جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه معاد

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شبهه معاد




    با سلام
    آیا بنا به نظر بعض فلاسفه که گناه یا ثواب را نتیجه عمل انسان در همین دنیا میدانند فایده ای برای اعتقاد به دنیای دیگه متصوراست؟

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    نقل قول نوشته اصلی توسط نیازمند نمایش پست
    با سلام
    آیا بنا به نظر بعض فلاسفه که گناه یا ثواب را نتیجه عمل انسان در همین دنیا میدانند فایده ای برای اعتقاد به دنیای دیگه متصوراست؟
    باسلام من نمي دانم فلاسفه به همين صورت فرمودند يا نه؟
    ولي در پاسخ به سوال شما فعلا با كلام مولي علي (ع) شروع مي كنم: «اليوم عمل و لا حساب و غدا حساب و لا عمل» می‏گويد: ايها الناس! امروز روز عمل است و روز حساب نيست، دنيا محل مجازات و رسيدن بحساب نيست. نه اينكه بخواهد بگويد هيچ‏ مكافاتی در دنيا نيست.
    بعضی از اعمال در دنيا مكافات است، و بعضی‏ از بدبختيهايی كه در دنيا به انسان ميرسد، نتيجه عمل انسان است. اما نه‏ خيال كنيد كه حساب هر عمل بدی را خدا در اين دنيا می‏رسد و نه خيال كنيد كه هر حالت بدی كه انسان پيدا می‏كند، در نتيجه يك عمل گذشته او است، اينجور نيست.
    بنابراين آيا اگر انسانی در اين دنيا هيچگونه مجازاتی‏ نشد، دليل بر اين نيست كه حسابش پاك بوده است؟ نه. آيا اگر كسی در دنيا سختی ای ديد، دليل بر بدی عمل اوست؟ مثلا اينكه سيلی آمد وعده اي را از بين برد دليل بربدی عمل آنهاست؟ يعنی خدا بحساب آنها در اين دنيا رسيده است؟
    نه، اينجور نيست. درس اسلام بما اين است: «اليوم عمل و لا حساب و غدا حساب و لا عمل». دنيا دار عمل‏ است، دار رسيدگی و حساب كردن نيست. بر عكس آخرت دار عمل نيست، منحصرا دار حساب است و بس.


    التماس دعا-شهيدان



    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    18
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    معروف است "الجزا نفس العمل"پاداش و مجازات آخرت، تجسم يافتن عمل است. نعيم و عذاب آن جا، همين اعمال نيك و بد است كه وقتي پرده كنار رود، تجسم و تمثل پيدا مي‏كند. تلاوت قرآن صورتي زيبا پيدا مي‏كند و در كنار انسان قرار مي‏گيرد. غيبت و رنجانيدن مردم به صورت خورش سگان جهنم در مي‏آيد به عبارت ديگر اعمال ما صورتي، مُلكي دارد كه فاني و موقت است و آن همان است كه در اين جهان، به صورت سخن يا عملي ديگر ظاهر مي‏شود و صورت و وجهه‏اي ملكوتي دارد كه پس از صدور از ما، هرگز فاني نمي‏شود و از توابع و لوازم و فرزندان جدا ناشدني ماست. اعمال ما از وجهه ملكوتي و چهره غيبي باقي است و روزي، ما به آن اعمال خواهيم رسيد و آنها را با همان وجهه و چهره مشاهده خواهيم كرد. اگر زيبا و لذت‏بخش است، نعيم ما خواهد بود و اگر زشت و كريه است، آتش و جحيم ما خواهد بود. در حديث است كه زني براي مسأله‏اي به حضور رسول اكرم(مشرف شد. وي كوتاه قد بود، پس از رفتنش عايشه كوتاه قدي وي را با دست خويش تقليد كرد. رسول اكرم ( به وي فرمود: خلال كن، عايشه گفت: مگر چيزي خوردم يا رسول اللَّه؟ حضرت فرمود: خلال كن عايشه خلال كرد و پاره گوشتي از دهانش افتاد.
    در حقيقت حضرت با تصرف ملكوتي، واقعيت ملكوتي و اخروي غيبت را در همين جهان به عايشه ارائه دادند. قرآن كريم درباره غيبت مي‏فرمايد: وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً، أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ (مسلمانان از يكديگر غيبت نكنند، آيا كسي دوست مي‏دارد كه گوشت برادر خويش را در وقتي كه مرده است، بخورد؟ نه، از اين كار تنفر داريد)(1). اما آياتي كه تصريح بر تجسم اعمال دارد آيات 6، 7 و 8 سوره زلزال مي‏باشد كه مي‏فرمايد: يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتاتاً لِيُرَوْا أَعْمالَهُمْ فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ در آن روز مردم به صورت گروه‏هاي مختلف از قبرها خارج مي‏شوند تا اعمالشان به آنها نشان داده شود پس هر كس به اندازه سنگيني ذره‏اي كار خير انجام داده آن را مي‏بيند و هر كس به اندازه ذره‏اي كار بد كرده آن را مي‏بيند.

    براي آگاهي بيشتر ر. ك: 1- آيات بقره، 272- كهف، 49- آل عمران، 30 و 180- زمر، 47 و 70- تكوير، 14- 12
    2- پيام قرآن، ج 5 و 6، مكارم شيرازي
    3- ولايت تكويني، حسن زاده آملي، 4- عدل الهي، شهيد مطهري، 5- معادشناسي، علامه طهراني، 6- معاد، استاد شجاعي

    منابع و مآخذ:
    1) بحار الانوار، چاپ كمپاني، ج 15، جزء 4، ص 188
    ویرایش توسط یارمهربان : ۱۳۸۸/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۷:۲۶


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نیازمند نمایش پست
    با سلام
    آیا بنا به نظر بعض فلاسفه که گناه یا ثواب را نتیجه عمل انسان در همین دنیا میدانند فایده ای برای اعتقاد به دنیای دیگه متصوراست؟
    با سلام به شما دوست خوب
    گناه وثواب نتیجه عملی است که انسان دراین دنیا ازش سر میزنه....
    پس گناه و کارنیک یک عمل وجودی است .. و عمل وجودی از نظر فلسفی ازبین نمیره...
    چیزی که هست اینه که اثر عمل نیک یا بد گاهی کم هست که درهمین دنیا جبران پذیر هست.. (حبط و تکفیر) وگاهی اونقدر زیاد است که دنیا محل تحقق کامل اون نیست وچون برزخ و قیامت درطول زندگی دنیوی است نه عرض آن ... اثر عمل نیز بطور کامل دراونجا بروز پیدا میکنه... درنتیجه اعتقاد به دنیای دیگر الزامی است... البته این فقط یک دلیل هستبر نیاز به معاد...
    درضمن : کدوم فیلسوف دینی گفته گناه وثواب نتیجه عمل فقط درهمین دنیاست؟!!!
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود