لكن دستور، بذل نعمت است، شاید به مقصود برساند؛ « ما أخذالله علی العباد أن یتعلّموا حتی أخذ علی العماء أن یعلّموا».
مخفی نماند اگر میسور شد برای كسی، نصیحت عملّیه بالاتر است از نصایح قولیه «كونوا دعاة إلی الله بغیر أاسنتكم»
وفقّنا الله و ایاكم لما یرضیه و جنبنا جمیعاً عن ما یسخطه و السلام
علیكم و رحمة الله و بركاته والحمدلله أولاً و آخراً والصلوة علی محمد
و آله الطاهرین واللعن علی أعدائهم أجمعین
مشهد، ربیع الثانی
*** الهی العفو ***
-
تشکرها 9
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۸, ۱۴:۵۳ #2
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,178
- مورد تشکر
- 2,335 پست
- حضور
- 20 دقیقه
- دریافت
- 5
- آپلود
- 0
- گالری
-
506
زان یار دلنوازم...(دستور العمل٬جملات اخلاقی وعرفانی از آیت الله العظمی بهجت )
بسمه تعالي
آقاياني كه طالب مواعظ هستند، از ايشان سئوال مي شود: آيا به مواعظي كه تا حال شنيده ايد، عمل كرده ايد، يا نه؟
آيا مي دانيد كه: «هر كه عمل كرد به معلومات خودش، خداوند مجهولات او را معلوم مي فرمايد؟»
آيا اگر عمل به معلومات - اختياراً ـ ننمايد، شايسته است توقع زيادتي معلومات؟
آيا بايد دعوت به حق، از طريق لسان باشد؟ آيا نفرموده: «با اعمال خودتان، دعوت به حق بنمايد؟»
آيا طريق تعليم را بايد ياد بدهيم، يا آنكه ياد بگيريم؟
آيا جواب اين سئوال ها از قرآن كريم:
( والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا )، و از كلام معصوم: «من عمل بما علم، ورثه الله علم ما لم يعلم » و «من عمل بما علم، كفي ما لم يعلم»، روشن نمي شود؟
خداوند توفيق مرحمت فرمايد كه آنچه را مي دانيم، زير پا نگذاريم و در آنچه نمي دانيم، توقف و احتياط نماييم تا معلوم شود.
- نباشيم از آنها كه گفته اند: نشستند و گفتند و برخاستند! نشستند و گفتند و برخاستند
- پي مصلحت مجلس آراستند نشستند و گفتند و برخاستند نشستند و گفتند و برخاستند
*** الهی العفو ***
-
تشکرها 10
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۸, ۲۲:۴۸ #3
از عارف بزرگ بهجت (رحمت الله علیه) پرسیدند
برنامه ای برای سیر و سلوک عرفانی نشان دهید
او گفت
روزی یک صفحه از کتاب شریف معراج سعادت{ملا احمد نراقی(ره)}را بخوانید
و به آن عمل کنید.
آفت تفکر تعصب است
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.
-
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۹, ۰۵:۵۷ #4
نقل قول:
نوشته اصلی توسط غريبه
روزی یک صفحه از کتاب شریف معراج سعادت{ملا احمد نراقی(ره)}را بخوانید
و به آن عمل کنید.
واقعا كتاب فوق العاده ايه ؛ بيش از 10 ساله كه مي خونمشو خسته نمي شم و خيلي كمكم كرده .بسيار مفيده براي درمان بيماري هاي دل
البته به عنوان يه برادر كوچك به عزيزانم توصيه مي كنم در قدم اول ، كتاب "اخلاق عملي" رو مطالعه بفرمايند و پس از آماده شدن در قدم دوم "معراج السعاده" و در قدم سوم "قلب سليم" رو ...
به بيماري هاي دل اهميت بديم ؛ چرا كه با مزمن شدنشون درمان مشكلتر ميشه
تا تو به خاطر مني كس نگذشت بر دلم
مثل تو كيست در جهان تا ز تو مهر بگسلم
-
تشکرها 6
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۹, ۰۹:۱۰ #5
"البته به عنوان يه برادر كوچك به عزيزانم توصيه مي كنم در قدم اول ، كتاب "اخلاق عملي" رو مطالعه بفرمايند و پس از آماده شدن در قدم دوم "معراج السعاده" و در قدم سوم "قلب سليم" رو ..."
ببخشید اون دوکتاب هم مربوط به ملا احمد نراقی(ره) می باشد.؟!
ایا جایی را می شناسید سفارش پستی ارسال کتاب را قبول کنه؟
-
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۹, ۱۸:۳۴ #6
نقل قول:
نوشته اصلی توسط sobhandara
ببخشید اون دوکتاب هم مربوط به ملا احمد نراقی(ره) می باشد.؟!
ایا جایی را می شناسید سفارش پستی ارسال کتاب را قبول کنه؟
سلام خدمت دوست گرامي
1. كتاب نقطه هاي آغاز در اخلاق عملي
آيه الله محمدرضا مهدوي كني ناشر : دفتر نشر فرهنگ اسلامي
2. كتاب معراج السعاده
ملا احمد نراقي (ره) ناشر : موسسه انتشارات هجرت
3. كتاب قلب سليم
آيه الله شهيد سيد عبدالحسين دستغيب ناشر : دار الكتب الاسلاميه
البته هر دو كتاب معراج السعاده و قلب سليم توسط ناشران ديگري هم چاپ شده اند .
فروش اينترنتي كتاب :
http://persianbook.net/index.php?Mod...kSt=BestSaller
http://www.adinebook.com/gp/product/9644704843
http://www.adinebook.com/gp/product/...143439-9784079
التماس دعا
تا تو به خاطر مني كس نگذشت بر دلم
مثل تو كيست در جهان تا ز تو مهر بگسلم
-
-
۱۳۸۸/۰۲/۲۹, ۱۹:۵۲ #7
واقعا دقت میکنید
زندگیشون مفیده و رحلتشون مفیده سلامشون مفیده و خداحافظیشان مفید
شیخ عارف از دنیا میره و همون رفتنش مبحثی را باز میکنه به نام معراج سعادت(معراج السعاده)
صحبت دوستان از این کتاب ارزشمند شد.
کتاب روان و یکدست است و هر بار خواندنش باز شدن رموزی دیگر از رازهای
عرفان.
من همتوصیه میکنم لا اقل یکبار هم شده بخونید کتاب معراج سعادت
از ملا احمد نراقی(ره)
واقعا آنقدر پیوسته و راحت مسائل عرفانی را مطرح میکند که انگار دارید
یک رمان را میخوانید.
من نه فلسفه بلدم و نه عرفان اما وقتی یکبار این کتاب رو خوندم
هر دو را حس کردم
و فکر کنم کار سختر اینکه رابطه فلسفه و عرفان در گوشه کنار آن به چشم میخورد.
کتاب شریفی است و مهمتر آنکه شریفی اورا نوشته و مهمتر اینکه شریفی
دیگر ما را به خواندنش توصیه کرده است.
آفت تفکر تعصب است
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
ببخشید اینجا از حضور شما بزرگواران خداحافظی میکنم مدیر محترم سایت ترجیج دادند تاپیک خداحافظی بنده حذف شود. بهر حال بدی و خوبی بقول قدیمیها از ما دیدید حلال کنید.
حق نگهدارتان دلهایتان پرامید و شاد باد.
-
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۵, ۱۲:۳۷ #8
زان یار دلنوازم .:جملاتی حکیمانه از ایت الله بهجت:.
افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند، و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فَرَج او دعا کنند!
جملاتی حکیمانه از آیت الله بهجت:
لازم نیست که انسان در پی این باشد که به خدمت حضرت ولی عصر (عج) تشرّف حاصل کند؛ بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز، سپس توسّل به ائمه (علیهم السلام) بهتر از تشرّف باشد.
*
ما در دریای زندگی در معرض غرق شدن هستیم؛ دستگیری ولیّ خدا لازم است تا سالم به مقصد برسیم. باید به ولیّ عصر (عج) استغاثه کنیم که مسیر را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد.
*
دعای تعجیل فَرج، دوای دردهای ما است.
فعلا با این 3 تا سیر کنید تا بعد
رهرو ان نیست گهی تند و گهی خسته رود
رهرو انست که اهسته و پیوسته رود
ویرایش توسط hussein : ۱۳۸۸/۰۶/۰۵ در ساعت ۱۳:۱۱ دلیل: اعتدال
-
تشکرها 13
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۵, ۱۶:۴۵ #9
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 1,334
- مورد تشکر
- 3,329 پست
- حضور
- 31 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
57
جملاتی حکیمانه از آیت الله بهجت:
در زمان غیبت هم عنایات و الطاف امام زمان (عج) نسبت به محبّان و شیعیانش زیاد دیده شده؛ باب لقا و حضور بالکلیّه مسدود نیست؛ بلکه اصل رؤیت جسمانی را هم نمی شود انکار کرد!
*
با وجود اعتقاد داشتن به رئیسی که عینُ الله الناظره است، آیا می توانیم از نظر الهی فرار کنیم و یا خود را پنهان کنیم؛ و هر کاری را که خواستیم، انجام دهیم؟! چه پاسخی خواهیم داد؟!
*
هر چند حضرت حجت (عج) از ما غایب و ما از فیض حضور آن حضرت محرومیم؛ ولی اعمال مطابق یا مخالف دفتر و راه و رسم آن حضرت را میدانیم؛ و این که آیا آن بزرگوار با اعمال و رفتار خود خشنود، و سلامی - هر چند ضعیف - خدمتش میفرستیم؛ و یا آن حضرت را با اعمال ناپسند، ناراضی و ناراحت می کنیم!
پروردگارا به من بیاموز دوست بدارم کسانی را که دوستم ندارند...عشق بورزم به کسانی که عاشقم نیستند...بگریم برای کسانی که هرگز غمم را نخوردند...محبت کنم به کسانی که محبتی در حقم نکردند
-
تشکرها 10
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۶, ۱۰:۱۸ #10
زان يار دلنوازم 3
علایمی حتمیّه و غیر حتمیّه برای ظهور آن حضرت ذکر کرده اند. ولی اگر خبر دهند فردا ظهور می کند، هیچ استبعاد ندارد! لازمۀ این مطلب آن است که در بعضی علایم، بَداء صورت می گیرد و بعضی دیگر از علایم حتمی هم، مقارن با ظهور آن حضرت اتفاق می افتد.
*
انتظار ظهور و فرج امام زمان (عج)، با اذیّت دوستان آن حضرت، سازگار نیست!
*
چه قدر حضرت [امام زمان (علیه السلام)] مهربان است به کسانی که اسمش را می برند و صدایش می زنند و از او استغاثه می کنند؛ از پدر و مادر هم به آنها مهربان تر است!
-
تشکرها 9
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری