-
۱۳۸۸/۰۲/۳۰, ۱۵:۳۱ #1
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,178
- مورد تشکر
- 2,335 پست
- حضور
- 20 دقیقه
- دریافت
- 5
- آپلود
- 0
- گالری
-
506
حقیقت عبودیّت كدام است؟
مرحوم ایت الله قاضی بر خواندن حدیث عنوان بصری تاکید بسیاری داشتند.
این حدیث از حضرت امام صادق ع نقل شده است
حضرت فرمود: ای أبا عبدالله! علم به آموختن نیست. علم فقط نوری است كه در دل كسی كه خداوند تبارك و تعالی ارادة هدایت او را نموده است واقع میشود.
پس اگر علم میخواهی، باید در اوّلین مرحله در نزد خودت حقیقت عبودیّت را بطلبی؛ و بواسطة عمل كردن به علم، طالب علم باشی؛ و از خداوند بپرسی و استفهام نمائی تا خدایت ترا جواب دهد و بفهماند. گفتم: ای شریف! گفت: بگو: ای پدر بندة خدا ( أبا عبدالله )!
گفتم: ای أبا عبدالله! حقیقت عبودیّت كدام است؟ گفت: سه چیز است:
1-اینكه بندة خدا برای خودش دربارة آنچه را كه خدا به وی سپرده است مِلكیّتی نبیند؛ چرا كه بندگان دارای مِلك نمیباشند، همة اموال را مال خدا میبینند، و در آنجائیكه خداوند ایشان را امر نموده است كه بنهند، میگذارند؛
2- و اینكه بندة خدا برای خودش مصلحت اندیشی و تدبیر نكند؛
3-و تمام مشغولیّاتش در آن منحصر شود كه خداوند او را بدان امر نموده است و یا از آن نهی فرموده است.
و گفتم: ای أباعبدالله! به من سفارش و توصیهای فرما!
گفت: من تو را به نُه چیز وصیّت و سفارش مینمایم؛ زیرا كه آنها سفارش و وصیّت من است به اراده كنندگان و پویندگان راه خداوند تعالی. و از خداوند مسألت مینمایم تا ترا در عمل به آنها توفیق مرحمت فرماید.
سه تا از آن نُه امر دربارة تربیت و تأدیب نفس است، و سه تا از آنها در بارة حلم و بردباری است، و سه تا از آنها دربارة علم و دانش است.
امّا آن چیزهائی كه راجع به تأدیب نفس است آنكه:
۱-مبادا چیزی را بخوری كه بدان اشتها نداری، چرا كه در انسان ایجاد حماقت و نادانی میكند؛
۲-و چیزی مخور مگر آنگاه كه گرسنه باشی؛ و چون خواستی چیزی بخوری از حلال بخور و نام خدا را ببر و به خاطر آور حدیث رسول اكرم صلّی الله علیه و آله را كه فرمود:
هیچوقت آدمی ظرفی را بدتر از شكمش پر نكرده است. بناءً علیهذا اگر بقدری گرسنه شد كه ناچار از تناول غذا گردید،
۳- پس به مقدار ثُلث شكم خود را برای طعامش بگذارد، و ثلث آنرا برای آبش، و ثلث آنرا برای نفَسش
و امّا آن سه چیزی كه راجع به بردباری و صبر است:
۱- پس كسیكه به تو بگوید: اگر یك كلمه بگوئی ده تا میشنوی به او بگو: اگر ده كلمه بگوئی یكی هم نمیشنوی!
۲- و كسیكه ترا شتم و سبّ كند و ناسزا گوید، به وی بگو: اگر در آنچه میگوئی راست میگوئی، من از خدا میخواهم تا از من درگذرد؛ و اگر در آنچه میگوئی دروغ میگوئی، پس من از خدا میخواهم تا از تو درگذرد.
۳- و اگر كسی تو را بیم دهد كه به تو فحش خواهم داد و ناسزا خواهم گفت، تو او را مژده بده كه من دربارة تو خیرخواه میباشم و مراعات تو را مینمایم
و امّا آن سه چیزی كه راجع به علم است:
۱-پس، از علماء بپرس آنچه را كه نمیدانی؛
۲- مبادا چیزی را از آنها بپرسی تا ایشان را به لغزش افكنی و برای آزمایش و امتحان بپرسی.
۳- و مبادا كه از روی رأی خودت به كاری دست زنی؛ و در جمیع اموری كه راهی به احتیاط و محافظت از وقوع در خلافِ امر داری احتیاط را پیشة خود ساز. و از فتوی دادن بپرهیز همانطور كه از شیر درنده فرار میكنی؛ و گردن خود را جِسر و پل عبور برای مردم قرار نده.
*** الهی العفو ***
-
-
۱۳۸۸/۰۲/۳۰, ۱۶:۰۳ #2
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۸۷
- نوشته
- 62
- مورد تشکر
- 152 پست
- حضور
- 1 ساعت 19 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
پس اگر بنده خود را مالك عطايا و بخششهاي خداي تعالي نداند، مصرف آنها در مواردي كه خدايش دستور داده، برايش آسان آيد. و اگر بنده اي تدبير امورش را به خداي مدبّر واگذارد، مصيبتها و حوادث ناگوار دنيا برايش سهل شود. و اگر اوقات خود را مشغول به اوامر و نواهي خداي متعال كند، ديگر او را وقتي براي جدال با مردم و فخر فروشي به آنها باقي نخواهد ماند.
و اگر خداي تعالي اين سه را به بنده اي كرامت كند، دنيا و شيطان و تمامي خلايق در مقابل ديدگانش چيزي به حساب نيايند و دنيا را براي فخر فروشي و زياده طلبي نخواهد، و مال مردم را براي توانمندي و برتري جويي خود طلب نكند، و دنياي چند روزهي خود را به تنبلي از دست ندهد.
http://noorportal.net/951/1435/1450/1455.aspx
یا لطیف
-
-
۱۳۸۸/۰۳/۳۱, ۱۰:۲۵ #3
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,178
- مورد تشکر
- 2,335 پست
- حضور
- 20 دقیقه
- دریافت
- 5
- آپلود
- 0
- گالری
-
506
حقیقت عبودیّت كدام است؟
*** الهی العفو ***
-
۱۳۸۸/۰۴/۰۷, ۱۰:۲۸ #4
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۷
- نوشته
- 10,035
- مورد تشکر
- 25,834 پست
- حضور
- 17 روز 15 ساعت 28 دقیقه
- دریافت
- 6
- آپلود
- 0
- گالری
-
2
«عبوديت» نهايت اوج تكامل روح يك انسان و قرب او به خداست و عبوديت تسليم مطلق در برابر ذات پاك اوست، عبادت تنها ركوع و سجود و قيام و قعود نيست، بلكه روح عبادت تسليم بىقيد و شرط در برابر كمال مطلق و ذات بىمثالى است كه از هر عيب و نقص مبراست.
امام صادق عليه السلام در اين باره ميفرمايد:
العبودية جوهرة كنهها الربوبية،
عبوديت گوهرى است كه ربوبيت در درون آن نهفته شده است.
یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ
اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۸/۰۵/۲۱, ۰۸:۳۳ #5
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,178
- مورد تشکر
- 2,335 پست
- حضور
- 20 دقیقه
- دریافت
- 5
- آپلود
- 0
- گالری
-
506
؟؟؟؟
*** الهی العفو ***
-
۱۳۸۸/۰۶/۰۷, ۱۶:۳۹ #6
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۸
- نوشته
- 964
- مورد تشکر
- 1,608 پست
- حضور
- 1 ساعت 31 دقیقه
- دریافت
- 3
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
کاملترین و زیباترین پاسخ به شما از زبان عارف باا... حضرت آیت ا.. بهجت:
غرض از خلق عبودیت است و حقیقت عبودیت >ترک معصیت است دراعتقاد که عمل قلب است و در عمل جوارح و ترک معصیت حاصل نمی شود به طوری که ملکه ی شخص بشود مگر بادوام مراقبه و یاد خدا در هر حال و زمان و مکان و درمیان مردم و درخلوت.
التماس دعا دارم.
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری