-
۱۳۸۵/۰۹/۱۸, ۱۵:۵۵ #1
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۶
- نوشته
- 141
- مورد تشکر
- 186 پست
- حضور
- 2 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
مثال زدن برای خدا
فلا تضربوا لله الامثال در نحل 74 با توجه به اینکه بلافاصله دنبالش مثال آمده آیا یعنی اینکه ما بلد نیستیم چه طوری مثال بزنیم یا اینکه اصلا برای خدا نباید مثال زد؟
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۵/۰۹/۱۸, ۲۲:۴۱ #2
فَلاَ تَضْرِبُواْ لِلّهِ الأَمْثَالَ إِنَّ اللّهَ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ [النحل : 74]
خداوند در آيه قبل از اين مي فرمايد : مشركان غير از خدا موجوداتى را پرستش مىكنند كه مالك روزى آنها از آسمان و زمين نيست، و كمترين نقشى در اين زمينه ندارد.
اين آيه (74) نتيجه گيري آيه قبل (73) است . " اكنون كه چنين است شما براى خدا امثال و شبيه و نظير قائل نشويد" (فَلا تَضْرِبُوا لِلَّهِ الْأَمْثالَ).
پس موضوع در مثال نزدن نيست در شبيه و نظير براي خدا قائل نشدن است .
توضيح : بعضى از مفسران گفتهاند جمله" فَلا تَضْرِبُوا لِلَّهِ الْأَمْثالَ" اشاره به منطقى است كه مشركان عصر جاهلى داشتهاند (و شبيه آن در ميان بعضى از مشركان عصر ما نيز ديده مىشود) آنها مىگفتند ما اگر به سراغ بتها مىرويم به خاطر اين است كه ما شايسته پرستش خدا نيستيم بايد به سراغ بتها برويم كه آنها مقربان درگاه او هستند! خداوند همانند يك پادشاه بزرگ است كه وزراء و خاصان او به سراغ او مىروند، ولى توده مردم كه دسترسى به او ندارند به سراغ حواشى و خاصان و مقربانش خواهند رفت.
اينگونه منطقهاى زشت و غلط كه گاهى در لباس يك مثل انحرافى مجسم مىگردد يكى از خطرناكترين منطقها است.
قرآن در پاسخ آنها مىگويد:" براى خداوند مثال نزنيد" يعنى مثالى كه متناسب با افكار محدود و موجودات" ممكن" و مملو از نقائص است.
شما اگر توجه به احاطه وجودى خداوند نسبت به همه موجودات و لطف و مرحمت بى انتهاى او و نزديكيش به خودتان مىداشتيد، تا آنجا كه از شما به شما نزديكتر است، هرگز براى توجه به خدا به وسائط متوجه نمىشديد.
خدايى كه شما را دعوت به نيايش و سخن گفتن مستقيم با خودش كرده، و درهاى خانهاش را شب و روز به روى شما باز گذارده، اين خدا را نبايد به پادشاه جبار مستكبرى تشبيه كرد كه درون قصرش خزيده و جز عده معدودى، راه به درون خانه او ندارند" فَلا تَضْرِبُوا لِلَّهِ الْأَمْثالَ".
در بحثهاى صفات خدا مخصوصا اين نكته را متذكر شدهايم كه يكى از خطرناكترين پرتگاههايى كه در راه شناخت صفات او وجود دارد، پرتگاه تشبيه است، يعنى صفات او را با بندگان مقايسه كردن و شبيه دانستن، چرا كه خدا وجودى است بىنهايت از هر نظر و ديگران وجودهايى هستند محدود از هر جهت و هر گونه تشبيه و تمثيل در اينجا مايه بعد و دورى از شناخت او مىشود.
حتى در آنجايى كه ناچار مىشويم ذات مقدس او را به نور و مانند آن تشبيه كنيم بايد توجه داشته باشيم كه اين گونه تشبيهات، به هر حال ناقص و نارسا است، و تنها از يك جنبه قابل قبول است نه از تمام جهات! (دقت كنيد).
در حالى كه بسيارى از مردم توجه به اين واقعيت ندارند، غالبا در دره تشبيه و قياس سقوط مىكنند، و از حقيقت توحيد به دور مىافتند و لذا قرآن كرارا هشدار مىدهد، گاهى با جمله وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ" چيزى شبيه او نمىباشد" (سوره توحيد- 4) و گاهى با جمله لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ:" هيچ چيز مانند او نيست" (شورى- 11) و گاهى با جمله فَلا تَضْرِبُوا لِلَّهِ الْأَمْثالَ كه در آيات فوق آمده است، مردم را به اين واقعيت توجه مىدهد.
منبع : تفسير نمونه، ج11، ص: 324
-
۱۳۹۲/۰۴/۰۴, ۲۰:۳۶ #3
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۹۱
- نوشته
- 16
- مورد تشکر
- 27 پست
- حضور
- 1 روز 19 ساعت 33 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
خوب پس چرا شیعه معتقد است برای اجابت دعاهایش و یا اعمال دیگرش باید به 14 معصوم متوسل شد ؟
در این متن که شما عقاید شیعی را هم زیر سوال بردید
-
تشکر
-
۱۳۹۲/۰۴/۰۵, ۰۶:۰۹ #4
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۹۲
- نوشته
- 253
- مورد تشکر
- 503 پست
- حضور
- 5 روز 9 ساعت 44 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
-
تشکر
-
۱۳۹۲/۰۴/۰۶, ۰۸:۱۵ #5
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۹۱
- نوشته
- 254
- مورد تشکر
- 352 پست
- حضور
- 3 روز 18 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن ....... فردا که نیامده است فریاد مکن
برگذشته و نامده بنیاد مکن .............حالی خوش باش و عمر بر باد نکن
-
تشکر
-
۱۳۹۲/۰۴/۰۷, ۰۹:۵۰ #6
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۹
- نوشته
- 3,517
- مورد تشکر
- 7,659 پست
- حضور
- 36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
- دریافت
- 6
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
امامان معصوم ع بهترین وسیله ارتباطی ما با خداوند متعال هستند
آنها ما را با هدایت معنوی به خدا می رسانند
پیامبران راه را نشان می دادند و بعضی از آنها منصب امامت را هم داشتند
امام معصوم ع دست ما را می گیرد و ما را به مقصد می رساند
اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک
یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها
http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html
-
تشکرها 2
-
۱۳۹۲/۰۴/۰۷, ۱۲:۰۵ #7
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۹
- نوشته
- 4,166
- مورد تشکر
- 16,141 پست
- حضور
- 91 روز 20 ساعت 13 دقیقه
- دریافت
- 18
- آپلود
- 0
- گالری
-
1001
سلام
اتفاقا منم که تفسیر سوره رو خوندم همین سوال برام ایجاد شد . البته میدونم اگه تا انتهای سوره و تفسیرش رو بخونیم به احتمال 99 درصد جواب رو میگیریم . اما بازم بهتر دیدم اینجا هم سوالم رو مطرح کنم تا ان شاء الله در کنار سایر دوستان پاسخ سوال رو دریافت کنیم .
»»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««
دانلود کنید تا زندگیتون (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
»»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
جلد 1
جلد 2
جلد 3
۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
»»» جوانها کلیک کنند ««
-
۱۳۹۲/۰۴/۰۷, ۲۲:۵۰ #8
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۸
- نوشته
- 2,352
- مورد تشکر
- 7,542 پست
- حضور
- 28 روز 19 ساعت 50 دقیقه
- دریافت
- 12
- آپلود
- 0
- گالری
-
14
با سلام و عرض احترام
علامه امینی می فرمایند:"توسل به اولياء(عليهم السلام) همان توسل به خداوند متعال، به وسيله آنان است و آنان را وسيله قرار دادن نزد خداوند براى برآورده شدن حاجات مى باشد،
زيرا آنان مقرّب و داراى ارزش نزد خدا هستند، و آنان مجراى فيض و حلقه وصل واسطه بين خدا و خلق هستند، همانگونه كه در تمام كارهاى مردم نيز چنين
است كه براى تقرب به بزرگان وسائلى را پيش مى آورند. و اين حكم شامل همه اولياء و صالحين نيز مى گردد، گرچه آنان در مراحل قرب به خداوند يكسان
نمى باشند. بله تمام اينها با توجه به اين عقيده مسلّم است كه لامؤثر فى الوجود الاّالله، و اين هيچ گونه تضادى با توحيد ندارد."
پس در واقع توسل جستن به رسول خدا وائمه ی اطهار مستحب ست و می توان مستقیم با خداوند ارتباط گرفت امّا واسط قرار دادن پیامبران و ائمه ی اطهار
نکاتی را به همراه دارد،یکی اینکه قران کریم وعترتِ رسول اکرم از هم جدا نیستند و با به تمسک جستن به عترت ست که
موفق به یافتن طریق صحیح و درست کلام خدا خواهیم شد.
پس ما با رابط قرار دادن آنها هم الگوهای خود را فراموش نمیکنیم که الگوهای عملی ما هستند و
هم به یکی ازاصول دین (نبوت) و یکی از اصول مذهب(امامت ) عنایت بیشتری کرده ایم
پس توسل جستن به آنها مغایر با توحید نیست کما اینکه نبوت و امامت مغایر با توحید نیست .
-
تشکرها 2
-
۱۳۹۲/۰۴/۰۸, ۰۶:۱۳ #9
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۹۱
- نوشته
- 254
- مورد تشکر
- 352 پست
- حضور
- 3 روز 18 ساعت 47 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سلام
به نظرم شما خدا رو مثل یک انسان بزرگ تصور می کنی که ما برای حاجاتمون باید از نزدیکانش استفاده کنیم
مثلا بگیم خدا یا به حق این انسان عزیز حاجات منو بده و خدا هم بخاطر عزیزی اون فرد حاجات منو می ده
اما این برای من قابل قبول نیست من این فرایند و بده بستان و نمی تونم باور کنم
مگر بصورت منطقی و یک فرایند اصولی بتونی بیانش کنی یعنی اینکه چه اتفاقی در فرایند قوانین هستی رخ خواهد
بصورت علمی و منطقی نه فرایند پارتی بازی
بین خدا و خلق او هیچ واسطه ای نیست
خدا از رگ گردن به ما نزدیکتراست
از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن ....... فردا که نیامده است فریاد مکن
برگذشته و نامده بنیاد مکن .............حالی خوش باش و عمر بر باد نکن
-
۱۳۹۲/۰۴/۰۸, ۰۹:۱۷ #10
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۹۲
- نوشته
- 253
- مورد تشکر
- 503 پست
- حضور
- 5 روز 9 ساعت 44 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سلام
هیچ شکی نیست که خدای تعالی از ما به ما نزدیکتر است
و البته در این معنا سری نهفته است که کمتر کسی بدان واقف است
اما مفهوم این بیان این نیست خدای تعالی بی سبب با ما ارتباط قابل فهم برقرار می کند یا ما می توانیم بدون اسباب به او تقرب جوییم
نشانه هایش روشن است
آیا خدای متعال از ما به ما نزدیکتر نیست و نمی تواند بی هیچ سبب مادی رزق ما را بدهد ؟ چرا
اما می بینیم رزق مادی و معنوی ما را از طریق اسباب داد
رزق مادی از طریق پدر مادر دوستان جامعه
رزق معنوی را از طریق پیامبر و هدایتهای او و پیروانش
آیا خدای متعال نمی توانست به تک تک بندگانش مقاصد خود را القا کند ؟ بله می توانست اما نکرد
پس قانون اسباب قانون اوست
آیا نمی توانست ذکر و یاد ما را به ذکر قلبی منحصر کند و طریق تقرب به خودش را به خلق مرتبط نسازد ؟ چرا
اما عبادتهای مختلف به اشکال متفاوت وضع فرمود و طریق تقرب خود را از مسیر خلق قرار داد
بیایید شک کنیم
به اینکه بین خلق خدا و خدا تباین وجودی است
شاید اینها نه سبب بلکه جلوه گری خود او در این تقادیرند !!!
جای اندیشه نیست ؟
شاید توحید فراتر از آن چیزی است که ما می اندیشیم
خدایی در آنسوی آسمانهای مادی و معنوی ؟
پس چرا اسباب ؟ چرا اطاعت پیامبر اطاعت از خداست چرا قرض دادن به مومن قرض دادن به خداست چرا صدقه قبل از دست فقیر به دست خدا می رسد و چرا خدا با خلق به خلق رزق می دهد و چرا با خلقش خلقش را هدایت می کند ؟
خالق کیست خلق چیست ؟ سبب است آیت است یا جلوه است ؟ راز چیست ؟
والله الموفق
هردو عالم یک فروغ روی اوست
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری